![]() |
||
Verwijderd
|
Omdat we blijkbaar niet uitgepraat raken over dit boek (het wordt vaak genoemd in ''dit boek moet je echt gelezen hebben topics'' en komt nu weer naar boven in het ''dit boek veranderde mijn leven topic''), krijgt het van mij gewoon een apart plekje. Als het niet genoeg animo is merken we dat snel genoeg.
Mensen die niet mee kunnen praten moet het eerst maar lezen, dus lekker geen spoilers! ![]() Citaat:
Zelf had ik ook niet het idee dat het een aanklacht tegen het communisme was, zo heb ik het niet gelezen. Pas later las ik dat in recensies terug en het verbaase me eerlijk gezegd wel. Ik heb altijd gedacht dat het meer een aanklacht tegen überhaupt iedere regering was en inderdaad misschien in het speciaal tegen Amerika en dat Orwell dus een rooie was, maar dat schijnt dus niet het geval te zijn. Winston is niet gelukkig. Dat weiger ik althans te geloven. Hij is gewoon niet echt een mens meer, zal nu ook echt in Big Brother geloven, maar gelukkig? |
Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
@ Rita Pavlovic (wat een geweldige nickname, serieus!): ik vond dat enigszins onrealistische en absurde op een of andere manier juist bijdragen aan de ''kracht'' van het boek. En sowieso, hoe kun je weten wat een ''normale, ''menselijke'' reactie op zo'n soort onderdrukking zou zijn? Ik bedoel, we weten hoe mensen doen als ze onderdrukt worden, als jij kijkt naar inderdaad Stalinistisch Rusland of überhaupt iedere dictatuur. In de wereld van 1984 is het allemaal nog wat meer uit de hand gelopen (of overdreven door de schrijver, expres), waardoor mensen denk ik best zo zouden kunnen gaan doen. Ik bedoel, de proleten, waar amper over gesproken wordt, hebben nog aardig wat vrijheid. Ze leven in rottige omstandigheden, daar niet van, maar ze worden wel met rust gelaten. De intlectuelen zijn de enige mensen die kompleet gehersenspoeld worden en die volledig afhankelijk zijn van de partij. Ik denk dat áls je eenmaal zo afhankelijk bent en eenvoudigweg niet beter weet omdat het al twee generaties zo is, je je ook zo zou reageren en je gedragen als beschreven wordt. Overigens ben ik het volledig met je eens over Annimal Farm. Alleen was ik pas twaalf of zo, toen ik het las en ik heb er dus nooit zo heel veel uitgehaald. ![]() @ Grimm. Winston zégt dattie Big Brother lief heeft. Maar is zeggen hetzelfde als ook daadwerkelijk doen? Ik vond het een van de mínst overtuigende dingen uit het hele boek. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat topic stond hoger, ik werk van boven naar onder, dus niet echt slecht. Meer pech ![]() Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 23-04-2006 om 18:52. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Wat ik dus zo moeilijk te aanvaarden vond was juist het feit dat het plebs niet in opstand komt. Ze hebben géén fijne leefomstandigheden, ze zijn arm máár ze hebben hun vrijheid. Op de een of andere manier liet het mij nogal denken aan het proletariaat gedurende de industriele revolutie. Die laat op den duur óók van zich horen. Maar ik denk dat ik binnenkort het boek nog eens na ga lezen. Het is bij mij écht een hele poos geleden. Moet jij Animal Farm maar nog eens proberen ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder, geweldig boek! Niet alleen ga je nadenken over systemen waarin wij leven, maar ook hoe manipuleerbaar je geest eigenlijk is. Ik meen me een stukje te herinneren (hou me er niet letterlijk aan..) 'If the past and the future exist only in the mind, and the mind itself is controlable, what then?' mmm ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat betreft de hersenspoeling/oprechte liefde tegenover Big Brother; ik denk dat het niet valt uit te maken of Winston echt van Big Brother houdt, of opgeeft en breekt. Ik geloof juist dat dit één de punten is die in het boek te lezen zijn: er is geen onderscheid aan te brengen tussen eigen gedachten en opgelegde gedachten. Die gedachten zijn immers alles wat je hebt en je kunt niet buiten je gedachten om naar je gedachten kijken en ze beoordelen. Hoe weet ik nu of ik bananen echt lekker vind? Heb ik ze vroeger niet gewoon geleerd lekker te vinden, of is er een bepaalde chemische, hormonale balans is mijn lichaam die bepaalt dat ik bananen lekkerder vindt dan witlof? De hele reguliering van de taal staat hier ook mee in verband. Taal (tekensystemen) bepaalt onze ervaring van de werkelijkheid, mits je aanneemt dat de poststructuralisten niet helemaal vol met onzin zaten. Wie dus de taal aan banden kan leggen, kan de ervaring van de werkelijkheid en de mogelijkheid om over bepaalde zaken na te denken ook aan banden leggen. In 1984 gebeurt dit expliciet en duidelijk, maar in onze wereld is het gevaarlijke juist dat taal/tekensystemen niet door één instantie bepaalt wordt/worden. Taal ontwikkelt zich relatief los van het individu en heeft in die zin van het woord een eigen wil. Daarnaast hebben we de pogingen van laat-kapitalistische massaconsumptie/massamedia-instanties die proberen bepaalde verbanden binnen het tekensysteem te versterken: Enjoy -> Coca Cola. Jonge, knappe vrolijke mensen zingend op een strand -> Fanta. Wij worden dus ook door tekensystemen belemmerd of in ieder geval bepaald wanneer het gaat om het ervaren van de werkelijkheid, maar omdat onze taal doet wat ze wil, zijn we ons hier veel minder van bewust en nemen we aan dat we niet binnen een bepaald systeem leven, maar gewoon de wereld direct waarnemen; van fysieke verschijning in één keer naar concept in ons hoofd. In feite zijn wij net zo gehersenspoeld als Winston, maar onze situatie is nog rotter: wij hebben geen veilige Big Brother die ons systeem in goede banen leidt en ons redelijk goed verzorgt, maar wij vallen ten prooi aan de willekeur van een levende taal en de geldlust van coörperaties. Wij hebben niet eens in de gaten hoe beperkt onze ervaring van de werkelijkheid is en wat tekensystemen met ons doen. We voelen medelijden met Winston, maar vergeten dat wij nooit kunnen weten hoe de werkelijkheid eruit ziet buiten de tekensystemen er omheen en of we bananen nu lekker vinden omdat we leven in een systeem waarin Chiqita bestaat, of dat we bananen 'echt' lekker vinden. Want wat is 'echt lekker vinden' nu precies? LUH-3417 |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |