Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2006, 17:31
Verwijderd
Heb je een bepaald geloof? Zo ja, welke? En hoe heeft dit effect op je lifestyle? Zit je elke Zondag in de kerk, en wil je op je 22e getrouwd zijn en een kind hebben? Heb je een hoofddoekje en word je daardoor misschien gediscrimineerd?

Ikzelf geloof niet, hoe dat effect zou hebben op mijn lifestyle weet ik niet. Misschien dat ik geen maagd voor het huwelijk meer ben, niet naar de kerk ga en dat soort dingen.

Ohja, een kennis van me is Christen, maar als je haar ziet lopen zou je dat juist niet verwachten. De ene kant van de hoofd is kaal, en ze zit onder de tattoo's. Ze gaat trouwens wel elke zomer naar Gristenkampen toe enzo. Haar zus is 22 en heeft al 2 kinderen. Het effect op haar lifestyle is dat ze niet mag drinken enzo van dr ouders.

Laatst gewijzigd op 10-05-2006 om 17:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2006, 17:33
Teun
Teun is offline
Geloof is voor losers.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 17:35
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Citaat:
Teun schreef op 10-05-2006 @ 18:33 :
Geloof is voor losers.
Dat geloof ik niet.
Oud 10-05-2006, 17:37
cha0s
cha0s is offline
ik ben atheïst en antiklerikaal. daardoor erger ik me dood aan vele gelovigen. <3
Oud 10-05-2006, 17:37
Verwijderd
De dag dat ik gelovig word vertrouw ik mezelf niet meer. Daarom ben ik voorlopig Agnost .
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 17:39
thunder110
thunder110 is offline
agnost hier
Oud 10-05-2006, 17:40
Gadje
Gadje is offline
Atheist, maar ik ben wel gelovig opgevoed.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 17:40
Teun
Teun is offline
Agnosten zijn draaikonten.

[edit] en lui..
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 17:41
Verwijderd
Ik heb een gristen en dat raakt mij diep want daardoor kan ze op zaterdagavond zelden mee bier drinken, aangezien met een kater in de kerk zitten niet het prettigste is, aldus zijzelf.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 10-05-2006 @ 18:41 :
Ik heb een gristen en dat raakt mij diep want daardoor kan ze op zaterdagavond zelden mee bier drinken, aangezien met een kater in de kerk zitten niet het prettigste is, aldus zijzelf.
Kerken zijn wel rustgevend op de een of andere manier. Daarom ben ik geen Burzum aanhanger.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 17:43
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
geloof is kitsch
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 17:44
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Teun schreef op 10-05-2006 @ 18:40 :
Agnosten zijn draaikonten.

[edit] en lui..
ik neem niet graag iets zonder bewijzen aan
Oud 10-05-2006, 17:56
Broeder
Broeder is offline
Ik vermoed niet dat er op Lifestyle veel gelovigen komen.

Overigens heb ik wel respect voor mensen die erin geloven, maar niet meer respect dan dat ik heb voor mensen die geloven dat de aarde plat is of dat flesjes bier aan bomen groeien.
Oud 10-05-2006, 17:56
Verwijderd
Citaat:
cut_off schreef op 10-05-2006 @ 18:42 :
Kerken zijn wel rustgevend op de een of andere manier. Daarom ben ik geen Burzum aanhanger.
Klopt. Het zit er alleen zo vaak vol met naargeestige lui die dingen zeggen als "Jezus vergeeft je alles, zelfs als je een keer gedacht hebt aan zoenen voor het huwelijk!" en "God kan je wel weer maagd maken!" en "De Heilige Geest en ik zijn dikke maatjes, wil jij niet ook zo'n gave vriendschap met iemand die je op en top kan vertrouwen en die altijd een oortje toespitst als jij iets te zeggen hebt?".

Weg rust, welkom sarcasme
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 17:57
Haligh
Haligh is offline
geen geloof.
Oud 10-05-2006, 17:58
Broeder
Broeder is offline
Ik ben wel ooit in Lourdes geweest en heb een audiëntie van de paus bijgewoond . Wie doet me wat .
Oud 10-05-2006, 18:02
Frostbite
Frostbite is offline
Ik geloof niet en daardoor kan ik alles doen wat ik wil zonder bang te zijn voor de toorn van god. En ja inderdaad, ik zit ook nooit in de kerk en ik wil niet eens een huwelijk.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 18:03
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Broeder schreef op 10-05-2006 @ 18:56 :
Overigens heb ik wel respect voor mensen die erin geloven, maar niet meer respect dan dat ik heb voor mensen die geloven dat de aarde plat is of dat flesjes bier aan bomen groeien.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 18:07
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Ik ben te ontwetend om hier antwoord op te kunnen geven.
Oud 10-05-2006, 18:07
HenkMul
HenkMul is offline
Neodarwinisme ftw.
Oud 10-05-2006, 18:14
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
ach,
Oud 10-05-2006, 18:20
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik geloof niet, heb nooit geloofd en zal wrs ook nooit geloven. Ik heb er ook geen probleem mee als andere mensen geloven, als ze me maar niet proberen te bekeren. Als mensen hun geloof gebruiken om er kracht uit te halen en goede dingen te doen vind ik het prima, maar het word pas eng als ze de bijbel woord voor woord letterlijk nemen en dan bijv. geloven dat alle negers en homo's ziek zijn en de duivel in zich hebben. Mensen die andere mensen pijn zouden kunnen doen, of intens haten vanwege hun geloof vind ik onmensen.
Daarom ben ik vaak maar blij dat ik niet geloof en dat ik mensen gewoon kan bekritiseren op hun persoonlijkheid en hun daden.
Oud 10-05-2006, 18:23
Maharani
Maharani is offline
Het beinvloedt mijn lifestyle dat ik bepaalde dingen niet mag eten. En dan ik bepaalde dingen niet mag doen voor het huwelijk, maar dat heeft ook met cultuur te maken.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 18:35
Amma
Amma is offline
Atheïst. Moet niks hebben van geloof.
En op mn 22ste getrouwd zijn inclusief kind moet ik niet aan denken, zou al niet eens meer lukken
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 18:36
snoodaard
snoodaard is offline
>Where do we meet up after we die?
<At the milkshake pool on the lesbian clowd
>I love religion

Check it playa'

Geloof is wel cool. Vooral als je gelooft in orale seks!
Oud 10-05-2006, 18:43
K-pax
K-pax is offline
Citaat:
snoodaard schreef op 10-05-2006 @ 19:36 :
>Where do we meet up after we die?
<At the milkshake pool on the lesbian clowd
>I love religion

Check it playa'

Geloof is wel cool. Vooral als je gelooft in orale seks!
you are my priest
Oud 10-05-2006, 18:43
Carn
Carn is offline
Ik ben een ongedoopte heiden en daar blijft het denk ik wel bij. Ik ben benieuwd hoeveel generaties men nog probeerd om de eigen kinderen gelovig op te voeden (maakt niet uit in welk geloof) aangezien het steeds minder wordt.
Oud 10-05-2006, 18:45
Metal
Metal is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 10-05-2006 @ 19:07 :
Neodarwinisme ftw.
wel interessant ja
Oud 10-05-2006, 19:02
Jolene
Jolene is offline
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 10-05-2006 @ 19:20 :
Ik geloof niet, heb nooit geloofd en zal wrs ook nooit geloven. Ik heb er ook geen probleem mee als andere mensen geloven, als ze me maar niet proberen te bekeren. Als mensen hun geloof gebruiken om er kracht uit te halen en goede dingen te doen vind ik het prima, maar het word pas eng als ze de bijbel woord voor woord letterlijk nemen en dan bijv. geloven dat alle negers en homo's ziek zijn en de duivel in zich hebben. Mensen die andere mensen pijn zouden kunnen doen, of intens haten vanwege hun geloof vind ik onmensen.
Daarom ben ik vaak maar blij dat ik niet geloof en dat ik mensen gewoon kan bekritiseren op hun persoonlijkheid en hun daden.
helemaal mee eens
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 19:05
Vice
Vice is offline
Ik ben een aanhanger van het Vicedom.
Oud 10-05-2006, 19:07
Verwijderd
ik geloof in mezelf, vind ik al goed genoeg
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 19:11
*oma*
*oma* is offline
Ik geloof niet ergens in en ik vind het irritant als mensen me gaan vertellen dat ik daarom naar de hel zou gaan.

dat zou God toch nooit doen? (a)
Oud 10-05-2006, 19:12
Verwijderd
Ik vind (neo)darwinisme en aanverwanten zo saai. Als je dan toch al niet met zekerheid kan zeggen wat er zoal aan de hand is aangezien er voor elke (al dan niet religieuze, wijsgierige of wetenschappelijke) stroming twee andere zijn die het tegendeel 'bewijzen', dan kun je beter iets leuks kiezen om in te geloven.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 19:13
MickeyV
MickeyV is offline
Jij moet beslist de wetenschap ingaan.
Oud 10-05-2006, 19:13
Carn
Carn is offline
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 10-05-2006 @ 19:20 :
alle negers en homo's ziek zijn en de duivel in zich hebben.
Verwar het nou niet met Limburgers
Oud 10-05-2006, 19:41
Verwijderd
Ik ben christelijk opgevoed en daardoor ben ik behulpzaam en medelevend en zit ik regelmatig biertje voor 70 cent te drinken in de kerk. Ik zou mezelf geen Christen noemen, maar het geloof is een deel van mijn leven en ik ben ook geen atheïst.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 19:41
Verwijderd
Laat ik ook maar serieus ontopic reageren dan.

Ik ben van mening dat alles even waar als onwaar is en dat je de meeste kans op het vinden van eventuele waarheid hebt als je alle levensbeschouwelijke stromingen - religieus, wijsgierig, wetenschappelijk, maakt niet uit - samenvoegt tot één geheel waarin geen enkele of zo weinig mogelijk bestaande theorieën uitgesloten worden. Spreekt voor zich dat het hierbij gaat om de essentie van dingen en niet om details, waardoor je gedeeltes van de theorieën waaruit het grote geheel bestaat moet schrappen. Als er een hogere macht is, en ik denk dat ik er van overtuigd ben dat zoiets bestaat, dan zal het zo'n macht worst wezen of je neukt voor je huwelijk of niet, dat zijn menselijke interpretaties en regeltjes die niks met het grote geheel te maken hebben.

Om maar een voorbeeld te noemen van hoe dingen die elkaar op het eerste gezicht tegenspreken met elkaar te rijmen zijn - zo'n hogere macht die al dan niet over enige vorm van (schijnbare) intelligentie beschikt is naar mijn idee geen godheid maar een energiesoort die nog niet ontdekt is en eventueel ooit natuurkundig te berekenen zal zijn.

En om dat nog verder toe te lichten: Plato kwam volgens mij dicht in de buurt met zijn Vormenwereld, waarin bijvoorbeeld de Vorm van de ideale cirkel bestond die niet waar te nemen of te creëren viel maar wel makkelijk berekend en voorgesteld kan worden door middel van de wiskunde.

Dit model van 'geloofsovertuiging' als je het zo wil noemen heeft wel enige ogen en haken, aangezien je zal moeten kijken naar wat je schrapt uit de gigantische aantallen aan theorieën over het bestaan, de oorsprong van de mens, zin van het leven, etc, en wat je er in laat. Iets dat altijd subjectief is en daarom nauwelijks door één persoon gedaan kan worden. Toch heb ik hoop dat ik, als ik Wijsbegeerte zou gaan studeren, aan het einde van mijn studie een theorie zou kunnen ontwikkelen die enigszins in de buurt zou moeten komen bij wat mij de waarheid lijkt - met enige hulp van mensen die Theologie, natuurwetenschappen, hogere wiskunde en dergelijke hebben gestudeerd aangezien ik in mijn eentje niet de nodige kennis op die vlakken bezit. En hopelijk zit ik dan een beetje in de goede richting en wordt er iemand na mij geïnspireerd door al dat gegis, waardoor er een Theorie v2.0 komt en eventueel nog een Theorie v3.0 en vervolgens een Theorie v13.37. Die laatste is dan de juiste, aangezien hij geschreven wordt in het jaar 1337, waarin de mens drieduizend dingen weet die 'wij' nu nog níet weten, waardoor het vinden van zo'n ultieme waarheid, mits die bestaat, een stuk makkelijker gaat.

Ik had hier nog iets aan toe te voegen, maar ik ben het vergeten. Dus nu ga ik maar ibuprofen zoeken want mijn koppijn eet me op, verdomme.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 19:43
Verwijderd
ik vind het trouwens erg vervelend als mensen dingen uit de bijbel gaan verdraaien of opvatten zoals zij het willen horen. er staat niks negatiefs over negers in de bijbel, de joden hebben jezus niet vermoord, je hoeft geen maagd te blijven, er is niks mis met drinken, de vrouw is niet minder dan de man ETCETERA. en omdat dit soort onzin veel verspreid wordt lees ik de bijbel om zulke dingen te weerleggen.

als je gelooft zoals de meeste mensen die ik ken doen, is het best chill
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 20:01
HenkMul
HenkMul is offline
Paranoide:

Het probleem met filosofie, theologie en meer van dat soort zaken is dat het in de Jomanda-categorie valt. Je kan allerlei proposities uiten over wat je maar wil zonder dat het ook maar op enige wijze aan falsificatie blootgesteld kan worden. De claim van filosofie dat het fundamentele a priori gronden kan bieden of een rechtvaardiging voor de claims die de wetenschap doet, kan gewoonweg niet meer. Er is geen ahistorische maatstaf voorhanden om filosofische claims op hun waarheid te beoordelen. Derhalve is het enige dat in deze tijd nog werkt een pragmatische benadering die inhoudt dat een theorie het meest waar is wanneer deze het meest succesvol blijkt te zijn. En dat is dus het verneukeratieve aan filosofische claims, ze kunnen niet blootgesteld worden aan succes danwel mislukking: elke filosofische uitspraak is even waar. Of ik nu zeg dat er vijftien energiebanen door mijn lichaam stromen (vrije interpretatie naar Jomanda) of dat heel de werkelijkheid uit monaden (Leibniz) bestaat, doet niet ter zake. Ze werken niet. De gedachte om uit elke filosofische theorie of theologische wereldbeschouwing de meest kernachtige en essentiële elementen te plukken, lukt dan ook niet en is naief. Filosofie is in deze fase van de geschiedenis dan ook niet meer dan een cultureel gelegitimeerde schaamlap, die als een wezenloze rups wanhopig poogt om tussen alle fladderende vlinders (geneeskunde, natuurkunde etcetera) mee te kunnen vliegen, maar zich in feite nooit meer zal kunnen ontpoppen. Filosofie is achteruitgang.

Neodarwinisme pretendeert geenszins een waarheid na te streven, nee, het is op dit moment de meest pragmatische theorie, die mogelijkerwijs ooit ook weer weerlegd kan worden.
Oud 10-05-2006, 20:13
100%hallal
100%hallal is offline
Ik geloof eigenlijk in niks.....
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 20:16
Verwijderd
ik geloof in wie goed doet, goed ontmoet en zo niet dan heb je pech.

en als er een godheid bestaat maakt het niet uit wat je doet, want jezus en consorten vergeven je toch wel.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 20:53
__
__ is offline
nouja, ik ben gelovig in zoverre dat ik gedoopt ben en mn communie en vormsel allebei heb gedaan. maar verder geloof ik niet, nooit gedaan ook. ik vind het wel mooi hoor, daar niet van, ik vind het mooi om te zien hoeveel mensen er kracht uit putten en ja blabla. zelf heb ik er (nog) niks mee iig, misschien dat ik er ooit eens iets aan zal hebben als ik 90 ben en iedereen om me heen dood is enzo en ik alleen nog maar onze Heilige Vader zou hebben. dat zou dan alleen maar mooi zijn ben ook blij dat mensen als mn oma ofzo er gewoon kracht uit putten en houvast aan hebben, dan wil ik best eens per jaar met kerst naar dr gelovige praatjes luisteren. en als ze daarna moet huilen omdat het dr allemaal zo raakt, heb ik daar ook begrip voor. het zegt me zelf alleen niks, maar ik heb niet het gevoel dat ik iets mis ofzo.
ohja ik ga 1x per jaar naar de kerk, met kerst, dat moet van mn ouders want anders krijgen we geen kadootjes hehe. verder ken ik trouwens wel het Onze Vader uit mn kop, al sinds eh ja sinds de basisschool gewoon. is er nooit uitgeweest op de een of andere manier.

Laatst gewijzigd op 10-05-2006 om 20:56.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 20:58
botulismf
botulismf is offline
Ik sluit me volledig bij Dr. Aep aan.
Oud 10-05-2006, 21:00
wizkid
wizkid is offline
Ik ben wel gedoopt maar verder ben ik niet gelovig. Ik hou me er totaal niet mee bezig en dat zal ik ook nooit gaan doen.
Oud 10-05-2006, 21:00
idontcare
idontcare is offline
ik ben katholiek 'opgevoed'. niet erg actief ofzo maar ik heb wel al die dingen als dopen, communie en vormsel gedaan. zelf heb ik eigenlijk nooit in een god geloofd, maar vond de kerk altijd wel mooi.

maar goed. ik geloof dus niet.
Oud 10-05-2006, 21:05
Metal
Metal is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 10-05-2006 @ 21:01 :
verhaal
Het is allemaal zo onconcreet als de tyfus, dat is het hele probleem. Het is een (praktisch) nutteloze normatieve wetenschap, waaruit je alleen maar hypotheses kunt trekken (en die in feite ook altijd hypotheses zullen blijven). Het is vooral voer voor dromers en mensen die het niet zo nauw nemen met alles. Filosofie is voor jou dan achteruitgang, wat gelijk staat aan kennis is achteruitgang.
Dat klinkt stom, maar de (juiste) vraag is of je überhaupt wel van kennis kunt spreken. (die je je dan eigenlijk van te voren al af moet vragen)

Het kan je vormen, misschien kan het ook wel iets voor jezelf betekenen, daar ben ik eigenlijk wel heilig van overtuigd. Het is zwaar interessant, maar ik zou het niet snel als studie doen. (hetzelfde punt als dat ik me niet zo in kan beelden in iemand die theologie gaat studeren)

Volgens mij kan je bij de LOI ook een opleiding filosofie doen hehe.
Oud 10-05-2006, 21:11
Verwijderd
Dit is trouwens wel het tofste geloof wat er is. No doubt about it.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 21:13
Metal
Metal is offline
Een 'interessante' vraagstelling is dan misschien of de katholieke leer niet een beetje in de vergetelheid begint te raken, al dan niet doordat de samenleving om ons heen verandert, en de mensen misschien ook wat minder NAÏEF worden.

En waarom het juist het christendom is dat steeds minder fanatiek lijkt te zijn.

Geloven is als toegeven aan je eigen naïviteit.
Oud 10-05-2006, 21:32
Tom Violence
Tom Violence is offline
Citaat:
Metal schreef op 10-05-2006 @ 22:13 :
Een 'interessante' vraagstelling is dan misschien of de katholieke leer niet een beetje in de vergetelheid begint te raken
Dat is geen vraag, dat is een feit. Hoe meer kennis mensen hebben, hoe minder je ze kunt 'wijsmaken'. Alles is zo goed verzorgd in Nederland dat mensen nauwelijks houvast of hoop zoeken op religieus vlak, ze hebben het niet meer nodig. Weinig interessant.

Laatst gewijzigd op 10-05-2006 om 21:35.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 21:34
reno
reno is offline
Citaat:
Tom Violence schreef op 10-05-2006 @ 22:32 :
Dat is geen vraag, dat is een feit. Hoe meer kennis mensen hebben, hoe minder je ze kunt 'wijsmaken'. Weinig interessant.
Niet waar miep, de katholieke kerk groeit nog steeds. Niet iedereen heeft toegang tot kennis.
Reageren

Regels voor berichten