Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2006, 15:42
knappe jongen
knappe jongen is offline
hallo, mensen

ik heb vandaag een nokia n91 van iemand gekocht via marktplaats.nl. Het zou via rembours gebeuren. vandaag pakketje binnen en 350 betaald. eenmaal open gemaakt zat daar een heel goedkoop geurtje in en zeker niet de nokia n91.

graag zou ik willen weten wat ik nu moet gaan doen, want zo 123 zou ik het echt niet weten. mischien dat 1 van jullie het hier weet.

bedank alvast
Oud 27-07-2006, 15:45
Kali
Kali is offline
stomme vraag , maar waarom betaal je eerst alvorens het pakje open te maken?
Oud 27-07-2006, 15:45
MTpower
MTpower is offline
Misschien verkoopt die gozer meerdere dingen via marktplaats en heeft hij 2 adressen verwisseld?
Mail of bel hem gewoon met het verhaal
Oud 27-07-2006, 15:46
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Kali schreef op 27-07-2006 @ 16:45 :
stomme vraag , maar waarom betaal je eerst alvorens het pakje open te maken?
Dat moet, anders geven ze het pakje niet af.
Oud 27-07-2006, 15:51
Verwijderd
Mail/bel de verkoper, als hij niet reageert, stuur een aangetekende brief waarin je 't nog eens uitlegt en zeg dat je je geld terug wil. Mogelijk kan je erbij zeggen dat wanneer hij niet reageert, je naar de politie stapt.
Dat laatste dan natuurlijk ook doen wanneer je niets hoort.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 15:54
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 27-07-2006 @ 16:46 :
Dat moet, anders geven ze het pakje niet af.
nee hoor, ik maak het altijd eerst open en anders teken ik niet
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 16:04
knappe jongen
knappe jongen is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 27-07-2006 @ 16:54 :
mag je het dan openen? ik mocht dat namelijk niet ik heb net een email gestuurd. nu maar hopen dat ie reageert. weten jullie of de politie uberhap iets kan doen? ik weet namelijk niet veel van de verkoper. kan ik iets via tgp post doen bijvoorbeeld?
Oud 27-07-2006, 16:08
Verwijderd
Citaat:
knappe jongen schreef op 27-07-2006 @ 17:04 :
mag je het dan openen? ik mocht dat namelijk niet ik heb net een email gestuurd. nu maar hopen dat ie reageert. weten jullie of de politie uberhap iets kan doen? ik weet namelijk niet veel van de verkoper. kan ik iets via tgp post doen bijvoorbeeld?
Je kan in ieder geval zeggen dat je naar de politie gaat, en dan zie je vanzelf wel wat de politie kan doen.

Als je z'n adres niet weet, of geen vast telefoonnummer van hem hebt, dan had je die telefoon niet moeten kopen. Nooit zoiets duurs kopen van iemand waar je geen enkele informatie van krijgt.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 16:11
knappe jongen
knappe jongen is offline
dat leer ik nu op de harde manier jah jammer dat ik er zo achter moet komen.
Oud 27-07-2006, 21:17
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
Je hebt geen enkele gegevens van de verkoper?
Doe aangifte en ga hiermee naar de TPG misschien kunnen zij je een beetje helpen.
Waarschijnlijk zal hij het geld contant ophalen op het postkantoor en gaat het vrij moeilijk worden hem te traceren, al is dit wel mogelijk. Dan nog wordt het bewijzen van de oplichting moeilijk, immers wie zegt dat jij geen luchtje hebt gekocht voor 350 euri?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 22:34
Joyceb
Joyceb is offline
Ik heb hier alleen iets over gelezen bij Ebay maar het principe is vast hetzelfde.
Volgens mij is de koper verplicht datgene te verkopen dat hij heeft geadventeert en als het niet 100% klopt (in dit geval dus ongeveer 0%) dan heb je recht om je geld terug te vragen en te krijgen.
Ik zou Marktplaats even mailen over de te volgen stappen (en kijken of ze hier info over hebben staan op de website), bellen, de aangetekende brief en vervolgens naar de politie gaan en aangifte doen (van oplichting?). Ik weet niet of je tegen zoiets verzekerd bent, maar als dat zo is heb je in iedergeval een aangiftebewijs nodig,

Daarnaast kan je eventueel een rechtshulp winkel bezoeken over wie je zou moeten hebben om een geld-terug-vraag claim in te dienen, misschien is Marktplaats hier wel mede verantwoordelijk voor ofzo.

Overigens heeft Marktplaats vast wel gegevens van de koper, die moet zoiets toch wel invullen alvorens hij/zij iets op de site kan zetten?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 22:46
Anika
Citaat:
Joyceb schreef op 27-07-2006 @ 23:34 :
Ik heb hier alleen iets over gelezen bij Ebay maar het principe is vast hetzelfde.
Volgens mij is de koper verplicht datgene te verkopen dat hij heeft geadventeert en als het niet 100% klopt (in dit geval dus ongeveer 0%) dan heb je recht om je geld terug te vragen en te krijgen.
Ik zou Marktplaats even mailen over de te volgen stappen (en kijken of ze hier info over hebben staan op de website), bellen, de aangetekende brief en vervolgens naar de politie gaan en aangifte doen (van oplichting?). Ik weet niet of je tegen zoiets verzekerd bent, maar als dat zo is heb je in iedergeval een aangiftebewijs nodig,

Daarnaast kan je eventueel een rechtshulp winkel bezoeken over wie je zou moeten hebben om een geld-terug-vraag claim in te dienen, misschien is Marktplaats hier wel mede verantwoordelijk voor ofzo.

Overigens heeft Marktplaats vast wel gegevens van de koper, die moet zoiets toch wel invullen alvorens hij/zij iets op de site kan zetten?
Bij marktplaats staat dit bij tips over veilig handelen:

Rembours
Versturen onder rembours is vrij duur en heeft een risico. U kunt pas zien wat u ontvangt, als u heeft betaald aan de postbode. Dit kan dus een baksteen zijn i.p.v. een laptop. Gebruik rembours alleen als u de verkoper vertrouwt.

Volgens mij geven ze hiermee aan dat het risico voor de koper is.
Er staat ook een stukje over kopersbescherming:

Op Marktplaats.nl kunnen kopers profiteren van Kopersbescherming als zij iets kopen bij een Gecontroleerde Verkoper. Bijvoorbeeld als zij het product niet ontvangen of als het product sterk afwijkt van de omschrijving in de advertentie. Kopers die bij Gecontroleerde Verkopers iets kopen, komen automatisch in aanmerking voor Kopersbescherming.

Voordelen voor kopers:
Kopersbescherming bij eventuele problemen
Herkenbare verkopers door middel van het speciale logo in de advertentie

Als de verkoper geen gecontroleerde verkoper is heb je dus volgens mij bij marktplaats nergens recht op.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 22:50
Go
Go is offline
Citaat:
Joyceb schreef op 27-07-2006 @ 23:34 :

Allemaal heel leuk bedacht, maar je zult uiteindelijk wel moeten kunnen bewijzen dat hij hetgeen wat hij beloofd heeft te leveren, niet geleverd is. Als de verkoper vol blijft houden dat het betreffende mobieltje in het pakketje zat, terwijl de koper beweert dat er parfum in zat, de koper geen enkel bewijs kan leveren, dan is het toch echt een doodlopende zaak. Natuurlijk kun je de verkoper altijd onder druk proberen te zetten door een juridisch moeilijk geformuleerde brief te sturen waarin je aangeeft hem te zullen dagvaarden als hij niet binnen een bepaalde termijn het product levert of het geld terugbetaalt. Of wellicht dreigen met de politie, als dat wat meer indruk maakt. Hier een rechtzaak over beginnen lijkt mij, ook als je kijkt naar de bijkomende kosten, niet echt zinvol.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 02:56
knappe jongen
knappe jongen is offline
als ik het hier zo leest, is de kans dus heel klein dat ik iets van mijn geld terrug kan zien. Helemaal omdat ik heel weinig van de verkoper weet.

ik ga alleen nog aangifte doen bij te politie, al is dit ijdele hoop en zal er nog niet veel gebeuren. Maar aangifte moet je altijd doen. Dat schijnt zo iig te zijn.

Ik probeer nog wel onder een andere naam nog een keer die nokia n91 te kopen en dan probeer ik iets meer gegevens te achterhalen van de verkoper. (iemand met een slim truukje die met een mooi verhaal kan komen)

maar verder zie ik dat ik voor 350 een mooie levenslest heb gekregen.

de wereld is verrot
Oud 28-07-2006, 15:04
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 27-07-2006 @ 16:54 :
Dan mag de postbode het pakje niet afgeven, wel kun je vragen of hij erbij blijft zodat je een getuige hebt indien de inhoud nep is.

NOOIT zaken doen met verkopers die onder hotmail en 06 nummers DURE spullen aanbieden!

Vreemd heb 3 CD's gekocht van verkopers op de marktplaats die zich aanbieden onder hotmail en 06 nummers, en dat is 100% naar tevredenheid afgehandeld en bezorgd.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 17:02
Verwijderd
No looks, no brains.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 17:13
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Citaat:
knappe jongen schreef op 27-07-2006 @ 17:11 :
dat leer ik nu op de harde manier jah jammer dat ik er zo achter moet komen.
\

je hebt zijn rekening nummer toch?

meschien kun je daar wat mee
Oud 28-07-2006, 17:15
De Dood
De Dood is offline
als je nou zo'n knappe jongen ben, kan je vast wel aan een nieuwe komen
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 17:27
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
naam ingebruik schreef op 28-07-2006 @ 18:13 :
\

je hebt zijn rekening nummer toch?

meschien kun je daar wat mee
Nee, dat heeft hij niet aangezien hij het onder rembours heeft gekocht. Maar inderdaad bij de TPG zullen ze z'n rekeningnummer wel hebben of in ieder geval meer gegevens van hem.

Ik denk dat ze bij markplaats misschien ook wel wat meer gegevens hebben over hem. Omdat je (geloof ik) bij veilingobjecten met een hogere waarde dan 200 euro namelijk een vergoeding moet betalen bij marktplaats.

Laatst gewijzigd op 28-07-2006 om 17:31.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 17:30
Estar
Estar is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 28-07-2006 @ 18:27 :
Nee, dat heeft hij niet aangezien hij het onder rembours heeft gekocht. Maar inderdaad bij de TPG zullen ze z'n rekeningnummer wel hebben of in ieder geval meer gegevens van hem.

Ik denk dat ze bij markplaats misschien ook wel wat meer gegevens hebben over hem. Omdat je (geloof ik) bij veiligobjecten met een hogere waarde als 200 euro namelijk een vergoeding moet betalen bij marktplaats.
Mogen ze volgens mij niet geven want dat valt onder de privacywet.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 17:39
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
Estar schreef op 28-07-2006 @ 18:30 :
Mogen ze volgens mij niet geven want dat valt onder de privacywet.
Ik weet het niet, ik heb hier (gelukkig) geen ervaring mee. Maar ik vind €350 nogal een bedrag. Bovendien is het strafbaar, lijkt me zo dat marktplaats toch wel iets moet kunnen doen. Ook vraag ik me af of deze persoon dan al niet bekend stond als oplichter bij marktplaats.

Of dat hij idd misschien verkeerde adressen gebruikt heeft op het pakket. Als je zo ziet hoeveel advertenties sommige mensen wel niet hebben geplaatst op marktplaats.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 17:44
Estar
Estar is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 28-07-2006 @ 18:39 :

Of dat hij idd misschien verkeerde adressen gebruikt heeft op het pakket. Als je zo ziet hoeveel advertenties sommige mensen wel niet hebben geplaatst op marktplaats.
Ah kom op, dat is de bekendste truc ooit.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 12:58
Fine
Fine is offline
Als je iets per rembours bezorgd wordt, moet je het ook eerst openmaken voor je betaald!

Daarnaast, kun je het geloof ik bij een forum op marktplaats melden, of is dat alleen bij speurders?
Oud 30-07-2006, 17:55
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
ikookvanjou schreef op 30-07-2006 @ 13:58 :
Als je iets per rembours bezorgd wordt, moet je het ook eerst openmaken voor je betaald!

Zo werkt dat niet, de postbode geeft het pakje pas af nadat je betaald hebt. Dit zijn de regels van onder rembours verzenden, anders zou het voor oplichters wel heel moeilijk worden om nep zendingen op te sturen als de ontvanger vooraf het pakje mag openen.

Eigenlijk zou het wel mogelijk moeten zijn om zendingen onder rembours vooraf te mogen nakijken alvorens het geld betaald wordt.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 18:02
Igorrrai
Igorrrai is offline
Citaat:
White Trash schreef op 28-07-2006 @ 18:02 :
No looks, no brains.
Echt zo'n kut lifestyleantwoord. :')
Oud 30-07-2006, 18:23
Verwijderd
Citaat:
knappe jongen schreef op 28-07-2006 @ 03:56 :
als ik het hier zo leest, is de kans dus heel klein dat ik iets van mijn geld terrug kan zien. Helemaal omdat ik heel weinig van de verkoper weet.

ik ga alleen nog aangifte doen bij te politie, al is dit ijdele hoop en zal er nog niet veel gebeuren. Maar aangifte moet je altijd doen. Dat schijnt zo iig te zijn.

Ik probeer nog wel onder een andere naam nog een keer die nokia n91 te kopen en dan probeer ik iets meer gegevens te achterhalen van de verkoper. (iemand met een slim truukje die met een mooi verhaal kan komen)

maar verder zie ik dat ik voor 350 een mooie levenslest heb gekregen.

de wereld is verrot
Staat er het postkantoor op waar het is verzonden? (misschien traceerbaar via de track&trace code).

Opnieuw kopen onder een andere naam en naar een ander adres laten versturen. Op de dag dat hij het gaat verzenden gewoon bij het postkantoor gaan rondhangen (eventueel uitleg geven aan medewerkers daar, anders is het zo raar dat je een paar uur daar rondhangt)

Zoiets?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 18:27
Missy
Missy is offline
Citaat:
ikookvanjou schreef op 30-07-2006 @ 13:58 :
Daarnaast, kun je het geloof ik bij een forum op marktplaats melden, of is dat alleen bij speurders?
Kan ook op een forum op marktplaats, geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 02:30
probeer
probeer is offline
en ik maar altijd denken dat dat juist het grote voordeel van rembours is, dat je kan kijken of t klopt voordat je betaalt. blijkt het dus gewoon voor mensen te zijn die geen internetbankieren hebben of te lui zijn om t geld over te maken. en je moet wss zowieso wel dat geld uit de muur gaan halen (pinnen dus), dus zit er totaal geen voordeel aan rembours (?)

edit: zeker als je ook nog eens bedenkt dat je bij een normale overschrijving in ieder geval die persoons naam, adres en rekeningnummer hebt.
Oud 31-07-2006, 03:26
knappe jongen
knappe jongen is offline
Citaat:
De Dood schreef op 28-07-2006 @ 18:15 :
als je nou zo'n knappe jongen ben, kan je vast wel aan een nieuwe komen
heb van mijn ouders een nieuwe n91 gekregen

Citaat:
evil_angel schreef op 28-07-2006 @ 18:27 :

Ik denk dat ze bij markplaats misschien ook wel wat meer gegevens hebben over hem. Omdat je (geloof ik) bij veilingobjecten met een hogere waarde dan 200 euro namelijk een vergoeding moet betalen bij marktplaats.
heb ik al geprobeerd en geloof mij nu maar, TGP is niet zo behulpzaam.

350 is zo'n ramp niet eens. Is bijna hetzelfde als een avondje HC . En ik heb inmiddels al een nieuwe nokia n91. Het gaat mij meer om het feit dat ik ben opgelicht Te goed van vertrouwen is niet zo heel goed. Ik wil die gast dan ook best wel terrug pakken... maar ach niets meer aan te doen. Van de politie hoef ik ook al niet veel te verwachten
Oud 31-07-2006, 06:09
Verwijderd
Haha, jij klein verwend krengetje
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 12:22
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Igorrrai schreef op 30-07-2006 @ 19:02 :
Echt zo'n kut lifestyleantwoord. :')
Gewoon in het verkeerde topic gepost, niet druk om maken.

Maar je hebt wel gelijk!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 14:35
Darko
Darko is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-07-2006 @ 07:09 :
Haha, jij klein verwend krengetje
jézus idd.
Oud 01-08-2006, 15:03
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
probeer schreef op 31-07-2006 @ 03:30 :
en ik maar altijd denken dat dat juist het grote voordeel van rembours is, dat je kan kijken of t klopt voordat je betaalt. blijkt het dus gewoon voor mensen te zijn die geen internetbankieren hebben of te lui zijn om t geld over te maken. en je moet wss zowieso wel dat geld uit de muur gaan halen (pinnen dus), dus zit er totaal geen voordeel aan rembours (?)

edit: zeker als je ook nog eens bedenkt dat je bij een normale overschrijving in ieder geval die persoons naam, adres en rekeningnummer hebt.
Het voordeel is dat je iig weet dat je een pakketje hebt ontvangen voordat je betaalt.
Oud 01-08-2006, 15:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
knappe jongen schreef op 31-07-2006 @ 04:26 :
heb ik al geprobeerd en geloof mij nu maar, TGP is niet zo behulpzaam.
Ja, ze gaan ook echt de privacy van hun klanten schenden omdat sommige naievelingen niets dat ze via internet kopen controleren alvorens te betalen.
Oud 01-08-2006, 15:38
Verwijderd
Citaat:
luchtballon schreef op 01-08-2006 @ 16:03 :
Het voordeel is dat je iig weet dat je een pakketje hebt ontvangen voordat je betaalt.
Rembours is ook heel verstandig als je aankopen doet via internet. Maar zorg er altijd voor dat je een vast telefoonnummer én adres hebt van de verkoper (en dat je ook zeker weet dat het zijn nummer en adres is, dus zorg dat je over de telefoon zaken regelt als adres doorgeven; dan weet je zeker dat hij achter dat telefoonnummer zit en op dat adres).

Of, nog beter, bij dit soort dure dingen; haal het pakket zelf af bij de verkoper (of spreek ergens op een station af). Als hij dat niet wil, is het al niet te vertrouwen. Kost even moeite, maar is het zeker waard als het gaat om een bedrag als dit.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 09:52
juno
juno is offline
Wie neemt er nou voor 350 euro het risico dat hij besodemieterd gaat worden? Want je weet dat kopen bij een anonieme internetverkoper altijd een risico inhoudt, daar wordt op dergelijke sites expliciet voor gewaarschuwd.

Maar goed, wat doe je eraan is meer de vraag.

Feedbackscore van ebay is niet waterdicht, want veel mensen durven geen negatieve feedback te geven uit angst daardoor zelf ook negatieve feedback als wraak terug te krijgen.

De verkopersregistratie geeft wel wat zekerheid dat de verkoper op het opgegeven adres woonachtig is, maar hij kan ook daarna verhuizen of het adres gebruiken van een louche vriendje.

Je zult het dus zelf moeten controleren. Gutfeeling is wel een goeie dan.

Ik heb tot nu toe altijd geluk gehad, maar ik heb vantevoren altijd druk babbelmailverkeer op het privemailadres met mensen van wie ik iets koop. (ze zeggen op Ebay in mijn feedback dan ook dat ik zo aardig ben... ) Een oplichter doet dat niet, die wil zo min mogelijk contact. Dus dat is een goeie voor de gutfeeling.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 12:44
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-08-2006 @ 16:04 :
Ja, ze gaan ook echt de privacy van hun klanten schenden omdat sommige naievelingen niets dat ze via internet kopen controleren alvorens te betalen.
maar goed, onder rembours moet je nou eenmaal eerst betalen voordat je je pakketje open mag maken.

verstandige mensen handelen dus niet onder rembours met particulieren. (met 'vertrouwde' bedrijven, zoals bv een pakket van conrad, kan het m.i. wel verstandig zijn.)

ik koop overigens geen dure dingen zonder ze gezien te hebben. dat betekent doorgaans dat ik echt dure dingen nieuw in de winkel koop.

OT : je zou wellicht aangifte kunnen doen.
Oud 02-08-2006, 19:05
mirnie
mirnie is offline
aangifte doen tja helpt je ook weinig. ik ben een tijdje geleden bedonderd door iemand die voetbalshirts verkoopt op marktplaats. Die lul staat nog steeds dingen aan te bieden. Ik heb aangifte gedaan ondertussen. Heb ze zelfs een adres en telefoonnummer doorgegeven en ze doen er gewoon helemaal niks aan. Die kerel heeft ondertussen al honderden slachtoffers. Maar toch ben ik blij dat ik wel aangifte heb gedaan. Mn geld krijg ik niet terug, maar ben mn verhaal kwijt en misschien doen ze er ooit nog wel eens iets aan als er wel steeds meer mensen aangifte komen doen voor dezelfde persoon.

Volgende keer als je iets koopt via internet. Kijk even op www.internetoplichting.nl. Dan zit er nog risico in, maar dat wordt al wel ietsje kleiner zo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten