Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2013, 20:41
Jack Londen
Jack Londen is offline
Goedenavond iedereen,

Marktplaats oplichtingen dus, laatste tijd heb ik toevallig best veel over gehoord?
De reden dat ik deze topic gestart heb is dus dat ik er om een of andere reden toch geïnteresseerd in ben, jullie denken nu vast dat ik van plan ben om te gaan oplichten maar nee! Stel je nou eens voor dat je word opgelicht via marktplaats? om een of andere reden (afstand of vervoer) beslis je om 't geld over te maken via een rekening nummer en als volgt stuurt de verkoper zijn object om 't maar zo te noemen. En na een tijdje wachten blijk je dus te zijn opgelicht. Mijn vraag is dus, waarom word er op het internet er zo een probleem van gemaakt? ik bedoel je hebt z'n rekening nummer + z'n bank waar hij staat ingeschreven. zou de gemeente/politie via dat niet kunnen herkennen wie de persoon is? of heeft dat met rechten en privacy te maken van de oplichter? M'n taalgebruik lijkt misschien op die van een volwassen persoon maar helaas ik zelf niet, vandaar dat ik er nog niet echt verstand van heb.

Mvg JL,
Oud 02-03-2013, 23:49
Jack Londen
Jack Londen is offline
40 vieuws en geen reacties? come on.
Oud 03-03-2013, 00:51
bloodyb
bloodyb is offline
Het probleem is dat je vrijwillig geld naar hem hebt overgemaakt en dat is iets anders dan beroving of diefstal. De politie zal hem daar niet gelijk voor oppakken, dan zal hij eerst meer mensen moeten hebben opgelicht. Misschien kan je deze vraag beter in de topic "Stel je vraag aan de politie" stellen.
Oud 03-03-2013, 01:00
Verwijderd
zou de gemeente/politie via dat niet kunnen herkennen wie de persoon is?
- tuurlijk wel, maar wat willen ze doen. jij hent (zoals bloodyb al zei) zelf het geld overgemaakt. bij ons op school hadden we het jaren terug een keer over marktplaats, er was een klasgenoot opgelicht via marktplaats. hij had een telefoon besteld, en hij kreeg een kartonnendoosje van de telefoon met een steen erin toegezonden. hij ging naar de politie en weet je wat ze daar zeiden, 'je hebt een object ontvangen, hij heeft de betaling ontvangen, wij kunnen niks voor je doen, maar als er meerdere meldingen binnenkomen kunnen we er een zaak van maken.' dus met andere woorden, je kunt gewoon een paar keer mensen oplichten zonder ook maar kans te maken opgepakt te worden. tof land (h)
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 01:06
bloodyb
bloodyb is offline
Het is idd een beetje krom, als iemand je een klap op je harses geeft en 20 eu van je jat wordt ie opgepakt maar als hij je voor 2000 eu oplicht blijft hij fluitend rondlopen.
Oud 03-03-2013, 08:56
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Het probleem is dat je vrijwillig geld naar hem hebt overgemaakt.
Nee, dat slaat nergens op. Je stuurt niet vrijwillig iets op. Er is afgesproken dat je feitelijk het object ruilt tegen geld. Het is feitelijk niet anders dan een gewone aankoop in de supermarkt, daar ruil je een pak melk tegen 70 cent. Het enige verschil is dat de fysieke, practische mogelijkheid om gelijk over te steken er niet is. Het object moet ook voldoen aan de gestelde criteria. Koop je een auto waarvan de banden net nieuw zijn, maar jke komt thuis met 2 klapbanden? ook dan mag je gewoon teruggaan en je geld terug vragen. Net zoals dat je in de supermarkt terug mag gaan als je een pak appelsap open maakt die al 2 jaar voor overschreiden van de houdsbaarheid datum bruin en klonterig is.

De andere persoon krijgt onrechtmatig geld van jou bij een dergelijke marktplaats aankoop, daar moet zijn prestatie tegen over staan, zo niet dan moet het geld terug. Ik geloof dat zulke zaken regelmatig voor de rechtbank komen trouwens.

Citaat:
Het is idd een beetje krom, als iemand je een klap op je harses geeft en 20 eu van je jat wordt ie opgepakt maar als hij je voor 2000 eu oplicht blijft hij fluitend rondlopen.
Nee, er zijn prima mensen die behoorlijke boetes oplopen. In het geval van de krediet krisis zijn er zelfs mensen strafrechtelijk veroordeeld en in de gevangenis beland voor oplichting (dan wel wanbestuur).
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 08:59
Axel11
Axel11 is offline
Het is strafbaar, maar het heeft gewoon geen prioriteit bij politie en Openbaar Ministerie.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 11:23
Tink*
Tink* is offline
Op andere fora waar ik wel eens lurk hebben ze ook vaan zo'n marktplaatstopic. Daar staan dan verhalen in van mensen die zijn opgelicht of mensen die shit proberen te verkopen en de vreemdste verhalen/bedreigingen/zielige verhalen etc. naar hun hoofd geslingerd krijgen. Ik vind het hilarisch om te lezen wat voor types daar dus rondhangen tussen de gewone burgers die gewoon iets willen kopen. Gelukkig staan er ook wel positieve ervaringen in. Volgens mij is het ook zo dat als er vaak opgelicht wordt via een account, dat wel gemeld wordt bij marktplaats en dat account wordt geblokkeerd. Maar het blijft natuurlijk riskant om eerst geld over te maken (terwijl het wel zo hoort, anders wordt er niets verstuurd). Ik zou daarom ook duurdere dingen gewoon op willen halen.

Ik heb zelf mijn oude matrassen verkocht op marktplaats en dat ging in één keer goed. Met een meisje gebeld en ze heeft ze keurig opgehaald en het geld gegeven. Toen mijn fiets die bij mijn ouders stond was gestolen hebben ze een nieuwe gekocht via marktplaats, dat ging ook gewoon goed. Dus gewoon ophalen die shit.
Oud 03-03-2013, 12:40
bloodyb
bloodyb is offline
Ik geef er ook de voorkeur aan om iets op te (laten) halen en meteen af te rekenen.
Reageren

Regels voor berichten