Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2006, 21:01
Go
Go is offline
Ik heb de site van de NS eens doorgenomen over vertragingen enzo. Het blijkt, dat als je een OV-studentenkaart hebt, je bij vertragingen (vanaf 30 minuten) een vergoeding kunt krijgen. Je kunt natuurlijk moeilijk bewijzen dat je in de bewuste trein met vertraging hebt gezeten. Daarom lijkt het me een goed idee een topic te openen waarin mensen vertragingen melden die in aanmerking komen voor een vergoeding. Let wel op dat de vertraging niet ruim van te voren aangekondigd mag zijn.

Tips zijn altijd welkom!
Advertentie
Oud 23-09-2006, 21:09
Balance
Balance is offline
D'r was ooit zo'n site waarop alle vertragingen te vinden waren, maar die heeft men moeten verwijderen, dus ik heb niet het idee dat zoiets echt mag.
Oud 23-09-2006, 21:10
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 23-09-2006 @ 22:09 :
D'r was ooit zo'n site waarop alle vertragingen te vinden waren, maar die heeft men moeten verwijderen, dus ik heb niet het idee dat zoiets echt mag.
Hoe typisch NS, een mondige klant is immers alleen maar lastig...
Oud 23-09-2006, 21:14
Verwijderd
Het staat je volledig vrij filezombie te worden hoor
Oud 23-09-2006, 21:16
Balance
Balance is offline
Citaat:
Sylph schreef op 23-09-2006 @ 22:10 :
Hoe typisch NS, een mondige klant is immers alleen maar lastig...
Ze hebben imo gewoon gelijk. Dat jij geld terug krijgt bij vertraging is op zich al mooi, maar dat je elkaar gaat helpen om nep-aangiftes te doen is natuurlijk onzin en helemaal om dan te stellen dat de NS mondige klanten lastig vindt.

Je moet overigens tekenen dat het waar is wat je invult, dus je had zelf ook wel kunnen verzinnen dat het niet mag.
Oud 23-09-2006, 21:19
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 23-09-2006 @ 22:16 :
Ze hebben imo gewoon gelijk. Dat jij geld terug krijgt bij vertraging is op zich al mooi, maar dat je elkaar gaat helpen om nep-aangiftes te doen is natuurlijk onzin en helemaal om dan te stellen dat de NS mondige klanten lastig vindt.

Je moet overigens tekenen dat het waar is wat je invult, dus je had zelf ook wel kunnen verzinnen dat het niet mag.
Het gaat hier toch niet om nepvertragingen? Dat je zoiets kan misbruiken om dingen te verzinnen, à la. Maar daarom is het nog niet verboden om een overzicht van vertragingen te maken. Dat overzicht bestaat immers alleen maar omdat NS nog niet eens haar treinen op tijd kan laten rijden. En ja, de NS vindt mondige klanten inderdaad lastig. Dat is ook logisch, want de NS komt nou niet echt vaak positief in het nieuws.

Bovendien zal je toch enig bewijs ofzo moeten overleggen lijkt me, zoals een treinkaartje op het desbetreffende traject, weet iemand dat?
Oud 23-09-2006, 21:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je het perse wil kan je ook elke dag op teletekstpagina 751 kijken of er ergens stremmingen waren, dan kan je zelf wel bedenken waar er vertragingen zijn lijkt me. Het is alleen niet de bedoeling uiteraard. Als alle studenten dagelijks opgeven dat ze vertraging hebben dan denk ik dat heel snel wordt afgeschaft dat je ook met een OV-studentenkaart geld terug krijgt bij vertraging. En daar heb je dan alleen jezelf en je medestudenten mee wanneer je een keer écht vertraging hebt.
Oud 23-09-2006, 22:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 23-09-2006 @ 22:19 :
Bovendien zal je toch enig bewijs ofzo moeten overleggen lijkt me, zoals een treinkaartje op het desbetreffende traject, weet iemand dat?
Je moet een kopie van je OV-kaart meesturen maar daar kan je natuurlijk geen traject aan afleiden.
Oud 23-09-2006, 22:28
Go
Go is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 23-09-2006 @ 22:57 :
Als je het perse wil kan je ook elke dag op teletekstpagina 751 kijken of er ergens stremmingen waren, dan kan je zelf wel bedenken waar er vertragingen zijn lijkt me. Het is alleen niet de bedoeling uiteraard. Als alle studenten dagelijks opgeven dat ze vertraging hebben dan denk ik dat heel snel wordt afgeschaft dat je ook met een OV-studentenkaart geld terug krijgt bij vertraging. En daar heb je dan alleen jezelf en je medestudenten mee wanneer je een keer écht vertraging hebt.
Teletekstpagina 751 gaat om aankondigingen. Juist als er een aankondiging van een vertraging is (ruim van te voren), heb je geen recht op een vergoeding.

Maar laten we hier geen morele discussie houden over het wel of niet declareren van onterechte vergoedingen. Laat iedereen hier mooi vertragingen melden die in aanmerking zouden kunnen komen voor een vergoeding en iedereen zelf maar de afweging laten maken tussen het individueel en het collectief belang.
Oud 23-09-2006, 22:36
Nonaj
Nonaj is offline
Je moet op dat formulier ook wel de precieze vertrek- en aankomsstijd neerzetten he, die kun je niet zomaar van teletekst wegplukken.
Oud 23-09-2006, 22:40
Verwijderd
Citaat:
Nonaj schreef op 23-09-2006 @ 23:36 :
Je moet op dat formulier ook wel de precieze vertrek- en aankomsstijd neerzetten he, die kun je niet zomaar van teletekst wegplukken.
maar wel van de ns planner
Oud 23-09-2006, 22:46
Go
Go is offline
Eerste tip dan: http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2...d_door_bu.html
Citaat:
De reizigers, die onder meer gratis koffie kregen, kunnen aanspraak maken op de regeling 'geld terug bij vertraging'.
Oud 23-09-2006, 22:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
gerwin schreef op 23-09-2006 @ 23:28 :
Teletekstpagina 751 gaat om aankondigingen. Juist als er een aankondiging van een vertraging is (ruim van te voren), heb je geen recht op een vergoeding.
Op 751 staan niet alleen aankondigingen. Ook als er een onverwachte storing is komt dat erop te staan. En die kan je wél declareren. Alleen werkzaamheden die van tevoren zijn aangekondigd zijn niet.
Oud 23-09-2006, 23:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
Sylph schreef op 23-09-2006 @ 22:19 :
Het gaat hier toch niet om nepvertragingen? Dat je zoiets kan misbruiken om dingen te verzinnen, à la. Maar daarom is het nog niet verboden om een overzicht van vertragingen te maken. Dat overzicht bestaat immers alleen maar omdat NS nog niet eens haar treinen op tijd kan laten rijden. En ja, de NS vindt mondige klanten inderdaad lastig. Dat is ook logisch, want de NS komt nou niet echt vaak positief in het nieuws.

Oke, je hoeft er idd niks mee te doen
En nee, je hoeft geen bewijs te overleggen, alleen een kopie van je OV-jaarkaart. Ik heb overigens gewerkt bij het bedrijf dat alle vertragingsformulieren verwerkt

En ontopic: di 19/09. Traject Leiden-Gouda
Geplande vertrek: 19.38
Geplande aankomst: 20.13
Uiteindelijke aankomst: 21.43
Oud 23-09-2006, 23:02
Verwijderd
Hmmokay.

Ik had ook flinke vertraging afgelopen maandag, maar ik weet de treintijden niet meer helemaal precies. En omreizen telt zeker niet als vertraging?
Oud 23-09-2006, 23:02
PV
PV is offline
Citaat:
Balance schreef op 24-09-2006 @ 00:00 :
Oke, je hoeft er idd niks mee te doen
En nee, je hoeft geen bewijs te overleggen, alleen een kopie van je OV-jaarkaart. Ik heb overigens gewerkt bij het bedrijf dat alle vertragingsformulieren verwerkt
En, had je het druk met studenten die geld terug wilden?
Oud 23-09-2006, 23:03
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 24-09-2006 @ 00:02 :
Hmmokay.

Ik had ook flinke vertraging afgelopen maandag, maar ik weet de treintijden niet meer helemaal precies. En omreizen telt zeker niet als vertraging?
Omreizen telt alleen als dat op dat moment sneller was dan wachten en als het op dat moment ook geadviseerd werd. Niet als je dat op eigen houtje bent gaan doen.
Oud 23-09-2006, 23:04
Balance
Balance is offline
Citaat:
Hmmokay.

Als je meer dan een half uur later aan bent gekomen wel. Het gaat er gewoon om: wat was de geplande tijd dat je aankwam en wat is de tijd dat je (noodgedwongen uiteraard) nu aankwam?
Als daar een half uur verschil tussen zit of meer kun je geld terugvragen.

@PV: Studenten viel nog aardig mee. Vooral heel veel mensen met een maandtrajectkaart of een OV-jaarkaart (dus zelf gekocht) die echt dagelijks langskwamen met hetzelfde traject.
Oud 23-09-2006, 23:04
PV
PV is offline
Citaat:
Hmmokay.

Als de NS jou aanbeveelt om om te reizen, telt het wel geloof ik. Niet als je zelf voor je lol via Groningen omreist oid. Maargoed je hebt maar 2 categorieen, een half tot een heel uur vertraging = 2,27 euro terug en meer dan een uur vertraging = 4,54 euro terug (met een OV studentenkaart). Als je om moet reizen zit je zo aan meer dan een uur extra reistijd.
Oud 23-09-2006, 23:05
Balance
Balance is offline
Citaat:
PV schreef op 24-09-2006 @ 00:04 :
Als de NS jou aanbeveelt om om te reizen, telt het wel geloof ik. Niet als je zelf voor je lol via Groningen omreist oid. Maargoed je hebt maar 2 categorieen, een half tot een heel uur vertraging = 2,27 euro terug en meer dan een uur vertraging = 4,54 euro terug (met een OV studentenkaart). Als je om moet reizen zit je zo aan meer dan een uur extra reistijd.
Ja, het moet natuurlijk zoals Daantje ook al zei, wel zijn dat je sneller was door het omreizen dan als je gewacht had. Want als je met wachten sneller was geweest, was dat omreizen eigenlijk gewoon vrijwillig dus.
Oud 23-09-2006, 23:06
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 24-09-2006 @ 00:04 :
Nou kijk, ik stond op Rotterdam C en er werd omgeroepen dat reizigers naar Utrecht werd aanbevolen om via Schiphol te reizen. Maar ik heb nog daar een flinke tijd gestaan, want die ns-vrouw zei dat dat nodig was en dat de treinen wel weer snel zouden gaan rijden. Niet dus.
Oud 23-09-2006, 23:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Balance schreef op 24-09-2006 @ 00:04 :
@PV: Studenten viel nog aardig mee. Vooral heel veel mensen met een maandtrajectkaart of een OV-jaarkaart (dus zelf gekocht) die echt dagelijks langskwamen met hetzelfde traject.
Toen ik nog elke dag drie uur met de trein reisde had ik ook zeker wel een keer of drie keer per week meer dan een half uur vertraging. Soms wel twee keer op een dag Als je maar twee keer in het uur kan reizen kan je gelijk al geld terug vragen als een trein eens een keer niet rijdt.
Oud 23-09-2006, 23:08
Balance
Balance is offline
Citaat:
Sylph schreef op 24-09-2006 @ 00:06 :
Nou kijk, ik stond op Rotterdam C en er werd omgeroepen dat reizigers naar Utrecht werd aanbevolen om via Schiphol te reizen. Maar ik heb nog daar een flinke tijd gestaan, want die ns-vrouw zei dat dat nodig was en dat de treinen wel weer snel zouden gaan rijden. Niet dus.
Gewoon proberen dan. Ze zijn vrij makkelijk met het geven van vergoedingen hoor. Het enige dat je nooit moet doen is er een heel verhaal bij sturen met uitleg, want dat belandt direct in de prullenbak. Oh en wel duidelijk schrijven
Oud 23-09-2006, 23:09
Balance
Balance is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 24-09-2006 @ 00:06 :
Toen ik nog elke dag drie uur met de trein reisde had ik ook zeker wel een keer of drie keer per week meer dan een half uur vertraging. Soms wel twee keer op een dag Als je maar twee keer in het uur kan reizen kan je gelijk al geld terug vragen als een trein eens een keer niet rijdt.
Klopt. Ik reis zelf op een traject met 2 minuten overstap tijd. Als mijn trein een vertraging van 2 minuten heeft, red ik m'n overstap al niet en heb ik een half uur vertraging. Dat komt behoorlijk vaak voor dus.
Oud 23-09-2006, 23:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 24-09-2006 @ 00:06 :
Vorige week reden er ook geen treinen van en naar Dordrecht. Ik ging van Rotterdam Centraal naar Goes en je kon eventueel omreizen via Utrecht en Den Bosch, als ik dat gedaan had was ik zeker een uur, zo niet twee uur langer onderweg geweest. Ik ben blijven wachten en uiteindelijk was ik maar een half uur later. Dan had ik dus geen uur kunnen declareren want dan krijg je toch maar een half uur uitbetaald.
Oud 23-09-2006, 23:19
Verwijderd
Ik kwam om 10:07 aan terwijl ik er om 8:25 had moeten zijn. Maar ik heb dus ook gewacht op Rotterdam C, ik nam pas de trein richting Schiphol om 8:40 ofzo.
Oud 23-09-2006, 23:21
Verwijderd
Goed idee, ik reis al 3 jaar (af en toe) met vertraging bij de NS. Nooit wat ingevuld omdat ik daarvoor te lui was (of ik raakte de aantekening waarop de tijden stonden kwijt). Nu ga ik eens goed profiteren ervan
Oud 24-09-2006, 07:04
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Alsof dit veel zin heeft:
Half uur vertraging = 2.27 euro
Uur of meer vertraging = 4.54 euro

Het invullen en opsturen van het formulier (+ kopie OV) kost ook tijd.

Met een OV-jaarkaart (betaald) heeft het veel meer zin. De vertragingen kun je namelijk gewoon op internet invullen (minder dan 1 minuut kwijt qua tijd) en wat je terugkrijgt is ongeveer 12 euro
Oud 24-09-2006, 08:28
Balance
Balance is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 24-09-2006 @ 08:04 :
Alsof dit veel zin heeft:
Half uur vertraging = 2.27 euro
Uur of meer vertraging = 4.54 euro

Het invullen en opsturen van het formulier (+ kopie OV) kost ook tijd.

Met een OV-jaarkaart (betaald) heeft het veel meer zin. De vertragingen kun je namelijk gewoon op internet invullen (minder dan 1 minuut kwijt qua tijd) en wat je terugkrijgt is ongeveer 12 euro
Och, een kopie van je OV is 5 cent. Als je d'r meteen even 10 maakt is dat de tijd niet. Het invullen van zo'n ding kost wel tijd, maar dat doe ik meestal in de trein zelf. En 5x 4,54 is toch 20 euro dat je zomaar krijgt.
Oud 24-09-2006, 09:50
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
vorige week kwam ik aan op het station in deventer

t was iets over 9 uur ( ochtends)

en aan de andere kant kwam de internationale trein van 23.57 aan

dat was nog eens een vette vertraging !
Oud 24-09-2006, 10:05
Miracle
Miracle is offline
Vorige week had ik twee uur vertraging, heb ik een kwartier in de rook gezeten en een half uur in een snikhete coupe en de vergoeding die ik krijg is 2,27.
Oud 24-09-2006, 10:10
Miracle
Miracle is offline
Huh wat raar, op internet staat wel een bedrag bij meer dan 60 minuten vertraging. Nou super, dan kan ik dat hele formulier gaan invullen voor 4,54 euro.
Oud 24-09-2006, 10:11
Miracle
Miracle is offline
Weet iemand trouwens hoe je een klacht in kunt dienen zonder te moeten bellen? En wat dat voor zin heeft?
Oud 24-09-2006, 10:39
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 24-09-2006 @ 11:11 :
Weet iemand trouwens hoe je een klacht in kunt dienen zonder te moeten bellen? En wat dat voor zin heeft?
Een brief schrijven misschien?
Ik kan me herinneren dat een aantal jaar geleden (denk zeker 6 jaar) mijn moeder en ik gingen zomertouren, en toen zowel op de heenweg als de terugweg vertraging, oponthoud en gedonder hadden. Mijn moeder vervolgens een boze brief geschreven en we hebben toen de hele kaartjes vergoed gehad, dus wel iets van 20/25 euro.
Als je het goed op papier zet willen ze er best wel eens iets mee doen dus.
Oud 24-09-2006, 10:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
*** Sido *** schreef op 24-09-2006 @ 10:50 :
vorige week kwam ik aan op het station in deventer

t was iets over 9 uur ( ochtends)

en aan de andere kant kwam de internationale trein van 23.57 aan

dat was nog eens een vette vertraging !
Je krijgt geen geld terug als je reist met een internationaal kaartje. Bovendien heeft die trein die vertraging waarschijnlijk in het buitenland opgelopen en dan geldt het ook niet.
Oud 24-09-2006, 10:45
Balance
Balance is offline
Citaat:
Anneka schreef op 24-09-2006 @ 11:39 :
Een brief schrijven misschien?
Ik kan me herinneren dat een aantal jaar geleden (denk zeker 6 jaar) mijn moeder en ik gingen zomertouren, en toen zowel op de heenweg als de terugweg vertraging, oponthoud en gedonder hadden. Mijn moeder vervolgens een boze brief geschreven en we hebben toen de hele kaartjes vergoed gehad, dus wel iets van 20/25 euro.
Als je het goed op papier zet willen ze er best wel eens iets mee doen dus.
Dat heeft niks te maken met het indienen van een klacht, je had dus ook al terug gehad als je een gewoon vertragingsformulier had ingevuld. En dat het bedrag bij jou zo hoog was, ligt aan het type kaartje dat je gekocht hebt. Voor Miracle heeft het echt geen zin, meer dan 4,54 krijg je gewoon niet bij een OV-studentenkaart. En ik heb wel eens telefonisch een klacht ingediend, maar daar heb ik nooit meer wat van gehoord, dus ik denk niet dat er wat aan gedaan wordt.
Oud 24-09-2006, 11:01
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 24-09-2006 @ 11:40 :
Je krijgt geen geld terug als je reist met een internationaal kaartje. Bovendien heeft die trein die vertraging waarschijnlijk in het buitenland opgelopen en dan geldt het ook niet.
Nee, maar wel op een andere manier compensatie.
Oud 24-09-2006, 11:15
PV
PV is offline
Citaat:
Balance schreef op 24-09-2006 @ 11:45 :
Dat heeft niks te maken met het indienen van een klacht, je had dus ook al terug gehad als je een gewoon vertragingsformulier had ingevuld. En dat het bedrag bij jou zo hoog was, ligt aan het type kaartje dat je gekocht hebt. Voor Miracle heeft het echt geen zin, meer dan 4,54 krijg je gewoon niet bij een OV-studentenkaart. En ik heb wel eens telefonisch een klacht ingediend, maar daar heb ik nooit meer wat van gehoord, dus ik denk niet dat er wat aan gedaan wordt.
Nou, da's niet per se waar. Ik had een keer 's nachts vertraging en toen kreeg ik iets van 18 euro terug, terwijl ik gewoon een OV-studentenkaart had en gewoon zo'n formulier had ingevuld.
Maar misschien dachten ze toen dat ik een taxi had genomen oid. Het ging om het halen van de laatste trein naar huis, wat niet meer lukte dankzij vertraging. Toen liet de NS een extra trein rijden
Oud 24-09-2006, 12:42
Miracle
Miracle is offline
Het gaat er niet om dat ik geld wil oid, ik wil gewoon dat ze weten dat ze het totaal verkeerd hebben aangepakt en het nooit meer op deze manier 'oplossen'.
Oud 24-09-2006, 12:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Miracle schreef op 24-09-2006 @ 13:42 :
Het gaat er niet om dat ik geld wil oid, ik wil gewoon dat ze weten dat ze het totaal verkeerd hebben aangepakt en het nooit meer op deze manier 'oplossen'.
Je kan volgens mij ook een brief schrijven, je hoeft niet perse te bellen. Ik weet iig dat Michel een aantal keren een brief geschreven heeft. Weet niet hoe hij aan het adres gekomen is maar ik denk van de website.
Oud 24-09-2006, 17:51
Verwijderd
NS
Studenten die geld willen trekken van de NS
Talpa
Oud 24-09-2006, 17:56
Verwijderd
Wij hadden ook vertragijngen door werkzaam heden vandaag moest je via bussen naar Duivendrecht
Oud 24-09-2006, 17:59
Go
Go is offline
Citaat:
MicheltjeAjax schreef op 24-09-2006 @ 18:56 :
Wij hadden ook vertragijngen door werkzaam heden vandaag moest je via bussen naar Duivendrecht
Wat waren de vertrek- en aankomsttijden? Vanaf welk station ben je vertrokken?
Oud 24-09-2006, 19:45
Verwijderd
Van Lelystad Centrum moest jemet de trein naat Oostevaarders, dan nam je de bus naar Weesp en vanaf daar weer met de trein naar Duivendrecht ik nam de trein van 12:23 van uit Lelystad
Oud 24-09-2006, 19:57
Go
Go is offline
Citaat:
MicheltjeAjax schreef op 24-09-2006 @ 20:45 :
Van Lelystad Centrum moest jemet de trein naat Oostevaarders, dan nam je de bus naar Weesp en vanaf daar weer met de trein naar Duivendrecht ik nam de trein van 12:23 van uit Lelystad
Was dit voor de tijd aangekondigd? En om hoe laat moest je aankomen (volgens de dienstregeling) en om hoe laat kwam je daadwerkelijk aan?
Oud 24-09-2006, 20:52
Verwijderd
Normaal moet ik als ik de trein naar Duivendrecht neem d8t ik ongeveer 3 kwatier na instappen aankomen ik dacht dat we 20 tot 25 min later dan normaal aankwamen. En ja dit was vooraf aangekondigd.
Oud 24-09-2006, 21:14
Go
Go is offline
Lees de beginpost in het vervolg effe aub...
Oud 24-09-2006, 22:19
Fantôme
Fantôme is offline
ik heb mn geld nog steeds niet terug van de NS

al 2 mnd geleden ofzo. hoelang duurt zoiets?
Oud 25-09-2006, 10:53
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 24-09-2006 @ 22:14 :
Lees de beginpost in het vervolg effe aub...
waarom wil je alles tot in de details weten?
Oud 25-09-2006, 10:59
Go
Go is offline
Citaat:
MicheltjeAjax schreef op 25-09-2006 @ 11:53 :
waarom wil je alles tot in de details weten?
Als je het topic leest, weet je ook waarom. Omdat je met die gegevens mogelijk geld terug kunt krijgen van de NS, ook al heb je niet in die ene trein gezeten. Maar in jouw geval gaat dat niet op, want de vertraging was ruim van te voren aangekondigd.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten