Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Paulus zegt eigenlijk dat vrouwen afleiden van God - en dat is denk ik ook wel zo. Hij stelt - als ik de tekst in dit forum lees - niet dat trouwen op zich verkeerd is, of dat niet trouwen beter is, alleen het advies / de waarschuwing dat een huwelijk je verder bij God weg zou kunnen halen. Om nou daarmee te zeggen dat de bijbel aanraadt niet te trouwen gaat mij wat ver. Er zijn zoveel plekken in de bijbel waar de liefde tussen man en vrouw geprezen wordt, en het huwelijk is een logische plek voor die liefde. Immers, het is bijbels om je liefde voor slechts een (1) vrouw te houden (of man), en dan is het logisch om te trouwen. Dat de man en de vrouw geschapen zijn om samen te zijn moge duidelijk zijn uit genesis, waarin God ziet dat het niet goed is dat de mens (=de man, want Adam) alleen is, en God schept Eva (kennelijk uit een rib van Adam) om de mens (adam) te behagen. Kijk, Paulus denkt dat ongehuwden betere dienaars van God zouden zijn, omdat ze meer tijd hebben en minder afleiding. Maar de bijbel geeft liefde een prominente plaats in een mensenleven - en ongehuwden moet je hier wel opvatten als celibataire vrijgezellen. Dan krijg je toestanden zoals monnikken en nonnen. Op zich niks mis mee - behalve dat ze zich vaak terugtrekken uit de maatschappij, terwijl God's bedoeling is dat je - zeker als christen - actief betrokken bent bij de maatschappij teneinde een positieve invloed te hebben. (jeweetwel, licht, korenmaat, niet onder houden). Als een monnik of priester echt actief christen is, dan kan het inderdaad een voordeel zijn dat hij celibatair is. (zolang ze geen kleine jongetjes aanranden, that is.)
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
” Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik.” (v. 8) ”[…] bent u niet gebonden aan een vrouw, zoek er dan ook geen. (v. 27) ”[…] maar het huwelijk wordt een zware belasting die ik u graag zou besparen.” (v. 28) ” Dus iemand die met haar trouwt handelt goed, maar iemand die niet met haar trouwt handelt beter.” (v. 38) ” Maar ze is gelukkiger wanneer ze ongetrouwd blijft.” (v. 40) Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Misschien branden ze allemaal wel erg van verlangen. ![]() Ik denk dat naast wat er in de bijbel staat, er ook een grote rol cultuurgebondenheid inzit. Je kan een tekst immers nooit uit zijn context lezen (waarmee ik niet pleit voor het wegmoffelen van de boodschap alleen vanwege de context). Die cultuurgebondenheid zit er hier ook diep in. Net als met elke religie I suppose.
||
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Nu ben ik nog benieuwd naar je antwoord op mijn vraag: wat doet de huwelijksgezinde christen met deze raad van Paulus?
|||
Citaat:
Citaat:
Verder over het hoofdstuk. Hoewel Paulus het ongehuwd zijn heel waardevol vindt, omdat het huwelijksleven veel aandacht opeist die niet meer aan God besteed kan worden, verzoekt hij de mensen die de gave van het ongehuwd zijn niet hebben vooral om te trouwen. Dit staat ook een stuk verderop; "In het algemeen: laat ieder in de positie blijven die de Heer hem heeft gegeven [=de gaven die de Heer hem heeft gegeven], blijven wat hij was toen God hem riep." (vers 17) Ik geloof daarom ook dat het een gave is om te trouwen. En volgens de bijbel kan hier niet aan gesleuteld worden, omdat de Geest zijn gaven deelt zoals Hij het wil. Dit is in hoofdstuk 12 te lezen.
||
Citaat:
in 1 wordt je vrij gelaten, in 2 wordt je aangeraden te trouwen, in 3 wordt je onderuit gehaald en ten vierde wordt er je een andere mogelijkheid voorgehouden (ivm context; ik denk dat het in die tijd meer een wel trouwen was - tradities onder de joden, wellicht andere ideeen over voortplanting ed). |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Iedereen kan kiezen om te trouwen, daarom geeft Paulus ook (afwijzende) raad aan degenen die die keuze moeten maken
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
een huwelijksgezinde zal er niets mee doen, omdat paulus simpelweg een raad geeft. het is een idee, er zit wellicht iets voor je in, maar hij dwingt niet. hij geeft wel stof tot nadenken. wat is voor jou de achtergrond van huwen? branden? vooral trouwen. of het als een plicht zien? niet nodig. paulus bezit een gave en wil die graag delen. een gave ja, namelijk van het geen seksueel contact hebben, de gave van de onthouding (en dat krijgt niet iedereen voor elkaar) en het is een gave die binnen het christendom en voor god wat kan betekenen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dat er maar weinig tijd rest. (1 Kor. 7:29) 11 U kent de huidige tijd: het moment is gekomen waarop u uit de slaap moet ontwaken, want de redding is ons meer nabij dan toen we tot geloof kwamen. 12 De nacht loopt ten einde, de dag nadert al. Laten we ons daarom ontdoen van de praktijken van de duisternis en ons omgorden met de wapens van het licht. (Rom. 13) 1 Op velerlei wijzen en langs velerlei wegen heeft God in het verleden tot de voorouders gesproken door de profeten, 2 maar nu de tijd ten einde loopt heeft hij tot ons gesproken door zijn Zoon, die hij heeft aangewezen als enig erfgenaam en door wie hij de wereld heeft geschapen. (Heb. 1)
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
2 thessalonicenzen lees ik er makkelijk bij, paulus ontkent of ontkracht hier niets, hij beweert alleen de tijden ook niet te weten. als je dat eraf haalt kun je beweren dat paulus het heel snel zag gebeuren, maar daar heb je geen daadwerkelijke aanwijzingen voor. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
"wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer" (1 Tess. 4:15) "en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen worden weggevoerd op de wolken en gaan we de Heer in de lucht tegemoet." (v. 17) "want u weet zelf maar al te goed dat de dag van de Heer komt als een dief in de nacht." (5:2, maar ook verder). Ik heb daar dus wel degelijk aanwijzingen voor.
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' Rollo Tomasi | 501 | 09-08-2006 19:03 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Sharia, de ideale wet; en oplossing voor alle problemen Isa | 229 | 12-07-2004 23:22 | |
Liefde & Relatie |
Wij gaan trouwen!!! barthais | 55 | 14-04-2003 19:31 | |
Liefde & Relatie |
Zwanger van een getrouwde man (mijn ex-leraar).... Verwijderd | 31 | 20-03-2003 14:19 | |
Verhalen & Gedichten |
Is het beetje goed? Eerste namelijk.. Soezen | 5 | 26-01-2003 17:27 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Odyssee! Pholon | 7 | 04-04-2002 18:19 |