Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2002, 21:33
marlies
marlies is offline
Wie kan mij dat nu eens heel duidelijk uitleggen...Ik heb hier wel een grammatica boekje, maar ik vind het nog steeds onduidelijk.
Oud 18-09-2002, 21:43
Groeten
morgen (is dat vroeg genoeg) als ik mijn franse grammatica boekie kan vinden....is namelijk alweer een tijdje geleden...
Oud 18-09-2002, 21:59
marlies
marlies is offline
Citaat:
Groeten schreef:
morgen (is dat vroeg genoeg) als ik mijn franse grammatica boekie kan vinden....is namelijk alweer een tijdje geleden...
ja hoor het heeft niet zo heel erg veel haast.( Het liefst natuurlijk wel snel )
Oud 19-09-2002, 13:04
Groeten
Hoihoi,

Eens even kijken....ik heb oude stijl gedaan.....dus ik weet niet precies wat je wel en niet moet weten van de aanvoegende wijs (= le subjonctif) nu.

OK gaat ie:

De aanvoegende wijs = Le subjonctif

* In het nederlands komt de aanvoegende wijs, de 'wens-vorm' van het werkwoord ('leve' ipv 'leeft', 'zij' ipv 'is') weinig voor. In het frans wordt deze vorm (vive ipv vit, soit ipv est, vienne ipv vient) vaker gebruikt en heet dus le subjonctif.

Leve de koning - Vive le roi!
De koning leeft - Le roi vit

Ik wil dat hij komt - Je veux qu'il vienne
Hij komt - Il vient

* Je hebt de subjonctif van regelmatige werkwoorden. Deze werkwoorden krijgen dezelfde uitgangen

-e, -es, -e, -ions, -iez, -ent

De subjonctif wordt dus gevorm door die uitgangen van hierboven te plaatsen achter de stam van het werkwoord. De stam is de normale nous-vorm van de présent zonder de uitgang
-ons. Soms is er ook geen verschil tussen de gewone werkwoordsvormen en de subjonctif.

donnons

je donne
tu donnes
il donne
nous donnions
vous donniez
ils donnent

Let wel op, de subjonctif vormen donnions en donniez betekenen niet 'gaven' maar 'geven'. Uit het zinsverband moet de betekenis blijken.

* Le subjonctif van ONregelmatige woorden
zijn, hebben, komen, kunnen, doen, nemen, ontvangen

etre = zijn
je sois
tu sois
il soit
nous soyons
vous soyez
ils soient

e.a. onr. ww (stonden bij mij in het boek altijd achterin als lijstje weergegeven) Deze moet je gewoon domweg uit je hoofd leren.

Ok dit was de Vorm van le subjonctif; nu het gebruik

* het gebruik van de subjonctif

- de subjonctif gebruik je ipv de normale présent en de futur, in een bijzin beginnend met que, na werkwoorden die een gevoel weergeven

Ik ben blij dat hijn komt - Je suis contente qu'il vienne

etre content = blij, tevreden zijn
etre triste = bedroefd zijn
betreuren = regretter
etc

- je gebruikt het eveneens in een bijzin die met que begint na werkwoorden die een wil of verlangen uitdrukken

Ik wil dat hij komt - Je veux qu'il vienne

vouloir = willen
désirer = verlangen
souhaiter = wensen
etc

Na espérer que GEEN subjonctif

- Ook na uitdrukkingen die een noodzaak of een (on)mogelijkheid weergeven volgt in een bijzin die met que begint de subjonctif

het is nodig - il faut
het kan zijn - il se peut

- En ook na sommige woorden wordt de subjonctif gebruikt

bien que/quoique - hoewel, ofschoon
avent que - voordat
pour que - opdat
etc

Na parce que, apres que etc geen subjonctif

UHM tsjah dit was het wel zo'n beetje. In mijn grammatica boekie staat nog iets waarbij je dat moet gebruiken, maar dat hoefde wij nooit te leren. Gaat hierom dat je het ook gebruikt na een overtreffende trap en woorden als seul, premier, dernier, dat je dan in de bijzin die begint met qui of que ook de subj gebruikt.

Njaa ik heb het dus een beetje uitgelegd...mbv mijn grammatica boek...ook hieruit wat voorbeelden e.d overgenomen..Het is dus vooral dingetjes leren. Tenminste zo was het bij mij vroeger (in 2001 examen gedaan).

Ik neem aan dat je gewoon een grammaticaboek hebt waarin het waarschijnlijk ook op deze manier staat uitgelegd, met voorbeelden erbij ook enzo.

Wil je mij vertellen hoe jullie het nu moeten leren, of eigenlijk wat je er nu precies van moet weten.

O ja in woordenboeken staan ook achterin wat grammatica dingen...weet niet of je wel of niet woordenboeken mag gebruiken....maar goed....

Kleine opmerking nog....maak je er niet te druk om....vele doen dat terwijl het eigenlijk allemaal wel meevalt zolang je de regeltjes toepast en wat dingen uit je hoofd leert...(zo was het bij mij tenminste)

Hopelijk heb ik je iets geholpen, zo niet, zeg wat je niet snapt.

Succes ermee!
Oud 24-09-2002, 21:53
Schuah
Schuah is offline
shiiiit, hoe weet je dat allemaal? ik ben helemaal Frankrijk-gek, maar dat ram ik dr niet ff uit. heb je Frans gestudeerd ofzo? lijkt me ook leuk, maar k heb vmbo...
Oud 25-09-2002, 11:21
marlies
marlies is offline
Citaat:
Schuah schreef:
shiiiit, hoe weet je dat allemaal? ik ben helemaal Frankrijk-gek, maar dat ram ik dr niet ff uit. heb je Frans gestudeerd ofzo? lijkt me ook leuk, maar k heb vmbo...
Ze zal wel haar grammatica boekje er bij gehaald hebben
Oud 25-09-2002, 11:39
Groeten
zowieso mijn grammatica erbij hehaald..tis alweer paar jaartjes geleden...kan het dus allemaal niet meer zomaar ff opnoemen...maar frans vond ik altijd erg leuk en zeker niet echt moeilijk....

doei
Oud 25-09-2002, 13:51
Verwijderd
Het subjonctif komt na bepaalde voegwoorden
en drukt altijd een gevoel uit

wens/twijfel/mogelijkheid etc

Ken je Latijn? Het is zoiets de coniuctivus
aanvoegende wijs dus, al is die in het Nederland zo goed als uitgestorven.
Oud 25-09-2002, 21:05
Madame Blanche
Madame Blanche is offline
ja hier francofiele maddie:
het is idd altijd wel lastig, ook als je het zeg maar wel zeker weet, maar als je het spreekt blijf je toch nadenken: is het wel goed? moet het hier wel? blablabla
naja succes ermee
x mad
Oud 26-09-2002, 21:35
marlies
marlies is offline
IK heb het nu zelf ook gevonden in een grammatica boekje en de oefeningen erbij gemaakt nadat ik jullie uitleg en de uitleg van mijn boekje gelezen had en ik snap hem nu..

oftewel..Dank jullie wel en hij kan nu dicht.
Oud 04-06-2008, 17:06
Jimbo
gebruikt bij:

souhait wens
satisfaction genoegdoening
volonté wil, wilsuiting
doute twijfel
nécessité noodzaak, behoefte
possibilité mogelijkheid
peur angst
conseil raad(geving)
sentiment gevoel