Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2006, 09:34
Zylverstar
Zylverstar is offline
Hai!

Ik wil binnenkort een tftmonitor kopen en nu vroeg ik me af welke monitoren jullie hebben en hoe ze bevallen. Ik heb begrepen dat de merken Samsung, LG en Iiyama relatief het beste zijn. Weet niet of dit klopt.

Deze twee leken me vooral heel goed, heeft iemand een van deze twee en zoja, wat zijn de bevindingen?

* Iiyama ProLite E1900WS-1

* Samsung SyncMaster 931C

Alvast bedankt!
Oud 30-12-2006, 10:30
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Zylverstar schreef op 30-12-2006 @ 10:34 :
Hai!

Ik wil binnenkort een tftmonitor kopen en nu vroeg ik me af welke monitoren jullie hebben en hoe ze bevallen. Ik heb begrepen dat de merken Samsung, LG en Iiyama relatief het beste zijn. Weet niet of dit klopt.

Deze twee leken me vooral heel goed, heeft iemand een van deze twee en zoja, wat zijn de bevindingen?

* Iiyama ProLite E1900WS-1

* Samsung SyncMaster 931C

Alvast bedankt!
Relatief het beste niet.. Wat ik persoonlijk zie is dat de merken Eizo en NEC monitoren verkopen van professionele kwaliteit, dat ga je niet vinden bij Samsung etc.

Het zijn allebei TN-film panels, dit blijkt uit de specificaties (want TN vermelden ze er natuurlijk niet bij, dat is niets om trots op te zijn): 16.2 miljoen kleuren ipv 16.7. Dit betekent dat de panels mbv een bepaalde techniek (dithering) kleuren ahw 'verzinnen'. Hier staat tegenover een lagere prijs..

Citaat:
The TN display suffers from limited viewing angles, especially in the vertical direction, and most are unable to display the full 16.7 million colors (24-bit truecolor) available from modern graphics cards. These particular panels, with 6 bits per color channel as opposed to 8, can approach 24-bit color using a dithering method which combines adjacent pixels to simulate the desired shade.
Meer uitleg onder http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD 'types'.

Maar dan rest de vraag: wat is je budget? Ik zou serieus overwegen om een (evt) kleiner maar beter scherm aan te schaffen (PVA of MVA type). En natuurlijk hoeveel waarde je hecht aan kijkhoeken, echtheid van kleuren en écht zwart. Zorg sowieso dat je een scherm koopt met DVI aansluiting en niet enkel analoog.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 13:27
J-roenn
J-roenn is offline
ben zeer tevreden met mijn EIZO FlexScan M1700, voor eizo nog niet eens zo'n gek duur schermpje...
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 23:48
Zylverstar
Zylverstar is offline
k, tnx voor de link. mijn budget ligt rond de 300,-
Oud 31-12-2006, 03:24
Hakuna
Hakuna is offline
Ben blij met mijn 15' laptop schermpje, en voor het grotere PC werk gebruik ik een 42'' plasmascherm.

Aan de TS, kijk eens uit naar een LG TFT scherm, heel betaalbaar en vrij goed.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 11:06
Verwijderd
Ja, leuk voor je, had die post nog een ander doel dan te laten zien dat je een 42" plasmascherm hebt? Als in: wat draagt dat bij voor de ts?

En ontopic: die 931C is erg populair, kijk eens in de grote 17" en 19" TFT-topics op Gathering of Tweakers (GoT) voor gebruikerservaringen.

Laatst gewijzigd op 31-12-2006 om 11:09.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 12:11
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 31-12-2006 @ 12:06 :
En ontopic: die 931C is erg populair, kijk eens in de grote 17" en 19" TFT-topics op Gathering of Tweakers (GoT) voor gebruikerservaringen.
Idd, hetzelfde geldt voor die Iiyama, die is ook vrij populair.
Wat ik je aan zou raden is om gewoon naar een winkel te gaan waar ze allebei staan en kijken welke jou het beste bevalt (uiterlijk, prestaties etc etc).
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 16:42
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Zylverstar schreef op 31-12-2006 @ 00:48 :
k, tnx voor de link. mijn budget ligt rond de 300,-
http://www.disc-planet.nl/ hier hebben ze mooi scherm voor 269,- maar is wel de laatste, heb t dan over de flexscan m1700

http://www.disc-planet.nl/17inch.htm
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 08:21
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 31-12-2006 @ 17:42 :
http://www.disc-planet.nl/ hier hebben ze mooi scherm voor 269,- maar is wel de laatste, heb t dan over de flexscan m1700

http://www.disc-planet.nl/17inch.htm
Ik heb deze ook al een jaar.. toendertijd met mn domme kop gekocht zonder de specs er goed op na te kijken.. Begrijp me niet verkeerd het is een prima scherm, maar een TN panel. Ik heb ook de flexscan l557, ook 17'' zelfde behuizing zelfs, maar wel een S-PVA panel erin en dat verschil zie je! Nu is het natuurlijk de vraag of je er echt waarde aan hecht, op zich is ook een TN panel van Eizo beter dan die van andere merken. Deze heeft wel een PVA panel erin hangen.. FlexScan S1721SA-BK (zwart) 17" € 368,-
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 08:23
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-12-2006 @ 12:06 :
Die 931C werd niet zo goed getest in de nieuwe c't.. Natuurlijk ook niet erg duur zo'n Samsung.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 08:56
phoxetis
phoxetis is offline
Ik ben over de samsung het minst tevreden van de 3. Ik vind ze persoonlijk niet zo'n best beeld geven. De ouwe Iiyama's waren ook qua electronica nogal zwak maar de recentere modellen lijken het (veel) beter te doen
Oud 02-01-2007, 12:01
Zylverstar
Zylverstar is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 02-01-2007 @ 09:56 :
Ik ben over de samsung het minst tevreden van de 3. Ik vind ze persoonlijk niet zo'n best beeld geven. De ouwe Iiyama's waren ook qua electronica nogal zwak maar de recentere modellen lijken het (veel) beter te doen
Oja? Bij de mediamarkt zei zo'n verkoper (afdelingshoofd ofzo) dat de Samsungs momenteel qua kleur en beeld voorop lopen. Ik hoef geen monitor voor spellen oid, meer PScs, indesign en illustrator die een mooi beeld geven, met juiste kleuren. En denk dat ik aan een 19'' dan meer heb, groter en scherper?

(zegt iemand die er weinig verstand van heeft)
Oud 02-01-2007, 13:10
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Zylverstar schreef op 02-01-2007 @ 13:01 :
Oja? Bij de mediamarkt zei zo'n verkoper (afdelingshoofd ofzo) dat de Samsungs momenteel qua kleur en beeld voorop lopen. Ik hoef geen monitor voor spellen oid, meer PScs, indesign en illustrator die een mooi beeld geven, met juiste kleuren. En denk dat ik aan een 19'' dan meer heb, groter en scherper?

(zegt iemand die er weinig verstand van heeft)
Afdelingshoofd mediamarkt.. mmkay. Hij wil je gewoon een Samsung aansmeren omdat ie die snel kan verkopen (goedkoop, naamsbekendheid.. etc). Mediamarkt heeft ook Eizo staan, en het is algemeen bekend dat Eizo en NEC voorop lopen wat kleurechtheid betreft. Maar de gemiddelde consument kent natuurlijk Samsung, LG, etc beter, dus dat is dan makkelijk.

Als je veel aan beeldbewerking doet is kleurechtheid belangrijk. Juist merken als Samsung hechten hier niet zoveel waarde aan. 19'' heb je ook niet persé meer aan; groter maar minder scherp, want de resolutie is bijna altijd hetzelfde als op 17''
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 13:16
]{ing
]{ing is offline
Net even gekeken naar de c't, 17'' is 96 dpi waar 19'' 86 dpi doet. Dus alles is net wat minder detailrijk op die 19'' schermen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten