Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2007, 10:34
Axel11
Axel11 is offline
Per 1 januari jl. is de Wet medezeggenschap onderwijs (uit 1992 alweer) vervangen door de Wet medezeggenschap op scholen.

Wat vinden we hiervan???

(Informatie onder andere op http://www.infowms.nl en http://www.wetten.overheid.nl )

Ik vind met name interessant:

-De opsplitsing van de gezamenlijke ouder/leerling-geleding in twee aparte geledingen voor ouders en leerlingen met ieder eigen bevoegdheden. Leerlingen krijgen bijv. het alleen-beslissingsrecht over het leerlingenstatuut, ouders over de vrijwillige ouderbijdrage.

-In het algemeen: meer instemmings- en adviesbevoegheden voor de MR. Goede zaak!

-De komst van een medezeggenschapsstatuut, naast het al bestaande medezeggenschapsreglement.

-Bij instemmingsgeschillen wordt voortaan niet meer het besluit van het schoolbestuur "op redelijkheid" getoetst, maar het besluit van de MR (heel interessant, geeft de MR een sterkere positie --> ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken in de praktijk).

-Bij adviesgeschillen wordt voortaan het besluit van het schoolbestuur niet meer op formaliteiten getoetst, maar "op redelijkheid".

-De verschillende bestaande geschillencommissies worden vervangen door een landelijke geschillencommissie. Komt de rechtsgelijkheid en rechtszekerheid ten goede, vind ik.

-De MR kan voortaan direct in beroep gaan bij het Gerechtshof in Den Haag. Cassatie bij de Hoge Raad is niet mogelijk. Het traject kantonrechter - gerechtshof - Hoge Raad vervalt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2007, 11:45
Fides
Fides is offline
Ik vind dit niet erg interessant, maar medenzeggenschap moet ook zn grenzen hebben, laat mensen die er verstand van hebben maar bepalen wat goed onderwijs is.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 19:05
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Fides schreef op 15-02-2007 @ 12:45 :
Ik vind dit niet erg interessant, maar medenzeggenschap moet ook zn grenzen hebben, laat mensen die er verstand van hebben maar bepalen wat goed onderwijs is.
Het heeft ook wel zijn grenzen, absoluut.

Denk overigens maar niet dat de meeste schoolbesturen verstand hebben van onderwijs...
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 19:27
Fides
Fides is offline
Citaat:
Axel11 schreef op 15-02-2007 @ 20:05 :
Het heeft ook wel zijn grenzen, absoluut.

Denk overigens maar niet dat de meeste schoolbesturen verstand hebben van onderwijs...
Nouja, bij mijn school was alles echt prima geregeld, maargoed ik denk niet dat ik op een doorsnee school zat wat dat betreft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten