Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2002, 21:28
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik overweeg te stoppen met al die eindeloze VWO-deelcertificaten. Het is sáái, nutteloos en ik heb er genoeg van nog langer thuis te zitten.

Het lijkt me wel een goed idee om 4 jaar MBO te doen, en dan daarna aansluitend de HBO-opleiding te volgen (verkort programma, 2,5 jaar). Dan ben ik dus in totaal 6,5 jaar bezig.

Maar goed... hebben anderen hier ervaring mee?

Het gaat overigens over de opleiding Maritiem Officier, zowel MBO als HBO.
MBO wil ik in Zwolle doen (zie www.zeevaartopleidingen.nl), HBO op Terschelling (www.mi.nhl.nl).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2002, 07:56
miro
miro is offline
ja ik heb er wel ervaring mee, niet dezelfde opleiding als jij natuurlijk. Ik na 3 havo gestopt met school. Omdat het mij niet meer interesseerde, omdat ik me gewoon niet "prettig"voelde zeg maar.

Ik ben toen een verkorte MBO opleiding (secretaresse en daarnaast nog certificaten halen voor een europees diploma)gaan doen. MBO verkort is MBO op het 3e niveau dus eigenlijk niet goed genoeg. Ik merkte dat ik een erg grote voorsprong had op de rest van mijn klas ook al had ik maar tot Havo 3 gedaan. Ik heb dat jaar dan ook op mijn sloffen gedaan en omdat ik zo'n goed diploma had mocht ik een MBO+ opleiding overslaan en meteen naar het HBO.

Vorig jaar ben ik dus begonnen met het HBO (verkort, 2 jaar) Het is erg zwaar om je opleiding verkort te doen, je moet er hard voor werken en veel vakantie krijg je niet. (ik zit op een particuliere school dus qua voorschriften is het ook redelijk streng) Maar dan heb je ook wat. Ik ga nu het eindexamenjaar in (2e jaar) ik doe de studie Office Manager. Ik ben van plan er nog een extra opleiding naast te doen (europees directiesecretaresse) Dus als het goed is heb ik over een jaartje al heel wat diploma's op zak (2 MBO, 1MBO+ 1 HBO).

Ik ben echt heel blij dat ik de beslissing genomen heb om te stoppen met school. Het gerichte werken gaf mij weer drang om door te gaan. Het is vaak hard werken en af en toe moet je er ook dingen voor laten maar dat heb ik er voor over. Wel moet ik erbij zeggen dat ik het geluk heb gehad naar een particuliere school te kunnen (mijn ouders betalen mijn studie). Waardoor er meer aandacht gegeven wordt aan je en er meer (leer) discipline is.

Ik heb er nooit spijt van gekregen en ik heb er lol in. Maar of jij dat hebt? Ik denk dat je dat toch voor jezelf moet beslissen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 21:09
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Dat denk ik ook ja, meer gericht werken lijkt me leuk.

Op het VWO (of HAVO) leer je zoveel nutteloze dingen.
Met MBO-Marof kan ik meteen wél dingen gaan leren die ik interessant vind, nuttige dingen.

VWO is sáái, ik werk er niet aan, schiet helemaal niet op.
Op deze manier haal ik rond 2010 het VWO.

Denk dus dat ik me maar ga inschrijven z.s.m.

Dank u!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 09:14
MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik snap best dat je het wilt. MAVO, HAVO en VWO zijn gewoon niveau's, maar in principe leer je er niets, ze kijken bij je vervolg opleiding er ff na zeggen ja is goed en daarna ziet niemand hem meer. Vanaf de opleidingen die je daarna doet leer je dingen die je echt wilt leren. Dus ik snap best dat je nu al gericht wilt gaan ipv van nutteloos op het vwo te zitten. Als het een mogelijkheid is zou ik het zeker doen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2002, 17:28
Go
Go is offline
Ik zou zeggen ga bij de marine. Dan is de opleiding gratis en verdien je terwijl ook nog!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2002, 18:34
beuk
beuk is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Op het VWO (of HAVO) leer je zoveel nutteloze dingen.
Dat kun je wel zeggen, maar vind je het niet ook belangrijk om een brede algemene ontwikkeling te hebben? Ik zal de kennis die ik bij Latijn, Grieks, geschiedenis, economie, aardijkskunde of literatuur heb opgedaan nooit nodig hebben tijdens mijn studie. Maar nutteloos vind ik het zeker niet.

Ik denk dat je met die kennis gewoon veel meer inzicht hebt in de wereld om je heen, maar dat merk je later waarschijnlijk pas.
Oud 09-07-2002, 02:36
Vice
Vice is offline
Ik heb nu 1 jaar mbo (grafich vormgeven) gedaan. Het is veel minder saai, omdat de meeste vakken later met je beroep te maken hebben. Je krijgt wel Nederlands, wiskunde, Engels en mischien andere vakken, maar dat zijn bijvakken, dus minder belangrijk.
Het is wel veel zelfstandiger.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 21:17
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
beuk schreef:
Dat kun je wel zeggen, maar vind je het niet ook belangrijk om een brede algemene ontwikkeling te hebben? Ik zal de kennis die ik bij Latijn, Grieks, geschiedenis, economie, aardijkskunde of literatuur heb opgedaan nooit nodig hebben tijdens mijn studie. Maar nutteloos vind ik het zeker niet.

Ik denk dat je met die kennis gewoon veel meer inzicht hebt in de wereld om je heen, maar dat merk je later waarschijnlijk pas.
Algemene kennis heb ik zat...
Jij weet niet welke scholen ik al gehad heb.

Op het gebied van algemene ontwikkeling ben ik verder dan menig volwassene.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 06:20
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:

Algemene kennis heb ik zat...
Jij weet niet welke scholen ik al gehad heb.

Op het gebied van algemene ontwikkeling ben ik verder dan menig volwassene.

Je bent geWELLDIIIIGGG

Groetjes
Ben(die een ego ruikt
Oud 11-07-2002, 20:05
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Je bent geWELLDIIIIGGG

Groetjes
Ben(die een ego ruikt
Ik had de basisschool af toen ik 9 was.

Ben erg zelfstandig, zéér zelfstandig.
Maar goed... genoeg daarover.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 21:25
beuk
beuk is offline
Tja je zult vast heel geweldig en ontwikkeld zijn. Dat doet niets af van mijn stukje, wat naar mijn mening voor een hoop mensen opgaat.

Maareuh.. als je zo slim bent haal je die certificaten toch zonder enige moeite lijkt me?
Reageren

Regels voor berichten