Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2006, 10:04
flyaway
flyaway is offline
Hej
ik wil graag tampons gaan gebruiken, maar mijn moeder is het er niet mee eens. Ik heb een zwak immuunsysteem door CVS/ME en misschien nog pfeiffer enz. Mn moeder zegt dat het niet verstandig is omdat je tamponziekte kan krijgen en dat ik daar dus vatbaarder voor ben en ik dat er niet bij kan gebruiken. En ook dat je hiermee ook allemaal bacterien tegenhoudt en die kunnen ophopen enzo.
Heeft ze gelijk? Of overdrijft ze en is het gewoon veilig als je de gebruiksaanwijzing volgt?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 10:06
Verwijderd
Volgens mij is het zo dat je alleen die tamponziekte kunt krijgen als je tampons er te lang in laat zitten. Zolang je je op tijd verschoont (tussen de vier-zes uur ongeveer, geloof ik), loop je dus weinig risico.
Maar dat weet ik niet zeker.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 10:10
Zwoek
Zwoek is offline
Ik denk dat Secret Agent gelijk heeft. En pfeiffer heeft er al helemaal niks mee te maken toch? Die tampon stimuleert het niet.
Oud 03-12-2006, 10:35
Balance
Balance is offline
Citaat:
Secret Agent schreef op 03-12-2006 @ 11:06 :
Volgens mij is het zo dat je alleen die tamponziekte kunt krijgen als je tampons er te lang in laat zitten. Zolang je je op tijd verschoont (tussen de vier-zes uur ongeveer, geloof ik), loop je dus weinig risico.
Maar dat weet ik niet zeker.
Nou, het klopt niet helemaal. Je kan TSS altijd krijgen, ook als je geen tampons draagt. De kans wordt alleen vergroot door het dragen van tampons en met name bij het gebruiken van te grote tampons (bijv. een zware tampon op een lichte menstruatiedag) en bij het te lang in laten zitten van een tampon (nooit meer dan 8 uur).
Oud 03-12-2006, 12:56
*Sbien
*Sbien is offline
tegenwoordig ben ik er ook wel wat 'banger' voor geworden trouwens..

de dochter van een vriendin van mn moeder (daar de buurvrouw van die dr vriend en zijn zusje ) had al een paar keer heel erg buikpijn, ze dachten aan blindedarm ontsteking maar konden niks vinden. na veel onderzoeken bleek dus dat ze heel erg ontstoken eileiders had (en dat is echt niet fijn, want miss is ze nu wel onvruchtbaar ofzo, maar dat weten ze pas over een paar maanden) maarr moraal van dit verhaal; dat kwam dus doordat ze 's nachts altijd tampons in hield.

Nou weet ik natuurlijk ook wel dat dat duidelijk op de pakjes staat maar toch.. soms moet je gewoon ff geconfronteerd worden met zoiets. als ik ergens anders slaap dan thuis deed ik t ook wel eens een enkele keer hoor..
Oud 03-12-2006, 13:09
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
*Sbien schreef op 03-12-2006 @ 13:56 :
tegenwoordig ben ik er ook wel wat 'banger' voor geworden trouwens..

de dochter van een vriendin van mn moeder (daar de buurvrouw van die dr vriend en zijn zusje ) had al een paar keer heel erg buikpijn, ze dachten aan blindedarm ontsteking maar konden niks vinden. na veel onderzoeken bleek dus dat ze heel erg ontstoken eileiders had (en dat is echt niet fijn, want miss is ze nu wel onvruchtbaar ofzo, maar dat weten ze pas over een paar maanden) maarr moraal van dit verhaal; dat kwam dus doordat ze 's nachts altijd tampons in hield.

Nou weet ik natuurlijk ook wel dat dat duidelijk op de pakjes staat maar toch.. soms moet je gewoon ff geconfronteerd worden met zoiets. als ik ergens anders slaap dan thuis deed ik t ook wel eens een enkele keer hoor..
Ik slaap altijd met tampons hoor (behalve lichte dagen) en dat kan prima als je ze gewoon niet langer inhoudt dan dat je overdag zou doen. Want wat is het verschil dan nog tussen dag en nacht? Zolang je ze er niet te lang in laat zitten, is er niks aan de hand.

Bovendien komt de tamponziekte maar weinig voor. Wat niet wegnaamt dat het een rotaandoening is, maar zo heel bang hoef je er niet voor te zijn naar mijn idee. Of de ts extra risico loopt, weet ik niet, denk zelf dat dat eigenlijk wel mee zal vallen. Vraag het eens na bij de huisarts of apotheek, die weten dat wel
Oud 03-12-2006, 13:23
*Sbien
*Sbien is offline
Citaat:
Thee Muts schreef op 03-12-2006 @ 14:09 :
... Want wat is het verschil dan nog tussen dag en nacht? Zolang je ze er niet te lang in laat zitten, is er niks aan de hand.

ik slaap doorgaans langer dan 6 uur
Oud 03-12-2006, 14:20
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
*Sbien schreef op 03-12-2006 @ 14:23 :
ik slaap doorgaans langer dan 6 uur
En je wordt tussendoor nooit wakker? Bovendien staat er in de bijsluiter dat ze tot max. 8 uur gedragen kunnen worden, dus dan heb je al iets meer speling.
Oud 03-12-2006, 15:20
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Thee Muts schreef op 03-12-2006 @ 15:20 :
En je wordt tussendoor nooit wakker? Bovendien staat er in de bijsluiter dat ze tot max. 8 uur gedragen kunnen worden, dus dan heb je al iets meer speling.
Ik kan me voorstellen dat ik mijn tampon niet zou gaan verwisselen als ik ergens om 2 uur 's nachts wakker word. Maar dat ligt misschien anders bij jou. Ik zou het iig geen prettig idee vinden als ik een tampon inhield tijdens het slapen.

@TS, ga eens langs bij de dokter, of apotheek. Die weten het waarschijnlijk nog het beste. Tegen iemand met een goed immuunsysteem zou ik zeggen: wijk niet af van de gebruiksaanwijzing op de verpakking maar ik zou het als ik jou was toch nog even navragen .
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 15:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik slaap ook gewoon met tampons in, ook in het weekend als ik langer slaap dan 8 uur. Ik vind juist slapen met maandverband zo ontzettend vies. Dat lekte bij mij altijd alle kanten op dat ik zo blij was dat ik dat niet meer had toen ik tampons ging gebruiken. Als je ligt bloed je ook minder dan overdag.
Oud 03-12-2006, 16:19
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 03-12-2006 @ 16:49 :
Ik slaap ook gewoon met tampons in, ook in het weekend als ik langer slaap dan 8 uur. Ik vind juist slapen met maandverband zo ontzettend vies. Dat lekte bij mij altijd alle kanten op dat ik zo blij was dat ik dat niet meer had toen ik tampons ging gebruiken. Als je ligt bloed je ook minder dan overdag.
Ja, ik vloei nooit zo hevig dat ik doorlek 's nachts. Maar dat ik niet met tampons inslaap hoeft niet te betekenen dat niemand dat doet of zou moeten doen. Ik bedoelde er verder niets mee.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 18:09
*Sbien
*Sbien is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 03-12-2006 @ 17:19 :
Ja, ik vloei nooit zo hevig dat ik doorlek 's nachts. Maar dat ik niet met tampons inslaap hoeft niet te betekenen dat niemand dat doet of zou moeten doen. Ik bedoelde er verder niets mee.

precies!

en ik word 's nachts nooit wakker.. als ik slaap, slaap ik tot de wekker

maar voor TS; even naar de dokter lijkt mij ook gewoon het best.
Oud 05-03-2007, 16:53
Mahonie
Mahonie is offline
Ik up dit topic even, omdat het maar een klein vraagje is en een topic hierover openen wat nutteloos is.

Mijn vraag: Wat doen julle tijdens de laatste (lichte) dagen van de ongesteldheid met tampons? Want zelfs als ik dan de kleinste gebruik zijn ze na 8 u nog niet vol en doet het nog veel pijn als ik het eruit wil halen...zelfde vraag voor als je op je laatste dag gaat zwemmen en je weet niet helemaal zeker of er nou nog bloed uit gaat komen of niet...wat doen jullie dan? (Want een lege eruit moeten halen is heel pijnlijk)
(Nu zwem ik dan gewoon niet maar da's ook zo stom...)
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 17:03
Verwijderd
Op lichte dagen gebruik ik OB Comfort Light Days (mini?), die zijn na 6 uur ook nog niet compleet vol, maar 't doet geen pijn met verwijderen. En als het écht heel licht is, dan gebruik ik maandverband. Als ik zwem op zo'n hele lichte dag, dan gewoon weer OB Comfort mini.

Edit; wel een vrij flinke up, trouwens, aangezien 't niet echt aansluit op het topic
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 18:06
Bloem
Bloem is offline
Als je gaat zwemmen zuigt het ding zich vanzelf vol met water en gaat het verwijderen ws makkelijker, anders kun je met de douchekop water in je vagina 'spuiten', dan zuigt 'ie zich iig vol.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 12:32
Mahonie
Mahonie is offline
Citaat:
Edit; wel een vrij flinke up, trouwens, aangezien 't niet echt aansluit op het topic [/B]
Het is toch ook een vraag over een tampon?
Citaat:
Bloem schreef op 05-03-2007 @ 19:06 :
Als je gaat zwemmen zuigt het ding zich vanzelf vol met water en gaat het verwijderen ws makkelijker, anders kun je met de douchekop water in je vagina 'spuiten', dan zuigt 'ie zich iig vol.
Oh ok
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 15:16
Princesse Suze
Princesse Suze is offline
Ik weet het niet maar het uithalen van tampons doet bij mij echt geen zeer hoor
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 16:05
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Princesse Suze schreef op 08-03-2007 @ 16:16 :
Nee, ik zat me ook al af te vragen waarom het pijn zou doen.

Overigens kreeg ik wel de kriebels van dit topic aangezien ik altijd tampons draag en ook de normale tijdens de lichte dagen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 16:11
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Het doet wel pijn als ie nog niet volgezogen is, hij is dan stroef.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 16:24
Verwijderd
Dat heb ik alleen met niet-comfort tampons, sinds die comfort-dingen er zijn doet 't helemaal geen pijn meer, hoe droog 't ook is; hij glijdt er zo in en ook weer heel makkelijk uit.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 16:45
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 08-03-2007 @ 17:24 :
Dat heb ik alleen met niet-comfort tampons, sinds die comfort-dingen er zijn doet 't helemaal geen pijn meer, hoe droog 't ook is; hij glijdt er zo in en ook weer heel makkelijk uit.
Dan heb je wel geluk Soms wil ik dat ding eruit halen voor het douchen, maar zit ie er net twee uur in. Auw...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 16:52
tuttebel
tuttebel is offline
Citaat:
dan lijkt me dat ie er niet goed in zit, als ie zich met zwemmen volzuigt met water.
want dan zou je dus heel makkelijk kunnen doorlekken.
Oud 08-03-2007, 17:42
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Fijn voelt het niet
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 18:09
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Water is, in tegenstelling tot bloed, stroef. Als je tampon goed zit omsluit je vagina hem en zal er geen water bij kunnen komen, tenzij hij heel erg laag is ingebracht.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 18:22
Bloem
Bloem is offline
Hij zuigt ook niet meteen helemaal vol als je gaat zwemmen, maar op den duur wel. Daarom moet je ook eigen voor je gaat zwemmen een nieuwe in doen, en erna weer. Dan gaat het best goed.

Ik verzin die douchetips ook niet zelf hoor.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 18:34
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Bloem schreef op 08-03-2007 @ 19:22 :
Hij zuigt ook niet meteen helemaal vol als je gaat zwemmen, maar op den duur wel. Daarom moet je ook eigen voor je gaat zwemmen een nieuwe in doen, en erna weer. Dan gaat het best goed.

Ik verzin die douchetips ook niet zelf hoor.
Ik heb (naar mijn weten) ook niet erg vaak gezwommen toen ik ongesteld was, maar het leek me niet logisch als dat ding volloopt
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 15:07
zonnestoeltje
zonnestoeltje is offline
wat bloem zegt, zetten ze volgens mij ook altijd in de gebruiksaanwijzing, dacht ik iig. Ik heb het namelijk veel vaker zien staan. En t is ook niet zo dat ze meteen helemaal vol zitten (zoals bloem al zei), maar een beetje vocht nemen ze wel op volgens mij, waardoor je ze eerder zou moeten verwisselen dan normaal (en daarom vóór en ná t zwemmen sowieso een nieuwe indoen)

En dat stroeve ken ik ook, maar wat al eerder gezegt werd, gewoon zo klein mogelijk en comfort gebruiken
Oud 09-03-2007, 17:37
vosje16
vosje16 is offline
Ik was in de zomer eens gaan zwemmen toen ik ongesteld was. Toen ik een uur later uit het water kwam heb ik hem verwisseld en hij zat HELEMAAL vol. Was nochtans een lichte dag. Trouwens, wanneer ik een bad neem met een tampon in, is in na een half uur ook al behoorlijk vol...
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 13:56
Anki
Anki is offline
Ik denk, hoe meer je er van bewust bent wat allemaal ziektes met zich mee kan brengen, je ze ook eerder krijgt.
Ik heb nog nooit van een tamponziekte gehoord, ik en heb nog nooit maandverband gebruikt. Altijd gewoon tampons.. Maak je niet druk!
Oud 10-03-2007, 14:47
Mahonie
Mahonie is offline
Citaat:
Rachel schreef op 08-03-2007 @ 18:42 :
Fijn voelt het niet
Inderdaad
Citaat:
vosje16 schreef op 09-03-2007 @ 18:37 :
Ik was in de zomer eens gaan zwemmen toen ik ongesteld was. Toen ik een uur later uit het water kwam heb ik hem verwisseld en hij zat HELEMAAL vol. Was nochtans een lichte dag. Trouwens, wanneer ik een bad neem met een tampon in, is in na een half uur ook al behoorlijk vol...
Ja, bij mij is dit ook zo.
(Ik heb al gedacht dat ik kwam omdat ik hem misschien niet ver genoeg inbreng, maar ik voel de tampon toch nooit meer zitten dus...)

@Anki: het gaat niet meer over de vraag in de openingspost
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten