Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2007, 16:12
Verwijderd
Om het leren leuker te maken. En dat moet in een apart topic ja, want in het andere topic moet al geklaagd en overlegd worden enzo.

Regels - iemand stelt een vraag, de nieuwe poster beantwoordt 'm en stelt een nieuwe. Het mogen inzichtvragen zijn, definities van begrippen, vragen die je jat uit oude examens, dingen die je zelf niet begrijpt, etc. Bij het beantwoorden mag je dingen opzoeken in je boek. Als je vraag uit een oud examen komt of je 'm zelf verzonnen hebt, dus dingen die lastig op te zoeken zijn in je boek, dan is het handig als je het goede antwoord er in een spoiler* bij zet. Als je een vraag moet beantwoorden waar het antwoord van bekend is en je gaat spieken in de spoiler dan ben je stom want dan leer je er geen donder van. Je mag vragen stellen uit alledrie de onderwerpen.

TS begint: Wat is een gesteentecyclus?

*Dat doe je met de spoilertags: [spoilerx] blablagoedantwoord [/spoilerx] alleen dan zonder die x'en.
Advertentie
Oud 30-05-2007, 16:20
eefjee
eefjee is offline
Als de verschillende soorten gesteenten in elkaar overgaan, dus bijvoorbeeld van afzettingsgesteente naar stollingsgesteente.

Hoe kan het dat een vulkaan niet precies bóven de subductiezone ligt, maar iets verder opzij?

Spoiler

Laatst gewijzigd op 30-05-2007 om 16:22.
Oud 30-05-2007, 16:21
Lethe
Lethe is offline
Gesteentecyclus:
In de loop der tijd kunnen gesteenten van de ene soort in de andere overgaan. De afzettingsgesteenten in een geocynclinale kunnen bijvoorbeeld bij gebergtevorming worden geplooid en omgezet in een metamorf gesteente.

wat is hazard management?
Oud 30-05-2007, 16:22
lalaloveyou
lalaloveyou is offline
Gesteentecyclus:
1 Gebergtevorming
2 erosie, verwering
3 sedimentatie
4 nieuwe gebergtevorming

uhm, goed?
Oud 30-05-2007, 16:23
Milll
Milll is offline
Hoe kan het dat een vulkaan niet precies bóven de subductiezone ligt, maar iets verder opzij?

Spoiler

Noem 3 manieren om transportkosten zo laag mogelijk te houden
Oud 30-05-2007, 16:24
eefjee
eefjee is offline
Hazard management= Maatregelen om vulkaanerupties zoveel mogelijk in goede banen te leiden. Of iets in die richting.

Ander woord voor afzettingsgesteente?
Oud 30-05-2007, 16:25
eefjee
eefjee is offline
Spoiler

wat is een mantelpluim?
Lethe
Lethe is offline
Is geen ander woord voor
Milll
Milll is offline
Citaat:
eefjee schreef op 30-05-2007 @ 17:24 :

Ander woord voor afzettingsgesteente?
Metamorf gesteente??
Oud 30-05-2007, 16:26
Lethe
Lethe is offline
Bepaalde begrippen die jullie noemen staan bij mij helemaal niet in het boek.
Oud 30-05-2007, 16:26
Milll
Milll is offline
Citaat:
AllureV schreef op 30-05-2007 @ 17:26 :
Bepaalde begrippen die jullie noemen staan bij mij helemaal niet in het boek.
Dat ken ik
Oud 30-05-2007, 16:28
eefjee
eefjee is offline
Citaat:
Milll schreef op 30-05-2007 @ 17:25 :
Metamorf gesteente??
Afzettingsgesteente toch
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Milll schreef op 30-05-2007 @ 17:25 :
Metamorf gesteente??
nein dat is weer een ander soort gesteente

je hebt 3 soorten

Stollingsgesteente (graniet en basalt)
Afzettingsgesteente, volgens mij ook wel sedimentgesteente genoemt, sedimenten worden door druk gesteentes
metamorfgesteente, een bestaand gesteente verandert door bijv. een goe temperatuur van samenstelling
Milll
Milll is offline
wat is een mantelpluim?

een soort convectiestroom?
Oud 30-05-2007, 16:29
Verwijderd
Citaat:
Milll schreef op 30-05-2007 @ 17:28 :
wat is een mantelpluim?

een soort convectiestroom?
Een stijgende convectiestroming onder een hotspot.
Oud 30-05-2007, 16:29
Lethe
Lethe is offline
Een mantelpluim is een stijgende convectiestroming onder een hotspot.

Wat is resource management?
Oud 30-05-2007, 16:30
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
AllureV schreef op 30-05-2007 @ 17:29 :

Spoiler
Oud 30-05-2007, 16:30
Milll
Milll is offline
Citaat:
Management om natuurrampen zo veel mogelijk te beperken
Oud 30-05-2007, 16:31
Verwijderd
Citaat:

Er voor zorgen dat de grondstoffen waar we over beschikken niet opraken of in ieder geval langzaam verbruikt worden door het voorzichtig omgaan met het verbruik ervan. (En nu kijken of het goed is in 't boek. )

"Een zorgvuldig beheer van energie, grondstoffen en biodiversiteit." Yes.
Oud 30-05-2007, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Milll schreef op 30-05-2007 @ 17:30 :
Nee, dat is hazard management. Bouwen van gebouwen die goed tegen aardbevingen kunnen enzo.
Oud 30-05-2007, 16:33
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Milll schreef op 30-05-2007 @ 17:30 :
nee, dat is hazard management

resource is dat gedoe van economisch, geologisch en technisch winbare grondstoffen
Oud 30-05-2007, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Crimson schreef op 30-05-2007 @ 17:33 :
resource is dat gedoe van economisch, geologisch en technisch winbare grondstoffen
Nee toch? Resource was letterlijk het beheren van de grondstoffen, dat ze duurzaam verbruikt worden enzo. Je hebt wel economisch, geologisch en technisch winbare grondstoffen maar dat hoort niet echt bij de resource management, meer bij.. Geen idee? Verschillende soorten grondstofwinning ofzo? Ik ga het even opzoeken.
Oud 30-05-2007, 16:40
Lethe
Lethe is offline
Resource management:
Een zorgvuldig beheer van energie, grondstoffen en biodiversiteit. Nodig is een zuinig gebruik van niet vernieuwbare voorraden en het bevorderen van het gebruik van vernieuwbare natuurlijke hulpbronnen.
Oud 30-05-2007, 16:42
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 30-05-2007 @ 17:36 :
Nee toch? Resource was letterlijk het beheren van de grondstoffen, dat ze duurzaam verbruikt worden enzo. Je hebt wel economisch, geologisch en technisch winbare grondstoffen maar dat hoort niet echt bij de resource management, meer bij.. Geen idee? Verschillende soorten grondstofwinning ofzo? Ik ga het even opzoeken.
ja klopt, het beheren van grondstoffen.
en daarbij horen die 3 soorten, zovan, is het technisch wel winbaar, is het economisch wel winbaar.. om op die manier zo goed mogelijk om te gaan met onze grondstoffen
Oud 30-05-2007, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Crimson schreef op 30-05-2007 @ 17:42 :
ja klopt, het beheren van grondstoffen.
en daarbij horen die 3 soorten, zovan, is het technisch wel winbaar, is het economisch wel winbaar.. om op die manier zo goed mogelijk om te gaan met onze grondstoffen
Nee, want dan staat de vraag of het wel voordelig/mogelijk/handig om die grondstoffen te verkrijgen centraal. Terwijl bij recourse management juist centraal staat dat, onafhankelijk van alle andere shite, je duurzaam om moet gaan met die grondstoffen. Zonnepanelen bouwen, onderzoek doen naar duurzame energie, geen energie verspillen, etc. Je afvragen of we wel echt een nieuwe oliebron moeten aanbreken omdat er in principe nog genoeg olie is. Dat dus, in plaats van je afvragen of we wel echt een nieuwe oliebron moeten aanbreken omdat er wellicht te weinig olie in zit om de kosten te dekken.

Dat technisch/economisch/etc zijn definities van het woord 'grondstoffenvoorraad' oid, resource management is het goed omgaan met die voorraad.

(Bladzijde 16 als je Wereldwijs hebt, daar staat het. Allebei in clip 6, trouwens, dus het is ook wel verwarrend.)
Advertentie
Oud 30-05-2007, 16:56
Bakbord
Bakbord is offline
lol. jullie leren weer andere dingen als ik. ik denk dat straks op internet mijn kennis ga verrijken.

lol
Oud 30-05-2007, 16:59
Crimson
Crimson is offline
jeetje Paranoide, goed uitgezocht. heb ook wereldwijs ja, maar sla hem maar niet open, vind het een eng boek

dus ik ga straks uit samengevat leren, ik ga er vanuit dat het examen met een beetje gezond verstand wel te maken is
Oud 30-05-2007, 17:01
eefjee
eefjee is offline
Citaat:
Crimson schreef op 30-05-2007 @ 17:59 :
jeetje Paranoide, goed uitgezocht. heb ook wereldwijs ja, maar sla hem maar niet open, vind het een eng boek

dus ik ga straks uit samengevat leren, ik ga er vanuit dat het examen met een beetje gezond verstand wel te maken is
Volgens mij zijn P&R en V&RI wel te maken met gezond verstand ja Je moet toch veel uit bronnen halen.
Oud 30-05-2007, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Crimson schreef op 30-05-2007 @ 17:59 :

Resource management ligt mij dicht bij 't hart Anders had ik het waarschijnlijk niet onthouden.

En ik hoop inderdaad ook op het gezonde verstand en een beetje een tof examen. Die oude examens zijn wel heel makkelijk, jezus. "Waarom zou het zuiden van de Fillipijnen zich kunnen aansluiten bij Maleisië? Noem een geografische reden." "Omdat ze dicht bij elkaar liggen." Kom op!
Oud 30-05-2007, 17:05
Verwijderd
En omdat het spel vastliep:

Bij wat voor cyclus ontstaan mineralen als steenzout en gips?
Oud 30-05-2007, 17:29
Bob89
Bob89 is offline
Indampingscyclus.

Vraag (ff simpel): noem 3 nadelen van een pijpleiding.

Laatst gewijzigd op 30-05-2007 om 17:34.
Oud 30-05-2007, 17:32
maximeus
maximeus is offline
naast een rug heb je een afzetting, kun je daar
fossiele brandstoffen vinden?
Oud 30-05-2007, 17:38
Verwijderd
Citaat:
maximeus schreef op 30-05-2007 @ 18:32 :
naast een rug heb je een afzetting, kun je daar
fossiele brandstoffen vinden?
Je moet eerst de vorige vraag beantwoorden.
Oud 30-05-2007, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Bob89 schreef op 30-05-2007 @ 18:29 :
Indampingscyclus.

Vraag (ff simpel): noem 3 nadelen van een pijpleiding.
- duur qua aanleg
- kwetsbaar
- vereist veel onderhoud

Zoiets? Ik kan me niet herinneren dit ooit geleerd te hebben.
Oud 30-05-2007, 17:42
Miroir
Miroir is offline
jawel dit heb je wel geleerd (zeker als je kijkt naar wat jij allemaal weet, als ik jouw kennis had zat t wel goed met mn ak morgen) dit (pijpleiding) valt onder vervoer en r.in. namelijk afstand en de tijd/kosten hiervoor
Oud 30-05-2007, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Miroir schreef op 30-05-2007 @ 18:42 :
jawel dit heb je wel geleerd (zeker als je kijkt naar wat jij allemaal weet, als ik jouw kennis had zat t wel goed met mn ak morgen) dit (pijpleiding) valt onder vervoer en r.in. namelijk afstand en de tijd/kosten hiervoor
Hehe, mijn kennis is meer algemeen hoor en wat ik allemaal heb overgetypt uit het boek zit natuurlijk niet automatisch ook in mijn hoofd. Maar dankjewel, ik heb er op zich ook wel vertrouwen in, als ik zo naar de oefenexamens kijk.

Maar wat zijn de nadelen aan een pijpleiding nou?
Oud 30-05-2007, 17:49
Bob89
Bob89 is offline
Klopt, jij bent.

(andere nadelen: niet flexibel, kan maar 1 (vloeibare) stof(meestal natuurlijk olie) tegelijkertijd door vervoerd worden, heeft een constante toevoer nodig)
Oud 30-05-2007, 17:51
Miroir
Miroir is offline
nou volgens mij iig
-duur qua aanleg,
-het is kwetsbaar,
-het is niet tot elk huis aan huis mogelijk,
-het kan alleen maar kleine substanties vervoeren (bijvoorbeeld olie via pijpleidingen, maar stukgoederen kun je niet via aan pijp vervoeren), dus het is niet een oplossing voor alle andere goederen.
En volgens mij is het dat wel.

Een vraag? Leg uit wat het verschil is tussen hoge en lage drukgebieden en noem hierbij ook wat hun invloed is op het verschijnen van (regen)wolken
Oud 30-05-2007, 17:51
Miroir
Miroir is offline
Oeps Paranoide is aan de beurt, sorry
Oud 30-05-2007, 17:53
Verwijderd
Ok, vette shit

Leg uit wat de stralingsbalans is.
Oud 30-05-2007, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Miroir schreef op 30-05-2007 @ 18:51 :
Een vraag? Leg uit wat het verschil is tussen hoge en lage drukgebieden en noem hierbij ook wat hun invloed is op het verschijnen van (regen)wolken
Ik beantwoord deze wel even zodat mijn vraag de volgende is

Het verschil tussen hoge en lage drukgebieden, is eh. In hoge drukgebieden heb je een hoge druk en in lage drukgebieden heb je een lage druk. (Een druk van wat? Geen idee.) In elk geval; bij een lage drukgebied stijgt de lucht, bij een hoge drukgebied daalt de lucht. Hoge drukgebieden worden gekenmerkt door weinig neerslag en weinig wolkvorming. Lage drukgebieden worden gekenmerkt door veel neerslag en veel wolken. Bij dat laatste worden er wolken gemaakt, als het ware, omdat er waterdamp aan de aarde ontnomen wordt en omhoog drijft door de luchtstromingen.

Zoiets.
Oud 30-05-2007, 17:58
Bob89
Bob89 is offline
(welke druk? Luchtdruk )

Een balans opgemaakt tussen de binnenkomende straling op aarde (van de zon) en de uitgaande straling (van de aarde). (oftewel het saldo)

Vraag:
Waarom bevindt zich op 30graden op het water altijd een Hoge Luchtdrukgebied?

Ik spoiler het antwoord vast omdat ik ga eten...maar niet spieken
Spoiler

Laatst gewijzigd op 30-05-2007 om 18:08.
Oud 30-05-2007, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Bob89 schreef op 30-05-2007 @ 18:58 :
Een balans opgemaakt tussen de binnenkomende straling op aarde (van de zon) en de uitgaande straling (van de aarde). (oftewel het saldo)

*maakt nieuwe vraag als ie de eerste blijkt te zijn *
Ja, en de binnenkomende straling van de zon heet kortgolvige straling, de uitgaande straling van de aarde heet langgolvige straling. Moet je morgen vast ook weten.
Oud 30-05-2007, 18:08
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
Wat is het verschil tussen basalt en graniet (en niet in het boek kijken op het opzoeken op internet: ) ?
Oud 30-05-2007, 18:10
o0*Y*0o
o0*Y*0o is offline
Citaat:
Metal-Hoofd schreef op 30-05-2007 @ 19:08 :
Wat is het verschil tussen basalt en graniet (en niet in het boek kijken op het opzoeken op internet: ) ?
Graniet:
Langzame stolling
Grote kristallen
Continentale korst
Lichter dan basalt
Oud 30-05-2007, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Metal-Hoofd schreef op 30-05-2007 @ 19:08 :
Basalt komt voor bij stijgende convectiestromingen, graniet bestaat uit hard gesteente/grote kristallen. Ehm. En basalt heb je altijd bij oceanische platen, graniet bij continentale.

Maar je mag geen vraag stellen als je de vorige vraag niet hebt beantwooooooord. Dus hop, aan Bob z'n vraag jij. En ik ook. Want hij is moeilijk.
Oud 30-05-2007, 18:12
ook hallo
ook hallo is offline
Ik zou het niet weten behalve dat een oceanische plaat uit basalt bestaat en een continentale uit graniet. En ik geloof dat basalt zwaarder is, want bij subductie duikt de oceanische plaat onder de continentale

toch?
Oud 30-05-2007, 18:12
o0*Y*0o
o0*Y*0o is offline
Leg uit hoe de glaciale wip werkt.
Oud 30-05-2007, 18:14
Verwijderd
Citaat:
o0*Y*0o schreef op 30-05-2007 @ 19:12 :
Leg uit hoe de glaciale wip werkt.
Nee.
Citaat:
Paranoide schreef op 30-05-2007 @ 19:10 :
Maar je mag geen vraag stellen als je de vorige vraag niet hebt beantwooooooord. Dus hop, aan Bob z'n vraag jij. En ik ook. Want hij is moeilijk.
Oud 30-05-2007, 18:14
Metal-Hoofd
Metal-Hoofd is offline
( Basalt is uitvloeiingsgesteente en graniet is ganggesteente, andere stollingssnelheid en verschil in kristallen)

Antwoord op Bob's vraag:

Hoge drukgebied = onbewolkt = veel instraling = water neemt straling op maar in een beperkte mate, want het neemt veel tijd in beslag & tevens is de uitstraling van water vrij beperkt (doordat water 30 graden is neemt het ook weinig straling op en stijgt de temperatuur vrijwel niet) = hierdoor blijft het hoge drukgebied gehandhaafd?

Regels voor berichten