Advertentie | |
|
![]() |
|
Weet je zeker dat het geen zachte keutels zijn die hij hoort op te eten (coprofagie)?
Coprofagie (het eten van eigen ontlasting) komt ook voor bij het konijn en dient om voedingsstoffen (vitamine B, K en eiwitten) op te nemen die door de microbiële organismen in de dikke darm zijn gemaakt. Deze stoffen worden 's nachts met de ontlasting als zachte keutels uitgescheiden. Overdag zijn de keutels hard.Bron. Plaatje gevonden van goede poep, en blindedarmkeutels (die ze op horen te eten). ![]() Wat gebeurt er als de blindedarmkeutels niet opgegeten worden? Als het konijn niet zijn blindedarmkeutels opeet kleven deze vast aan de kont. Dit geeft een vieze kont. Het gevaar van het ontstaan van myasis is dan aanwezig: er kunnen vliegen komen die hun eitjes in deze poep leggen. Uit deze eitjes ontstaan maden en deze maden kunnen de huid aantasten. Lees verder over madenziekte of myasis ..... Dit probleem is eenvoudig te voorkomen door de juiste hoeveelheid konijnenvoer te geven. Hiermee dwing je je konijn als het ware om de blindedarmkeutels op te eten.
Laatst gewijzigd op 25-09-2007 om 14:34. Reden: plaatje toegevoegd |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mijn punt? Ga ff met je konijn naar de dierenarts. Zeker als ze jong zijn kunnen ze niet veel hebben.
||
Citaat:
dan eten ze het lekkers op (zou ik ook doen ![]() sla krijgen ze nooit, dat mogen ze eigenlijk helemaal niet hebben ![]() wel 1x appel per dag of een keertje wortel
||
![]() |
Citaat:
|
aardappelschillen zijn giftig, vooral de uitlopers, net als ui.
in sla zit of te veel nitraat of het is te bespoten, daarom niet zo verstandig om te geven wortel en de loof is wel goed, net als appel of andere fruitsoorten. De takken vinden ze ook heel lekker. broccoli, bloemkoolbladeren enzo vinden ze ook vaak lekker. Af en toe 'steel' ik een maiskolf van een veld, mijn witte konijn is dol op de 'haren' die daarop zitten.
||
Citaat:
![]() hier krijgen ze nooit sla en aardappelschillen ![]() een van de konijntjes hier heet trouwens Henk ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Hoe zit het met de Regels van de islam? Lemar | 76 | 29-01-2011 11:17 | |
Flora & Fauna |
Dwergkonijntje - bloed Flower_4_u | 10 | 03-11-2005 16:33 | |
Verhalen & Gedichten |