Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2007, 11:01
love is life
love is life is offline
ik heb mijn konijntje nu al drie dagen ... en heb willen merken dat zijn keutels vrij donkerbruin zijn en aan elkaar plakken. het zijn niet echt meer keutels... had gezien dat hij dat nog al deed maar er waren ook gewone keutels tussen... maar sinds ik zijn hok verschoond heb heeft hij al drie zo een hoopjes neergelegd ... weet iemand wat dit is? ik heb zijn voerbakje weggehaald en gewoon het hooi laten staan... als het niet over gaat ben ik van plan om naar dierenarts te gaan, maar ik wil eerst weten of het "normaal" is of niet ...
Oud 22-09-2007, 14:18
Stefanie
Stefanie is offline
Keutels horen niet plakkerig te zijn, dan is er wat mis in de darmen. Geef hem een paar dagen geen groenten meer, alleen droog voer, hooi en water.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2007, 15:28
Eend
Eend is offline
Het kan liggen aan het voer dat je hem geeft. Als er teveel vezels in zitten, kan dat problemen met de darmen geven. Het beste is om groenvoer en te stoppen en hardvoer te minderen. Heb je toevallig korrels? Dan kan dat een grote rol spelen. Hooi is het beste medicijn, maar als het te lang duurt, moet je naar de dierenarts gaan.
Oud 22-09-2007, 18:07
blazin
blazin is offline
inderdaad nu alleen nog maar even hooi geven geen groente, fruit of hardvoer.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2007, 22:56
love is life
love is life is offline
ik geef hem langwerpige dunne korrels ... ze zeiden dat als ik een mengeling zou geven dat hij dan zou kiezen en niet zou eten wat hij nodig heeft ... en buiten die plakkerige keutels van vanmorgend heeft hij normaal gekeuteld en heel veel hooi gegeten
maar hij eet weinig tot geen korrels... en wou hem stuk appel geven ma da moest hij ni hebben ...
Oud 25-09-2007, 13:55
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Weet je zeker dat het geen zachte keutels zijn die hij hoort op te eten (coprofagie)?

Coprofagie (het eten van eigen ontlasting) komt ook voor bij het konijn en dient om voedingsstoffen (vitamine B, K en eiwitten) op te nemen die door de microbiële organismen in de dikke darm zijn gemaakt. Deze stoffen worden 's nachts met de ontlasting als zachte keutels uitgescheiden. Overdag zijn de keutels hard.Bron.

Plaatje gevonden van goede poep, en blindedarmkeutels (die ze op horen te eten).

Wat gebeurt er als de blindedarmkeutels niet opgegeten worden?
Als het konijn niet zijn blindedarmkeutels opeet kleven deze vast aan de kont. Dit geeft een vieze kont. Het gevaar van het ontstaan van myasis is dan aanwezig: er kunnen vliegen komen die hun eitjes in deze poep leggen. Uit deze eitjes ontstaan maden en deze maden kunnen de huid aantasten. Lees verder over madenziekte of myasis .....

Dit probleem is eenvoudig te voorkomen door de juiste hoeveelheid konijnenvoer te geven. Hiermee dwing je je konijn als het ware om de blindedarmkeutels op te eten.

Laatst gewijzigd op 25-09-2007 om 14:34. Reden: plaatje toegevoegd
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 14:06
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ook zou ik je aanraden om een boekje over konijnen te kopen (of lenen). Zo weet je namelijk veel meer van het natuurlijke gedrag van het dier en kun je hem beter verzorgen.

Zorg in ieder geval dat je konijn onbeperkt hooi kan eten (ikzelf vul het elke dag bij). Geef hem ongeveer 25 gram voer per kg lichaamsgewicht per dag. Korrels zijn inderdaad fijner omdat konijnen dan niet kieskeurig kunnen kiezen. Zelf geef ik mijn konijn Supreme Science Selective, dat is een geëxtrudeerde brok (denk aan kattenbrokjes) waardoor het konijn ook niet kan kiezen, maar wat ze wel erg lekker vindt. Hou ook bij hoeveel hooi je konijn per dag eet en of hij genoeg drinkt.

Ik weet wel dat Beaphar XV Care+ erg goed voor de darmen van je konijn is. Wel kost het €10 voor 1,5kg (reden dat ik het niet gebruik) en staat er achterop de verpakking dat je geen hooi hoeft bij te voeren (absoluut niet aan houden!) en een hogere dosering per dag (wat betekent dat je nog meer van dat voer moet kopen).
Oud 25-09-2007, 14:56
Henkje
Henkje is offline
Wat spekkie zegt, dacht ik ook meteen.
Blinde-darm keutels zijn heel anders dan echte diarree.
Hooi is echt heel belangrijk voor een konijn.
Oud 03-10-2007, 10:50
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Op internet kun je ook heel veel vinden natuurlijk.
Het kan ook gebeuren omdat alles nieuw is voor je konijn (andere leefomgeving) dat ze wat aan de dunne gaan.
Je kan ze het beste, als ze nog klein zijn, gewoon de goedkoopste brokken geven die je kunt vinden (die bruine staafjes), verder veel hooi en water.
Dat gemengede voer kun je eigenlijk beter niet doen. De mijne die vissen alleen het lekkere er uit en de rest word uit de bak gegraven.

De twee kleine van mij die dunde ook wat de eerste dagen, maar na een paar dagen was het over.
Oud 03-10-2007, 12:16
~LiefEngeltje~
~LiefEngeltje~ is offline
Citaat:
Op internet kun je ook heel veel vinden natuurlijk.
Het kan ook gebeuren omdat alles nieuw is voor je konijn (andere leefomgeving) dat ze wat aan de dunne gaan.
Je kan ze het beste, als ze nog klein zijn, gewoon de goedkoopste brokken geven die je kunt vinden (die bruine staafjes), verder veel hooi en water.
Dat gemengede voer kun je eigenlijk beter niet doen. De mijne die vissen alleen het lekkere er uit en de rest word uit de bak gegraven.

De twee kleine van mij die dunde ook wat de eerste dagen, maar na een paar dagen was het over.
gewoon niet teveel in het bakje doen
en wachten totdat ze het bakje leegeten,
als ze honger hebben eten ze die korrels namelijk wel gewoon op

en als je een konijn aanschaft moet je vantevoren toch wel wat dingen weten of opzoeken, is namelijk nog een 'baby' en denk dat alle konijntjes wel eens poeperij hebben
Oud 04-10-2007, 05:23
Krynn
Krynn is offline
Citaat:
gewoon niet teveel in het bakje doen
en wachten totdat ze het bakje leegeten,
als ze honger hebben eten ze die korrels namelijk wel gewoon op
Ja, ik wou net zeggen...ons huiskonijn krijgt dat gemengde voer, en zijn bakkie wordt niet bijgevuld tot-ie het leegheeft. Vers hooi, appelschillen en slaresten krijgt-ie redelijk onregelmatig, maar wel minstens 1x in de week. Hij heeft nog nooit van die kleefkorrels gehad...en als zoiets door stress zou komen, zou hij ze wel hebben gehad (verbouwende buren, hij zat stokstijf te trillen toen ze begonnen te schuren).

Mijn punt? Ga ff met je konijn naar de dierenarts. Zeker als ze jong zijn kunnen ze niet veel hebben.
Oud 04-10-2007, 07:22
~LiefEngeltje~
Citaat:
Ja, ik wou net zeggen...ons huiskonijn krijgt dat gemengde voer, en zijn bakkie wordt niet bijgevuld tot-ie het leegheeft. Vers hooi, appelschillen en slaresten krijgt-ie redelijk onregelmatig, maar wel minstens 1x in de week. Hij heeft nog nooit van die kleefkorrels gehad...en als zoiets door stress zou komen, zou hij ze wel hebben gehad (verbouwende buren, hij zat stokstijf te trillen toen ze begonnen te schuren).

Mijn punt? Ga ff met je konijn naar de dierenarts. Zeker als ze jong zijn kunnen ze niet veel hebben.
in dit geval zijn het 4 konijnen en die graven in de bakjes totdat die ronde rode dingetjes eruit zijn en de korrels eten ze in de loop van de dag wel op, als je telkens bijvult natuurlijk niet,
dan eten ze het lekkers op (zou ik ook doen )

sla krijgen ze nooit, dat mogen ze eigenlijk helemaal niet hebben

wel 1x appel per dag of een keertje wortel
Oud 04-10-2007, 21:38
Krynn
Krynn is offline
Citaat:
sla krijgen ze nooit, dat mogen ze eigenlijk helemaal niet hebben

wel 1x appel per dag of een keertje wortel
Van wat ik weet (maar zoveel is dat niet) kan het wel, sla, maar niet te veel...niet dat je bij ons huiskonijn veel hoeft af te passen, hij laat rustig liggen waar hij op dat moment geen behoefte aan heeft. Wortelresten (ja, ook loof) en aardappelschillen blieft meneer nooit, terwijl onze moestuinkonijnen daar dan weer dol op zijn. Maar die kunnen dan weer elke dag vers gras eten, dus dan hebben ze misschien weer een iets andere stofwisseling. Of hoe noem je dat. Dieet. Oid.
Oud 05-10-2007, 12:33
Henkje
Henkje is offline
aardappelschillen zijn giftig, vooral de uitlopers, net als ui.
in sla zit of te veel nitraat of het is te bespoten, daarom niet zo verstandig om te geven

wortel en de loof is wel goed, net als appel of andere fruitsoorten. De takken vinden ze ook heel lekker.
broccoli, bloemkoolbladeren enzo vinden ze ook vaak lekker.

Af en toe 'steel' ik een maiskolf van een veld, mijn witte konijn is dol op de 'haren' die daarop zitten.
Oud 05-10-2007, 14:12
~LiefEngeltje~
Citaat:
aardappelschillen zijn giftig, vooral de uitlopers, net als ui.
in sla zit of te veel nitraat of het is te bespoten, daarom niet zo verstandig om te geven

wortel en de loof is wel goed, net als appel of andere fruitsoorten. De takken vinden ze ook heel lekker.
broccoli, bloemkoolbladeren enzo vinden ze ook vaak lekker.

Af en toe 'steel' ik een maiskolf van een veld, mijn witte konijn is dol op de 'haren' die daarop zitten.
inderdaad

hier krijgen ze nooit sla en aardappelschillen

een van de konijntjes hier heet trouwens Henk
Reageren

Regels voor berichten