Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Bekijk resultaten poll: Wanneer lieg je tegen goede vrienden?
als ik er zin in heb 6 9.38%
als het in mijn eigen belang is 10 15.63%
als het in het belang van de ander is 8 12.50%
alleen als de gevolgen anders heel schadelijk zijn 28 43.75%
nooit 12 18.75%
Aantal stemmers: 64. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2007, 15:32
simulated
simulated is offline
Wanneer en om welke reden liegen jullie en wanneer is het volgens jullie toegestaan om te liegen? Onder welke omstandigheden zouden jullie zelf bedrogen willen worden?

Zelf probeerde ik altijd in alle gevallen zo min mogelijk te liegen. Recentelijk heb ik echter een vervelende situatie meegemaakt waarbij ik door mijn eerlijkheid (waarschijnlijk) een goede vriend heb verloren. Daarom ben ik erg aan mijn houding over liegen gaan twijfelen.

Mijn antwoord is dus "alleen als de gevolgen anders heel schadelijk zijn", maar het is goed mogelijk dat ik daar in de toekomst anders over denk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2007, 15:43
dolly fisher
dolly fisher is offline
ik heb zojuist gelogen om een hete berliner af te poeieren die denkt dat ik de vrouw van zijn leven ben.
verder lieg ik niet zoveel, maar ik verzwijg wel dingen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 16:00
Verwijderd
deze past beter op L&R
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 16:55
Verwijderd
Liegen doe ik niet aan tegen goede vrienden. Verzwijgen is een ander verhaal, louter omdat het het aantal problemen en nutteloze discussies vermindert.

Laatst gewijzigd op 20-10-2007 om 19:00. Reden: Irritante spelfout.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 16:58
Verwijderd
ik mis de mogelijkheid om meerdere dingen aan te vinken?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 17:07
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Liegen doe ik niet aan tegen goede vrienden. Verzwijgen is een ander verhaal, louter omdat het het aantal problemen en nutteloze discussies vermindert.
Oud 20-10-2007, 17:29
Verwijderd
Dan kruis ik wel niet aan. ja ik heb wel eens gelogen tegen vrienden, soms om diegene te beschermen of omdat ik niet dingen door wil lullen die ik weer van een andere vriend heb gehoord.

En tsja, afgezien daarvan? Ik vertel niet alles, lijkt me logisch. Maar echt liegen over grote dingen? nee. het zijn mijn vrienden. Ik kan ze vertrouwen en hoop dat dat wederzijds is. Maar in situaties waarin het tússen twee vrienden gaat vind ik het wel eens lastig (weet jij wat die en die over mij heeft gezegd? uh ja dat je een kutwijf bent en dat die haarkleur je écht niet staat, maar eigenlijk mocht ik dat niet doorvertellen)
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 17:29
Verwijderd
Als verzwijgen ook mee telt: meestal om discussies te voorkomen of omdat iemand anders mij iets in vertrouwen heeft verteld. En wat misschien ook telt, dingen die ik niet zeker weet zeggen op een toon alsof ik ze wel zeker weet . Maar echt liegen niet.

Laatst gewijzigd op 20-10-2007 om 19:27.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 18:28
Osmoian
Osmoian is offline
Ik lieg nauwelijks, meestal als ik ergens niet over wil praten of als ik gewoon vind dat het iets persoonlijks is, ontwijk ik meer of zwijg ik erover. Ik lieg overigens wel soms, als het bijv in mn eigen belang is en het niemand anders schaad maar dat is zelden.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 08:03
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Dit
Oud 21-10-2007, 11:53
Verwijderd
Citaat:
Dat ja. Maar het komt niet vaak voor, ik ben namelijk heel slecht in dingen geheim houden. Al dan niet van mijzelf.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 13:28
I C U
I C U is offline
Ik doe niet aan liegen, leugentje om bestwil is een maximum. Hooguit aan verzwijgen. Tenzij mensen ernaar vragen, dan wil ik het al dan niet subtiel wel eens uitleggen.
Oud 21-10-2007, 14:54
waves
waves is offline
Inderdaad als je tussen 2 kampen instaat en je verhalen hoort van beide kanten. Sommige dingen verzwijg ik ook. Om de lieve vrede te bewaren of als ik vind dat ze dingen niet weten, of als ik me ergens voor schaam. Soms wel eens kleine leugentjes als ik eventjes geen zin heb om iets met die persoon af te spreken, maar dat komt tegenwoordig bijna nooit meer voor. Zeg nu gewoon dat ik even liever een avondje thuis ben ofzo .
Oud 23-10-2007, 21:25
Gevederde
Gevederde is offline
Eigenlijk lieg ik bijna nooit. Ik kan dan ook erg slecht liegen en krijg bij een leugen (hoe klein die ook is) dan ook meteen een rood hoofd. Dus voor mij werkt het beter om gewoon eerlijk te zijn. Hoewel ik best graag af en toe wat beter zou kunnen liegen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 09:36
Smokin'
Smokin' is offline
Ik zie dat mensen hier het lef hebben om te zeggen dat ze nooit liegen. Dat is dan direct een leugen erbij.

Wat te denken van deze zin door ICU: "Ik doe niet aan liegen, leugentje om bestwil is een maximum". Mooi contradictie nietwaar?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 11:16
Verwijderd
Citaat:
Ik zie dat mensen hier het lef hebben om te zeggen dat ze nooit liegen. Dat is dan direct een leugen erbij.

Wat te denken van deze zin door ICU: "Ik doe niet aan liegen, leugentje om bestwil is een maximum". Mooi contradictie nietwaar?
Tegen vrienden doe ik het toch écht niet, hoor. Ik ben degene die per ongeluk kutopmerkingen maakt en bot is.. Als ik uberhaupt al lieg is het van het niveau van "Ik was ziek dus ik heb mijn leeswerk niet af kunnen krijgen, mag ik die opdracht ook morgen inleveren?" Maar dat is bij mijn vrienden toch echt niet nodig...
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 11:38
Rob
Rob is offline
Citaat:
Dat.
En in het belang van de ander soms, ook. Maar dan alleen als ik de enige nadelige partij ben. Maar echt grof liegen: Nee. Daar ga ik me schuldig over voelen, ga ik me raar gedragen, etc.. Dus de waarheid vertellen is beter voor mij.
Oud 24-10-2007, 11:51
Verwijderd
Citaat:
Citaat:
Dat.
En in het belang van de ander soms, ook. Maar dan alleen als ik de enige nadelige partij ben. Maar echt grof liegen: Nee. Daar ga ik me schuldig over voelen, ga ik me raar gedragen, etc.. Dus de waarheid vertellen is beter voor mij.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 12:34
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Dit ja.
Oud 24-10-2007, 13:51
Verwijderd
Als het in mijn eigen belang is. Ik heb alleen meestal niet veel reden om te liegen tegen mijn beste vrienden, te meer omdat ik in totaal 2 vrienden heb.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2007, 14:20
I C U
I C U is offline
Citaat:

True. Maar... Als je zegt dat je bijvoorbeeld een nieuwe broek leuk vindt, terwijl dat helemaal niet het geval is, is dat dan meteen liegen? In zwart wit natuurlijk wel, maar zelf vind ik dat toch een grijs gebied, niet liegen, een gebied wat ik dan een leugentje om bestwil noem.

Sommige dingen zijn niet belangrijk genoeg om daar compleet eerlijk over te zijn. Over dingen die wel belangrijk zijn, lieg ik niet. Maar goed, uiteindelijk krijg je dan de discussie over wat belangrijk is en wat niet.
Oud 25-10-2007, 14:28
Verwijderd
Citaat:
True. Maar... Als je zegt dat je bijvoorbeeld een nieuwe broek leuk vindt, terwijl dat helemaal niet het geval is, is dat dan meteen liegen? In zwart wit natuurlijk wel, maar zelf vind ik dat toch een grijs gebied, niet liegen, een gebied wat ik dan een leugentje om bestwil noem.

Sommige dingen zijn niet belangrijk genoeg om daar compleet eerlijk over te zijn. Over dingen die wel belangrijk zijn, lieg ik niet. Maar goed, uiteindelijk krijg je dan de discussie over wat belangrijk is en wat niet.
Als ik een nieuwe broek niet leuk vind, zeg ik gewoon 'Hm ik vind 'm niet zo leuk, maar hij staat je wel goed.' Of ik zeg er gewoon niks over. Wat schieten m'n vrienden er nu mee op als ik tegen ze een ongemeend compliment geef? Ze kennen mijn smaak bovendien goed genoeg om van tevoren al te kunnen raden dat ik dingen wel of niet mooi vind. En zeggen het zelf ook wel als ze dingen niet leuk vinden. Qimm lacht me ook altijd uit om m'n oorbellen
Met citaat reageren
Oud 25-10-2007, 14:32
mara18
mara18 is offline
Citaat:
En wat misschien ook telt, dingen die ik niet zeker weet zeggen op een toon alsof ik ze wel zeker weet .
Dat vind ik mogelijk nog irritanter dan liegen
Het komt enorm betweterig over als mensen doen alsof ze alles weten. Het is veel sympathieker om gewoon eerlijk te zeggen dat je iets niet zeker weet. Dat is geen schande hoor

Dit is geen persoonlijke aanval hoor sarah Ik ken gewoon ook enkele mensen die dat nogal graag doen.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2007, 14:47
Verwijderd
Citaat:
Als ik een nieuwe broek niet leuk vind, zeg ik gewoon 'Hm ik vind 'm niet zo leuk, maar hij staat je wel goed.' Of ik zeg er gewoon niks over. Wat schieten m'n vrienden er nu mee op als ik tegen ze een ongemeend compliment geef? Ze kennen mijn smaak bovendien goed genoeg om van tevoren al te kunnen raden dat ik dingen wel of niet mooi vind. En zeggen het zelf ook wel als ze dingen niet leuk vinden.
Daar sluit ik me bij aan. We hebben een zeer diverse groep, en de kleding van sommige anderen is absoluut niet mijn smaakt, maar dat neemt niet weg dat ik het bij hen heel erg leuk vind. Ik zeg dan ook vaak: 'Nieuwe broek? Staat je goed!' oid. Daarmee zeg ik niks over de broek opzich, maar wel over dat hij haar goed staat. Ik heb dit altijd zo gedaan, en het is me niet altijd in dank afgenomen, maar ik ben wel altijd eerlijk geweest.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2007, 14:52
zeep007
zeep007 is offline
Ik denk dat ik weleens lieg, om eigen bestwil. Niet gigantische leugens ofzo. Daarvoor heb ik last van een te groot geweten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2007, 15:48
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Qimm lacht me ook altijd uit om m'n oorbellen
Niet alleen Qimm (a)
Oud 25-10-2007, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Niet alleen Qimm (a)
Ik heb hele leuke oorbellen ja!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2007, 16:55
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Ik heb hele leuke oorbellen ja!

je hebt er ook betre telefoon ontvangst mee denk ik hahaha. Maar goed, jij lacht mij ook uit met mijn 'setjes'
Oud 25-10-2007, 17:31
Verwijderd
Ik heb een spuughekel aan liegen en leugenaars.

Liegen doe ik maar zelden, en al helemaal bijna niet tegen vrienden. Als het gebeurt betekent het dat ik een enorme ruzie probeer te ontlopen.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2007, 19:17
Mephisto
Mephisto is offline
Als ik daar zin in heb. Het punt is alleen dat ik tegen mijn goede vrienden nooit hoef te liegen en er ook nooit zin in heb. Ik ben er alleen niet zo moralistisch in.
Oud 25-10-2007, 20:17
Kitten
Kitten is offline
Ik lieg in ontkenningen. Ik heb wel eens dingen geweten waarvan ik echt vond dat mijn vrienden het aan elkaar moesten communiceren en ik er geen rol in had. Dan kan je wel zeggen: "Ik wil er niet over praten", want dan ben je eerlijk. Maar dan doe je alle allarmbelletjes afgaan bij die persoon.

In zo'n geval zeg ik gewoon "Ik weet het niet". En ik heb ook wel eens dingen afgezwakt/veranderd voor mijn vriendin omdat ik er eerst zelf over na wilde denken. Ondertussen ziet ze dwars door me heen dus dat werkt niet meer. Gelukkig laat ze me tegenwoordig gewoon in mijn gedachtes.
Oud 26-10-2007, 12:04
Verwijderd
Verzwijgen en soms ontkennen, ja, liegen... nee. (Daar ben ik zowiezo te bot voor, ik sta niet bekend om mijn tact. )
Met citaat reageren
Oud 26-10-2007, 13:23
Verwijderd
Citaat:
Dat vind ik mogelijk nog irritanter dan liegen
Het komt enorm betweterig over als mensen doen alsof ze alles weten. Het is veel sympathieker om gewoon eerlijk te zeggen dat je iets niet zeker weet. Dat is geen schande hoor

Dit is geen persoonlijke aanval hoor sarah Ik ken gewoon ook enkele mensen die dat nogal graag doen.
Haha, ik doe dat niet met alles wat ik zeg hoor ik probeer het niet te doen, alleen soms glipt er toch iets door

Laatst gewijzigd op 26-10-2007 om 13:37.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2007, 15:52
Verwijderd
Citaat:
zo dus
Met citaat reageren
Oud 27-10-2007, 21:06
Wammus
Wammus is offline
In principe niet tenzij het voor hun of mijn eigen bestwil is. Echter ik heb maar 2 echte vrienden die ik bijna dagelijks spreek en waar ik ook alles tegen kan vertellen dus ik zie het nut er niet van in. Verder heb ik een beetje een hekel aan liegen gekregen omdat ik daar in het verleden een paar keer keihard mee de fout in ben gegaan en er achter ben gekomen dat het eigenlijk totaal geen zin heeft omdat de waarheid toch wel een keer boven water komt.
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten