Advertentie | |
|
![]() |
|
Ff een bron dan maar...
http://www.2vandaag.nl/index.php?mod...id=2&sid=28638 Er is dus geen sprake van een verplichting (leerlingen kunnen zich aanmelden). Verder: prima, er zijn veel chinezen en het worden er alleen maar meer. De chinese economie draait als een tierelier. Dus niet zo'n gek idee.
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar er zijn heel veel economieexperts die zeggen dat de chinese economie over 10-20 jaar helemaal op is, dus dan ben je klaar met school, chinees gehad en dan stort die hele economie in ![]() Ik vind dat iedereen gewoon 1 taal moet praten! en dan als 2e taal (net als wij in friesland hebben) de taal die er al was! zo begrijpt iedereen elkaar ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik ken mensen die dit studeren en geloof me, er komt heel veel studeerwerk bij. Het heeft namelijk geen vast alfabet; alleen duizenden karakters. En 8 toonhoogtes waarop een woord steeds andere betekenissen heeft. O jazeker, een pretpakket... Lijkt me ook een beetje belachelijk om het verplicht te gaan stellen, als veel jongeren in Nederland niet eens goed frans en engels kunnen; wat toch prioriteit heeft als je het mij vraagt.
|
Huh, ik zie alleen maar vraagtekens.
![]() Inderdaad, Nederlands moet meer prioriteit krijgen. Sowieso mag het onderwijssysteem van mij veeleisender worden wat betreft beheersing van de stof. Niet meer zo richten op de vaardigheden, die behoor je geleidelijk aan te ontwikkelen bij het maken van werkstukken en zoeken naar informatie. Gewoon kennis aanleren. Het is zo triest hoe laag het spellingsniveau ligt bij de gemiddelde Nederlander. Daarnaast denk ik dat Mandarijn geen slechte optie zou zijn als tweede of derde taal. Een logischer vak om extra te geven dan bijvoorbeeld Duits. Persoonlijk zou ik alle talen wel willen leren (onmogelijk, maar toch), maar Chinees lijkt me erg relevant met een blik op de handelspositie die China dreigt te veroveren.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Als ik zoiets lees dan ben ik blij dat ik mijn HAVO diploma al heb gehaald!
Weetje hoe erg het is als dit vak verplicht zou worden. Keuzevak oké, maar verplicht. Stel je voor je bent dyslectisch, je hebt aan talen: - Nederlands - Engels - Duits - Frans En dan ook nog eens: - Chinees Kom op zeg, je zou geen enkele dyslect vinden die nog de mogelijkheid zou hebben om te kunnen afstuderen aan de HAVO of VWO. ![]()
||
Citaat:
Ik ben er trouwens niet voor om nog een taal in te voegen op de middelbare school. Leuk als leerlingen veel talen willen leren, maar dan zoeken ze op de hogeschool/universiteit maar een geschikte studie (taal&cultuur-studies ofzo). Er kan beter veel energie worden besteed aan het nederlands, engels (frans en duits). Ik ben van mening er nogal wat schort aan het nederlands van scholieren. En als ik na ga wat ik heb geleerd qua taal in de bovenbouw is dat echt bar weinig. Ook het engels vind ik vrij beroerd. Scholen moet hun leerlingen zó engels laten spreken dat ze zich kunnen redden als het diploma is behaald. Nou, dat kan de helft nog niet. Ik heb het idee, als er een nieuwe taal wordt ingevoerd, er niet meer tijd wordt besteed aan de andere talen. Laat die Chinezen nog maar even gewoon lekker engels leren. Sowieso kunnen we met basiskennis Chinees vast niet uit de voeten in China en vallen we toch weer terug om engels. @Rubykuby: volgens mij gebruik je "als een lul op een drumstel" een beetje verkeerd |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik zie het wel zitten om alleen Nederlands en Engels verplicht te maken, en alle andere talen als keuze. Of dat je zegt, 3 talen verplicht, waaronder Nederlands en Engels. Geeft middelbare scholen meer ruimte zich van elkaar te onderscheiden, ze hoeven dan niet elke taal meer aan te bieden. Of juist wel.
Ik bedoel, je kunt nu al middelbare schoolexamen doen in Fries, Duits, Frans, Spaans, Russisch, Latijn en Grieks. Voor het nut van elk van deze talen valt wel iets te zeggen...culturele achtergrond, handelsrelaties, en/of het aantal mensen dat 'm spreekt. Chinees/Mandarijn kun je zeker verdedigen met het argument dat veel mensen de taal spreken, en de handelsrelaties zullen -blijkbaar- alleen nog maar inniger worden. Dus waarom niet? Gooi er dan ook meteen Arabisch bij.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik heb nu het gevoel dat ik dat spreekwoord of gezegde (whatever) In de verkeerde zin heb gezet. Maar wel belachelijk dat de beurs van de studenten word gebruikt voor de centen van de leraren. Er zijn 50x meer scholieren dan leraren, als nou in theorie iedere student 500 per maand kreeg. Dan kreeg de leraar 500x50=25000 EXTRA per maand. Ik weet dat de overheid er zelf ook aan wil verdienen. Maar het zou veel beter zijn om in theorie 50 van de beurs te verminderen en dan de leraren 50x50=2500 extra (nog steeds veel, maarja, een theorie) per maand kregen. Ik denk dat dat dan een beter plan was. (PS: Ik weet eigenlijk niet precies wat een beurs is maar volgens mij is het per maand een 'salaris', verbeter me maar als ik het fout heb. Dan zal mijn redenering evengoed fout zijn.) |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Welk vak mis je op je middelbare school? Tink* | 18 | 17-11-2013 21:16 | |
De Kantine |
Weerwolfspel #87 Furby Feeder | 500 | 02-08-2011 20:33 | |
Studeren |
[IBMS] wel of niet doen? InspirAzn | 13 | 29-05-2010 01:21 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
duits, de zinloosheid nabei. dopydope | 65 | 18-04-2007 11:23 | |
Algemene schoolzaken |
Welke vakken vind jij dat er moeten zijn of extra bij moeten komen.. I love stars | 97 | 28-03-2006 23:07 | |
Seksualiteit |
tattoo's geil? Verwijderd | 137 | 03-09-2004 15:14 |