Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2007, 13:58
Guido123
Guido123 is offline
Eindelijk een vak dat je makkelijk kunt halen. Naast Nederlands, Engels, Frans, Duits, Arabisch, Fries moet nu ook Chinees verplicht worden op het voortgezet onderwijs.

Lijkt me een heel goed plan....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2007, 15:43
Lethe
Lethe is offline
Mij niet.
Oud 16-10-2007, 17:00
martijn1985
martijn1985 is offline
Ff een bron dan maar...
http://www.2vandaag.nl/index.php?mod...id=2&sid=28638

Er is dus geen sprake van een verplichting (leerlingen kunnen zich aanmelden). Verder: prima, er zijn veel chinezen en het worden er alleen maar meer. De chinese economie draait als een tierelier. Dus niet zo'n gek idee.
Oud 16-10-2007, 17:32
Verwijderd
Interessante taal, misschien ook nog eens heel handig (hoewel ik denk dat de Chinezen eerder Engels leren dan wij Mandarijn), maar verplichten lijkt me overdreven.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 19:20
Verwijderd
Jezus!!!!
Ik heb Nederlands, Duits, Frans, Engels, Latijn, Grieks en Fries.
En nu Chinees erbij?
Die chinezen zijn nu op school bezig om Engels te leren, aangezien wij dit ook doen kunnen we toch communiceren.
PUNT UIT!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 20:50
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Jezus!!!!
Ik heb Nederlands, Duits, Frans, Engels, Latijn, Grieks en Fries.
En nu Chinees erbij?
Die chinezen zijn nu op school bezig om Engels te leren, aangezien wij dit ook doen kunnen we toch communiceren.
PUNT UIT!
De Fransen en Duitsers leren ook Engels op school toch?

Ik vind het wel een goed idee, zolang het inderdaad een keuze blijft en niet verplicht is. Om de redenen die martijn1985 al noemde
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Ff een bron dan maar...
http://www.2vandaag.nl/index.php?mod...id=2&sid=28638

Er is dus geen sprake van een verplichting (leerlingen kunnen zich aanmelden). Verder: prima, er zijn veel chinezen en het worden er alleen maar meer. De chinese economie draait als een tierelier. Dus niet zo'n gek idee.

maar er zijn heel veel economieexperts die zeggen dat de chinese economie over 10-20 jaar helemaal op is, dus dan ben je klaar met school, chinees gehad en dan stort die hele economie in

Ik vind dat iedereen gewoon 1 taal moet praten! en dan als 2e taal (net als wij in friesland hebben) de taal die er al was! zo begrijpt iedereen elkaar
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 21:13
Shinosu
Shinosu is offline
Citaat:
Eindelijk een vak dat je makkelijk kunt halen. Naast Nederlands, Engels, Frans, Duits, Arabisch, Fries moet nu ook Chinees verplicht worden op het voortgezet onderwijs.

Lijkt me een heel goed plan....
Leg eens uit wat je bedoelt met 'een vak dat je makkelijk kunt halen'? Bij mijn weten is Chinees helemaal niet makkelijk. Tenminste, als het goed gedoceerd wordt.
Ik ken mensen die dit studeren en geloof me, er komt heel veel studeerwerk bij. Het heeft namelijk geen vast alfabet; alleen duizenden karakters. En 8 toonhoogtes waarop een woord steeds andere betekenissen heeft.

O jazeker, een pretpakket...

Lijkt me ook een beetje belachelijk om het verplicht te gaan stellen, als veel jongeren in Nederland niet eens goed frans en engels kunnen; wat toch prioriteit heeft als je het mij vraagt.
Oud 16-10-2007, 22:39
Verwijderd
ik wil wel maar t lijkt me nogal lastig om te leren en het keuzevak is zoek op de hogeschool
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 09:56
Iduna
Iduna is offline
Het zou handiger zijn als Nederlandse scholieren eerst goed Nederlands leren. Chinees als keuzevak zou wel leuk zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 11:41
Miracle
Miracle is offline
Heb je zomaar lukraak wat letters in je titel gezet, of is het echt een titel in het chinees?

Ik wil toch graag even een nederlandse titel namelijk. Dus als je die even wilt veranderen (of hier posten, zodat ik het verander).
Oud 17-10-2007, 12:08
Nona
Nona is offline
Huh, ik zie alleen maar vraagtekens.

Inderdaad, Nederlands moet meer prioriteit krijgen. Sowieso mag het onderwijssysteem van mij veeleisender worden wat betreft beheersing van de stof. Niet meer zo richten op de vaardigheden, die behoor je geleidelijk aan te ontwikkelen bij het maken van werkstukken en zoeken naar informatie. Gewoon kennis aanleren. Het is zo triest hoe laag het spellingsniveau ligt bij de gemiddelde Nederlander.

Daarnaast denk ik dat Mandarijn geen slechte optie zou zijn als tweede of derde taal. Een logischer vak om extra te geven dan bijvoorbeeld Duits. Persoonlijk zou ik alle talen wel willen leren (onmogelijk, maar toch), maar Chinees lijkt me erg relevant met een blik op de handelspositie die China dreigt te veroveren.
Oud 17-10-2007, 13:36
Verwijderd
Citaat:
Leg eens uit wat je bedoelt met 'een vak dat je makkelijk kunt halen'? Bij mijn weten is Chinees helemaal niet makkelijk. Tenminste, als het goed gedoceerd wordt.
Ik ken mensen die dit studeren en geloof me, er komt heel veel studeerwerk bij. Het heeft namelijk geen vast alfabet; alleen duizenden karakters. En 8 toonhoogtes waarop een woord steeds andere betekenissen heeft.
Natuurlijk is Chinees niet makkelijk. In ieder geval niet makkelijker dan welke andere taal dan ook (en waarschijnlijk ook niet moeilijker). Maar 8 toonhoogtes is wat overdreven, laten we het maar houden op 4
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 15:43
Tripp
Tripp is offline
Als ik zoiets lees dan ben ik blij dat ik mijn HAVO diploma al heb gehaald!

Weetje hoe erg het is als dit vak verplicht zou worden. Keuzevak oké, maar verplicht. Stel je voor je bent dyslectisch, je hebt aan talen:
- Nederlands
- Engels
- Duits
- Frans
En dan ook nog eens:
- Chinees

Kom op zeg, je zou geen enkele dyslect vinden die nog de mogelijkheid zou hebben om te kunnen afstuderen aan de HAVO of VWO. Dit is belachelijk!
Oud 17-10-2007, 16:44
Magican
Magican is offline
Wat een dom idee
Oud 17-10-2007, 18:34
Drez
Drez is offline
Prima toch, als keuzevak.
Oud 17-10-2007, 19:22
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Kom op zeg, je zou geen enkele dyslect vinden die nog de mogelijkheid zou hebben om te kunnen afstuderen aan de HAVO of VWO. Dit is belachelijk!
Chinese karakters kun je meer vergelijken met tekeningetjes, dus misschien is dat gemakkelijker voor deze mensen.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 19:52
Magican
Magican is offline
Citaat:
Prima toch, als keuzevak.

Als verplicht vak is het een dom idee. Daarnaast, waar wil je de leraren Chinees vandaan halen met het o zo grote (dreigende)lerarentekort?
Oud 17-10-2007, 20:05
Verwijderd
Citaat:
Als verplicht vak is het een dom idee. Daarnaast, waar wil je de leraren Chinees vandaan halen met het o zo grote (dreigende)lerarentekort?
Daar sla je een lul op een drumstel....
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 20:33
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Inderdaad, alsof er veel docenten Chinees zijn. Maar een handjevol scholen kunnen zo'n docent krijgen en dan hebben we er nog niet veel aan.

Ik ben er trouwens niet voor om nog een taal in te voegen op de middelbare school. Leuk als leerlingen veel talen willen leren, maar dan zoeken ze op de hogeschool/universiteit maar een geschikte studie (taal&cultuur-studies ofzo). Er kan beter veel energie worden besteed aan het nederlands, engels (frans en duits). Ik ben van mening er nogal wat schort aan het nederlands van scholieren. En als ik na ga wat ik heb geleerd qua taal in de bovenbouw is dat echt bar weinig. Ook het engels vind ik vrij beroerd. Scholen moet hun leerlingen zó engels laten spreken dat ze zich kunnen redden als het diploma is behaald. Nou, dat kan de helft nog niet.

Ik heb het idee, als er een nieuwe taal wordt ingevoerd, er niet meer tijd wordt besteed aan de andere talen. Laat die Chinezen nog maar even gewoon lekker engels leren. Sowieso kunnen we met basiskennis Chinees vast niet uit de voeten in China en vallen we toch weer terug om engels.

@Rubykuby: volgens mij gebruik je "als een lul op een drumstel" een beetje verkeerd
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 20:55
Verwijderd
Laat ze eerst eens behoorlijk duits en frans leren voordat ze die kinderen lastig vallen met nog meer talen. Straks hebben ze vanalles gehad en kunnen helemaal niets, liever wat minder, maar wel op niveau.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 21:09
Verwijderd
Citaat:
Laat ze eerst eens behoorlijk duits en frans leren voordat ze die kinderen lastig vallen met nog meer talen. Straks hebben ze vanalles gehad en kunnen helemaal niets, liever wat minder, maar wel op niveau.
Qft.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 22:06
Drez
Drez is offline
Citaat:
Verplicht was nooit sprake van.
Oud 18-10-2007, 13:33
Nona
Nona is offline
Citaat:
Keuzes moet je maken ja, niemand kan alles leren. Maar misschien dat er in de toekomst dan wel ándere keuzes gemaakt moeten worden. Mondiaal gezien heb je eigenlijk al geen drol meer aan Duits. Het is dat we er zo dichtbij wonen, anders was het allang uit het talenpakket verdwenen.

Citaat:
@Rubykuby: volgens mij gebruik je "als een lul op een drumstel" een beetje verkeerd
Maar wel een hele mooie verkeerde manier.
Oud 18-10-2007, 15:53
deoxyribose
deoxyribose is offline
Waarom zouden Nederlanders geen Chinees hoeven leren maar de Chinezen wel Engels? Als China zo'n global power wordt, prima, geef dan maar Chinees op middelbare scholen. Aan Frans en Duits heb je toch geen kont.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2007, 16:18
Kou Shibasaki
Kou Shibasaki is offline
Misschien is het gewoon verstandig om alleen Engels en Nederlands verplicht te stellen. Dan kunnen jongeren zelf kiezen welke taal ze extra willen leren.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2007, 17:18
Nona
Nona is offline
Citaat:
Misschien is het gewoon verstandig om alleen Engels en Nederlands verplicht te stellen. Dan kunnen jongeren zelf kiezen welke taal ze extra willen leren.
Hm ja. Probleem is onderbouw/bovenbouw onderscheid. Je wilt ze in de onderbouw de basis aanleren, en dan in de bovenbouw verder. Je kunt ze niet van alles een basis aanleren, dus dan zouden ze of pas in de bovenbouw met bepaalde vakken beginnen (onverstandig bij elke taal) of al in de onderbouw moeten gaan kiezen. En in de onderbouw kies je op basis van wat je makkelijk of leuk lijkt, niet op basis van waar je het meeste aan hebt in de toekomst.
Oud 18-10-2007, 20:22
Frankrijk
Frankrijk is offline
Citaat:
Aan Frans en Duits heb je toch geen kont.
Oud 18-10-2007, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Keuzes moet je maken ja, niemand kan alles leren. Maar misschien dat er in de toekomst dan wel ándere keuzes gemaakt moeten worden. Mondiaal gezien heb je eigenlijk al geen drol meer aan Duits. Het is dat we er zo dichtbij wonen, anders was het allang uit het talenpakket verdwenen.
Ga eens naar het oostblok, of turkije.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2007, 22:17
Nona
Nona is offline
Citaat:
Heb je ook wel een punt. Maar ten eerste denk ik eigenlijk dat het vooral de oudere generatie is die veel Duits spreekt in Turkije (volgens een Turkse vriendin van me spreken al haar vrienden gewoon Engels, alleen met haar moeder zal ik Duits moeten praten als ik met haar meega naar Turkije binnenkort). En daarnaast vraag ik me af hoe belangrijk dat Duits dan is voor zakelijke contacten. Die verlopen voor een groot deel toch wel in het Engels. En misschien over een poos wel in het Mandarijn, dat kan ik me wel voorstellen. Maar Duits...?
Oud 18-10-2007, 23:38
Verwijderd
Citaat:
Heb je ook wel een punt. Maar ten eerste denk ik eigenlijk dat het vooral de oudere generatie is die veel Duits spreekt in Turkije (volgens een Turkse vriendin van me spreken al haar vrienden gewoon Engels, alleen met haar moeder zal ik Duits moeten praten als ik met haar meega naar Turkije binnenkort). En daarnaast vraag ik me af hoe belangrijk dat Duits dan is voor zakelijke contacten. Die verlopen voor een groot deel toch wel in het Engels. En misschien over een poos wel in het Mandarijn, dat kan ik me wel voorstellen. Maar Duits...?
Waarom denkt iedereen toch dat Chinees een belangrijke wereldtaal gaat worden? Die gasten leren allemaal Engels.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 10:20
Magican
Magican is offline
Citaat:
Daar sla je een lul op een drumstel....
Wat klopt er niet aan mijn redenering?
Oud 19-10-2007, 10:20
Magican
Magican is offline
Citaat:
Verplicht was nooit sprake van.
Lees de openingspost
Oud 19-10-2007, 10:28
Krynn
Krynn is offline
Ik zie het wel zitten om alleen Nederlands en Engels verplicht te maken, en alle andere talen als keuze. Of dat je zegt, 3 talen verplicht, waaronder Nederlands en Engels. Geeft middelbare scholen meer ruimte zich van elkaar te onderscheiden, ze hoeven dan niet elke taal meer aan te bieden. Of juist wel.

Ik bedoel, je kunt nu al middelbare schoolexamen doen in Fries, Duits, Frans, Spaans, Russisch, Latijn en Grieks. Voor het nut van elk van deze talen valt wel iets te zeggen...culturele achtergrond, handelsrelaties, en/of het aantal mensen dat 'm spreekt. Chinees/Mandarijn kun je zeker verdedigen met het argument dat veel mensen de taal spreken, en de handelsrelaties zullen -blijkbaar- alleen nog maar inniger worden.

Dus waarom niet?

Gooi er dan ook meteen Arabisch bij.
Oud 19-10-2007, 10:31
Krynn
Krynn is offline
Citaat:
Lees de openingspost
Ik denk dat men bedoelt dat ze willen invoeren dat Chinees een officieel eindexamenvak kan zijn.

Het net zo verplicht maken als Nederlands is drie bruggen te ver.
Oud 19-10-2007, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Die aziaten die met ons zaken doen spreken allemaal goed engels, dus dat chinees is dan ook niet nodig.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 07:43
Verwijderd
Citaat:
Wat klopt er niet aan mijn redenering?
Het klopt juist helemaal
Ik heb nu het gevoel dat ik dat spreekwoord of gezegde (whatever) In de verkeerde zin heb gezet.

Maar wel belachelijk dat de beurs van de studenten word gebruikt voor de centen van de leraren.
Er zijn 50x meer scholieren dan leraren, als nou in theorie iedere student 500 per maand kreeg.
Dan kreeg de leraar 500x50=25000 EXTRA per maand.
Ik weet dat de overheid er zelf ook aan wil verdienen.
Maar het zou veel beter zijn om in theorie 50 van de beurs te verminderen en dan de leraren 50x50=2500 extra (nog steeds veel, maarja, een theorie) per maand kregen.
Ik denk dat dat dan een beter plan was.

(PS: Ik weet eigenlijk niet precies wat een beurs is maar volgens mij is het per maand een 'salaris', verbeter me maar als ik het fout heb. Dan zal mijn redenering evengoed fout zijn.)
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 15:05
Kou Shibasaki
Kou Shibasaki is offline
Citaat:
En die mensen kunnen geen Engels?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 15:39
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Lees de openingspost
lees de bron die ik al gaf. TS heeft een klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Oud 20-10-2007, 16:36
Verwijderd
Citaat:
En die mensen kunnen geen Engels?
Zeg ik dat? Ik reageerde alleen op de stelling dat geen hond duits zou spreken, wat gewoon kant en klare onzin is.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 19:26
Nona
Nona is offline
Citaat:
Die aziaten die met ons zaken doen spreken allemaal goed engels, dus dat chinees is dan ook niet nodig.
Nog niet nee. Maar als ze economisch sterker komen te staan is de nood om andere talen te leren misschien minder, er zijn er zat mensen die wel Mandarijn willen leren omdat zíj daar goed aan doen. Hypothetisch ja, maar ik kan het me echt wel indenken. Hoe dominanter een land of cultuur is, hoe minder er hoeft ten opzichte van het buitenland. Kijk naar Nederland, wij leren allemaal vreemde talen. Amerikanen vaak hooguit één, if any.
Oud 23-10-2007, 10:04
Verwijderd
Citaat:
Nog niet nee. Maar als ze economisch sterker komen te staan is de nood om andere talen te leren misschien minder, er zijn er zat mensen die wel Mandarijn willen leren omdat zíj daar goed aan doen. Hypothetisch ja, maar ik kan het me echt wel indenken. Hoe dominanter een land of cultuur is, hoe minder er hoeft ten opzichte van het buitenland. Kijk naar Nederland, wij leren allemaal vreemde talen. Amerikanen vaak hooguit één, if any.
Alleen Engels is al gevestigd als wereldwijde lingua franca.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Alleen Engels is al gevestigd als wereldwijde lingua franca.
hou het daar maar bij ik zit op een TVWO dus ik heb er wel wat aan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten