Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2013, 18:27
Tink*
Tink* is offline
Ik vond het vroeger altijd jammer dat er geen drama op mijn middelbare school werd gegeven. En verder had het me erg leuk geleken als we filosofie hadden kunnen kiezen als keuzevak. Nu was het verplicht een jaartje in de onderbouw. Ook vond ik het jammer dat er naast Frans en Duits geen andere talen aan werden geboden. Ik hoorde van een vriendin die Spaans kon kiezen op haar school, zoiets had me ook wel leuk geleken.

Welke vak mis jij op de middelbare school die je wel graag had willen hebben? Het kan iets bestaands zijn maar misschien heb jij wel een ontzettend leuk idee voor een vak dat goed in onze maatschappij past maar nog niet bestaat!
Oud 25-10-2013, 18:29
thesombrero
thesombrero is offline
Ik zit nog op school en ik verlies eerder vakken dan dat ik ze mis.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2013, 01:01
arPos
arPos is offline
Spaans inderdaad.
Oud 26-10-2013, 10:57
Floor1231998
Floor1231998 is offline
Spaans had mij erg leuk geleken ja! Verder nog fotografie
Met citaat reageren
Oud 26-10-2013, 11:01
Verwijderd
Ik had graag eindexamen Muziek willen doen, maar dat was bij ons alleen een onderbouwvak.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2013, 15:23
Cherryheart
Cherryheart is offline
Naar mijn mening past Spaans ook in het rijtje. Ik heb het nooit gehad en leek mij hartstikke leuk.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2013, 16:19
Verwijderd
Filosofie of maatschappijwetenschappen.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2013, 16:48
Verwijderd
Ik vind het een enorm gemis dat er in België geen vak is als 'maatschappijleer'. Niet alleen vanuit mijn eigen interesse, maar ook voor de algemene vorming in het middelbaar is het gewoon enorm nuttig.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2013, 11:06
Silvano08
Silvano08 is offline
Ik zou ook wel eindexamen in muziek willen hebben gedaan, alleen dat was vanwege mijn profiel onmogelijk..
Met citaat reageren
Oud 02-11-2013, 15:47
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Ik had wel examen willen doen in geschiedenis, maar bij ons kreeg je geen geschiedenis meer in de bovenbouw en kon je het ook niet kiezen als examenvak
Oud 03-11-2013, 17:51
Verwijderd
Ik had het wel, maar ik miste in de 3e en 4e klas wel echt biologie en dan niet in de boeken maar praktijk met microscoop.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2013, 18:55
Pimzsky
Pimzsky is offline
Ik zou graag Chinees willen hebben, een vriend van me is een Chinees en het zou me leuk lijken om enigszins met hem te kunnen communiceren. Ik weet dat het een ontzettend moeilijke taal is maar het zou zo handig zijn in voorbereiding op bijvoorbeeld een carrière in de economie ofzo. Vanaf de brugklas en dan gewoon later als keuze vak voor een profiel zou me echt leuk hebben geleken!
Met citaat reageren
Oud 03-11-2013, 19:18
TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Iets in het kader van: hoe moet je leren? Ze leren je vakken, maar eigenlijk niet hoe je die vakken moet leren, maken van een tijdsplanning. Bepaalde beginselen van psychologie als visueel leren en hoe veel mensen denken en de beperkingen die daarop volgen door het niet in te zien, etc (tegenwoordig heeft het hbo hier een extreem slechte uitvoering van in de vorm van je softskills ontwikkelen). Veel vakken zouden makkelijker zijn gegaan. Kritisch informatie checken met bronnen is nooit echt aangeleerd. Het feit dat spelling/taal zorg draagt aan de acceptatie van de tekst en de formulatie ervan veel invloed kan hebben op hoe de boodschap word overgebracht.

Al deze dingen zelf of via the hard way geleerd. Maar het is een essentieel onderdeel voor elke vervolg studie. Ik vraag me af waarom deze crusiale dingen niet op de middelbare school zijn uitgelegd, of sommige dingetjes of de basis daarvan niet de hogere klassen van de basisschool.

Ik heb niet echt een vak gemist op school, ik kom weinig in aanraking met spaans, chinees en dergelijke. Wel had ik graag natuur en scheikunde gehad, en hogere wiskunde. Maar dat was niet te combineren met het economie profiel, terwijl al wel duidelijk was dat ik die vakken wel zou moeten hebben omdat de kans op een vervolgopleiding in de economische/maatschappelijke tak veel groter was dat in de natuur of scheikunde. Maar het is toch een gemis voor de ontwikkeling van het algemeen denkvermogen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2013, 14:13
omer kaan tekis
omer kaan tekis is offline
Ik mis op de middelbare school vak techniesche opvoeding en als talen naast frans en engels wou ik nog een andere taal geboden werden zoals spaans
Met citaat reageren
Oud 06-11-2013, 12:59
Laura_Breda
Laura_Breda is offline
Een vrij vak waar je zelf kan bepalen wat je gaat doen of maken maar dan wel met begeleiding, maar niet te streng als het kan!

Laatst gewijzigd op 06-11-2013 om 16:43. Reden: reclame
Met citaat reageren
Oud 06-11-2013, 17:02
Verwijderd
Ik zit zelf nog op de middelbare school en mijn mening is dat ik eerder vakken teveel heb dan te weinig. Maar ik heb dan ook wel economie en M&O, wat soms erg dubbel is. Ook maatschappijwetenschappen en maatschappijleer hebben veel overeenkomsten. Ik heb Frans, ik had liever Spaans of Chinees (of allebei) gehad; Frans is voor mij zo verschrikkelijk moeilijk om te leren, heureusement cette année est plus meillieur que les autres années.
Nederlands vind ik niet het nuttigste vak wat ik heb.

En ik mis wel met mijn (zeer) economisch en maatschappelijk gericht profiel wat kennis aan de bètakant.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2013, 17:16
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Een vrij vak waar je zelf kan bepalen wat je gaat doen of maken maar dan wel met begeleiding, maar niet te streng als het kan!
Ik denk dat zoiets te vrij is om een vak te kunnen zijn. En wat voor dingen zat je dan te denken? Ik denk dat veel onder te brengen is bij andere vakken.

Ik zat net even te denken en ik miste trouwens ook echt een stukje taalkunde bij Nederlands. Dat had het vak zoveel interessanter kunnen maken!
Oud 06-11-2013, 20:27
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Ik had wel heel graag filosofie willen hebben op de middelbare school. Dans en theater lijkt me ook tof. Fatsoenlijke kooklessen vind ik geen overbodige luxe. De gemiddelde eerstejaars kan niet koken. Lessen in programmeren is denk ik nu juist waardevol.

Had me persoonlijk meer willen ontwikkelen op de middelbare school.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2013, 21:16
dodo99
dodo99 is offline
Ik zit nu in 3VWO maar zou graag wiskunde D willen kiezen in de bovenbouw. Nou heb ik alleen een probleempje, ze geven wiskunde D niet op mijn school, maar wel op een school 2 straten verderop (die onder dezelfde stichting valt).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten