Iets in het kader van: hoe moet je leren? Ze leren je vakken, maar eigenlijk niet hoe je die vakken moet leren, maken van een tijdsplanning. Bepaalde beginselen van psychologie als visueel leren en hoe veel mensen denken en de beperkingen die daarop volgen door het niet in te zien, etc (tegenwoordig heeft het hbo hier een extreem slechte uitvoering van in de vorm van je softskills ontwikkelen). Veel vakken zouden makkelijker zijn gegaan. Kritisch informatie checken met bronnen is nooit echt aangeleerd. Het feit dat spelling/taal zorg draagt aan de acceptatie van de tekst en de formulatie ervan veel invloed kan hebben op hoe de boodschap word overgebracht.
Al deze dingen zelf of via the hard way geleerd. Maar het is een essentieel onderdeel voor elke vervolg studie. Ik vraag me af waarom deze crusiale dingen niet op de middelbare school zijn uitgelegd, of sommige dingetjes of de basis daarvan niet de hogere klassen van de basisschool.
Ik heb niet echt een vak gemist op school, ik kom weinig in aanraking met spaans, chinees en dergelijke. Wel had ik graag natuur en scheikunde gehad, en hogere wiskunde. Maar dat was niet te combineren met het economie profiel, terwijl al wel duidelijk was dat ik die vakken wel zou moeten hebben omdat de kans op een vervolgopleiding in de economische/maatschappelijke tak veel groter was dat in de natuur of scheikunde. Maar het is toch een gemis voor de ontwikkeling van het algemeen denkvermogen.
|