Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2007, 16:57
Poeperd
Poeperd is offline
Ik hoop dat dit hier goed staat

Ik heb laatst een donorformulier besteld en zojuist ingevuld. Ik stel mn organen en weefsels ter beschikking als ik dood ga. Maar nu kan je aankruisen welke van de weefsels/organen je niet ter beschikking wilt stellen en daar had ik wat vraagjes over.

Een van de opties is je hoornvlies. Ik vroeg me af of het er dan heel bloederig en smerig uit zal zien als ze je hoornvlies verwijderen, of dat het wel meevalt.

Dezelfde vraag eigenlijk voor je huid. Ik neem aan dat ze dat ergens van je benen/buik halen en niet op een plek waar het heel duidelijk zichtbaar is (gezicht/nek)?

Geen idee of iemand hier antwoord op kan geven, maar je weet maar nooit! Mijzelf maakt het helemaal niks uit hoe ik eruit zie, dood is dood. Maar mn nabestaanden vinden het wel belangrijk en ik vind het voor hen wel fijn als ik er niet bijlig als een bloederige homp vlees.
Oud 08-11-2007, 17:11
Verwijderd
Op mijn formulier stond dit gewoon uitgelegd?

Als je hoornvlies doneert, dan worden je ogen door bolletjes vervangen en lig je opgebaart met je ogen dicht (zoals iedereen), je nabestaanden zien hier helemaal niets van. Bloederig is het zeker niet Het idee is misschien naar, maar het is dus echt niet zichtbaar.

Vel halen ze alleen van rug/buik/armen/benen, dus inderdaad niet van je gezicht, nek of handen.

Je bent nadat ze je organen en weefsel hebben verwijderd nog gewoon geschikt voor een open kist.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 18:35
remy476
remy476 is offline
omg ik heb ingevuld dat ze alles mogen hebben....maar als ze dan ook echt alles pakken dan kunnen ze me net zo goed in een labaratorium gebruiken en helemaal opensnijden.
Oud 08-11-2007, 19:06
Poeperd
Poeperd is offline
Citaat:
omg ik heb ingevuld dat ze alles mogen hebben....maar als ze dan ook echt alles pakken dan kunnen ze me net zo goed in een labaratorium gebruiken en helemaal opensnijden.
Uhm. Ten eerste denk je na over zoiets voor je het doet en het staat allemaal duidelijk vermeld in het foldertje. Als je daar nu pas achterkomt is dat niet bijster slim. Als je het wilt veranderen bestel je gewoon een nieuwe en vul je het opnieuw in, dan wordt het veranderd (in google intypen: "donorformulier bestellen" of iets dergelijks).

Ten tweede is je lichaam doneren aan de wetenschap iets totaal anders, omdat ze dan je lichaam houden. In dit geval ben je uiteindelijk weer helemaal 'mooi' gemaakt voor je nabestaanden en krijgen ze je lichaam ook gewoon terug voor de begrafenis of iets dergelijks.

En als je het blijkbaar ernstig vindt dat ze in je lichaam gaan snijden, waarom heb je je dan opgegeven als donor?

@Andijvie: thanks, ik kruis dan wel gewoon niets aan Bij mij stond er trouwens niks over in het foldertje, maar ik heb ook echt alleen het donorformulier aangevraagd via internet, geen informatief foldertje erbij of iets dergelijks.
Oud 08-11-2007, 19:48
Verwijderd
Ah, ok, ik kreeg die van mij via de post voor ik 18 werd, dan zullen ze er wel een foldertje bijstoppen
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 19:37
gurl19
gurl19 is offline
Ik ben wel donor. Maar niet van hoornvlies, bloedvaten en huid. Ik heb even op internet gezocht, en hiervan zijn de wachtlijsten niet lang.
Ik wil liever mensen helpen met organen enzo. Bij die andere dingen had ik geen fijn gevoel dus heb ik ze weggelaten.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 19:55
Sushii
Sushii is offline
ik heb me toen ik 18 wel opgegeven als donor, maar nooit iets ontvangen als bevestiging of iets dergelijks.. Daarom nog maar een keer doen...

Hoornvliezen doneer ik niet, het idee dat ze in mn ogen zitten te friemelen.. kan er echt niet tegen

en mijn hart wil ik ook graag houden.. dat is iets emotioneels denk ik, maar die blijft zitten..
Oud 09-11-2007, 20:10
Verwijderd
Citaat:
ik heb me toen ik 18 wel opgegeven als donor, maar nooit iets ontvangen als bevestiging of iets dergelijks.. Daarom nog maar een keer doen...

Hoornvliezen doneer ik niet, het idee dat ze in mn ogen zitten te friemelen.. kan er echt niet tegen

en mijn hart wil ik ook graag houden.. dat is iets emotioneels denk ik, maar die blijft zitten..
Ze zitten niet echt in je ogen te friemelen. Je ogen halen ze er gewoon uit
Maar ik begrijp wel dat je het een naar idee vindt Zelfde geldt voor je hart. Sowieso zijn er maar weinig omstandigheden waaronder ze je hart kunnen doneren, geloof ik, de kans dat ze iets aan je hart hebben is dus vrij klein.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 20:10
Pluis
Pluis is offline
Het uitsnijden van huid enzo is helemaal niet bloederig, want als je dood bent bloed je niet meer (het bloed verklontert gewoon), zelfde verhaal voor je hoornvlies, das is alleen maar het bovenste laagje van je ogen, de rest kan gewoon blijven zitten.
ik lees nu ineens de post van andijvie, halen ze ze er echt helemaal uit? dat is toch helemaal niet nuttig?
Oud 09-11-2007, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Het uitsnijden van huid enzo is helemaal niet bloederig, want als je dood bent bloed je niet meer (het bloed verklontert gewoon), zelfde verhaal voor je hoornvlies, das is alleen maar het bovenste laagje van je ogen, de rest kan gewoon blijven zitten.
ik lees nu ineens de post van andijvie, halen ze ze er echt helemaal uit? dat is toch helemaal niet nuttig?
Ik weet ook niet waarom ze dat doen, maar ze halen echt je hele oog eruit. Misschien is het dan makkelijker te verwijderen? Geen idee waarom ze dat doen..
Maar ze plaatsen dus een oogbolprothese, van buiten zie je daar dus helemaal niets van.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 10:50
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
Ze zitten niet echt in je ogen te friemelen. Je ogen halen ze er gewoon uit
Maar ik begrijp wel dat je het een naar idee vindt Zelfde geldt voor je hart. Sowieso zijn er maar weinig omstandigheden waaronder ze je hart kunnen doneren, geloof ik, de kans dat ze iets aan je hart hebben is dus vrij klein.
Sorry maar dat laatste is dus niet waar. Dat je een volledige harttransplantatie krijgt daar moeten veel omstandigheden voor kloppen. Maar er zijn zat hartziektes waarbij je alleen donorkleppen krijgt. En daar hebben ze dus ook donorharten voor nodig.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 15:42
Sushii
Sushii is offline
Citaat:
Sorry maar dat laatste is dus niet waar. Dat je een volledige harttransplantatie krijgt daar moeten veel omstandigheden voor kloppen. Maar er zijn zat hartziektes waarbij je alleen donorkleppen krijgt. En daar hebben ze dus ook donorharten voor nodig.
die kleppen doneer ik ook wel hoor en tegenwoordig worden er ook weleens kunststof kleppen of kleppen van een varkenshart getransplanteerd, dus dat lijkt me niet echt een probleem.

Regels voor berichten