Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Er bestaat een zeer grote groep gematigde moslims. Echter die komen nooit in het nieuws. Net zo min als de gematigde groep Joden, en Christenen. De gemiddelde protestant komt ook niet in het nieuws, het zijn die ultraconservatieve engerds als Bas van der Vlies die met zijn enge indoctrinatie partij in het nieuws komt. Het zijn de rel marokkaantjes uit west die ( overigens los van het geloof ) de boel verkloten.
Het feit dat jij het niet ziet, wil niet zeggen dat het niet bestaat. En dat is logisch ook, want het is makkelijker om alles en iedereen maar over een kam te scheren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ze zouden kunnen bestaan ja. Alleen ze zijn te bang om uit te spreken, uit angst voor represailles. Daarom moet er op strenge wijze het mogelijk worden gemaakt dat deze groep mag spreken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Wat is dat nou weer voor een dom gelul over gematigde moslims? Natuurlijk zijn die er. Schuif die bullshit maar rustig aan de kant. De AIVD houd een kerngroep van enkele honderden moslims met mogelijk exteemistisch gedachtengoed in de gaten. Ik geloof dat Nederland om en nabij een miljoen moslims telt, waaruit dus vrij simpel te concluderen valt dat het met het extremisme nog wel mee valt..
En waarom zouden deze gematigde moslims zich moeten uitspreken elke keer als er ergens een moslim negatief in de schijnwerpers komt te staan? Alsof ze een collectieve verantwoordelijkheid hebben voor de daden van een aantal rotte peren..
||||||
Citaat:
Citaat:
Het mag overigens ook wel gezegd worden dat de schuld leggen bij "de islam" wel erg makkelijk is. Zo zijn er bijvoorbeeld grote verschillen tussen moslims uit verschillende regios. Dit heeft voornamelijk te maken met sociaal-economische achtergrond en reden van verblijf in Nederland.. om maar twee stereotype voorbeelden te noemen, aan een kant hebben we de "kutmarrokanen" die iedereen nu blijkbaar associeert met "de islam", terwijl je aan de andere kant van het spectrum een hoop hoog-opgeleide mensen hebt uit bijvoorbeeld Iran of Irak. In grote ziekenhuizen wemelt het van de artsen uit deze regio's.. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
2. ik denk op heel veel gebieden. Ook wanneer een moslim goed functioneerd.. blijft de nadruk op het 'moslim- zijn' liggen.. hoe goed hij het wel niet doet als moslim blablabla. Nederlanders vinden het leuk om in hun pauze over de kinderen te praten. Moslimouders niet. Dit soort dingen kun je hun niet gelijk kwalijk nemen maar het crieert wel een afstand. 3. geef het tijd. Verder duidelijk maken wat er van mensen in nederland wordt verwacht. Binnen je eigen huis mag je doen wat je wilt. Maar wanneer je de openbare ruimte betreed pas je je aan aan de norm. Beetje het zelfde als het verkeer: een boeren jongen mag op het land van paps crossen met zijn auto. Wanneer hij de openbare weg betreed moet hij zich aan de max. snelheid houden. 4. eerlijk gezegd vind ik het wel lastig. Veel calimero's. Maar ik probeer het wel. Ik heb een tijdje in overijsel gewoond. Al mijn klasgenoten spraken 'plat' dat schept eerder een band dan wanneer je duidelijk hoort dat nederlands hun moedertaal niet is. Ik ga ook weleens naar een Turkse Bakker. Maar ik vind dat ze in die winkel zoooo niet klantvriendelijk zijn.... zucht ("goede dag mevrouw kan ik helpen?" "nog een prettige dag" -->dit is er niet bij ) 5. termperament...... ![]()
||||||
Citaat:
Citaat:
Voor mensen die dat denkbeeld niet aanhangen zal de scheiding van en ondergeschikt maken aan de sociale realiteit van hun religie ongemerkt en zonder problemen verlopen. In die gevallen zijn er ook geen problemen. Citaat:
Ik voorzie geen spontane verspreiding van onderwijs en rede die religie in het verdomhoekje zetten, dus voor de komende eeuw zullen de problemen onoplosbaar zijn. Citaat:
Ik ben inderdaad voorbeelden tegengekomen van mensen die door hun religie bij vlagen niet langer tot basale sociale omgang in staat waren. Citaat:
Hoewel je voor uitleg over deze fenomenen beter in de sociologie of psychologie terecht kunt. Hoewel het beleefd in de trein aanspreken van een groep Marrokaanse jongeren uit Kanaleneiland op hun luidruchtige gedrag en seksistische opmerkingen ook volstaat als volledige illustratie van hoe groepen door een perceptie van marginaal verworden tot volledige onredelijke racisten.
||||||
Citaat:
Citaat:
Voor mensen die dat denkbeeld niet aanhangen zal de scheiding van en ondergeschikt maken aan de sociale realiteit van hun religie ongemerkt en zonder problemen verlopen. In die gevallen zijn er ook geen problemen. Citaat:
Ik voorzie geen spontane verspreiding van onderwijs en rede die religie in het verdomhoekje zetten, dus voor de komende eeuw zullen de problemen onoplosbaar zijn. Citaat:
Ik ben inderdaad voorbeelden tegengekomen van mensen die door hun religie bij vlagen niet langer tot basale sociale omgang in staat waren. Citaat:
Hoewel je voor uitleg over deze fenomenen beter in de sociologie of psychologie terecht kunt. Hoewel het beleefd in de trein aanspreken van een groep Marrokaanse jongeren uit Kanaleneiland op hun luidruchtige gedrag en seksistische opmerkingen ook volstaat als volledige illustratie van hoe groepen door een perceptie van marginaal verworden tot volledige onredelijke racisten.
||||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
1. Hoe kijk jij als een niet-moslim naar de Islamieten?
Net zoals ik naar andersgelovigen kijk. (Atheïsme en agnostiscisme zie ik ook als geloven) 2. Op welke gebieden zijn er problemen, of denk je dat er geen problemen zijn? Er is geen probleem met het 'moslim zijn' opzich. Net zoals het geen probleem is als iemand een christen, atheïst of andersgelovige is. Het grootste probleem is dat veel mensen in Nederland het verschil niet weten tussen cultuur en geloof. Cultuur is aan veranderingen onderhevig en verandert constant, het geloof daarentegen verandert niet. In de Bijbel en de Koran zijn geloof en cultuur in elkaar verwikkeld. Het is daarmee dus de taak voor de pastoors, dominee's en imams deze scheiding in haar 'heilige' geschriften aan te kunnen geven. Op die manier kunnen deze 'heilige' geschriften in een andere tijd of ruimte geplaatst worden. Het grootste probleem van een deel van de theïsten is dat ze de geschriften als het letterlijke woord van God beschouwen. En zij daarmee hun ogen sluiten voor het feit dat de menselijke schrijvers van de 'heilige' geschriften het geloof in de context plaatste van de toen heersende cultuur. Theïsten die op een verstandige manier geloven, plaatsen het geloof zoals verwoord in de 'heilige' geschriften binnen de huidige Nederlandse cultuur, met de daarbij horende gemeenschappelijke waarden en normen. 3. Als er toch problemen zijn, zullen deze wel of niet oplosbaar zijn? De problemen zijn niet geheel oplosbaar. Wel kunnen de problemen verminderd worden als de mensen zich verdiepen in de problemen en deze bespreken met elkaar. Als een inwoner zich niet kan vinden in de huidige cultuur, dan is het verhuizen naar een land met een andere cultuur, waarin de ideeën beter overeen komen met de persoon in kwestie een goede oplossing. 4. Kun jij goed met moslims / niet moslims omgaan? Ja. 5. Hoe denk jij over de negatieve reacties van de moslims / niet-moslims? Er zijn te veel naïeve negatieve reacties van beide kanten, mensen moeten zich gaan informeren en zich open stellen voor een andere mening. |
![]() |
||
Citaat:
Dit kan door het bestuderen van andere bronnen naast het 'heilige' geschrift. Teksten uit het 'heilige' geschrift in een bepaalde context plaatsen. Afwegen door de tekst te bestuderen welke waarden ondergeschikt zijn aan andere waarden. Tuurlijk is dit niet altijd even makkelijk. Maar wie zegt dat geloof makkelijk moet zijn? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
A:cultuurwaarden + B: religieuze waarden Om erachter te komen wat de religieuze waarden zijn, zou men eerst moeten weten wat de culturele waarden zijn. De waarden die in dekoran voorkomen en niet in de cultuur zijn puur cultureel. Maar de waarden die culturee lzijn, kunnen zowel religieus zijn als cultureel. Welke waarden dan ondergeschikt zijn kan men aflezen uit wat de profeet in kwestie zelf zegt, bijvoorbeeld, matteus 22: Gij zult uw heer liefhebben, en gij zult uw buurman liefhebben als de twee belangrijkste wetten. Maar dat is gelijk zo vaag dat je er niks aan hebt.
||
Citaat:
Op zich hoeft dat niet te betekenen dat de integritieit van het heilige boek wordt aangtast, omdat mens gezien kan worden als feilbaar en daarom zouden de teksten aangepast kunnen zijn op de tijd.
|||
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En tegen iets of iemand zijn vanwege afkomst of ras, noemen we racisme. Grappig hoe de grootste critici zich daarmee schuldig maken aan de vermeende verwijten aan andermans adres. Nog een voorbeeld daarvan is jouw idool Edward Said, die 'het westen' beschuldigd van handelen op stereotype beeldvorming, terwijl hij zich met die uitspraak net zo goed schuldig maakt aan een brute generalisatie. Om nog maar te zwijgen van de emotionele uitspattingen tegen zijn aartsvijand Lewis vanwege diens afkomst en boodschap..
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Als we voor moslims 'joyriders' en blanken 'Engelse politie' invullen kun je het fenomeen in elke inleiding tot het fenomeen terug vinden. Echt een schoolvoorbeeld. Ik constateer simpelweg dat sommige moslims, ook op dit forum, zaken aanvallen die staan voor het westen, de blanken of de autochtonen, en dat ze dit doen zonder argumentatie of motivatie. Gezien de frustratie en militante opstelling over identiteit en religie is het daarna zeer waarschijnlijk dat dit komt door een vijandbeeld van blanken. Als alternatieve uitleg ontbreekt staat het zelfs vrijwel vast. Welnu, dat noemen we racisme. Wat is er eigenlijk nieuw aan? Het is al jaren een bekend fenomeen dat moslims en allochtonen in willekeurige samenhang blanken, autochtonen etc discrimineren vanuit vijandbeelden en ideeën van marginalisatie. Citaat:
Citaat:
Wat ik tegen zijn boodschap heb zette ik eerder al uiteen. Er zitten meer gaten dan punten in zijn ideeën.
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() En ik ga verder niet in op je replies hoor, omdat ik vind dat je ook kritiek op het westen mag hebben, zonder hiervoor voor ordinaire racist uitgemaakt te worden. Wat je verder van Said vindt zal me een worst wezen. Laatst gewijzigd op 11-12-2007 om 00:46. |
![]() |
|||||
Citaat:
Het is simpel constateren dat er groepen moslims en allochtonen (beide soms in samenhang en soms los van elkaar gezien beide factoren identiteit vormen) vijandbeeld hebben van andere bevolkingsgroepen, en soms zelfs racistisch denken. Dit uit zich in discriminatie, openlijk of impliciet, en zoals gezegd het blind aanvallen van alles dat staat voor het westen. Je zou de Marrokaanse jongeren de kost moeten geven die denken in termen als 'de blanken vinden dit of dat'. Ik tref het zelfs hier in een kleiner dorp aan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Onder zijn politieke werk vallen ook zijn emotionele uitspattingen tegen Lewis, waar gezien zijn achtergrond en volledig ontbreken van andere motieven haast niet te ontkomen is aan de conclusie dat Saïd racistisch denkt. Een beeld dat zijn losse teksten en pamfletten verder bevestigen. Jouw poging tot weerlegging kwam destijds niet veel verder dan wijzen op het feit dat Saïd enkele gangbare ideeën van anderen kopieerde, maar goed, zoiets weerlegd mijn punt niet.
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
2. Ik denk dat er een probleem is als het gaat om discriminatie. Allochtonen worden vaak geweigerd bij uitgaansgelegenheden en komen moeilijker aan werk. Aan de andere kant denk ik ook dat er onder allochtonen meer criminaliteit voorkomt. Of dit echter met afkomst of met hun sociaal-economische positie of met nog iets anders samenhangt durf ik niet met zekerheid te zeggen. 3. Deze problemen zullen zich vanzelf wel oplossen. Islamitische Nederlanders zullen langzaam maar zeker een gelijkwaardige positie verwerven in de Nederlandse samenleving. 4. Zoals ik bij vraag 1 zei moet je Islamitische Nederlanders als individuen zien. Met sommige Islamitische individuen kan ik wel overweg, met anderen niet. 5. Ik zie wel veel negatieve reacties van niet-moslims tegen moslims en vice versa. Ik denk dat deze reacties elkaar versterken en dat het leidt tot een cirkel van negativiteit. |
![]() |
||
Citaat:
2. Mijn wil wordt gedwarsboomd, genegeerd. 3. Allicht. Mijn laboratoria draaien overuren. 4. Slechts ogenschijnlijk. 5. Dwalenden zullen spoedig tot inkeer komen. ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Dubbele nationaliteit II Gatara | 500 | 25-03-2007 00:28 | |
Abdul-Jabbar van de Ven wenst Wilders dood Verwijderd | 483 | 02-12-2004 20:18 | |
Palestijnse staat LJ Flem | 342 | 21-05-2003 10:43 | |
Schrijfster Anja Meulenbelt vast in Gaza (wat zielig nou :p) Sweet_Hadar | 52 | 15-05-2003 14:43 | |
samenvatting van de demonisering dutch lion | 7 | 18-07-2002 18:19 | |
'Nederland is vol, dus de grenzen dicht'! Nieuwe Nationale Partij | 150 | 02-03-2002 19:46 |