Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2008, 15:01
Angiej
Angiej is offline
Hoi,

Ik zou graag modeontwerpster willen worden!
Helaas moet dat altijd bij een kunstacademie en wordt je alleen toegelaten dmv een toelatingsassesment. Bij zo'n toelating heb je altijd ee porfolio nodig om te laten zien.
Helaas heb ik geen portfolie, heb dus geen werk om te laten zien.
Heeft er iemand tips hiervoor!?

En hoe zit het eigenlijk met je social life als je op een kunstacademie zit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2008, 15:18
Miek
Miek is offline
Misschien kun je beginnen aan een portfolio . Ik vraag me af waarom je geen portfolio hebt als dit je interesse is?
Je weet vast wel waarom je graag modeontwerpster wilt worden en dit moet je overbrengen naar de toelatingscommissie.
Sommige mensen kunnen zo een portfolio samenstellen met hun werk maar er zijn geloof ik ook genoeg mensen die dat niet hebben. De verwachtingen van de toelatingscommissie verschillen natuurlijk maar als jij niks kan laten zien dan weten zij helemaal niet wat ze kunnen verwachten.
Oud 04-12-2008, 15:39
Angiej
Angiej is offline
Citaat:
Misschien kun je beginnen aan een portfolio . Ik vraag me af waarom je geen portfolio hebt als dit je interesse is?
Je weet vast wel waarom je graag modeontwerpster wilt worden en dit moet je overbrengen naar de toelatingscommissie.
Sommige mensen kunnen zo een portfolio samenstellen met hun werk maar er zijn geloof ik ook genoeg mensen die dat niet hebben. De verwachtingen van de toelatingscommissie verschillen natuurlijk maar als jij niks kan laten zien dan weten zij helemaal niet wat ze kunnen verwachten.
Ja, dat klopt ook wel!
Maar ik weet niet eens hoe een porfolio eruit zou moeten zien.
Heb geen vooropleiding in de mode gehad, dus hoe kom ik aan een porfolio?
Gewoon in het wilde weg wat beginnen te tekenen? I dunnow!?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2008, 15:41
x_Liselotte
x_Liselotte is offline
Meestal teken je al een stukje langer als je zo'n opleiding wilt gaan doen. Die tekeningen stop je dus in een map en voila!
Met citaat reageren
Oud 04-12-2008, 15:52
blablatje
blablatje is offline
Je noemt je mogelijkheden eigenlijk zelf al... óf zelf wat beginnen te tekenen (niet helemaal in het wilde weg, koop even een boek over kleding ontwerpen om te kijken hoe zo'n tekening moet), óf een vooropleiding gaan volgen.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2008, 16:00
Miek
Miek is offline
Het hoeven ook niet meteen de werelds beste tekeningen te zijn. Zolang je het idee wat jij in hoofd hebt een beetje over kan brengen naar een ander. Ik heb zelf naar zo'n opleiding gekeken (niet gedaan) en ze gaven mij ook het idee om op andere manieren dingen over te brengen, dus niet alleen tekeningen maar ook knipsels ed.
Ik denk dat jij niet zo goed weet waar je moet beginnen en dat snap ik wel. Maar als jij niet uit jezelf wat kan gaan ontwerpen dan wordt de opleiding steeds lastiger lijkt me want je moet jezelf toch steeds presenteren met nieuwe ideeën (ik heb het idee dat dit een beetje je probleem is maar als dat niet zo is, sorry)
Oud 04-12-2008, 16:04
Angiej
Angiej is offline
Hmmm...jaa!

Eigenlijk moet ik dus gewoon zelf een portfolio proberen samen te stellen.
Men idee vertalen op papier ed.
Mijn probleem is dat ik niet zoveel vertrouwen heb in mezelf.
Zo'n toelating is heel zwaar, als ik dan kijk naar wat voor toptekenaars en mensen met topideeën daar rondlopen, ben ik bang dat ik geen schijn van kans maak om toegelaten te worden.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2008, 16:09
Miek
Miek is offline
Ja, ik heb heel erg getwijfeld om het te gaan doen. Ik vond het leuk maarja alleen met leuk kom je er niet, je moet er echt veel passie voor hebben. Ik zag mezelf gewoon niet dat doen heel mijn leven
Maarja je kan het altijd proberen! Zo'n toelating is zwaar maar wel nodig natuurlijk. Ik weet natuurlijk niet wat je weet of kan maar zonder zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen gaat het heel lastig worden, na de toelating zijn het meestal ook erg zware opleidingen waarbij je bijv. een mooie opdracht maakt maar dat de docenten er heel veel kritiek op hebben.
Als je nog niet precies weet wat je wilt kun je misschien beter eerst een andere opleiding doen maar als dit het is dan moet je er gewoon voor gaan en als het dan niet lukt dan zie je het wel verder
Oud 04-12-2008, 18:50
Pater Noster
Pater Noster is offline
Citaat:
En hoe zit het eigenlijk met je social life als je op een kunstacademie zit?
Heel goed, de sfeer op een kunstacademie is over het algemeen nogal zweverig/abstract en geeft dus veel vrijheid. Althans, dat is mijn ervaring (1 jaar op de WdKA te R'dam).
Met citaat reageren
Oud 11-12-2008, 17:01
Sjoerd
Sjoerd is offline
toevallig heb ik me ingeschreven voor fashion design in utrecht en heb ik gister een uitnodiging gekregen voor toelating. Ook hier moet je een portfolio laten zien. Ze schrijven: "Zorg voor een zo gevarieerd mogelijke collectie werkstukken. Denk bijvoorbeeld aan tekeningen met verschillende materialen (zoals potlood, krijt, inkt, kleurpotlood, plakkaatverf, aquarelverf) en onderwerpen (zoals mensen, dieren, voorwerpen, landschap of naar de fantasie). Daarnaast zien wij ook graag ander werk zoals bijvoorbeeld foto's, zelfgemaakte kleding, schetsen en schetsbeken. Daarnaast ook werkstukken die betrekking hebben op de mode richting"

Ik denk wel dat als je dit jaar nog toelating wilt doen, je hard aan een portfolio mag werken. het zou natuurlijk mooi zijn als je veel hebt om te laten zien.. Ik heb zelf ook bijna alles gewoon van schoolopdrachten van beeldende vorming en ckv. Ik hoor van andere mensen die soortgelijke opleidingen doen dat je ook vooral heel veel krabbels, spinsels en schetsen e.d. moet laten zien, omdat ze zo beter een proces kunnen zien en hoe je te werk gaat.
Ik hoor ook dat de modeopleidingen wel zwaar zijn en je een (groot) deel van je vrije tijd/sociale leven moet opgeven. Dat er weken zullen zijn dat je tot diep in de nacht door moet werken enz. Hangt natuurlijk ook een beetje van jezelf af, maar volgens mij is het niet rustig een kledingstuk in elkaar knutselen.
Daarnaast heb je ook een thuisopdracht als je je inschrijft voor zo'n opleiding. ik heb gister mijn opdracht gekregen en heb er 4 weken voor. Je moet dus ook wel onder tijdsdruk kunnen werken.

als iemand nog tips heeft voor toelating, ik hoor ze graag!
Met citaat reageren
Oud 12-12-2008, 22:55
Verwijderd
Citaat:
Heel goed, de sfeer op een kunstacademie is over het algemeen nogal zweverig/abstract en geeft dus veel vrijheid. Althans, dat is mijn ervaring (1 jaar op de WdKA te R'dam).
Ik vond dat op de kunstacademie de types bij de verschillende afdelingen vaak goed bij elkaar pasten. Ik kon me heel goed vinden bij de illustratiemensen, maar de designmensen waren bijvoorbeeld ook een leuke groep met veel onderling contact. Je doet toch iets dat voor iedereen een passie is, zodat je altijd iets hebt dat je écht boeit om over te praten. Als je rechten doet is dat vaak toch ietsje minder
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten