Ik denk niet dat je autistisch hoeft te zijn om je ongemakkelijk te voelen in de nabijheid van andere mensen. We proberen al te snel ergens een label op te plakken denk ik. Misschien dat je wat naar introversie neigt, terwijl de samenleving juist zoveel de nadruk legt op extraverte persoonlijkheidseigenschappen (mensen moeten netwerken, enthousiast zijn, goed samen kunnen werken etc).
"Aparte" zelftest: neem een stapel postzegels, en probeer hoeveel postzegels je op een envelop kunt plakken (ok zonde van de postzegels!) Laat dit vervolgens doen door iemand waarvan je weet dat hij/zij heel extravert is. Uit onderzoek blijkt dat introverte mensen meer postzegels kunnen plakken, omdat zij meer speeksel aanmaken. Apart, ja.
Nog zoiets: doe je ogen dicht en stel je een citroen voor. Snij deze denkbeeldig in vier parten en neem een hap uit een van de stukken. Hoe introverter, hoe meer je dat zou moeten voelen in je kaakholtes.
Introverte mensen reageren sterker op prikkels. Ze hebben een hogere "baseline" van, laten we zeggen, opwinding. Hierdoor hebben ze minder stimuli uit de buitenwereld nodig, en worden sneller overprikkeld waardoor ze behoefte hebben zich terug te trekken. Extraverte mensen hebben juist meer prikkels nodig (spannende sport, seks, gezelschap van anderen, alles wat voor dopamine (stofje in de hersenen dat voor geluksgevoel zorgt) aanmaak zorgt).
Maar goed, misschien ben je wel extravert, en ben je net als miljoenen mensen soms onzeker over hoe je overkomt. Ik las vandaag in "psychology today" dat dit waarschijnlijk komt omdat we tegenwoordig zoveel wisselende contacten hebben, waardoor we voortdurend blootgesteld worden aan evaluaties van anderen. En bovendien omdat we zo gewend zijn om te moeten presteren, dat we bang zijn om af te gaan. Ik denk dat heel veel mensen dit hebben.
Geen antwoord op je vraag dus, maar misschien een geruststelling dat er bijna niet aan te ontkomen is om je ongemakkelijk te voelen. En als iedereen dit zo goed weet te verbergen als jij, dan zien we het natuurlijk helemaal niet zo in anderen.