Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik was een beetje bezorgd over jou, of je het wel leuk vond. En wat zag ik daar in het after-meeting-topic? 'Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad ![]() Misschien 'moeten' we nog eens wat 'bij'praten ![]() |
![]() |
|
![]() |
Zelf heb ik geen autisme, maar omdat ik met autistische kinderen en studenten werk, heb ik er veel over geleerd. Mijn ervaring is dat psychologen er een potje van maken met hun diagnoses op het autistisch spectrum, maar dat terzijde. En heeft je psycholoog gezegd dat je een milde variant van autisme hebt, dus Asperger? Of een milde vorm van Asperger?
Misschien heb je er wat aan om boeken over en door autisten te lezen. Zelf heb ik net Freaks, Geeks & Asperger Sydrome van Luke Jackson gelezen. Hij heeft een vreselijke schrijfstijl, maar beschrijft de kenmerken erg goed. Het boek The Curious Incident of the Dog in the Night-time is erg leuk om te lezen, maar minder algemeen. Zelf zou ik wel willen weten wat ik heb en dat is ook mijn ervaring met de studenten die ik begeleid. Zonder dat je weet in welke richting je moet denken, kun je niet behandelen. De studenten die ik nu begeleid, zouden deze hulp niet krijgen zonder diagnose.
||
Citaat:
||
Citaat:
Wat jij beschrijft als een verzameling scenario's is overigens wel van toepassing op Temple Grandin, een hoogleraar diergeneeskunde aan de Colorado State University. Zij slaat een bepaalde gebeurtenis als een soort mentale video in haar geheugen op, en als dat nodig is roept ze die "video" in haar geheugen op om zo op een bepaalde situatie te kunnen reageren.
|
Nog een poging dan, dank voor je geduld voorzover
![]() Je werkt niet meer met de aanname dat iedereen denkt zoals jij, in plaats van dat je denkt 'wat zou ik doen' denk je nu meer 'wat zou een normaal mens doen?'. En voor bepaalde situaties weet je nog niet wat een normaal mens zou doen?
|
Verwijderd
|
Heb het ook, voor zover je bij dit "dingetje" een rode draad kan trekken waar wat ligt.
Het is gewoon een "mixed blessing", ik weet niet hoe oud je bent maar het is hier pas afgelopen zomer vastgesteld, aardig wat dingen in mijn leven gehad waarvan ik achteraf zoiets had van "als ik dit had geweten, waren bepaalde dingen heel anders gegaan". Gewoon rustig aandoen, dat bepaalde dingen lastiger zijn wil niet zeggen dat ze onmogelijk zijn, alleen dat je ontwikkeling wat langer duurt. Ik ben echt gruwelijk hard op mijn smoel gegaan bij bepaalde dingen, zie een paar regels hierboven, als ik dit had geweten (wat eigenlijk een open deur intrappen was, ik heb praktisch alle "symptomen") had ik echt zoveel shit kunnen ontwijken. |
![]() |
|
![]() |
Ik heb een best wel erge vorm van klassiek autisme, maar ik heb daarbij een hoog iq, waardoor het minder opvalt. Ik ben 19 jaar maar emotioneel verre onder dat.
Hoe je dat ervaart? Ik ervaar mijn autisme als een deel van mij. Als ik op een knopje kon drukken dat mijn autisme weg was, zou ik dat niet doen want ik weet niet wie ik ben zonder autisme. of je je hebt laten onderzoeken, waarom wel waarom niet? Ja ik heb inmiddels al weer een heleboel jaar geleden de diagnose gekregen, en inmiddels woon ik in een instelling speciaal gericht op jongeren met autisme. Of je er mee hebt leren omgaan of nog steeds problemen er van hebt? Autisme zal nooit weg gaan. Autisme kan niet met een pilletje verholpen worden. Je kan wel hulpmiddelen maken om het makkelijkER te maken. Maar je zal altijd problemen ondervinden. Ik dus ook. en verder gewoon wat je zelf nog wil zeggen ![]() Je moet het gewoon laten onderzoeken, want met een niet officiele diagnose kan je niks nakkes nada.
||
Citaat:
Eergisteren maakte ik een situatie mee waarbij ik niet wist hoe ik daarop zou reageren. Ik was op het station in Eindhoven en wou instappen in de bus naar mijn woonplaats. De chauffeuse stond bij de bus een sigaret te roken, en het was op dat moment voor mij niet duidelijk of ze door een collega zou worden vervangen of dat ze alsnog weer in de bus stapte. Ik besloot uiteindelijk om bij de bus te blijven staan en af te wachten wat er verder zou gebeuren. Toen ze haar sigaret had opgerookt bleek dat ze weer instapte, en ben ik ook ingestapt.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Toch vind ik dat je het nog goed hebt opgelost ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Hmmm, zo 'erg' is het bij mij niet, ik heb het mischien ook onbewust wat meer geoefend door/met vrienden met een grote bek.
Wat een ander probleem is in combinatie met mijn gebrek aan empathie. Op een slechte dag kan ik een paar minuten in een voor mij vervelend gesprek zijn en de andere partij, zijn ouders, zijn geboorteland, zijn huis en zijn hond hebben beledigd, zonder dat ik het doorheb. Wat enigzins overdreven is, maar het punt blijft. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb ook een diagnose. Ik zou het óf vragen, of als ik dat niet zou durven (wat goed kan), dan zou ik ook gewoon wachten tot de buschauffeur (of -chauffeuse) in de bus zit.
Edit: Hm, ben er toch niet helemaal zeker van wat ik zou doen. Misschien ook wel gewoon aannemen dat die rokende persoon de buschauffeuse is, erin stappen, kijken wat de buschauffeuse er van zegt, of als die persoon toch niet de buschauffeuse is, dan kijken wat de persoon die wel de buschauffeur/-chauffeuse is zegt. Zal niet veel ergs kunnen gebeuren. Laatst gewijzigd op 25-10-2007 om 08:58. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Hoe je dat ervaart? Ik heb er niet echt problemen mee en ik ben er ook heel erg open over tegen mensen. In het dagelijks leven merk je wel dat er mensen zijn die raar tegen jou aankijken, omdat je anders bent, maar dat heb je ook zonder dat het labeltje Asperger aan je hangt, want je bent immers toch anders. Voor de goede vrienden (die heb ik weinig, maar ik heb ze wel) is het wel handig om te weten waarom je anders reageert en ook hoe ze onduidelijkheden onderling eventueel kunnen voorkomen. of je je hebt laten onderzoeken, waarom wel waarom niet? Ik heb me laten onderzoeken op autisme/Asperger omdat iedereen wist dat ik anders was, maar niemand wist wat er was. In de tijd van de onderzoeken had ik heel veel last van Asperger in het dagelijks leven, met daardoor continu ruzies, meningverschillen en ik werd in die tijd ook heel erg gepest en was zwaar depressief op de basisschool. Om erachter te komen waardoor ik anders was, lieten ze me onderzoeken op dingen zoals autisme, pdd-nos of adhd. Of je er mee hebt leren omgaan of nog steeds problemen er van hebt? Ik heb met Asperger leren omgaan en ik heb ook geleerd dat je het hebben van Asperger kunt zien als een probleem/handicap, maar ook kunt zien als iets goeds (ook voor de maatschappij, ook al communiceer je vaak net iets lastiger met autisten, doordat die beeldspraak en dergelijke soms verkeerd opvatten en dingen soms moeilijker begrijpen door hun interpretatie). Ik zie Asperger eigenlijk een beetje als een pluspunt en dat klinkt misschien raar, maar vooral in mijn middelbare schooltijd viel mij op dat de andere leerlingen alles gewoon zomaar geloofden en opnamen en zich niet afvroegen of die stof wel klopte, of zich afvroegen waardoor iets gebeurt. En nja, je bent gewoon ander dan de massa. Niet leuk als je perse populair wil zijn, mja, dat hoeft voor mij niet. Ik heb een paar heel goede vrienden waarop ik terug kan vallen als ik het moeilijk heb, maar waarmee ik ook lol kan hebben enzo ![]() en verder gewoon wat je zelf nog wil zeggen ![]() Ik zou wel onderzoek laten doen. Je weet zelf dat je anders bent (en dat zullen de anderen ook wel merken) dus dan is het sowieso al voor jezelf fijn om te weten waardoor dat komt. Je kunt er altijd zelf voor kiezen of je het andere mensen wel/niet vertelt, maar zeker voor jezelf is het handig om te weten waar je aan toe bent en waardoor je anders bent dan de massa. Eventueel kun je ook medicatie krijgen waardoor het wat makkelijker wordt om mee om te gaan. Autisme gaat in ieder geval niet over, maar dat vind ik niet erg. Ik weet wie ik ben en ik heb leren leven met autisme, in het begin was dat moeilijk, nu eigenlijk helemaal niet meer. Ik ben wel heel erg eigenwijs, maar zoveel problemen heb ik daar niet mee in het dagelijks leven, omdat ik weet wanneer ik op moet houden met eigenwijs doen ![]()
|
Wow, how weird... maar ik ervaar het gewoon precies hetzelfde (in de hoofdlijnen tenminste) als jij.
Ik vind het alleen zo vermoeiend dat ik zo ongeveer iedereen moet uitleggen wat het nou precies inhoud. En mensen die niet weten dat ik Asperger heb kijken alleen raar tegen me aan omdat ik er ook tamelijk vreemd uitzie. xD > In ieder geval tof om eens te zien dat er ook mensen zijn die een beetje op dezelfde lijn als ik zitten.. voor zover mogelijk. xDD |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
asperger? luoluo | 5 | 03-04-2011 09:04 | |
Psychologie |
het grote autisme topic Verwijderd | 153 | 04-10-2010 06:05 | |
Psychologie |
mijn verhaal minkiej | 29 | 16-08-2006 13:08 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Einstein heeft gelijk Verwijderd | 37 | 09-12-2004 22:58 | |
Psychologie |
Ze zeggen dat ik Asperger heb, maar ik heb borderline Rabbi Daniel | 122 | 21-10-2003 20:45 |