Had ik hier nou net een bespreking gedaan en kreeg ik hier geen systeembericht dat ik niet ingelogd was..grr
Okay, opnieuw.
Je onderwerp is origineel uitgewerkt. (Laat ik nu net een gedicht geschreven hebben over hetzelfde thema). Wat goed is dat je in het begin de lezer nog de indruk geeft dat het over een tienermeisje gaat maar dat het verteller uiteindelijk een volwassen vrouw is. Althans, dat gevoel kreeg ik toch.
De eerste twee zinnen spraken me direct aan, en die vind ik qua taalrijkdom en originaliteit de mooiste. De rest is qua taal niet zo bijzonder (met uitzondering van palmboomstaartjes) maar dat hoeft ook niet voor de rest van het gedicht. Waar ik me wel aan stoor, maar dat is louter persoonlijke smaak, is gelul. Ik hou niet van zo'n woorden in poëzie maar ik zie ook niet direct welk woord je ter vervanging zou kunnen gebruiken.
Ergens raak ik je logica in je enjambementen kwijt bij 'niet weten hoeveel alimentatiegeld mijn ex moet betalen'. Naar mijn gevoel klopt deze niet zo goed. Verder vind ik je gebruik van de enjambementen goed omdat je er indirect strofes mee maakt. Wat misschien een minpuntje kan zijn, is dat mensen afgeschrikt zouden kunnen zijn omdat je gedicht op het eerste zicht nogal onoverzichtelijk lijkt. (Na lezing ervan is dit niet meer het geval hoor.)
Wat ik ook nog goed vind is het stuk vanaf 'soms zou ik..' omdat je daar heel suggestief schrijft maar het toch duidelijk is wat je wilt zeggen.