Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2008, 17:41
Demelza
Ik heb al heel lang gezocht maar en zijn een paar dingen over socrates die ik niet kan vinden:
- Wat was zijn geboorteplaats?
- Wat deed Socrates in Athene?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2008, 11:13
essie89
essie89 is offline
Ik denk dat Socrates in Athene is geboren, maar dat weet ik niet zeker. Wat hij deed in Athene is niet helemaal duidelijk, dat ligt er aan van wiens kant je het bekijkt. Volgens Plato voerde hij lange gesprekken met een heleboel mensen die wijsheid dachten te bezitten, om te bewijzen dat dat niet zo was. Ooit had het Orakel tegen hem gezegd dat hij de wijste (meest wijze?) man op aarde was en omdat hij dat niet geloofde, onderzocht hij mensen die meenden wijs te zijn. Hij kwam tot de conclusie dat zijn beroemde uitspraak 'ik weet dat ik niks weet' de beste kennis was die iemand kon hebben en dat hij, die als enige niet claimde kennis te bezitten, daarmee de wijste man op aarde was. Dat is Plato's versie. Daarnaast heb je nog de versie van Aristophanes, in zijn komedie 'wolken' die Socrates (kort door de bocht) zag als een sofist, een leraar in de retorica. En Xenophon heeft Sokrates ook beschreven in zijn 'symposium'. Plato's versie wordt vaak serieuzer genomen doordat hij serieuze dialogen schreef, terwijl A. en X. werken schreven waarin Sokrates als een heel vreemd mannetje naar voren kwam. Maar ook voor deze versie zijn argumenten te vinden.. We zullen het nooit zeker weten.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2008, 10:26
Verwijderd
In de aankomende nederlandse antieke wijsbegeerte bijbel staat niks over zijn geboorteplaats. Grote kans dus dat die niet bekend is. Er is ook maar (oa. doordat hij niks op papier achter heeft gelaten) weinig bekend over Socrates zelf.
Verder geeft Essie al een mooie samenvatting over Socrates, maar wat bedoel je precies met 'wat hij deed in Athene'?Zou je iets specifieker kunnen zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten