Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2008, 17:22
Racing Dutch
Racing Dutch is offline
Ik heb sinds kort mijn computer laten verbouwen met een Asus P5LD2 - X/1333 moederboard.
Wat nou het probleem is is dat mijn ventilator nog op het oude moederboard geconfigureerd staat. Daarom begint na 15 minuten de computer veel meer lawaai te maken als de temperatuur wat hoger komt (zie screenshot)
Weet iemand hoe ik hem lager en dus stiller kan krijgen?
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: bmp Untitled 2.bmp (25.3 KB, 4x gelezen)
Oud 30-09-2008, 17:29
Koning
Koning is offline
Hoe bedoel je in godsnaam dat je ventilator nog op het oude moederbord geconfigureerd staat, er valt niets in te stellen aan die dingen.

En wat is Core? Pak anders eens Everest of PC Wizard om te kijken.
Oud 30-09-2008, 18:00
Racing Dutch
Racing Dutch is offline
Ik zoek in ieder geval een manier om hem wat stiller te krijgen.
Oud 30-09-2008, 18:04
Racing Dutch
Racing Dutch is offline
en hoe kan ik met everest de ventilator vinden? -.- *doet dom*
Oud 30-09-2008, 18:06
Koning
Koning is offline
Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Je pc wordt anders veel te warm. Betere / stillere koeling aanschaffen is de oplossing. Wat je precies nodig hebt is echter niet echt te bepalen via internet.
Oud 30-09-2008, 18:09
Racing Dutch
Racing Dutch is offline
Ok, (Het is alleen zo irritant als je ventilator zo veel geluid maakt dat je hem beneden hoort)
Ik zet er soms wel ff mijn zusje's ventilator op dan, om hem koel/stil te krijgen.
Oud 30-09-2008, 18:14
Koning
Koning is offline
Zoek maar eens op hoe warm je CPU wordt, denk namelijk dat dat ook onder Core valt in het eerste plaatje. Dan is het niet zo verwonderlijk dat hij geregeld warm wordt. Betere CPU koeler biedt dan uitkomst.
Oud 30-09-2008, 18:16
Racing Dutch
Racing Dutch is offline
Zoals het plaatje zegt, wordt de cpu zelf maar 42 graden...
Oud 30-09-2008, 18:28
Koning
Koning is offline
Kijk gewoon in everest onder sensors, want core is een beetje een wazige aanduiding.
Oud 30-09-2008, 18:42
Verwijderd
Inderdaad. Die screenshot is van Speedfan. Prima programma, maar je moet het wel even snappen. Hij zoekt sensors en probeert daar namen aan te geven, maar daarin verknalt hij de boel soms. Bij mij had hij ook een GPU temperatuur verwart met een 'AUX' die een bogus waarde gaf.

Even één of twee andere programma naast draaien om te kijken hoe warm je processor wordt. Als die echt rond de 70 graden is, dan is het vrij logisch dat hij herrie maakt. Je fan staat gewoon maximaal te stampen om de boel koel te houden.

Valt je computer wel eens plotseling uit?/Reset hij soms spontaan?

Heb je fans die zorgen voor de aanvoer van koele lucht?

Wat voor processor heb je? Sommigen kunnen meer hitte verdragen dan anderen, hoewel 70 graden voor de meesten niet goed is.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 19:02
M@rco
M@rco is offline
Je processor wordt inderdaad nogal warm; 'Core' is een sensor in je processor zelf, terwijl 'CPU' gewoon een sensor op het moederbord is, en dus minder nauwkeurig voor het meten van de temperatuur van je processor.

Check even of de processorkoeler er wel goed op zit; je hebt een socket 775 systeem, die koelers zitten met 4 pinnen vastgeklikt. Het wil wel eens gebeuren dat er eentje niet helemaal goed vastgeklikt zit, waardoor de koeler niet optimaal contact met de processor maakt en dan krijg je hoge temperaturen. Gewoon even allevier die pinnetjes aanduwen, als je een klik hoort dan zat er inderdaad een pinnetje niet goed.
Oud 06-10-2008, 18:41
AgenaX
AgenaX is offline
Herrie komt vaak van kleine koelers, die vaak veel te hoge toerentallen maken, wat je kan proberen is erachter te komen of je mischien grotere diameter ventilatoren kan monteren, die zijn wel stil.

40 mm zit vaak op videokaart en moederbord chips, die zijn de ergste.
Ook de 80 mm op je proccesor of kast kan herrie maken
120mm hoor je vaak niet.

Herrie krijg je ook door stof op de koeler, je krijgt dan onbalans

Kun je even met coretemp kijken of het je proccesor core is
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Want videokaarten mogen wel 70 graden worden, is heel normaal bij GPU core's ( Graphical Processing Unit , ofwel videokaart chip)
CPU (proccesor) moet wel onder de 60 graden blijven

Laatst gewijzigd op 06-10-2008 om 18:46.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2008, 11:41
T_ID
T_ID is offline
Mwo, het ligt niet zozeer aan grootte, als aan de kwaliteit van de lagers. Als jij een fan hebt met lage kwaliteit lagers, dan zul je dat zeker horen, wat voor snelheid ze ook draaien.
Oud 08-10-2008, 17:12
Koning
Koning is offline
Citaat:
Mwo, het ligt niet zozeer aan grootte, als aan de kwaliteit van de lagers. Als jij een fan hebt met lage kwaliteit lagers, dan zul je dat zeker horen, wat voor snelheid ze ook draaien.
Daarbij het natuurlijk wel van kracht is dat als een fan sneller draait het effect van de kwaliteit van de lagers ook groter wordt. Waardoor een gemiddelde fan op 6000RPM wel degelijk meer lawaai maakt dan die zelfde fan op 1000RPM.

Gezien de gemiddelde fans op de markt kun je wel stellen dat meer RPM meer lawaai is.
Oud 08-10-2008, 17:57
AgenaX
AgenaX is offline
Heb ergens een tabel gevonden met de luchtverplaatsing per decibel, hoe meer CFM hoe beter/stiller

http://www.hardware.info/nl-NL/artic..._67_casefans/7
Met citaat reageren
Oud 09-10-2008, 19:56
rens..
rens.. is offline
pas wel op die bovenste (lijkt beste) maar die verplaats alleen heeeel veel lucht maar tegen meer dan 44Db
niet alleen daar naar kijken, je kunt op die site alles van de fans zien dus ik zou daar gebruik van maken.
Oud 20-10-2008, 17:28
Verwijderd
In dit geval gaat de core over de temperatuur van je grafische kaart. Ik heb net hetzelfde gehad vroeger. Heb me toen een Zalman Fatality koeler gekocht. Temperatuur daalde met 15°C en geen geluid meer. Kost ongevere een €20.

Kan je even vermelden welke grafische kaar tje hebt? Je CPU temperatuur is heel normaal. Ik heb met een overgeklokt systeem een temperatuur van 42°C. En dit met een Zalman koeler die een gigantische warmteafvoer heeft. Dus over die temperatuur hoef je je geen zorgen te maken.

Grtz
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 18:05
rens..
rens.. is offline
normaal.. kun je niet oordelen omdat je niet weet of het idle of onder load is
als het idle is zou het best hoog kunnen oplopen onder volle stres

er zijn inderdaad los te kopen GPU koelers, maar dan moet je wel iets van computers af weten voordat je begint met het oude ding eraf prutsen en de nieuwe erop
en het is handig om te weten welke GPU je hebt
Reageren

Regels voor berichten