Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2008, 07:51
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Ik heb laatste jaren steeds meer last van concentratieproblemen tijdens het leren. Wanneer ik er eens voor ga zitten vind ik het moeilijk me op de studie te richten en krijg ik allerlei prikkels uit de omgeving die me afleiden. Ik probeer in een kamer te gaan zitten waar ik zo weinig mogelijk prikkels van buitenaf krijg en dat helpt wel redelijk. Een radio of tv kan ik niet aanzetten tijdens het leren, wanneer ik op school of in de trein zit en mensen praten rondom me dan kan ik niks anders dan luisteren naar het gesprek terwijl het me echt geen fuck interesseert en ik kan helemaal niks meer lezen.

Nu heb ik geen ADHD of iets dergelijks, ik ben vrij rustig. Als ik veel energie heb dan ga ik meestal even sporten om wat stoom af te blazen maar daarna wordt het niet zo gek veel beter.

Herkent iemand dit? Tips?
Oud 14-10-2008, 09:07
Kitten
Kitten is offline
Structureer je leerproces. Stel jezelf korte doelen bij het leren en zorg dat je veel actief bezig bent met de stof.

Bijv, leren woordjes Duits:
- Lees woordjes en schrijf op welke woorden je al kende (5 minuten)
- Lees woordjes en schrijf op welke woordjes erg op het Nederlandse woord lijken (5 minuten)
- Lees woordjes en schrijf op welke woordjes compleet anders zijn. (5 minuten)
- Pauze (5 minuten)
- Probeer woordjes 1 te onthouden en overhoor jezelf (5 minuten)
- Probeer woordjes 2 te onthouden en overhoor jezelf (5 minuten)
- Probeer woordjes 3 te onthouden en overhoor jezelf (5 minuten)
- Pauze (5 minuten)
- Ga verder met andere manieren van leren.

Na 1 uur, ga even wat drinken en sta op. Loop wat rond praat met iemand. etc. Zorg dat je tijdens het leren altijd wat met je handen en ogen te doen hebt.

Trouwens, ja. Ik herken dit heel erg, hoewel ik het vroeger totaal niet had. Ik ben zelf nogal slecht in het structureren van mijn studeren, maar dat is wel een methode die bij mij erg goed werkt. Als je bijv. literatuuronderzoek doet, moet je jezelf gewoon korte vragen stellen. "Zijn er studies over mijn onderwerp op de plek waar mijn onderzoek over gaat?" Zo ja: "Wat schrijven ze als conclusie? Wat voor methode is er gebruikt?" etc
Oud 21-10-2008, 18:51
vlinder89
vlinder89 is offline
Hee, ik heb ook last van concentratieproblemen, als kind viel dit opzich wel mee (wel snel afgeleid in de les) maar in de pubertijd is dit allemaal veel extremer geworden. Nu blijkt dat ik ADD heb (is een vorm van ADHD maar dan zonder het hyperactieve, de drukte vooral in je hoofd)
ik kan ook snel last hebben van drukte en mensen om me heen, omdat ik alles om me heen in me opneem, en me niet op 1 taak tegelijk kan focussen. Tijdens het leren dwalen mijn gedachten ook steeds af, waardoor ik soms een bladzijde 4 keer opnieuw moet lezen totdat ik het echt in me heb opgenomen.
Mocht je hier nog meer over willen weten dan roep maar. Je kan even kijken op deze site http://www.levente.nl/
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 20:56
Mara
Mara is offline
Citaat:
Hee, ik heb ook last van concentratieproblemen, als kind viel dit opzich wel mee (wel snel afgeleid in de les) maar in de pubertijd is dit allemaal veel extremer geworden. Nu blijkt dat ik ADD heb (is een vorm van ADHD maar dan zonder het hyperactieve, de drukte vooral in je hoofd)
ik kan ook snel last hebben van drukte en mensen om me heen, omdat ik alles om me heen in me opneem, en me niet op 1 taak tegelijk kan focussen. Tijdens het leren dwalen mijn gedachten ook steeds af, waardoor ik soms een bladzijde 4 keer opnieuw moet lezen totdat ik het echt in me heb opgenomen.
Mocht je hier nog meer over willen weten dan roep maar. Je kan even kijken op deze site http://www.levente.nl/
Aantonen dat iemand ADD heeft is wel erg ingewikkeld. Er is sowieso geen zekerheid. Ik ben er ook op getest, omdat mijn broertje AD(H)D heeft en ik ook altijd concentratieproblemen had/heb. Hetzelfde als TS. Ik moet ook in een prikkelarme omgeving werken en dan nóg is het moeilijk. Uit de test bleek echter dat ik (hoogstwaarschijnlijk) geen ADD heb.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 23:20
Hulk
Hulk is offline
Ik heb er ook verschrikkelijk last van. Ga binnenkort is om ritalin vragen denk ik.
Oud 23-10-2008, 06:57
Verwijderd
Citaat:
Aantonen dat iemand ADD heeft is wel erg ingewikkeld. Er is sowieso geen zekerheid. Ik ben er ook op getest, omdat mijn broertje AD(H)D heeft en ik ook altijd concentratieproblemen had/heb. Hetzelfde als TS. Ik moet ook in een prikkelarme omgeving werken en dan nóg is het moeilijk. Uit de test bleek echter dat ik (hoogstwaarschijnlijk) geen ADD heb.
Ja, het duurt idd wel lang voor je dat weet.

Als ik jou was zou ik het er eens met je ouders over hebben. Ik kwam er via dit forum achter wat ADD inhield en toen ging ik met de site Levente.nl naar mijn ouders. Bleek dat mijn moeder vroeger al dacht dat ik een vorm van ADHD zou hebben, maar niet ADHD zelf, want ik was juist vaker stil. Vroeger was er namelijk nóg minder bekent over ADD. Op die site leek het trouwens alsof ze gewoon mij beschreven...
Als je het echt wil weten zou ik naar de dokter gaan en om een doorverwijzing vragen en je niet te snel laten afschepen. Tegen mij zeiden ze: ja als je dat had dan zou je het wel eerder geweten hebben. Ik: maar ik las op de sites dat je het met ADD juist laat merkt! Heletijd lopen zeuren en toen werd ik doorverwezen.(A) En ja hoor, ADD!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2008, 09:41
Hulk
Hulk is offline
Dus je hebt die doorverwijzig en je wéét het.. Maar nu? Wordt je er nu voor behandeld ofzo?
Oud 23-10-2008, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Dus je hebt die doorverwijzig en je wéét het.. Maar nu? Wordt je er nu voor behandeld ofzo?
Ik heb nu zorg in natura en lgf of hoe het ook maar heet. Dat zijn dus begeleiders. Eén voor op school en één voor thuis.
Ook ging ik toen ik net de diagnose had gekregen(ergens in 2006 ofzo) naar het ggz om er beter mee leren om te gaan (gesprekjes/psycho-educatie). Het helpt allemaal best goed moet ik zeggen!
Medicijnen werkten voor mij niet echt.
Als je meer wil weten, dan hoor ik het wel.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2008, 14:08
vlinder89
vlinder89 is offline
Het is inderdaad erg moeilijk om aan te tonen dat iemand ADD heeft, ik heb me bij bureau Merkelbach (ligt in sprang-kapelle) een dag door psychologen laten testen, daar kwam uit dat ik ADD heb. Daarna ben ik door gestuurd naar een neuroloog. Op het ziekenhuis kun je door middel van een hersenfilmpje wel met zekerheid aantonen dat iemand ADD heeft. Blijkbaar heb ik t zo erg dat in mijn raport stond dat ik zonder medicatie niet goed zou kunnen functioneren (en bedankt). Dus ik was ook niet echt een twijfelgeval
Kreeg ook een erg hoge dosis Ritalin voorgeschreven.. Maar ik hou niet zo van medicijnen (vervelende bijwerkingen enzo) dus heb mijn dosis gewoon verlaagd (wel in overleg met mijn huisarts).
Ritalin werkt echt super bij mij als het om leren gaat, en dingen onthouden (vergeet altijd afspraken, waar ik mijn sleutels gelaten heb, boeken kwijt enzovoorts).
En als je onder de 18 bent en je hebt ADD kun je ook een pgb aanvragen (persoonsgebonden budget) voor het betalen van bijvoorbeeld begleiding, therapie of medicatie.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2008, 15:14
Verwijderd
Citaat:
En als je onder de 18 bent en je hebt ADD kun je ook een pgb aanvragen (persoonsgebonden budget) voor het betalen van bijvoorbeeld begleiding, therapie of medicatie.
Ik ben anders 19. Ik was wel 18 toen ik pgb aanvroeg.:/
Nu is het omgezet in zorg in natura, omdat ik dan meer begeleiding krijg.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten