Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2009, 19:27
IrmaLaPoes
IrmaLaPoes is offline
Is hier iemand die rechten (hbo/wo) studeert en hier iets over kan vertellen?
Welke vakken krijg je zoal, waar studeer je, veel/weinig zelfstudie, veel lezen, enz.

Bvd
Irma
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2009, 23:26
Femic
Femic is offline
Ik studeer Rechten in Utrecht (WO). Heb m'n Bachelor inmiddels afgerond, zit nu een jaar in Cambridge (valt officieel nog in m'n bachelorprogramma, heb er dus een jaartje aan vast geplakt).
Welke vakken je krijgt verschilt nogal per universiteit, maar in elk geval krijg je vakken op het gebied van verbintenissenrecht, goederenrecht, staatsrecht, bestuursrecht, strafrecht, internationaal recht, Europees recht. En verder kun je veel zelf invullen.
Weinig contacturen (2x in de week 1:45u werkgroep en 2x in de week 1:45u hoorcollege). Je wordt dus geacht veel zelf te doen en dat is vooral veel lezen ja. Maar moet eerlijk zeggen dat ik de studielast altijd bijzonder licht heb gevonden. Ik denk dat ik gemiddeld 15 uur in de week aan het studeren was. Maar dat verschilt per persoon I guess (en wellicht ook per universiteit). Heb er zelf altijd veel dingen naast gedaan (actief binnen de studievereniging, veel extra curriculaire activiteiten (heb m'n bachelorprogramma in een honours-traject gevolgd, het Utrecht Law College), twee dagen in de week werken, veel sporten).

Heb het vanaf dag één een onwijs leuke studie gevonden, heb er nog steeds veel plezier in. Je moet het wel echt leuk vinden denk ik, anders kom je niet door al die boeken heen..

Als je nog specifieke vragen hebt, stel ze gerust.
Oud 08-01-2009, 18:31
IrmaLaPoes
IrmaLaPoes is offline
Bedankt voor je antwoord!
Het klinkt wel als een leuke opleiding. Wat zijn de beroepsmogelijkheden met alleen een bachelor+master rechten?
Ik heb namelijk gelezen dat je voor adcovaat of rechter nog minstens 3 jaar moet doorstuderen.

En hoeveel kosten ben je ongeveer kwijt aan de boeken?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2009, 23:12
Femic
Femic is offline
Nou, doorstuderen.. Je kunt na je master (mits je zgn. civiel effect hebt behaald, wat bij elke rechtenopleiding mogelijk is, dan moet je alleen een aantal verplichte vakken gedaan hebben) de rechtspraktijk in. Vóórdat je officieel advocaat wordt, ben je eerst drie jaar advocaat-stagiair ja. In die tijd werk je al wel voor een advocatenkantoor en ben je daarnaast nog bezig met je opleiding, maar je bent geen student meer. Je krijgt ook een prima salaris en kunt dus (in principe) gewoon rondkomen. Hetzelfde geldt als je rechter wil worden, maar dan ben je volgens mij nog 6 jaar in opleiding (maar dat weet ik niet zeker). Maar goed, dan ben je dus het grootste deel van de tijd gewoon aan het werk.
Verder kun je natuurlijk aan de slag als bijvoorbeeld bedrijfsjurist of bij de overheid.

Boeken, tja, blijft altijd een dure aangelegenheid. Ik gok zo rond de 500 euro per jaar? Maar da's een hele ruwe schatting eerlijk gezegd. Verschilt denk ik ook per uni en hangt er vanaf of je persé alle boeken zelf wilt hebben en of je bijvoorbeeld nieuw of tweedehands koopt.
Reageren

Regels voor berichten