Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2009, 18:50
lxz15
lxz15 is offline
Ik ben vandaag naar de Oogarts geweest voor mijn lenzen...
maar het wil maar niet lukken.
Ik zie het niet meer zitten.

wat zou jij doen ?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2009, 18:52
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
wat zou jij doen ?
Uitleg geven?
Oud 21-01-2009, 00:07
Villain
Villain is offline
Je krijgt je lenzen niet in bedoel je? Heb je dat niet bij de opticien geoefend? Lenzen voor de eerste keer indoen kan soms best vermoeiend zijn. Probeer anders eerst eens of je je ogen gewoon aan durft te raken zonder lens, maar met een (schone!) vinger met een druppeltje water erop, niet meteen in je pupil gaan porren maar kijk in eerste instantie of je je oogwit aan durft te raken. Zodra je je oog aan durft te raken zonder spastische knipperbewegingen te maken kan je het met een lens proberen. Bijv bij je rechteroog, houd met de middelvinger van je linker hand (of welke vinger je prettig vindt) je boven-ooglid open en met de middelvinger van je rechterhand je onder-ooglid, stevig 'vasthouden' zodat je zeker weet dat je niet kan knipperen, houd de lens op je wijsvinger van je rechterhand en kijk recht vooruit als je hem in doet. Als het zachte lenzen zijn zorg er dan voor dat de lens niet binnenste buiten zit en dat hij niet teveel contact met je vinger heeft, zorg dat het 'punt' waarmee je vinger en de lens contact hebben zo klein mogelijk is en zorg ervoor dat de lens vochtig is, meestal valt de lens zo het makkelijkst om je oog. Als het echt niet lukt eventjes langs je opticien gaan. Maar meestal duurt het gewoon even voordat je eraan bent gewend.

Als je in je post bedoelt dat je geen lenzen mag van de huisarts, neem dan een bril?
Oud 21-01-2009, 10:21
Verwijderd
Je krijgt ze niet in of uit? Oefenen oefenen oefenen! Er zijn heel veel maniertjes om lenzen in en uit te krijgen, probeer ze gewoon allemaal uit tot je er een gevonden hebt waar je je comfortabel bij voelt en blijf daarmee oefenen.

En als je geen lenzen mág, tja, dan zou ik het ook niet doen want daar heeft de oogarts vast een hele goede reden voor.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2009, 14:30
waterijsje
waterijsje is offline
Het lukte bij mij eerst ook niet, je moet inderdaad gewoon blijven proberen.
Probeer je ogen zo groot mogelijk te maken en je vinger zachtjes heen en weer te bewegen als je de lens op je oog hebt gelegd. Je moet wel je oogleden vast houden zodat je niet kan knipperen.
En zorg ervoor dat de lenzen vochtig genoeg zijn.
succes nog verder!
Oud 21-01-2009, 23:25
PatoLoco
PatoLoco is offline
Toen ik net lenzen had, moest ik letterlijk een half uur vroeger opstaan omdat ik soms echt bijna een half uur stond te prutsen met die lenzen Waarschijnlijk vaak nog langer dan'n half uur!

Tegenwoordig duurt het in het slechtste geval 2 minuten ofzo. Meestal zit m'n lens meteen goed en duurt het dus maar een tiental seconden! Gewoon volhouden, je leert het wel!

Wat bij mij heel goed helpt, is er echt goed op letten dat je recht naar voor kijkt. Als ik een beetje naar de zijkant/bovenkant/... kijk dan heb ik veel meer moeite om m'n lens aan te krijgen.

't Gaat ook het best (voor mij dan toch) als m'n lens zo weinig mogelijk contact heeft met m'n vinger (wanneer de lens op je vinger ligt). Anders blijft die bij mij gewoon aan m'n vinger plakken en dat is uiteraard niet de bedoeling.

Ik hou met m'n linker middelvinger m'n bovenste ooglid open en met m'n rechter ringvinger hou ik het onderste ooglid open. De lens ligt op de middelvinger van m'n rechterhard. Dan let ik er goed op dat ik recht voor mij kijk en gewoon de lens op je oog leggen, zeg maar. Trek die ogen goed open (niet overdrijven natuurlijk ) en hou alles goed tegen zodat ze uit reflex niet dicht gaan. Ik deed in't begin m'n ogen niet genoeg open, misschien moet je eens controleren of je dat wel goed doet?

't Is effe wennen in't begin maar gewoon niet opgeven, je leert het wel.

Eventueel kan je ook andere posities proberen. Sommige mensen doen het het makkelijkst terwijl ze recht voor zich kijken, anderen vinden het simpeler als ze met hun gezicht naar de grond kijken. Al dan niet een spiegeltje gebruiken kan ook helpen...
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 15:12
Doupiee
Doupiee is offline
Citaat:
Ik ben vandaag naar de Oogarts geweest voor mijn lenzen...
maar het wil maar niet lukken.
Ik zie het niet meer zitten.

wat zou jij doen ?
Wat is het precies wat er niet lukt? ;P
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten