Toen ik net lenzen had, moest ik letterlijk een half uur vroeger opstaan omdat ik soms echt bijna een half uur stond te prutsen met die lenzen

Waarschijnlijk vaak nog langer dan'n half uur!
Tegenwoordig duurt het in het slechtste geval 2 minuten ofzo. Meestal zit m'n lens meteen goed en duurt het dus maar een tiental seconden! Gewoon volhouden, je leert het wel!
Wat bij mij heel goed helpt, is er echt goed op letten dat je recht naar voor kijkt. Als ik een beetje naar de zijkant/bovenkant/... kijk dan heb ik veel meer moeite om m'n lens aan te krijgen.
't Gaat ook het best (voor mij dan toch) als m'n lens zo weinig mogelijk contact heeft met m'n vinger (wanneer de lens op je vinger ligt). Anders blijft die bij mij gewoon aan m'n vinger plakken en dat is uiteraard niet de bedoeling.
Ik hou met m'n linker middelvinger m'n bovenste ooglid open en met m'n rechter ringvinger hou ik het onderste ooglid open. De lens ligt op de middelvinger van m'n rechterhard. Dan let ik er goed op dat ik recht voor mij kijk en gewoon de lens op je oog leggen, zeg maar. Trek die ogen goed open (niet overdrijven natuurlijk

) en hou alles goed tegen zodat ze uit reflex niet dicht gaan. Ik deed in't begin m'n ogen niet genoeg open, misschien moet je eens controleren of je dat wel goed doet?
't Is effe wennen in't begin maar gewoon niet opgeven, je leert het wel.
Eventueel kan je ook andere posities proberen. Sommige mensen doen het het makkelijkst terwijl ze recht voor zich kijken, anderen vinden het simpeler als ze met hun gezicht naar de grond kijken. Al dan niet een spiegeltje gebruiken kan ook helpen...