Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Verbieden?
Ja, zonder gemeentelijke vuurwerkshow. 4 9.52%
Ja, met gemeentelijke vuurwerkshow. 18 42.86%
Nee. 20 47.62%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-12-2008, 13:35
Verwijderd
De jaarlijks terugkerende discussie: consumentenvuurwerk verbieden of niet?

Ik ben voor, het veroorzaakt veel overlast en is geldverspilling. Voor mensen die vuurwerk toch heel leuk vinden kan er een gemeentelijke vuurwerkshow komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-12-2008, 13:46
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik ben tegen, als overlast en geldverspilling een argument zou zijn dan kunnen alle cafes wel dicht want daar is het ieder weekend het geval, dit is maar 1x per jaar. Sowieso ben ik voor zo min mogelijk regeltjes.
Oud 31-12-2008, 13:51
Laisve
Laisve is offline
Het veroorzaakt veel overlast, het geeft ook veel plezier (die juist voortvloeit uit het zelf afsteken, niet kijken naar lullige vuurpijltjes van de gemeente). Bovendien, is het nou echt wenselijk om nog meer vrijheden in te perken ? Het mag nu een paar uurtjes, als je niet tegen een paar knallen kan doe je maar mooi een paar oordopjes in.

En bepaal jij zomaar wat voor een ander geldverspilling is ?
Oud 31-12-2008, 14:19
Verwijderd
Een ander argument tegen is dat degenen die het vuurwerk afsteken en omstanders gewond kunnen raken. Dat het meer vrijheden inperkt en dus slecht is, is geen argument, aangezien het een cirkelredenering is. De vergelijking met cafés loopt ook spaak omdat de meeste mensen wel cafés willen en cafés bovendien ook gebonden zijn aan regelgeving om overlast te beperken.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 14:32
martijn1985
martijn1985 is offline
@Kazet: heb jij gegevens over hoeveel mensen cafés willen en hoeveel mensen vuurwerk? Sowieso als die tegenwerping zou opgaan dan zou dat betekenen dat alleen de dingen die de meerderheid wil doorgang zouden kunnen vinden, dat lijkt mij een onwenselijke gang van zaken.

Daarnaast kunnen omstanders gewond raken door autorijden, moeten we daarom ook maar geen auto meer rijden?
Oud 31-12-2008, 15:10
De Veroorzaker
Citaat:
De vergelijking met cafés loopt ook spaak omdat de meeste mensen wel cafés willen en cafés bovendien ook gebonden zijn aan regelgeving om overlast te beperken.
Mocht uit een referendum blijken dat de meerderheid vuurwerk wil verbieden lijkt het me een prima zaak. Nu zie ik vooral mensen die roepen dat de meerderheid het graag wil.

(maar al met al vind ik het redelijk belachelijk dat autos die wat meer uitstoten zwaarder belast worden en we met oudjaar een smogwolk veroorzaken waar ze in peking van zouden schrikken)
Oud 31-12-2008, 15:12
De Veroorzaker
Citaat:
Daarnaast kunnen omstanders gewond raken door autorijden, moeten we daarom ook maar geen auto meer rijden?
Beetje slechte vergelijking aangezien ik deze week al meerdere keren een stuk voorwerk heb moeten terugkoppen terwijl automobilisten nog nooit bewust op me afreden.
Oud 31-12-2008, 15:15
Verwijderd
Nee want ik denk aan de inkomsten van vuurwerkverkopers.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 16:00
Joostje
Joostje is offline
Er is op zich niet zoveel mis met vuurwerk. Natuurlijk, ik vind het stom, dieren schrikken ervan, en het wordt weken vantevoren afgestoken. Het vernaggelt het milieu, de straat is een week rood van het vuurwerk, en kinderen zoeken vuurwerk om te hergebruiken.

Me dunkt dan ook dat er extra vuurwerkbelasting moet komen, om de extra milieukosten en opruimkosten te betalen. Verder striktere controle op wanneer het afgestoken wordt. Mooi, de kosten van vrijheden doorberekenen aan de burgers die er gebruik van maken .
Oud 31-12-2008, 16:06
Verwijderd
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Broken_window_fallacy

Daar is 'ie weer!
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 16:12
Elle
Elle is offline
Citaat:
Beetje slechte vergelijking aangezien ik deze week al meerdere keren een stuk voorwerk heb moeten terugkoppen
Dat ligt waarschijnlijk aan je hoofd.

OT:
Vuurwerk heb ik niet zo veel mee, maar ik zou het niemand willen ontzeggen. Ondanks de luchtvervuiling, vaste afval, bodem- en watervervuiling, geluidsoverlast, gewonden en doden.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 16:19
Verwijderd
Citaat:
@Kazet: heb jij gegevens over hoeveel mensen cafés willen en hoeveel mensen vuurwerk? Sowieso als die tegenwerping zou opgaan dan zou dat betekenen dat alleen de dingen die de meerderheid wil doorgang zouden kunnen vinden, dat lijkt mij een onwenselijke gang van zaken.
55% Is voor een verbod, hoorde ik op de radio, maar daar heb ik dus geen bron van.
Citaat:

Autorijden heeft maatschappelijk nut.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 16:46
Elle
Elle is offline
Citaat:
Autorijden heeft maatschappelijk nut.
Ja, en dus...
Altijd vermakelijk hoe bepaalde vergelijkingen worden getrokken in sommige discussies. Daarentegen is het niet onlogisch dat appels met peren vergelijken frequent populair is in dergelijke discussies
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 16:50
Love & Peace
Love & Peace is offline
Volgens Keynes, zo vermeldt jouw interessante link, kan het in tijden van lage vraag tegenover hoge aanbod voordelig zijn om nutteloze aankopen te stimuleren.

Eén van de kenmerken van een economische crisis is minder vraag naar producten die niet in de primaire behoeften voorzien. Daardoor kunnen bedrijven de producten die de secundaire en tertiare behoeften bevredigen niet langer kwijt. Werknemers verliezen hun baan, kunnen nog minder kopen, er vallen nog meer ontslagen. Resultaat: een arme bevolking die zich met moeite levende houdt.

Juist tijdens een recessie moeten minder noodzakelijke producten gekocht worden. Daardoor ben ik van mening dat de burgers vuurwerk mogen afsteken, en als ze dat niet langer willen moet de overheid dat gewoon zelf doen.

Overigens wil ik er op wijzen dat er een verschil is tussen het breken van een raam en het afsteken van vuurwerk. Dat laatste voorziet namelijk in een behoefte. Maar zelfs het nutteloos breken van spullen kan volgens Keynes nuttig zijn als de vraag achter blijft op het aanbod, laat staan vuurwerk.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 16:55
Verwijderd
Bull shit, je kan de inkomsten van vuurwerkverkopers wel degelijk laten meewegen. Geloof mij maar dat veel verkopers er niet blij mee zijn als vuurwerk verboden wordt.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Volgens Keynes, zo vermeldt jouw interessante link, kan het in tijden van lage vraag tegenover hoge aanbod voordelig zijn om nutteloze aankopen te stimuleren.

Eén van de kenmerken van een economische crisis is minder vraag naar producten die niet in de primaire behoeften voorzien. Daardoor kunnen bedrijven de producten die de secundaire en tertiare behoeften bevredigen niet langer kwijt. Werknemers verliezen hun baan, kunnen nog minder kopen, er vallen nog meer ontslagen. Resultaat: een arme bevolking die zich met moeite levende houdt.

Juist tijdens een recessie moeten minder noodzakelijke producten gekocht worden. Daardoor ben ik van mening dat de burgers vuurwerk mogen afsteken, en als ze dat niet langer willen moet de overheid dat gewoon zelf doen.

Overigens wil ik er op wijzen dat er een verschil is tussen het breken van een raam en het afsteken van vuurwerk. Dat laatste voorziet namelijk in een behoefte. Maar zelfs het nutteloos breken van spullen kan volgens Keynes nuttig zijn als de vraag achter blijft op het aanbod, laat staan vuurwerk.
Nederland heeft juist een krappe arbeidsmarkt, er is dus totaal geen sprake van de problemen die jij schetst. Bovendien zijn er talloze manieren om de economie te stimuleren, werkgelegenheid te scheppen en toch iets nuttigs te doen, bijvoorbeeld door te investeren in onderwijs, zorg of infrastructuur.

@Kenjirro: je hebt de tekst duidelijk niet gelezen of niet begrepen.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 17:15
Verwijderd
Citaat:

@Kenjirro: je hebt de tekst duidelijk niet gelezen of niet begrepen.
Jij snapt ook wel dat er miljoenen wordt verdient aan vuurwerk ieder jaar. Zo raar is dat dus niet als je naar het belang van vuurwerkverkopers gaat kijken, jouw link is dus irrelevant. Bewaar hem nog maar even voor de volgende keer.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 17:18
Verwijderd
Citaat:
Jij snapt ook wel dat er miljoenen wordt verdient aan vuurwerk ieder jaar. Zo raar is dat dus niet als je naar het belang van vuurwerkverkopers gaat kijken, jouw link is dus irrelevant. Bewaar hem nog maar even voor de volgende keer.
Nee, want de link toont aan dat werkgelegenheid alleen niet voldoende reden is om iets in stand te houden, noch om economische redenen, noch om sociaal-maatschappelijke redenen. Als je de tekst zou lezen, zie je in waarom.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Nee, want de link toont aan dat werkgelegenheid alleen niet voldoende reden is om iets in stand te houden, noch om economische redenen, noch om sociaal-maatschappelijke redenen. Als je de tekst zou lezen, zie je in waarom.
Je weegt bij het afschaffen van iets altijd de voor en nadelen. Jij vindt overlast een reden om vuurwerk af te schaffen, maar wie zegt dat het nadeel overlast zwaarder zou moeten wegen dan het voordeel inkomsten van de vuurwerkverkopers? Maw je kunt wel komen met een of andere wikipedia-pagina, maar dat doet niets af aan het feit dat iemand bepaalde zaken zwaarder kan laten wegen dan de ander.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 17:29
Verwijderd
Citaat:
Je weegt bij het afschaffen van iets altijd de voor en nadelen. Jij vindt overlast een reden om vuurwerk af te schaffen, maar wie zegt dat het nadeel overlast zwaarder zou moeten wegen dan het voordeel inkomsten van de vuurwerkverkopers? Maw je kunt wel komen met een of andere wikipedia-pagina, maar dat doet niets af aan het feit dat iemand bepaalde zaken zwaarder kan laten wegen dan de ander.
Het "voordeel" inkomsten van vuurwerkverkopers is überhaupt geen voordeel. Nogmaals verwijs ik je naar de wiki-pagina om te weten waarom het geen voordeel is.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 17:32
Elle
Elle is offline
Citaat:
Het "voordeel" inkomsten van vuurwerkverkopers is überhaupt geen voordeel. Nogmaals verwijs ik je naar de wiki-pagina om te weten waarom het geen voordeel is.
Kazette, loop is niet zo ''blij te zwaaien'' (met verwijzingen) naar je linkje.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 17:33
Verwijderd
Citaat:
Kazette, loop is niet zo ''blij te zwaaien'' (met verwijzingen) naar je linkje.
Ja, ik kan het hier ook wel uitleggen, maar het is offtopic en staat al prima uitgelegd op Wikipedia.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Voor mensen die hun brood ermee verdienen wel. Ik zou als vuurwerkverkoper er behoorlijk pissig om zijn.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 18:56
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ben je ook voor diefstal?
Oud 31-12-2008, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Voor mensen die hun brood ermee verdienen wel. Ik zou als vuurwerkverkoper er behoorlijk pissig om zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-12-2008, 20:02
Verwijderd
Wat jongens wat lopen jullie nu vreselijk te janken. Dat jullie een schurft hekel hebben aan vuurwerk is een ding, maar of je voor of tegen een verbod bent heeft alles te maken met waar je je prioriteiten stelt.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 21:46
hookee
hookee is offline
Hoezo auto irrelevant als vergelijking? Hoeveel plezierritjes/familiebezoeken worden er wel niet mee gepleegd? Met de auto naar 't bos om te wandelen....LOOP toch naar 't bos ! Met de auto boodschappen halen, fiets is makkelijker. Ik zeg, op elke hoek een agent die iedere bestuurder vraagt naar het doel van het gebruik van de auto, bij misbruik zonder pardon auto inleveren. [/overdreven modus]
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 22:08
Verwijderd
Verkrachten verbieden? Dadelijk gaan ze nog boterhammen verbieden, want dat is ook lekker!
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 22:46
Verwijderd
Ik heb ja gedaan, al zou ik eerder voor alleen siervuurwerk zijn, van twaalf tot twee.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 08:53
Verwijderd
Citaat:
De taak van de overheid is niet het beschermen van de belangen van de vuurwerkverkopers, maar het beschermen van de belangen van de samenleving.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 13:55
Verwijderd
Citaat:
De taak van de overheid is niet het beschermen van de belangen van de vuurwerkverkopers, maar het beschermen van de belangen van de samenleving.
Vuurwerkverkopers maken ook deel uit van de samenleving.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Vuurwerkverkopers maken ook deel uit van de samenleving.
Criminelen ook, toch is het niet de taak van de overheid om de belangen van criminelen te beschermen.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 14:08
Verwijderd
Citaat:
Criminelen ook, toch is het niet de taak van de overheid om de belangen van criminelen te beschermen.
Ik wist dat je een scheve vergelijking zou trekken, maar zelfs criminelen hebben rechten.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 15:20
Verwijderd
Citaat:
Ik wist dat je een scheve vergelijking zou trekken, maar zelfs criminelen hebben rechten.
Uiteraard, maar daar gaat het niet om. Maar goed, als je pertinent weigert om je in te lezen over waarom je argument niet geldig is, laat dan maar zitten.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 15:35
Verwijderd
Citaat:
Uiteraard, maar daar gaat het niet om. Maar goed, als je pertinent weigert om je in te lezen over waarom je argument niet geldig is, laat dan maar zitten.
Als jij weigert iets anders te lezen dan je wikipedia pagina laat dan inderdaad maar zitten! In een discussie zoals deze, kan er geen sprake zijn van geldige of ongeldige argumenten.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Wat jongens wat lopen jullie nu vreselijk te janken. Dat jullie een schurft hekel hebben aan vuurwerk is een ding, maar of je voor of tegen een verbod bent heeft alles te maken met waar je je prioriteiten stelt.
Ik vind vuurwerk geweldig en van mij mag het het hele jaar verkocht worden, zo ruimt het gespuis zichzelf ook eerder op door middel van Darwin award-waardige ongelukken et cetera, maar dat neemt de broken window fallacy niet weg. Hoe moeilijk is het om je gewoon voor te stellen dat die geldstromen zullen blijven bestaan alleen niet in deze vorm.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Ik vind vuurwerk geweldig en van mij mag het het hele jaar verkocht worden, zo ruimt het gespuis zichzelf ook eerder op door middel van Darwin award-waardige ongelukken et cetera, maar dat neemt de broken window fallacy niet weg. Hoe moeilijk is het om je gewoon voor te stellen dat die geldstromen zullen blijven bestaan alleen niet in deze vorm.
Op welk schaal-niveau kijk je nu dan? Als je het op individueel niveau bekijkt, dan is het toch gewoon goed voor te stellen, dat je het kut kan vinden dat jij geen vuurwerk meer kan verkopen als vuurwerkverkoper, of vuurwerk kan maken als vuurwerkproducent?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Op welk schaal-niveau kijk je nu dan? Als je het op individueel niveau bekijkt, dan is het toch gewoon goed voor te stellen, dat je het kut kan vinden dat jij geen vuurwerk meer kan verkopen als vuurwerkverkoper, of vuurwerk kan maken als vuurwerkproducent?
Maar je kan je niet voorstellen dat je als supermarkteigenaar of slijter blij bent met zo'n verbod omdat je dan meer omzet draait?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 16:42
Verwijderd
Citaat:
Die vuurwerkproducenten zullen niet veel minder omzet gaan draaien. Professioneel vuurwerk heeft juist veel grotere marges. Alleen de fietsenwinkels die vier dagen in het jaar vuurwerk verkopen merken hier een omzetdaling in. Als je het al moet hebben van die vier dagen per jaar doe je volgens mij sowieso iets niet goed lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 16:52
Elle
Elle is offline
Citaat:
Die vuurwerkproducenten zullen niet veel minder omzet gaan draaien.
Wat een top-econoom
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 18:38
Verwijderd
65 miljoen gaf 'nederland' uit aan vuurwerk dit jaar....

Voor iets waar oude mensen, en dieren vaak doodsbang voor zijn. Slecht voor het milieu...

Voor mij hoeft die onzin inderdaad niet. Hou het op een gemeentelijke show, met veel siervuurwerk. Dan gebeurt het door professionals die weten wat ze doen, ipv puberale kutventjes die er lol in hebben het in brievenbussen, vlak achter oude mensjes en dieren te smijten. Zou ook weer schelen in aantal nutteloos gewonden.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 18:46
Verwijderd
Citaat:
65 miljoen gaf 'nederland' uit aan vuurwerk dit jaar....

Voor iets waar oude mensen, en dieren vaak doodsbang voor zijn. Slecht voor het milieu...

Voor mij hoeft die onzin inderdaad niet. Hou het op een gemeentelijke show, met veel siervuurwerk. Dan gebeurt het door professionals die weten wat ze doen, ipv puberale kutventjes die er lol in hebben het in brievenbussen, vlak achter oude mensjes en dieren te smijten. Zou ook weer schelen in aantal nutteloos gewonden.
Waarom dan alles verbieden en niet alleen het knalvuurwerk?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 19:08
Elle
Elle is offline
Citaat:
Met siervuurwerk kun je ook genoeg overlast bezorgen. Je kan ter toelichting richten op iemand met een ''irritant'' hoofd.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 19:11
Verwijderd
Citaat:
Wat een top-econoom
Nee jij trekt volle zalen met je motivaties Herinner jij je het gesprek over rookvrije cafés nog? :')
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 19:19
Verwijderd
Citaat:
Voor mij hoeft niks verboden te worden. Ik gaf alleen maar aan wat ik ervan vond. Het zal me jeuken. Die 65 miljoen hoef ik niet op te hoesten. Hooguit de schade die die kutpubertjes ermee aanrichten...
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 19:28
Verwijderd
Citaat:
Met siervuurwerk kun je ook genoeg overlast bezorgen. Je kan ter toelichting richten op iemand met een ''irritant'' hoofd.
Dat kan, maar dan heb je niet de hele dag kinderen die rotjes aan het schieten zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Dan heb je een probleem met de handhaving. Het is veel duidelijker als gewoon al het vuurwerk verboden is. Bovendien is de grens tussen sier- en knalvuurwerk niet altijd even duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 19:32
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Maar je kan je niet voorstellen dat je als supermarkteigenaar of slijter blij bent met zo'n verbod omdat je dan meer omzet draait?
Nooit van oppotting gehoord zie ik.
Oud 01-01-2009, 19:44
Elle
Elle is offline
Citaat:
Nee jij trekt volle zalen met je motivaties Herinner jij je het gesprek over rookvrije cafés nog? :')
Ja en?
Zeg het eens deadlock?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2009, 19:55
Verwijderd
Citaat:
Nooit van oppotting gehoord zie ik.
Leg uit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten