Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2009, 15:20
Opeth
Opeth is offline
Ik wil nu hier naartoe, omdat ik eigenlijk een hekel heb aan muziektheorie (wat ik natuurlijk nodig heb om op naar een conservatorium te kunnen). De hoofdzakelijke reden waarom ik dus naar de Rockacademie wil is dus omdat ik niets van muziektheorie wil horen. Ik ben heel praktisch gericht.

Goede keuze? Of toch wel conservatorium proberen? Ik weet niet of het mogelijk is om al die theorie te leren in minder dan een jaar tijd om toegelaten te worden.

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2009, 14:23
MizZoo
MizZoo is offline
Een beetje theorie zul je toch wel moeten beheersen als muzikant, ook bij de rockacademie. Zonder wat basiskennis mis je zoveel aan wat je als muzikant beter kan maken. Het ligt meer aan de carriere die je wilt. Bij het conservatorium zul je (technisch) een veel betere muzikant worden, en bij de rockacademie zul je jezelf beter leren verkopen, en meer leren over hoe je geld kan verdienen aan muziek. Muziek zelf is maar een deel van de rockacademie, een groot gedeelte van je lessen gaan over bedrijfsvoering, communicatie, audiotechniek, lesgeven enzovoorts. Als je dat leuk vindt moet je het gewoon doen natuurlijk, maar weet dat je een groot deel van de tijd dus niet direct met muziek bezig bent.

Toelating op het conservatorium is overigens geen kwestie van alleen de theorie leren. Je moet wel degelijk veel talent hebben, technisch erg goed zijn en een sterk gehoor hebben naast natuurlijk de theoretische kennis. Ik weet niet wat je niveau is, maar de meeste mensen die op het conservatorium worden toegelaten hebben van kinds af aan al lessen gehad en zijn vaak klassiek geschoold. Je krijgt dan ook op het conservatorium klassiek of jazz, en als je van rock houd kan dit moeilijk zijn om vol te houden.

Een optie die je misschien kan overwegen is popmuziek aan het Conservatorium van Amsterdam, ongeveer hetzelfde als de rockacademie: http://www.conservatoriumvanamsterda...gen/popmuziek/ . Volgens mij ben je hier meer bezig met muziek dan op de rockacademie, en als ik zo de site bekijk geeft die opleiding mij een betere indruk dan de rockacademie. Zegt ook niet zo veel natuurlijk, maar neem het in overweging zou ik zeggen.

Als je toch naar het conservatorium wilt is een vooropleiding natuurlijk ook altijd nog een optie.

Je speelt gitaar neem ik aan? Kun je misschien wat meer vertellen over wat voor muziek je speelt, dan is het misschien wat makkelijker om je niveau in te schatten.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2009, 16:58
Opeth
Opeth is offline
Bedankt voor de informatie. Ik zal zeker even een kijkje nemen op de site van het conservatorium. Ik speel al ongeveer 8 jaar gitaar, maar ik ben nooit naar les geweesd. Ik speel het meest blues en heavy metal, maar ik vind andere soorten muziek ook heel interesant (ook om te leren spelen) en ik leer alles met gehoor. Het enige wat ik van theorie weet is tablatuur lezen en de namen van wat akkoorden. Ik zou graag meer bezig zijn met muziek spelen zelf, want wanneer ik klaar ben met school wil ik zelf muziek gaan maken (in een band). Wat ik dus wil leren is songwriting en arrangement etc.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 08:30
Verwijderd
Een conservatorium zonder theorie is eigenlijk niet haalbaar. Die theorie is belangrijk, omdat je daardoor beter weet wat je met je instrument kan doen, en wat je aan het doen bent. Je zult op zijn minst iets van basiskennis van notenlezen moeten hebben, die verder gaat dan wat tablatuur. Als je arrangementen wil schrijven, zul je moeten weten wat de mogelijkheden zijn van de instrumenten waar je voor gaat schrijven, en je zult exact moeten weten welke accoorden je wel en niet kan schrijven, en waarom sommige liggingen wel of niet kunnen op bepaalde plaatsen. En waarom je sommige instrumenten op bepaalde plekken beter niet samen kan laten spelen.

Ik zie hier een hele goede reden om nu wel eens lessen te gaan nemen. Als je echt van muziek maken je beroep wil maken, en je bent echt serieus, is het nu de tijd om te gaan investeren, lessen te nemen, zodat je goed voorbereid bent voor een auditie. Anders kun je het schudden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten