Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2009, 16:01
Lychee
Lychee is offline
Buddha is in feite toch geen god
Oud 25-06-2009, 20:32
Verwijderd
Het Boeddhisme is een religie, iets waar mensen in geloven.

In deze religie zijn wel degelijk goden.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2009, 21:06
Lychee
Lychee is offline
Citaat:
In deze religie zijn wel degelijk goden.
Alleen Buddha, toch, gewoon een persoon die de verlichting heeft bereikt?
Misschien denk je nu aan het hindoeïsme? of heb ik het fout (zal wel dat laatste zijn)
wie zijn die goden dan?
Oud 25-06-2009, 22:58
Verwijderd
Boedhisme is geen godsdienst maar religie. Er is geen sprake van goden, hoewel, volgens mij, boeddhisten wel bidden tot en geloven in hogere krachten. Maar voor veel mensen in het westen is het meer een way of living. Lees ook de wikipediapagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme voor gedetailleerdere informatie.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2009, 09:49
Zoidberg M.D.
Zoidberg M.D. is offline
Verwar bidden niet met mediteren.
Oud 26-06-2009, 10:00
Zoidberg M.D.
Zoidberg M.D. is offline
Wat ik niet snap van het Boedisme is:
Citaat:
Veel boeddhisten kennen veel belang toe aan de goden en geesten zoals die in de boeddhistische kosmos voorkomen.
Is dit waar? Want waar halen ze deze kennis vandaan. Hoe weet je of dat er is of niet. De leer, de regels en zelfs karma en reïncarnatie zijn allemaal heel duidelijk opgezet om te laten zien dat je je moet gedragen. Het is bijna geen geloof. Misschien is al dat 'gedoe' bedacht om aan te tonen dat je niet kan weten of er wel of niet meer is dan wij kunnen zien. Misschien is dat de les die je eruit moet halen voor jezelf.

arma is logica. Doe je goede daden je hele leven dan zit het er dik in dat mensen goede daden tegenover jou doen. Dus je krijgt het terug. Reïncarnatie is zelfs logisch. Wij bestaan uit sterrenstof en ergens reïncarneren wij allemaal. Begraaf mij onder een boom en de boom neemt mijn lichaam op. (En andere organismen.) Ik zou zelfs nog verder kunnen gaan. Wat als het ontstaan en vergaan van het universum steeds herhaald? Het is bewezen dat wij allemaal uit hetzelfde ontstaan. Stof van sterren om het simpel te zeggen. Misschien dat er ooit weer die situatie in een (nieuw) universum ontstaat dat ik weer opnieuw geboren word. Dit laatste is wat zweverig misschien.

Zijn er eigenlijk ook boeddhisten op deze forum?
Oud 26-06-2009, 16:47
T_ID
T_ID is offline
Boeddha wordt aanbeden, voila, religie.
Citaat:
Want waar halen ze deze kennis vandaan. Hoe weet je of dat er is of niet. De leer, de regels en zelfs karma en reïncarnatie zijn allemaal heel duidelijk opgezet om te laten zien dat je je moet gedragen.
Juist daarom is het een religie, ze weten niet waarom ze dat vinden en kunnen het niet hardmaken, maar denken toch dat het waar is.
Citaat:
Reïncarnatie is zelfs logisch. Wij bestaan uit sterrenstof en ergens reïncarneren wij allemaal. Begraaf mij onder een boom en de boom neemt mijn lichaam op.
Maar reïncarnatie gaat uit van het intact blijven van bewustzijn, wat niet klopt
Oud 26-06-2009, 16:59
Zoidberg M.D.
Zoidberg M.D. is offline
Citaat:
Boeddha wordt aanbeden, voila, religie.
Dat lijkt mij sterk. Boeddha heeft zelf gezegd dat hij geen god is en dat hij niet aanbeden zou moeten worden. Dat het gebeurt wil niet zeggen dat het volgens de religie ook hoort.

Citaat:
Juist daarom is het een religie, ze weten niet waarom ze dat vinden en kunnen het niet hardmaken, maar denken toch dat het waar is.
Yep.

Citaat:
Maar reïncarnatie gaat uit van het intact blijven van bewustzijn, wat niet klopt
Misschien is dat er van gemaakt. Als het erop aan komt is het boeddhisme een filosofische om het leven voor jezelf en anderen om je heen zo goed mogelijk te maken. De enige reden dat ik kan bedenken dat ze die onzin erbij hebben verzonnen is dat het dan toegankelijker is voor échte gelovigen om het boeddhisme te omarmen. Zo kan je joods en boeddhistisch zijn.
Oud 26-06-2009, 17:09
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat lijkt mij sterk. Boeddha heeft zelf gezegd dat hij geen god is en dat hij niet aanbeden zou moeten worden. Dat het gebeurt wil niet zeggen dat het volgens de religie ook hoort.
Maar ja, Jezus was gedurende vier eeuwen christendom ook maar een mens. En toch. Het gaat er niet echt om wat men aanbid. I mean, dan zouden zonaanbidders ook geen religie hebben omdat de zon echt bestaat.

Daarom kunnen we beter uitgaan van het feit dat er aanbidding/verering plaatsvind, dan wat het doelwit daarvan is.
Oud 26-06-2009, 17:27
Zoidberg M.D.
Zoidberg M.D. is offline
Citaat:
Maar ja, Jezus was gedurende vier eeuwen christendom ook maar een mens. En toch. Het gaat er niet echt om wat men aanbid. I mean, dan zouden zonaanbidders ook geen religie hebben omdat de zon echt bestaat.

Daarom kunnen we beter uitgaan van het feit dat er aanbidding/verering plaatsvind, dan wat het doelwit daarvan is.
Helaas zo gaat dat blijkbaar. Gelukkig gaat dat in deze tijd niet zo hard meer met nieuwe religies.
Oud 27-06-2009, 10:29
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ach, ik verwar het Boeddhisme weer eens met het Hindoeïsme...

Nee, in het Boeddhisme zijn geen goden, sorry.
Er is een religieuze kosmos met verschillende dimensies waarin verschillende goden leven. Door meditatie kan je die dimensies ervaren, en zo meer van de kosmos doorgronden.
Het 'doel' van het boeddhisme is echter niet om deze goden te aanbidden, maar om los te komen uit de cyclus van reïncarnatie. (een status die een Boeddha bereikt, niet te verwarren met Gautama Boeddha, de stichter van het boeddhisme, die ook een Boeddha was.)
Dus: nee, het is geen godsdienst in de ethymologische zin van het woord. Je zou het echter wel als geloof of religie kunnen zien, welke termen zijn die door elkaar gebruikt worden in de omgangstaal. (maar hier op het forum strikt gescheiden worden gehouden)
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 01:50
arPos
arPos is offline
Citaat:
Zijn er eigenlijk ook boeddhisten op deze forum?
Hmm, mijn paganistische tradities hebben er veel van weg, maar dat is over de meeste "natuurgeloven" te zeggen.

Verder is het, zoals jij dat prachtig beargumenteerd doormiddel van je sterrenstof en karma voorbeeld zo, dat natuurgelovigen waaronder boeddhisten dus in zekere zin allemaal helemaal gelijk hebben (eigenlijk geloven andere gelovigen hetzelfde maar enfin daar komen ze nog wel achter )

boeddhisme is in zekere zin te vergelijken met andere persoonsgerichte culti.
Boeddha is in zekere zin een personificatie van een god of op zijn minst een verhevene
in dezelfde zin dat jezus een personificatie van god is of op zijn minst een verhevene

Beiden moeten uitdagingen aangaan (net zoals veel voorgangers) om zo boven het "mens zijn" uit te stijgen en verlost te zijn van een of ander proces (waarom we daar precies verlost van zouden moeten worden is een 2e), van beiden wordt geclaimd dat je door zijn filosofie te volgen ook verheven kan worden boven het "mens zijn"

In zekere zin zijn het vormen van geloof die uitgaan van bovenmenselijke entiteiten die invloed hebben op de dagelijkse gang van het leven hetzij direct hetzij indirect.

In deze zin is het ook dat beiden en religie en godsdienst genoemd kunnen worden, hoewel deze 2e niet vaak wordt gebruikt bij boeddhisme omdat zij natuurlijk niet dogmatisch een god claimen (dit uiteraard omdat vanuit het mythologische reincarnatie-idee moeder aarde en zon god zijn).

Ik zou het zelf eerder een geloofsfilosofie noemen, net zoals alle andere religies en godsdiensten want puntje bij paaltje blijft filosofie de juiste benaming voor elke vraagstelling die 'kosmische invloeden' omvat. (note; ik heb het niet over radiatie)

Citaat:
cartman schreef:
welke termen zijn die door elkaar gebruikt worden in de omgangstaal. (maar hier op het forum strikt gescheiden worden gehouden)
Ik begin steeds meer fan van je te worden.
Citaat:
Tid schreef:

Correct, en wbt zonaanbidders is het met name een religie ondanks dat de zon echt bestaat omdat ze niet alleen de zon aanbidden maar ook een, jawel, personificatie van de zon in de hoedanigheid van een leider, die een aantal uitdagingen moet volbrengen na zijn dood waaronder het verslaan van een demonische slang, waarvan de ziel gewogen wordt, en wie na het volbrengen van de uitdagingen plaats mag nemen in het godenrijk.

echt werkelijk elke mythologie (dit is de echte juiste benaming:
RESULTAAT
 my·tho·lo·gie de; v -gieën het geheel vd mythen ve volk
RESULTAAT
 my·the [miete] de; v(m) -n, -s 1 uit de oudste tijden ve volk stammende overlevering die de godsdienst en het bestaan van dat volk betreft 2 gangbare, als onaantastbaar beschouwde, maar ongegronde opvatting

Heeft dezelfde kenmerken, logischerwijs daar ze om dezelfde vragen gaan.

Waarbij hoe moderner en agressiever de mythologie hoe verder verwijderd van het 'natuur' idee het afstaat en hoe meer het de voorgaande 'natuurgeloven' afvalt met termen als:
"Je begrijp het gewoon nog niet"
RESULTAAT
 hei·den de; m,v -en ongodsdienstig mens
RESULTAAT
 ket·ter de; m,v -s gelovige die afwijkt vd heersende leer

of zelfs als het even kan de nog fijnere:

Occult/hekserij/duivels/satansgebroed/afvallige/verloren ziel/verdoemde/vervloekte

Laatst gewijzigd op 28-06-2009 om 02:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten