Advertentie | |
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
hoi allemaal,
sinds mijn vorige bericht is er veel gebeurd. Zowel zondagmiddag als zondagavond kwam hij langs. Hij heeft 's middags wel een half uur aan de deur gestaan, en toen ik niet opendeed, heeft hij geprobeerd me te bellen. ik had (serieus!) 39 gemiste oproepen van hem. Ook zondagavond is hij langsgeweest, maar ik heb geen idee hoe lang hij toen voor mijn deur stond, ik ben met mijn mp3-speler in mijn oren op mijn slaapkamer gaan zitten. toen realiseerde ik me dat ik echt bang voor hem ben, en dat ik het niet alleen af kan. gisteren heb ik zijn les geskipt en ik ben naar de vertrouwenspersoon gegaan en ik kon meteen bij haar terecht. Ze was heel aardig en luisterde rustig naar mijn verhaal. Ze zei dat ze zonder mijn toestemming niets zou ondernemen. Ze zei ook dat ik hem erop aan moet spreken, maar dat ze snapt dat ik het eng vind. Ik moet er van haar over nadenken of ik hem alleen wil aanspreken, dat ik het fijner vind als er iemand bij is (zij bijvoorbeeld) of dat zij hem met zijn eigen gedrag confronteerd. Ik ben blij dat ik naar haar ben toegestapt, ik vond het wel heel moeilijk, maar nu weet iemand uit mijn omgeving ook mijn verhaal. Ik moet nu nog beslissen hoe ik hem met zijn gedrag wil confronteren. Ik denk niet dat ik hem alleen durf aan te spreken, met de vertrouwenspersoon erbij zou ik me toch veiliger voelen. Aan de andere kant zou ik hem het liefst helemaal niet meer zien en het aan haar over laten, hoewel ik dan niet precies weet wat ze tegen hem zegt en hoe hij daar op reageert. |
![]() |
|
Goed dat je naar die vertrouwenspersoon bent gestapt, hé
![]() ![]()
|
![]() |
idd heel goed wat je nu gedaan hebt
![]() ik snap dat je hem helemaal niet meer wil zien, maar het lijkt me niet verstandig om de vertrouwenspersoon dit alleen te laten doen. grote kans dat hij dan ook jouw kant van het verhaal wil horen en dat hij dan alsnog langskomt. daarnaast kun je niet voorkomen dat je hem ooit op school of in de supermarkt tegenkomt. spreek hem aan op school (uiteraard!) en zorg dat er iemand bij is (vertr.pers. of een goede vriendin of zo). laat diegene desnoods op een afstandje (de gang?) wachten. zo voelt hij zich niet te veel opgelaten, maar heb jij ook het veilige gevoel van iemand in de beurt hebben. (blijf niet helemaal alleen met hem) en tot slot: doe het z.s.m. ga hem niet uit de weg door lessen te skippen, maar regel het het liefst voor de volgende les. zie het als een pleister van je huid trekken: je moet nu doorzetten en dit oplossen. zijn gedrag van afgelopen zondag is een goeie, concrete opening van het gesprek. "ik zag dat je 39 keer gebeld hebt, en een halfuur voor mijn deur hebt gestaan: daar ben ik erg van geschrokken..." succes!
||
Citaat:
Ook in de laatste reactie zie je weer precies hetzelfde. Niet opendoen, niet opnemen, daar angstig over zijn. Terwijl.. is gewoon nee zeggen ook niet een heel klein beetje een optie? Op die manier veroorzaakt de TS ook wel het probleem. Kan best dat die leraar sociaal niet helemaal competent is, maar je dient wel gewoon je mond open te trekken. Heeft hij letterlijk nee gekregen en gaat hij dan door, dan kan je pas de verwijten uit de kast halen. Genoeg figuren die zwijgen opvatten als ja zeggen en daardoor valse hoop krijgen. Het is sowieso niet fair om helemaal niks te zeggen, maar ondertussen hem wel als een mongool neer te zetten bij een van zijn collega's achter zijn rug om. Voor hetzelfde geld krijgt de TS alleen een beteuterd gezicht en "Oh, dat had ik niet door. Dan maar niet" als reactie en kan alles daarna weer normaal doorgaan. Maar goed, als je niet met elkaar communiceert...
|
Enerzijds ben ik het geheel met je eens, T_ID; het passieve gedrag van TS betekent vaak dat dit soort gedrag doorgaat en veel intenser kan worden. Je hoopt op zo'n moment gewoon dat als je maar lang genoeg wacht en het probleem negeert, het gewoon wel vanzelf zal verdwijnen. En ja, ik ben het ook met je eens dat het niet fair is om eerst een collega aan te spreken i.p.v. hem. Je betrekt er nu nog iemand bij. Niet alleen de relatie tussen TS en leraar is nu verstoord, maar ook tussen de leraar en zijn collega. Dat gaat ook niet meer weg. Eerst naar een vertrouwenspersoon gaan is in mijn ogen dat nog altijd gewoon een voortzetting van dat passieve gedrag, 'ik ga eerst naar iemand anders toe bij wie ik m'n verhaal kwijt kan, maar geen confrontatie aan moet gaan'. Misschien in de hoop dat zij het dan voor je oplossen.
Maar bij deuren wachten, meefietsen, zelfde sportclub, langskomen en bellen wanneer niemand opendoet.. bellen.. nogmaals bellen.. 39 Gemiste oproepen vind ik geen toenaderingspoging. Ik vind het vanaf 3 gemiste oproepen van dezelfde persoon rond hetzelfde tijdstip al veel. Dit is geen toenaderingspoging, dit is een obsessie. En bij een obsessie zie meer dan enkel een beteuterd gezicht en 'Oh, dan maar niet'. TS moet maar leren assertiever zijn en zulke dingen niet negeren, niet eerst naar een vertrouwenspersoon gaan, maar gewoon deze persoon confronteren. En dan moet die leraar maar 'ns begrijpen dat iemand toenadering die je leuk vind allemaal prima is, maar dat dat echt niet op deze manier kan. Ik vind het maar raar dat iemand die oud genoeg is om leraar te zijn, zulke dingen niet weet. Als je erover nadenkt zijn ze alle twee eigenlijk enorm passief. Hij had direkter moeten 'toenaderen': Hey, zullen we 'ns een keer een kop koffie doen? En zij had direkter moeten afwijzen als zij hem niet leuk vindt. In plaats daarvan probeert hij het op een manier die in zijn ogen subtiel is - wat het helemaal niet is. En zij probeert door niets te zeggen te signaleren dat ze geen interesse heeft, iets wat in haar ogen subtiel is - maar dat is het niet. Het advies is dan 'wees wat assertiever' en het resultaat is dat de manier waarop zij zijn begonnen juist intenser wordt. Zijn 'subtiele' benaderingen worden intenser en haar ontwijken wordt intenser; langskomen & bellen en vertrouwenspersoon eerst bezoeken, respectievelijk. Een soort actief voortzetten van de oude passieve houding. Hoe los je dit op? Simpel. Je confronteert elkaar.
|||
![]() |
@T_ID: 39 keer bellen als iemand de deur niet opendoet is geen normaal of acceptabel gedrag voor een docent. daar doet het gedrag van TS niets aan af (hoewel je daarover op zich wel gelijk hebt.)
Citaat:
een vertrouwenspersoon kan je op zjn minst helpen met de situatie inschatten. ik snap je punt, maar "je moet leren assertiever te zijn" is heel makkelijk gezegd. en tegen iemand in de kroeg "nee" zeggen is nog altijd wat anders dan tegen een docent, die nog niet eens concreet iets gevraagd of voorgesteld heeft. Citaat:
1) hij lijkt op een glijerige stalker en dus is het "enger" om normaal met hem te praten; 2) het is moeilijker om nee te zeggen. moet je keihard wegfietsen als hij naast je komt fietsen?
|
Uiteraard is het makkelijker wanneer je niet al een andere relatie met die persoon hebt, zoals leraar-leerling. Maar dat betekent niet dat je het daarom niet of heel anders moet doen of aanpakken.
Kijk, hij heeft inderdaad nog niet iets concreet gevraagd. Hij probeert het 'subtiel', net zoals een drankje kopen in de bar 'subtiel' moet zijn terwijl het dat helemaal niet is. Zij kan nu wel wachten tot hij het concreet uitspreekt, maar dat duurt nog wel even. Maar dat is mijn punt juist, zijn 'subtiel' is helemaal niet subtiel. Je moet het gewoon zien als een echte toenadering (die inmiddels uit de hand is gelopen) en gewoon direkt, tegen hem, zeggen dat je geen interesse hebt. Met alle respect, het is juist veel makkelijker gedaan dan gezegd want het niet doen zorgt voor meer problemen. Hoeveel ongemakkelijke situaties had TS zichzelf kunnen besparen als ze het gewoon meteen had gezegd? Veel. Hoeveel minder zou de leraar dan gekwetst zijn? Veel. Je zei het zelf ook al, op den duur zorgt het voor meer narigheid. Wat je met 'de grens trekken' bedoelt, volg ik niet helemaal. Maar dat de leraar gekwetst zal zijn; tja, jammer. Het uitstellen maakt het enkel erger. Ze is bang omdat het uit de hand loopt allemaal, ervoor niet - had voorkomen kunnen worden. Dat ze hem niet uit de weg kan, dat is nu eenmaal zo en daar valt weinig aan te veranderen. En de vertrouwenspersoon kan niet per definitie de situatie beter inschatten dan de betrokken personen zelf, of wij hier. Enkel als die persoon meer is verteld dan ons. De facto maakt het uiteindelijk dus weinig uit. Het advies is toch nog altijd 'praat er met hem over'? Zoals je zelf al zei, als het daarna nog doorgaat kun je altijd naar een vertrouwenspersoon. Dan is dat de juiste, eerste stap. Maar eerst naar de vertrouwenspersoon gaan levert je in de eerste plaats precies hetzelfde advies op: praat er met hem over. Daarnaast nog wat anderen als 'doe het met iemand erbij' of 'wij doen het voor je'. Welke keuze zorgt voor de minste narigheid? De allereerste. Zoals ik al eerder zei: doe het op een veilige plek, bijvoorbeeld thuis wanneer hij weer langskomt. Je bent direkt, kort en bondig. Je laat hem niet binnen, maar doet het gelijk. Vervolgens vertel je dat het beter is als hij weer vertrekt en doe je de deur dicht. Je kunt dan altijd ervoor zorgen dat er iemand in de buurt is - in het appartement/huis ernaast of zelfs aan de telefoon mocht er iets mis gaan en hij heel agressief wordt. Zelfs als TS ervoor kiest om het via de vertrouwenspersoon op te laten lossen, dan nog moet dit maar een les zijn dat in zulke situaties eerlijkheid toch echt het langste duurt. Even door de zure appel heen bijten en klaar. Liever 3 minuten een vervelende confrontatie waarna je weer opgelucht kunt ademhalen dan je hele zondag naar de klote omdat er iemand op je deur staat de bonken waardoor je moet doen alsof je niet thuis bent. Doe het jezelf niet aan.
Laatst gewijzigd op 10-06-2009 om 02:31. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
een keer naast je fietsen is niet ongepast; 39 keer opbellen wel. tussen deze twee momenten is er ergens een moment geweest waarop het "te veel" werd. waar lag dat moment? als hij de persoonlijke relatie subtiel heeft opgebouwd - een keertje mee fietsen; een paar dagen later weer - dan zit je in de benauwende situatie voor je het weet. omdat je het keerpunt niet aan kunt wijzen als het proces in subtiele stapjes verloopt, dan is het ook moeilijk te bepalen wanneer je je assertiviteit uit de kast moet halen om hem aan te spreken. het is onredelijk om een docent die bij je in de buurt woont, weg te sturen als hij naast je komt fietsen. maar na hoeveel keer wordt het wel redelijk? die grens bedoel ik.
|||
![]() |
Citaat:
ten slotte heeft de docent zich inmiddels al ontpopt tot een ware stalker: het is goed dat er iemand op school op de hoogte van is. je weet niet of dit gevolgen kan hebben voor de verdere leraar/leerling-relatie, maar als ze bijv. ineens onvoldoendes gaat krijgen, dan heb je de vertrouwenspersoon al als een "getuige" die de voorgeschiedenis kent. Citaat:
ook zal hij op school niet jankend ter aarde storten en kun je dus makkelijker weglopen nadat je het gezegd hebt; emotionele chantage enz. kan hij op school minder toepassen.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het lijkt me sterk dat zij hierdoor opeens onvoldoendes zou kunnen krijgen. Als dit gebeurt kun je nog altijd naar een vertrouwenspersoon en dit melden. Dat het dan in media rex gebeurt en niet vooraf, maakt in principe weinig uit. Ze kan zelfs dit topic als bewijs aanvoeren en het feit dat hij haar nummer heeft gevraagd aan haar vrienden. Hij kan niet zomaar lagere cijfers gaan geven als zij dit niet verdient. Citaat:
Goed, dat hij eerder jankend ter aarde kan storten als hij voor je deur staat dan wanneer je het op school doet.. tja. Maar het betekent ook dat op school men dit gesprek eventueel kan horen - of het resultaat ervan kan zien - wat voor hen beide evengoed naar is. Vooral als je daarna nog een schooldag hebt, met eventueel een les met elkaar. Of een fietsrit dezelfde kant op na school, wat dat betreft. En vogue met jouw post: nee, fout. Kijk, vertrouwenspersonen zijn goed - mijn nick is niet voor niets TheConfidant - maar die zullen er niet altijd zijn. Als het geen leraar was, wat dan? Dat is mijn punt. Op een gegeven moment moet je het ook zelf leren inzien want anders blijft zulke narigheid terugkomen. Vervelend, maar waar. Stimuleren doen we hier ook. TS, luister: doe het. Doe het zo snel mogelijk. We worden allemaal bijgebracht aardig te zijn jegens elkaar, maar aardigheid is hier niet van belang. Duidelijkheid is hier van belang. Als hij dan moet janken, mooi. Want op zijn leeftijd moet-ie inmiddels maar 'ns weten dat dit niet meer hoort. Kom nou zeg, hij is toch geen 14 meer? Grow a pair and get over it. Het punt is, zij werkt zich nu drie slagen in de rondte, want eerst dit en dan dat, dit zus en dat zo terwijl het meest vervelende aan deze situatie - dat bange, nare gevoel - uiteindelijk allemaal al lang over had kunnen zijn door één ding te doen: het er met hem over hebben zodra hij haar weer in een ongemakkelijke situatie brengt - thuis, op school, op de fiets.
Laatst gewijzigd op 10-06-2009 om 14:08. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Verliefd op docente (34) Amber_CdP | 8 | 19-08-2013 16:16 | |
Psychologie |