Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-07-2009, 08:17
Kitten
Kitten is offline
Ik kom af en toe hier eens langs, omdat er soms leuke vragen over ecologische onderwerpen naar voren komen, maar het valt me op dat over het algemeen hier voornamelijk over huisdieren wordt gepraat. Ik vroeg me daarom af of de mensen hier ook wat hebben met natuurstudie en -beleving?

Als ik zelf de natuur in ga zie ik overal soorten planten en insecten. Ik vind het vooral interessant om te zien welke soorten bij elkaar voorkomen. Als het even kan ben ik met regelmaat in de natuur voor dit soort dingen. Ik ben net 10 dagen naar de Hautes Fagnes in Belgie geweest om plantjes te bestuderen en ik ga vrijdag allemaal leuke dingen kijken op Terschelling.
Oud 23-07-2009, 13:33
blauwbilgorgel
blauwbilgorgel is offline
Dat viel mij ook al op.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 16:38
Poeperd
Poeperd is offline
Hm ik ga vaak wandelen op de Veluwe, voor een groot deel om 'wild te spotten'. Sinds ik m'n nieuwe camera heb, heb ik alleen nog maar foto's kunnen maken van een buizerd en een valk maar die zijn eigenlijk te ver weg (heb alleen nog maar 18-55mm lens), verder een baby vosje:

Konijntjes:

En libelles en dergelijke vind ik ook wel tof:

Herten en zwijnen heb ik tot nu toe niet op de foto kunnen krijgen. Ja met m'n vorige camera maar die was niet zo goed, dus die post ik maar niet
Oud 26-07-2009, 00:16
PatoLoco
PatoLoco is offline
Woooow die vos is leuk

Vroeger zag ik ze heel vaak 's nachts langs/over de weg lopen wanneer we in de Provence met de auto rondreden. Echt prachtige dieren
Met citaat reageren
Oud 01-08-2009, 13:47
MTpower
MTpower is offline
Ik ga altijd graag herten kijken, maar ik heb geen (goede) camera, dus geen foto's
Oud 02-08-2009, 12:00
PatoLoco
PatoLoco is offline
Wij hebben al minstens 10 jaar egeltjes in onze tuin. We hebben een omheining dus ik denk dat het nog altijd dezelfde populatie is. Echt erg leuke diertjes om tegen te komen

Hier betrapte ik er eentje terwijl hij/zij de bosaardbeitjes in vluchtte

Klik op foto voor groter formaat

Deze foto is vorig jaar genomen. Dit jaar heb ik ook al baby's gezien, hele kleine stekelbolletjes die door tuin kruipen Erg leuk maar daar nog geen foto's van
Met citaat reageren
Oud 02-08-2009, 18:07
MTpower
MTpower is offline
Egels zijn zo gaaf
Oud 02-08-2009, 19:49
PatoLoco
PatoLoco is offline
Daar ben ik het helemaal mee eens
Met citaat reageren
Oud 03-08-2009, 17:25
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
En libelles en dergelijke vind ik ook wel tof:
[afbeelding]
Dat is een waterjuffertje, waarschijnlijk een watersnuffel.

Ik zou je aanraden eens het Renkum's Beekdal te bezoeken bij schemer.
Oud 04-08-2009, 00:18
Poeperd
Poeperd is offline
Oh ja ik beweer dus totaal niet dat ik er verstand van heb, voor mij zijn al dat soort beesten libelles Maar ik vind ze wel leuk om te fotograferen, dankje voor de tip
Oud 06-08-2009, 17:28
Alyssia
Alyssia is offline
Het valt me op dat er erg veel hommels zijn dit jaar.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2009, 23:05
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Oranje-Nassau Oord staat vol met sporen, Dat wil vast wel het renkums beekdal inkomen.
Verder blijven de konijntjes bij de Dreijen een vrolijk aangezicht
Oud 09-08-2009, 17:53
Verwijderd
Beren! En een wolf! En anderhalve slang! En een eland, en bizons, en rendieren, en een heleboel herten en chipmunks en vogels enenen. Ahem. Enthousiast door de V.S. heengebaggerd dus en een hoop tegengekomen. Oftewel ik speur de velden vooral af naar gewervelde dieren (vind ik toch spannender dan insecten, behalve als ze heftig giftig zijn en dan wil ik ze niet zien. Heb wel het wc-hokje heel goed afgespeurd naar zwarte weduwen). In Nederland zie ik vooral reeën en vogels en konijnen, hazen, kikkers, wezels, en laatst zelfs mijn allereerste Nederlandse slang!

Behalve dat kijk ik vaak naar bomen, en dan vooral de ... hmm structuur? Vormen? Meer op kunstzinnige dan op biologisch verantwoorde manier. Ik hou van de vele verschillende vormen die stammen en takken hebben, vooral, dat houdt de winter spannend.

Maar eigenlijk vind ik alles wat groen is leuk en alles wat beweegt ook, behalve als het meer dan 6 poten heeft en bijt of steekt
Met citaat reageren
Oud 09-08-2009, 18:45
PatoLoco
PatoLoco is offline
Ik wil ook eens naar Amerika

De cultuur zegt me niet zo veel (voor zover ik hun cultuur goed ken) maar die natuur waaaw! Echt wel jaloers op... En dat geldt voor het hele continent trouwens

Dichter bij huis vind ik planten en bomen echt super tijdens de winter, zeker als'r lekker veel sneeuw gevallen is. Heeeerlijk gewoon!
Met citaat reageren
Oud 10-08-2009, 00:28
Nona
Nona is offline
Veel dieren zie ik eigenlijk niet. Ja, wel veel mezen en insecten, hier en daar een buizerd, een boomklevertje of zelfs een vliegenvanger. En konijnen, daar struikel je hier over. Maar van dieren als herten zie ik eigenlijk alleen sporen. Jammer, want ze zijn bijna altijd in de buurt geweest als ik het bos in ga, maar ik kom ze nooit in levenden lijve tegen.
Oud 10-08-2009, 09:10
Oezem
Oezem is offline
Hier in Nederland zie ik meestal reeën, edelherten, zwijnen en IJslanders. En natuurlijk veel vogels. Maar ik ga hier niet zovaak echt de natuur in.

In Estland zijn we dit jaar een dagje vlinders gaan spotten. Dat was wel erg leuk, kon ik fijn spelen met mijn analoge camera.
En we kijken vanuit de auto uit voor elanden. Ik heb er daar nog niet zoveel van gezien. En wel één keer een zwijn. Dat is daar spannender om te zien dan een eland, maar ja die hebben we in Nederland ook.
Op ons boerderijtje hadden we dit jaar een Koninginne page. Dat was wel gaaf.
En verder veel keizersmantels en grote ijsvogels geloof ik. En er zitten ontzettend veel libelles.
Aan vogels hadden we een nest kwikstaarten die uiteindelijk uitvlogen (beetje laat maar mijn vader had het dak gerepareerd en waarschijnlijk perongeluk het eerste nest dichtgetimmerd) en een nest wespendieven in de buurt.
Aan de overkant van de weg zitten vaak kraanvogels. Die zijn even leuk om te zien, maar aangezien we op Saaremaa zaten waarvan de hoofdstad Kuressaare is, wat kraanvogeleiland betekent, raak je er snel op uitgekeken omdat er echt honderden zitten.
Oud 11-08-2009, 22:29
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Laatst was ik met mijn vriendje in het bos aan het wandelen (met de honden!) en we hebben vijf herten gespot. We hebben een mannetjeshert op film weten te krijgen. Echt supergaaf.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 23:13
AlopiA
AlopiA is offline
Ik kom niet zoveel meer buiten als ik zou willen, omdat ik hele dagen werk. Dus tegenwoordig doe ik maar aan sterrenkijken op grasveldjes, want sterren zijn gaaf.
Oud 14-08-2009, 13:11
PatoLoco
PatoLoco is offline
Sterren zijn echt super! Niets zo indrukwekkend als in één of ander afgelegen gebergte, zonder lichtvervuiling, 's nachts naar boven te kijken. Heerlijk gewoon

Ik wil echt het Andromeda sterrenstelsel eens zien. Als je een beetje een goede verrekijker hebt, kan je naar't schijnt zelfs mooi de schijfvorm zien. Dat's iets dat'k na m'n examens zeker eens wil proberen.

Sterren zijn inderdaad heel erg gaaf
Met citaat reageren
Oud 23-08-2009, 09:26
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Wij hebben al minstens 10 jaar egeltjes in onze tuin. We hebben een omheining dus ik denk dat het nog altijd dezelfde populatie is. Echt erg leuke diertjes om tegen te komen

Hier betrapte ik er eentje terwijl hij/zij de bosaardbeitjes in vluchtte

Klik op foto voor groter formaat
[afbeelding]

Deze foto is vorig jaar genomen. Dit jaar heb ik ook al baby's gezien, hele kleine stekelbolletjes die door tuin kruipen Erg leuk maar daar nog geen foto's van
Ik ben afgelopen april naar de Exoknaag beurs in Houten geweest, en daar verkochten ze zelfs egeltjes ! Er zaten ook albino egeltjes bij daar, wel apart: hele witte egeltjes dus met rode ogen. Maar wat moet je in godsnaam met een egel als min of meer 'huisdier'
Met citaat reageren
Oud 23-08-2009, 09:56
PatoLoco
PatoLoco is offline
Citaat:
Ik ben afgelopen april naar de Exoknaag beurs in Houten geweest, en daar verkochten ze zelfs egeltjes ! Er zaten ook albino egeltjes bij daar, wel apart: hele witte egeltjes dus met rode ogen. Maar wat moet je in godsnaam met een egel als min of meer 'huisdier'

Lachen wanneer ze een wortel eten?

Mneeh, ik ben zelf wel'n beetje actief in de exotenwereld en de laatste tijd merk je inderdaad dat er steeds meer mensen zijn die egels houden. 't Is wel'n afrikaanse soort als ik mij niet vergis. Vooral in Amerika zie je't steeds vaker (of tenminste, die indruk heb ik toch). Geen idee of het in Europa ook al vaak gedaan wordt...

't Is inderdaad'n beetje vreemd maarja tegenwoordig wordt bijna elke soort dier wel door iemand als huisdier gehouden...

Ik vind het op zich wel kunnen zolang het dier een goed leven krijgt en niet gewoon het (verwaarloosde) resultaat is van'n impulsaankoop. Ze kunnen'r echt verschrikkelijk leuk uit zien maar volgens mij zijn ze niet altijd even makkelijk te houden. En mja, wat voor de één'n geweldig huisdier is, is voor de andere 'n saai en onbegrijpelijk iets Kijk maar naar mensen die reptielen houden. Veel mensen geven er commentaar op omdat je niet kan spelen met'n slang of er niet mee kan knuffelen maar dat hoeft ook niet voor iedereen.
't Is maar net wat je van je huisdier verwacht natuurlijk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten