Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2009, 14:19
nicolevrolijk
nicolevrolijk is offline
Omdat ik nog niet echt ongesteld ben geweest en veel last heb van buikpijn heeft mijn moeder een afspraak gemaakt in het ziekenhuis.
Volgende week vrijdag moet ik voor een groot inwendig onderzoek naar het AMC ik ben nog nooit in het ziekenhuis geweest.
Ik moet om 9.00 uur aanwezig zijn op de afdeling gynaecologie voor de voorbereiding en om 10.00 uur begint het onderzoek en duurt 1.5 uur
Ik ben zo bang ik weet niet wat ik moet verwachten in de folder staat dat tijdens de voorbereiding een speculum word ingebracht??
Ik ben zo bang en preuts moet ik helemaal bloot?
Wie kan mij vertellen wat er gaat gebeuren.
Ben echt zo bang
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 14:51
Verwijderd
Een speculum heet ook wel een eendenbek, het is een instrumentje waarmee je vagina wordt opengehouden. Als je goed ontspannen bent doet het geen pijn om dat in te brengen. Ik kan me voorstellen dat het wel moeilijk is om je goed te ontspannen, maar waarschijnlijk doet de gynaecoloog wel zijn/haar best om je gerust te stellen.

Je hoeft niet helemaal bloot, denk ik. Waarschijnlijk moet je eerst je shirt omhoog doen en je broek iets omlaag zodat ze je buik onderzoeken, tijdens de voorbereidende afspraak; later moet je voor het onderzoek je broek en onderbroek uitdoen, maar dan mag je je shirt waarschijnlijk aanhouden. Die gynaecoloog ziet niets anders de hele dag, dus die vindt het echt heel normaal.

Zeg maar wel tegen de gynaecoloog dat je het eng vindt. Dan kunnen ze daar rekening mee houden .
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 15:11
nicolevrolijk
nicolevrolijk is offline
Sarah
Ik krijg ook een klisma en ik moet nuchter komen waar is dat voor.
moet ik ook in zo stoel lijkt me zo vreselijk en pijnlijk.
ik ben zo bang
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 15:12
Mickey_
Mickey_ is offline
Heel veel succes ermee!
En wees niet te bang!
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 15:55
nicolevrolijk
nicolevrolijk is offline
Bedankt Micky voor je steun
ik ben zo bang wil het niet
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 17:12
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Sarah
Ik krijg ook een klisma en ik moet nuchter komen waar is dat voor.
moet ik ook in zo stoel lijkt me zo vreselijk en pijnlijk.
ik ben zo bang
Een klysma is een behandeling waarbij ze van onderaf je darmen schoonspoelen zodat ze ook daar onderzoek kunnen doen. Dit is niet pijnlijk, maar wel een vervelend gevoel in je buik.
In zo'n stoel liggen is niet pijnlijk, doordat je benen in beugels liggen is het juist makkelijker om je te ontspannen. Maar het wel een vreemd gevoel om zo openlijk in zo'n stoel te liggen.

Ik wil je vooral adviseren om tegen je arts te zeggen dat je het eng vindt en dat je niet weet wat ze gaan doen, dan zal die proberen om je gerust te stellen en de arts zal je ook precies vertellen wat hij/zij gaat doen.
Oud 14-09-2009, 17:17
Mobius
Mobius is offline
Wees niet bang, ze gaan je geen pijn doen.
Oud 14-09-2009, 17:26
:DELICIOUS
:DELICIOUS is offline
Misschien kun je het er ook met je moeder over hebben. Waarschijnlijk weet zij je wel gerust te stellen. Maar wees inderdaad maar niet bang. Het is misschien vreemd, en anderhalf uur vliegt om als je daar in die stoel ligt
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 17:54
nicolevrolijk
nicolevrolijk is offline
waarom dan een klisma??
gaan toch ook niet van achteren wat doen
kan er niet met mijn moeder over praten moet niet zeuren zegt ze weet ik zeker
ben zo bang
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 18:05
:DELICIOUS
:DELICIOUS is offline
Omdat het dan waarschijnlijk ook aan je darmen kan liggen dat je niet ongesteld wordt, dat er iets in de weg zit. En kun je er dan niet met een ander familielid over praten? Ik snap in ieder geval wel dat je bang bent, maar misschien dat als je er met iemand in je naaste omgeving over kunt praten, het wat oplucht. In ieder geveel veel succes ermee
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 18:47
Balance
Balance is offline
Citaat:
waarom dan een klisma??
gaan toch ook niet van achteren wat doen
kan er niet met mijn moeder over praten moet niet zeuren zegt ze weet ik zeker
ben zo bang
Probeer het eens, je denkt zeker te weten dat je moeder zegt dat je niet moet zeuren. Maar misschien is je moeder toch wel een beetje begripvol en kan ze je steunen.
Dat je daar heen moet staat al vast, maar een beetje support is altijd prettig toch.
Oud 14-09-2009, 18:49
Pluis
Pluis is offline
Bij ieder lichamelijk onderzoek van een probleem dat in de buik gelegen is wordt ook iig een rectaal toucher gedaan. Nou is daar geen klysma voor nodig, maar wellicht denken ze dat de buikpijnklachten losstaan van de uitblijvende menstruatie en willen ze daarom je darmen onderzoeken? Ik weet het verder ook niet. Weet je moeder misschien meer? Wij kunnen ook niet in het hoofd van je arts kijken, dus naar het waarom kunnen wij alleen maar gissen.

Maar het komt vast wel goed!
Oud 14-09-2009, 18:50
Verwijderd
Misschien kun je van te voren tijdens dat eerste onderzoek even vragen wat ze allemaal gaan doen en waarom ze dan gaan doen? Ik denk dat dat wel wat rust geeft. Verder moet je ook zeker aangeven dat je het eng vindt, dan kunnen ze daar rekening mee houden. Het is heel normaal dat je hier nerveus voor bent, maar bedenk je dat je dit onderzoek voor een goede reden is en dat de gynaecoloog weet wat hij/zij doet.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 16:06
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Bij ieder lichamelijk onderzoek van een probleem dat in de buik gelegen is wordt ook iig een rectaal toucher gedaan. Nou is daar geen klysma voor nodig, maar wellicht denken ze dat de buikpijnklachten losstaan van de uitblijvende menstruatie en willen ze daarom je darmen onderzoeken? Ik weet het verder ook niet. Weet je moeder misschien meer? Wij kunnen ook niet in het hoofd van je arts kijken, dus naar het waarom kunnen wij alleen maar gissen.

Maar het komt vast wel goed!
Je kan ook een echo via die kant doen, maar of er een klysma voor nodig is weet ik eigenlijk niet. Hoewel ik me daar wel enigzinds iets bij kan voorstellen. Een darmonderzoek bij uitblijvende menstruatie is niet het eerste waar ik aan denk, maar bij buikklachten kan het wel. Maar het lijkt me niet bepaald eerste keuze in dit geval.

@TS: Weet je moeder niet meer van de onderzoeken die je krijgt? Heb je foldertjes gehad? Hoe oud ben je trouwens?
Je moet zeker aangeven dat je het eng vind, dat maakt het uiteindelijk voor iedereen makkelijker. Het is echt niet gek om het eng te vinden hoor. Als je het dan fijn vind kunnen ze je precies vertellen wat ze gaan doen.
Oud 15-09-2009, 18:43
nicolevrolijk
nicolevrolijk is offline
bedankt voor je berichtje
ik ben net 16
ben echt zo bang hou niet van dokters en ziekenhuizen
hoever gaat dieeenden bek in me ik ben nog maagd kan dat kwaad
kan er echt niet met mijn moeder over praten ze is turks en taal gaat slecht
ik ben zo bang
xx
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 22:27
Ieke
Ieke is offline
Maar hebben jullie dan niet iets van folders gekregen?

Nee, die eendenbek kan geen kwaad. Alleen kan het wel handig zijn om te zeggen dat je nog maagd bent, dan kunnen ze daar ook rekening mee houden. Net als je moet zeggen dat je bang bent. Als je het niet zegt dan weten ze het ook niet en het is wel goed om rekening mee te houden. Dat maakt het voor jou ook prettiger.
Ik snap best dat je dokters en ziekenhuizen eng vind. Het is ook niet alsof je daar voor je plezier heen gaat, maar het is nodig. Je moet weten wat er aan de hand is, dan kunnen ze er misschien wat aan doen. Je bent echt niet de enige die bang is, veel mensen zijn dat. Ik zou het zelfs eng vinden terwijl ik zelf bijna dokter ben, maar het is gewoon wat anders om zelf patient te zijn. Het gaat om je lichaam en daar heb je al zorgen over.
Ik kan niet zeggen dat je er niks van voelt, het niks voorstelt en het niet vervelend is. Het kan best naar zijn, maar het heeft wel een doel en daarom moet het toch gebeuren. Als je het fijn vind laat ze gewoon uitleggen wat ze gaan doen en zeg ze dat je het eng vind en probeer ook duidelijk te maken waar je bang voor bent als je dat lukt.
Oud 16-09-2009, 16:09
nicolevrolijk
nicolevrolijk is offline
is er een kans dat je maagdenvlies scheurt als er een eendebek in je vagina gaat.
heb op inet gekeken en die dingen zijn best groot ik ben niet zo ruim zie er zo tegen op.
xx
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 18:16
Balance
Balance is offline
Ik weet niet of je er mee bekend bent dat het maagdenvlies niet echt een 'vlies' is? Het maagdenvlies is meer een soort ribbeltje aan de ingang van je vagina. Het maagdenvlies kan al inscheuren van een tampon, dus ook van een eendenbek ja. Maar dikke kans dat het allang gescheurd is. Misschien heb je jezelf wel eens gevoeld van onder, met je vinger. Of misschien ben je wel eens wezen paardrijden. Of misschien heb je wel eens de split gedaan. Allemaal dingen waarvan het ook allang kan zijn ingescheurd. Er zijn ook meisjes die helemaal geen maagdenvlies hebben.
Oud 30-09-2009, 16:08
nicolevrolijk
nicolevrolijk is offline
Ben gisteren naar de gynaecoloog geweest was echt vreselijk het eerste onderzoek viel mee bloedprikken meten en wegen, mocht mijn bovenstukje en mijn broek aanhouden.
toen begon het ik moest op mijn zij gaan liggen en mijn broek laten zakken ging een slang in mijn achterste en voelde water in mij stromen voelde echt zo raar.
Binne twee minuten moest ik naar de wc kreeg krampen en werd misselijk was een vreselijk gevoel.
Werd naar de rontgen gereden en daar hebben ze foto's van mijn buik gemaakt.
Ik had wel een lieve verpleegster die mij naar de onderzoeks ruimte bracht moest mijn bovenstkje uit doen en mijn broekje.
Moest plaats nemen in zo vreselijke stoel voelde me zo verdrietig en hed het koud.
ik had een oudere vrouw als arts ze was wel aardig maar heeft me echt pijn gedaan.
Eerst onderzocht ze mijn buik en ging toen met twee vingers heel diep in me deed echt veel pijn.
Moest me ontspannen en toen kwam die eendebek deed zo pijn dat de tranen over mijn wangen liepen.
Heb er nu nog steeds last van het onderzoek was echt pijnlijk ik kon me niet ontspannen
Moet volgende week terug ik zie er zo tegen op.
Het viel zwaar tegen ben nog banger geworden.
xx
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 19:36
Marit92
Marit92 is offline
dat klinkt niet leuk. gelukkig heb je het vandaag achter de rug
moet je volgende week weer onderzoeken of krijg je de uitslag?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 14:51
nicolevrolijk
nicolevrolijk is offline
Voel me nog steeds niet lekker voelde me echt vreselijk en zo bekeken.
Ze heeft me echt pijn gedaan ging met dat ding heel diep in me.
Ook ging ze met een wattestokje een aantal keren over mijn clitoris dit heeft ze een aantal keren gedaan ik moest me ontspannen zij ze.
Ben zo bang voor volgende week.
xx
Nicole
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten