Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2010, 22:14
wup
wup is offline
Eigenlijk heb ik maar een klein vraagje. Door mijn werk (kroeg, dus veel koud water) en de winter heb echt hele droge handen. Vorige jaren viel het wel mee, maar dit jaar heb ik er echt last van.
Mijn handen doen pijn als ze in aanraking komen met koud of warm water. Het ziet er een beetje vreemd uit. Kan niet goed zien of het kleine rode plekjes zijn of zelfs kleine sneetjes, maar het voelt als sneetjes.

Het zal er wel niets mee te maken hebben, maar de doorbloeding is ook niet optimaal volgens mij. Heb snel blauwe/paarse handen.

Nu is mijn vraag: wat kan ik hier het beste mee? Handcreme en soortgelijke cremepjes hebben vaak parfum en dat prikt als een malle. Ik smeer nu soms maar gewoon vaseline erop, om het vettig te houden, maar is dat wel goed? Ik weet dat er parfumvrije cremes zijn, maar misschien hebben jullie nog geheime gebruiken van je oma ofzo.

Alle tips welkom!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 22:55
Verwijderd
Uierzalf. Of anders iets van de dokter, die heeft vast wel extra vet spul zonder parfum.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 13:36
Verwijderd
Vaseline is prima. Het enige nadeel is dat het erg langzaam intrekt. Wat ik zelf altijd doe als ik erg droge handen heb is 's avonds een hele dikke laag creme op mijn handen smeren en dan katoenen handschoentjes aan. Het kan dan de hele nacht intrekken en 's ochtends kun je de restjes er gewoon afwassen.

Ik gebruik zelf cetomacrogolcreme met vaseline dit is een neutrale creme die niet prikt maar beter smeert dan pure vaseline en je kan het krijgen bij de apotheek net als de handschoentjes. Probeer gedurende de dag ook veel te smeren, ik gebruik zelf dan altijd een gewone handcreme omdat het anders veel te lang duurt voordat het intrekt
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 17:56
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Als je van je werk veel last krijgt, kun je dan niet dunne handschoentjes dragen?
Vaseline blijven smeren is wel een goed idee trouwens. En de creme er niet alleen op smeren, maar ook steeds als je insmeert even lekker masseren, dan wrijf je de creme goed in EN help je de doorbloeding!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 18:18
indigo
indigo is offline
Vaseline trekt inderdaad niet zo lekker in. Zelf heb ik vaseline-cetomacrogolcreme (is ook vaseline, maar dan meer in een zalfvorm) van de huisarts.

Edit: oh, oeps, dit zegt Eva ook. Blijkbaar kun je het ook gewoon bij de apotheek kopen .
Oud 05-01-2010, 18:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik herken dit zo goed. Werk op een ziekenhuislab en was dus honderdduizend keer per dag m'n handen en vooral in de winter is dat echt een ramp. Wat ik doe is zo vaak mogelijk m'n handen invetten, zeker 's nachts voor ik ga slapen, als ik tv ga kijken of iets anders ga doen waarbij ik even een tijdje m'n handen niet nodig heb zodat het lekker kan intrekken. Dan ook goed inwrijven. Ik heb in huis overal tubes rondslingeren maar heb nog steeds niet de ideale handcreme gevonden.

Als je vaseline fijn vindt dan zou je kunnen kijken of je de handcreme van purol fijn vindt. Die is op basis van vaseline maar smeert veel fijner en trekt sneller in. Glycerona is het enige wat op dit moment een beetje helpt bij mij (blauw potje), trekt ook snel in maar is wel dun en ik vind een tube fijner dan een pot. Nivea heeft er ook een intensief voedende creme maar die vind ik niet goed helpen. Dove vind ik ook niet fijn, Atrix wel maar is veel te vet en trekt onwijs langzaam in. Zwitsal ruikt lekker maar helpt ook nauwelijks. Etos en Kruidvat huismerk maken je handen alleen zachter maar genezen niet de wondjes/sneetjes, etc. Als ik jou was zou ik die van purol of van glycerona proberen, zijn allebei niet zo gek duur maar wel fijn en parfum en troepvrij. Ik ga zelf denk ik eens bij de apotheek langs als m'n voorraadje weer op is.
Oud 06-01-2010, 07:50
Verwijderd
Ik heb hetzelfde probleem (alleen zonder dat het door mijn werk komt). Bij mij helpt ook alleen Glycerona. Is volgens mij niet parfumvrij (hij heeft in ieder geval een geurtje...), maar prikt bij mij niet of anders maar heel kort en niet super erg, maar het belangrijkste vind ik dat het echt helpt. De rode plekken en wondjes ed worden echt minder als ik het gebruik. En het is ook nog eens één van de goedkoopste handcremes, natuurlijk ook niet erg. De rest van wat ik geprobeerd heb (en dat is behoorlijk veel), deed niets.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 10:56
wup
wup is offline
Heel erg bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik voor overdag maar Glycerona ga proberen en dan 's nachts bij vaseline blijf ( in ieder geval als ik gewerkt heb) eventueel met die handschoentjes.
Wil er echt graag vanaf, want naast dat het soms echt pijn doet, is het natuurlijk ook nog eens heel erg lelijk.

en excuus voor de volgens mij incorrect Nederlandse titel
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 16:02
sgaapje
sgaapje is offline
Ik had ook erg droge handen met sneetjes en rode plekken. Laatst heb ik Dermalex repair ontdekt, verkrijgbaar bij de apotheek, en het gaat nu echt veel beter met mijn handen! Trekt snel in (al helemaal vergeleken met vaseline ) en het prikt niet. Ik hoef nog niet meer eens dagelijks te smeren
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 16:43
marrel
marrel is offline
Herkenbaar ja. Ik vind de handcreme van Herome erg fijn, trekt ook heel snel in. Is niet zo vet maar daarom vind ik hem overdag juist fijn. Een creme met ginseng erin vind ik ook wel goed helpen. En idd 's nachts smeren zoals je ook al doet. Verder hopen dat het stopt met vriezen ofzo.
Oud 06-01-2010, 21:52
RupertTM
RupertTM is offline
Heb iets vergelijkbaars gehad, uiteindelijk heeft de doktor mij Parfenac geadviseerd. Binnen paar dagen was het weg..

Regels voor berichten