Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2009, 20:56
Hippie :peace:
Hippie :peace: is offline
Ey, ik zit in havo 4, maar moeten nu al naar studiebeurzen enz als vervolg opleiding. Maar mijn 'plan' is dit: Havo diploma halen, daarna vwo doen, als dat goed gaat enz, ben ik op mijn 20ste klaar. Daarna wou ik geschiedenis studeren part time, maar omdat je daarmee weinig kan, nog een 2de studie erbij. Welke 2de studie past bij geschiedenis ? Logisch lijkt Economie&Maatschappij, maar Economie en wiskunde zijn niet me sterkste vakken ( wel voldoende ). Misschien psychologie ? ben wel geinstresseerd hoe mensen denken en waarom enz, maar heb geen biologie, is dat erg ?

Victor
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2009, 21:53
MizZoo
MizZoo is offline
Psychologie kun je best doen als je geen biologie hebt, het is in ieder geval niet vereist.

Studies die goed bij geschiedenis passen lijken mij filosofie, kunstgeschiedenis, politicologie, literatuur, klassieke talen, muziekwetenschappen, etcetera. Als je psychologie en geschiedenis interessant vindt kun je ze gewoon allebei doen, maakt verder niet zo veel uit natuurlijk. Als je een beetje goed kunt leren kun je ze overigens ook gewoon voltijd tegelijk doen, gebeurt vaker bij geschiedenis.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2009, 22:56
ReWout
ReWout is offline
Je moet er wel rekening mee houden dat Plasterk de wetgeving rond het doen van een 2de studie wil veranderen. Hij wil dat hogescholen en universiteiten extra collegegeld kunnen vragen wanneer je een 2de studie gaat volgen. Voor de eerste studie zou je dan nog het wettelijk bepaalde bedrag betalen 1650 euro. Voor de tweede studie komt daar dan nog een onbepaald bedrag bij dat voor iedere universiteit/hogeschool anders gaat worden aangezien ze dat zelf kunnen bepalen. De wetgeving is al goed gekeurd door de 2de kamer maar is in de 1ste kamer op verzet gestuit die het voorals nog tegenhoud... Iig zal de regelgeving (met wellicht een beetje aanpassing) tegen de tijd wanneer jij gaat studeren al doorgevoerd zijn.

Meer info... http://forum.fok.nl/topic/1311466
Met citaat reageren
Oud 30-11-2009, 09:25
Verwijderd
Waarom wil je parttime geschiedenis gaan studeren?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2009, 10:09
Neutie
Neutie is offline
Wat ReWout zegt klopt, maar het is wel zo dat als je twee studies tegelijkertijd doet, het dan niet extra geld kost. Dus dan zul je moeten zorgen dat je je twee bachelors ongeveer tegelijkertijd afsluit (iig in hetzelfde collegejaar).
Ik denk dat je het beste inderdaad de twee studies voltijd kunt gaan volgen, dat wordt door veel mensen gedaan. Je zal dan waarschijnlijk niet in 3 jaar twee bachelors afronden, maar dat is geen enorm probleem toch?
Voor mensen met een psychologie-opleiding is trouwens ook niet heel veel werk.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2009, 16:02
Oke bedankt, en waarom parttime, zodat ik ook wat rust heb, duurt wel iets langer dan als je parttime doet. Ik dacht zo: 2 kee parttime = iets meer dan 1 voltijd. Weet niet of dit klopt, maar zo dacht ik dat het handiger was om dan 2 studies parttime te doen, dat het dan wel iets langer duurt, maar met minder druk.

Victor
Met citaat reageren
Oud 30-11-2009, 16:18
MizZoo
MizZoo is offline
Als je twee studies deeltijd doet krijg je geen stufi.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 10:51
Verwijderd
Citaat:
Oke bedankt, en waarom parttime, zodat ik ook wat rust heb, duurt wel iets langer dan als je parttime doet. Ik dacht zo: 2 kee parttime = iets meer dan 1 voltijd. Weet niet of dit klopt, maar zo dacht ik dat het handiger was om dan 2 studies parttime te doen, dat het dan wel iets langer duurt, maar met minder druk.

Victor
Is er iets waarom je "rust" nodig hebt? Een gewone studie (fulltime) vraagt vaak niet 60 uur per week studie dus je hebt wel veel tijd om te ontspannen en andere leuke dingen te doen. Als je dan twee studies doet dan kom je misschien wel aan 60 uur, maar dit hangt heel erg van de studie af.

Oh, en dit is natuurlijk anders bij technische studies, of geneeskunde, of een studie met veel practica natuurlijk. Maargoed, bij psychologie begint je weekend praktisch op woensdag.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 14:48
oke, dus 2 fulltime studies zou in teorie wel kunnen qua tijd dan ook vooral ?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 17:22
MizZoo
MizZoo is offline
In theorie zou het zeker kunnen. Er zijn zelfs mensen die drie studies tegelijk doen. Geschiedenis en Psychologie lijkt mij een combo waar dat zeker goed te doen is, die studies staan nou niet echt bekend om hun zware studielast.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 20:59
Verwijderd
RECHTEN kun je overal mee combineren. In combinatie met geschiedenis krijg je een soort rechtsfilosofie.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2009, 13:22
Verwijderd
Dat klopt, zeker in Leiden heb je veel van dit soort combi's, ook met bijv. Journalistiek.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2009, 16:26
journalistiek lijkt me nou nietgeweldig , rechten klinkt ook wel leuk ^^ ook omdat je met geschiedenis studeren ook filosofie krijgt ( athans op vrije universiteit Amsterdam ). Daar is vast en zeker ook wel rechten / psychologie te studeren. Bedankt^^ denk dat het dan 1 van die 2 word. Eerst maar zorgen dat ik havo diploma heb ^^. Nog verdere ideen / tips zijn altijd welkom

Victor
Met citaat reageren
Oud 03-12-2009, 08:35
Verwijderd
Zowel geschiedenis als psychologie hebben weinig colleges en vooral zelfstudie, dus dat is prima te combineren. Je kunt bovendien bij allebei de studies vrijstelling voor de minor krijgen.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2009, 18:52
Verwijderd
Rechten heeft trouwens ook weinig contacturen en veel zelfstudie.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2009, 16:54
ReWout
ReWout is offline
Citaat:
oke, dus 2 fulltime studies zou in teorie wel kunnen qua tijd dan ook vooral ?
Ligt eraan welke studie je doet. BIj alfa studies kunnen velen denk ik wel makkelijk 2 studies tegelijk doen, terwijl dat bij beta studies maar een handjevol mensen zijn die het aankunnen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2009, 14:14
*oma*
*oma* is offline
Ik zou het niet doen als ik jou was. Het eerste jaar studeren is sowieso wennen en dan ook nog twee studies tegelijk!
Zelf heb ik ook twee studies tegelijk gedaan (Spaans en pedagogiek) en dat was geen succes. Spaans heeft dan ook veel contacturen, dus daar kwam het ook wel door. Maar los van mijn eigen ervaring raad ik het je toch af.
Oud 07-12-2009, 18:53
Verwijderd
Je kan wel beginnen met 1 studie en dan halverwege het jaar starten met nummer 2. Zo ben je al wel gewend aan het studeren en op kamers wonen e.d. en gaat het waarschijnlijk gemakkelijker.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2009, 11:39
Neutie
Neutie is offline
Of in je tweede jaar beginnen met de tweede studie, dat gebeurt ook vaker. Dan weet je denk ik ook beter of je het aan zal kunnen.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2009, 19:54
*oma*
*oma* is offline
Ja, dat lijkt mij inderdaad ook een beter plan
Oud 10-12-2009, 22:39
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Hoezo kun je met geschiedenis weinig worden? Is bij mij niet bekend. En ehm, dat van die 2e studie is bij deze van de baan. Je moet wel al met een 2e studie beginnen op het moment dat je met de eerste bezig bent, maar verder gaat het niets meer kosten. Zijn de hogescholen en universiteiten met de studentenbond overeengekomen.

Btw. ik zou niet meteen met twee studies tegelijk beginnen. De overgang van middelbaaronderwijs naar universitair is al een grote sprong, andere manier van studeren, meer zelfstudie, dus veel meer zelfdiscipline. Daarnaast leer je heel veel over jezelf in een korte periode: is deze studie wel wat voor mij? Laat staan: zijn deze twee studies wat voor mij? Ik zou gewoon 1 fulltime studie nemen. Als je eenmaal je P hebt, kun je zolang over je studie doen (niet langer dan 10jaar nee) als jezelf wil. Heb je nog een beetje structuur, kun je je vol op 1 studie richten en desnoods op jezelf gaan wonen. Wat ook een behoorlijke aanslag pleegt op je tijd/gemoedstoestand. Er komt dan al zóveel op je af.

Maak maar eerst je havo af en ga dan naar VWO, ik denk dat je ook wel erg ver vooruit denkt hoor.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten