Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-01-2010 om 15:17. Reden: fijt :eek: |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik ben het met Quis eens dat het woordje 'quasie' in dit gedicht, en vooral met heb beeld dat zij wil creëren, wel essentieel is. Maar ik vind ook dat het woordje inderdaad ook erg uit de toon valt, vergeleken met het 'gemakkelijke' taalgebruik er omheen. Niet dat quasie nu een moeilijk woord is of een niet 'normaal' woord, maar het spring er te veel uit.
Misschien ligt het er aan dat het voorbeeld van 'quasie vervlogen tijd' een beetje uit de toon valt vergeleken met de andere voorbeelden. Alle andere voorbeelden kunnen ook echt gebeuren (een halve hartslag natuurlijk niet, maar dat klink alsof het kan), maar als je 'quasie vervlogen tijd' leest denk je: "Huh? Dat kan toch helemaal niet." Het is natuurlijk niet zo dat alles wat er in een gedicht staat moet kunnen, maar als je voorbeelden gebruikt die wel kunnen en opeens iets wat niet kan, dan valt dat nogal op. Het gedicht vind ik ondanks die ene voorbeeld van een hoog niveau! ![]()
|
Verwijderd
|
Bedankt voor alle uitgebreide reacties!
![]() Hieronder versie twee, met enkele aanpassingen. Zo heb ik de slash weggelaten (hoe loopt 't dan?); "quasi-" vervangen door "semi-" omdat de betekenis zo blijft, maar het woordt minder opvalt door de klank; "tijd" vervangen door "dagen," omdat ik me ineens stoorde aan het twee keer voorkomen van ''tijd'' en natuurlijk aan het slot zitten rommelen. Het is nu anders, maar ik vind het zelf geen verbetering, wat jullie? Je voldoet niet Ik deed mijn beter. Maar in mijn hoofd mijn wereld, neemt niemand ooit genoegen met een kwartslag; Een probeersel tot een poging tot een halve hartslag; Of tijdens het semi-vervliegen van de dagen; Een mysterie deels onthuld. Ik deed mijn beter. Maar alleen een glas hé-le-maal vol. Is best. |
![]() |
|
Ik heb eerst het tweede gelezen, toen het eerste en toen jullie reacties. Ik vind semi eigenlijk net zoiets als quasi en ik vind het allebei een beetje gekke woorden. Ik begrijp wat je ermee uit wil drukken en ik moet toegeven dat ik eigenlijk ook geen passend alternatief verder weet. Ik vind het einde op zich wel verbeterd, al moet de punt achter vol weg en ik zou ook helemaal gewoon aan elkaar schrijven. Je hoeft niet te moeilijk te doen met interpunctie, laat de lezer zelf maar uitvogelen hoe het het best gelezen kan worden. "Ik deed mijn beter" vind ik mooi, de boodschap van het gedicht is daar ook meteen helemaal duidelijk door, ik weet alleen niet of ik het zou herhalen. En ik zou een komma zetten tussen mijn hoofd mijn wereld. Of misschien moet je heel "mijn hoofd" weglaten, dat kan toch ook wel? Mijn algemene tip voor je is in elk geval dat je de interpunctie wat moet normaliseren en beperken, die puntkomma's zijn wat mij betreft ook nogal overbodig.
En ben ik nu gek, of komt het woord 'tijd' nu helemaal niet meer voor in het gedicht, en in de eerste versie ook maar één keer? Ik vind het vervliegen van dagen overigens wel een verbetering ![]()
|
Verwijderd
|
Versie drie, n.a.v. de reactie van Vogelvrij. Zo bedoel je? Mijn hoofd mijn wereld vind ik zelf essentieel voor het 'metrum' dus dat laat ik liever zoals het is. ''tijd'' Komt overigens voor in ''tijdens.''
Je voldoet niet Ik deed mijn beter. Maar in mijn hoofd, mijn wereld, neemt niemand ooit genoegen met een kwartslag Een probeersel tot een poging tot een halve hartslag Of tijdens het semi-vervliegen van de dagen Een mysterie deels onthuld. Ik deed mijn beter. Maar alleen een glas hélemaal vol is best. |
![]() |
|
O, maar dat had ik dan eerder een reden gevonden om het te laten staan, want tijd en tijdens zijn natuurlijk niet hetzelfde, tijd bevat een t-klank waar tijdens een d heeft, dat vind ik dan juist wel mooi. Maar het beeld van (half/semi/quasi/bijna) vervliegende dagen vind ik wel mooier.
En ja, zo vind ik het al een stuk beter! Maar ik bedoelde dit: Je voldoet niet Ik deed mijn beter. Maar in mijn hoofd, mijn wereld, neemt niemand ooit genoegen met een kwartslag. Een probeersel tot een poging tot een halve hartslag of tijdens het semi-vervliegen van de dagen, een mysterie deels onthuld. Maar alleen een glas helemaal vol is best.
|
Ja, ik snap je punt, het is alleen dat ik in gedichten zelf juist altijd op zoek ga naar zulk soort herhalingen, dat ik die juist wel mooi vind. Maar dat lijkt me iets waarbij smaken verschillen, een keuze die je zelf mag maken
![]() ![]()
|
Zoals ik het begrijp, is vervliegen een proces wat inderdaad wel of niet gebeurt, maar juist omdat het een proces is, hoeft het niet volledig te gebeuren en ik stel me zo voor dat het dus ergens blijft steken, dat ze wel iets vervlogen zijn, maar niet helemaal.
||
Citaat:
Verder zou ik graag nog zinnig commentaar geven, maar het meeste heb je al aangepast. ![]()
|
Verwijderd
|
Hoi Quis,
Ik vind dat je goede ideeen hebt en deze mooi verwoordt, alleen lijkt het gedicht te klein voor alle vondsten die je erin stopt. Zo blijft het wat onduidelijk als je het leest. (Voor mij in ieder geval.) Toen ik jouw uitleg had gelezen waar het overging werd het me pas goed duidelijk. Gister was ik mooie gedichten op DoP aan het zoeken, en toen kwam ik in het eerste en tweede korte gedichten-topic, waar we toen allebei veel postten. Uit dat topic heb ik bijna alleen maar gedichten van jou gehaald, omdat ze me raakten. Dat was juist omdat ze zo duidelijk waren denk ik. Als je wilt weten welke gedichten dat waren, roep je maar dan pm ik eventjes. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Je hebt een heel goed punt. Het is ook zeker een gedicht dat ik over een aantal weken nog eens oppak en misschien helemaal hetschrijf. Momenteel lukt dat niet echt meer.
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik volg dit topic, maar heb nog niet gereageerd
![]() Het gedicht loopt mooi, de rijm is goed gevonden zonder dat het gefroceerd aandoet. Voor 'of tijdens het semi-vervliegen' kun je misschien 'of tijdens een soort van vervliegen' gebruiken, al krijg je dan wel heel erg een stopwoordjeseffect en dat wil je misschien niet. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Hotelschool 2 MB | 500 | 27-05-2007 18:45 | |
Films, TV & Radio |
The Da Vinci Code (mei 2006) Faerie | 258 | 22-06-2006 16:29 | |
Psychologie |
Niet meer naar school willen, voel me gevangen en depressief Lil'Girl | 3 | 04-11-2003 14:57 | |
Psychologie |
Adoptie??? ** Phoebe ** | 18 | 31-05-2003 17:10 | |
Lifestyle |
Denk jij dat je een goede ouder zal zijn? Roos | 52 | 03-06-2002 22:01 |