Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2010, 18:05
Verwijderd
Ik was alvast een beetje aan het nadenken over de zomervakantie en heb daarom ticketprijzen opgezocht. Ik heb toen een retourticket voor de zomer naar Shanghai voor 422,- euro gevonden.
Nu vond ik deze prijs toch wel redelijk goedkoop voor zo'n bestemming dat mijn vriend en ik er steeds meer over denken om echt naar china te gaan.
We dachten aan ongeveer 2,5 weken en op dit moment zouden we een kleine rondreis willen maken. Shanghai- Beijing - Xian - Shanghai.
Wij hebben echter weinig ervaring met backpacken. Alleen 2 weken in hongarije en ik heb 5 maanden wat in zuid amerika gewerkt/ gereisd.

Nu wil ik dus graag weten of het te doen is om zonder ervaring en de taal te beheersen door dit land te reizen. Hebben jullie verder nog tips do's/dont's?
Daarnaast hebben we geen ruim budget. Maximaal 800/1000 euro voor de hele vakantie. Inclusief ticket ed. Is dat te doen?
Advertentie
Oud 07-01-2010, 22:29
Verwijderd
Ik denk dat je er prima kunt reizen zonder dat je de taal kent. En zeker in de grotere steden zal er vast wel iets kennis van Engels zijn, zeker in guesthouses en andere plekken waar ze veel met toeristen te maken hebben.

Voor de kosten zou ik gewoon eens wat googlen naar guesthouses of hotels in die steden, en kijken wat het kost. Er zit veel variatie in natuurlijk, maar zo krijg je wel een beeld waar je minimaal op moet rekenen
Oud 10-01-2010, 15:26
Breg
Breg is offline
Ik ben 2 jaar geleden in Beijing and Shanghai geweest, en het valt behoorlijk tegen met hoeveel mensen Engels spreken. Jongeren spreken het vaak nog wel een beetje en op echt toeristische plekken ook nog wel, maar bv. taxi-chauffeurs weer helemaal niet.

Omdat de Chinese uitspraak ontzettend lastig is door verschillende toonhoogtes e.d. is het waarschijnlijk makkelijk om een reisgids/talenboek mee te nemen zodat je bv. bepaalde zinnen of woorden aan kunt wijzen. Ook met adressen van bv. hostels is het handig om altijd het adres in het Chinees bij je te hebben zodat je dit aan taxi-chauffeurs kunt laten zien. Heb zelf in Shanghai ook regelmatig de metro genomen, maar bussen begreep ik echt niks van, en taxi's zijn ook behoorlijk goedkoop. Heb zelf van Shanghai naar Beijing de trein genomen; makkelijk, behoorlijk snel, en de hoge snelheids lijnen zijn ook erg comfortabel.

Verder is eten behoorlijk goedkoop; afhankelijk van waar je naar toe gaat natuurlijk. In Shanghai zijn redelijk wat Westerse restaurants waar je al snel 10-15 euro voor een maaltijd betaalt, maar er zijn ook heel veel eethuisjes waar ze een soort soep maken waarvoor je zelf de ingredienten kan kiezen (verschillende noodles, soorten vlees, groenten, enz.) en dit kost je misschien 2 euro voor een vullende avondmaaltijd.

Hostels kosten misschien zo'n 5 euro pp, dus dan zit je met eten en overnachtingen op zo'n 15 euro per dag misschien. Dan nog kosten voor transport, toeristische dingen enzo. Denk dat 800 euro misschien wat krap is, maar dat het met 1000 euro wel te doen moet zijn.
Oud 12-01-2010, 18:46
battlestar
battlestar is offline
Ik denk dat 800 euro inderdaad krap wordt. Zou ook eerder op 1000 euro rekenen. Vergeet niet dat je voor China een visum en inentingen moet halen.

De taal kan soms lastig zijn, want de oudere Chinezen spreken geen/nauwelijks Engels. Daarom is het handig om, als je van te voren hotels/hostels boekt, hiervan het adres uit te printen zodat je het aan een taxichauffeur kan laten zien. Soms staat het adres er ook in Chinese tekens bij, dat is ook wel handig want sommige Chinezen kennen het Westerse schrift niet. Nog een tip; koop een "Point it" boekje, zo'n plaatjesboekje dat je dingen kunt aanwijzen. Daar had ik wel wat aan toen ik pleisters moest hebben in een mini dorpje ergens.
Maar in Shanghai, en Beijing kom je zonder boekjes denk ik ook wel ver.

Op je route liggen nog wel leuke andere plaatsen waar je langs kan gaan: Ping Yao, het oude centrum staat op de werelderfgoedlijst, erg mooi. Wij zijn er vanuit Beijing naartoe gereden, is wel een eind, maar ik denk dat je er met de trein ook wel kan komen. Vanuit Ping Yao kun je de nachttrein nemen naar Xi'an. Je kan kiezen tussen hard sleepers coupeetjes (zeg maar 2e klas) en soft sleepers (1e klas). Ik zou zeker voor soft sleepers gaan als je nog een beetje nachtrust wil hebben. Scheelt ook niet zoveel in prijs verder. Vanuit Xi'an hebben we de nachttrein genomen naar Suzhou, dat ligt ongeveer 2 uur voor Shanghai. Is ook de moeite waard om te stoppen, wordt 'het Venetie van het Oosten' genoemd met allemaal grachtjes en mooie tuinen enzo. Erg rustige stad. En uiteindelijk hebben we een sneltrein naar Shanghai genomen.

Ohja, boek je treinreizen ruim van te voren (4 maanden is niet te vroeg) want de treinen zitten over het algemeen stampvol. En zorg dat je ruim (1.5 uur voor vertrek) van te voren aanwezig bent op het station.
In de treinen is kokend water beschikbaar, dus je kan instant noodles meenemen Verder zijn er in de slaapcabines lakens/dekens maar ik vond ze niet echt heel schoon en had gelukkig een lakenzak (Xenos) mee.

Laatst gewijzigd op 12-01-2010 om 18:58.
Oud 12-01-2010, 18:49
battlestar
battlestar is offline
Even opgezocht: wij hebben deze reis gedaan een paar jaar geleden (zijn nu wel wat dingetjes veranderd in het reisschema), maar dan heb je een idee.
http://fox.nl/individuele-vakanties/..._programma.asp
Advertentie

Regels voor berichten