Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2010, 19:12
scholiertjuh123
scholiertjuh123 is offline
hallo,

ik zit in 6vwo N&G. Ik ben bezig nu met mijn profielwerkstuk. Ik ga het houden over anemie. Ik ben bijna klaar met de theorie. Alleen moet ik nog een proef uitvoeren. maar ik weet niet precies wat. Hebben jullie misschien ideeën voor me??...

ik wilde eerst de bloeddruk opmeten van anemiepatiënten, maar mijn bio docent heeft het afgekeurd....

alvast bedankt,

Anna
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2010, 13:44
Verwijderd
Citaat:
hallo,

ik zit in 6vwo N&G. Ik ben bezig nu met mijn profielwerkstuk. Ik ga het houden over anemie. Ik ben bijna klaar met de theorie. Alleen moet ik nog een proef uitvoeren. maar ik weet niet precies wat. Hebben jullie misschien ideeën voor me??...

ik wilde eerst de bloeddruk opmeten van anemiepatiënten, maar mijn bio docent heeft het afgekeurd....

alvast bedankt,

Anna
Ik denk niet dat het heel makkelijk zal worden op proeven te doen op patienten aangezien je daarvoor in principe toestemming moet hebben van de medische ethisch commissie en die toestemming krijg je niet. Dus tenzij dat jezelf heel veel mensen kent met anemie, zal ik het maar uit je hoofd zetten. Wellicht kan je een ziekenhuis benaderen voor normaal waarden.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2010, 12:29
MrsMojoRisin
MrsMojoRisin is offline
Je kan met een monster hemoglobine m.b.v. een spectrofotometer een ijklijn maken van de extinctie tegen de concentratie, en vervolgens op die manier de hemoglobine waarde bepalen van een of meerdere bloedmonsters... of je kan rode bloedcellen tellen in een bloedmonster. Dan moet je wel beschikking hebben over een lab, ik zou hiervoor ziekenhuizen benaderen.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 18:49
Mistraelle
Je hebt inderdaad een moeilijk onderwerp gekozen om zelf proefjes mee uit te kunnen voeren. Als je echt met bloed wilt gaan werken dan kom je er niet onderuit om naar een ziekenhuis te gaan of om op internet data op te zoeken van mensen die al soortgelijke onderzoeken hebben uitgevoerd. Als je echt zelf aan de slag wilt, en je kent mensen met anemie, dan zou je ook kunnen lijken hoeveel van deze mensen ook uiterlijke kenmerken hiervan vertonen. Het is bijvoorbeeld bekend dat de nagels van mensen met chronische anemie concaaf worden (lepelvormig). Daarnaast hebben ze vaak een droge huid, eerder kortademig bij inspanning, etc. Dit zou je bijvoorbeeld ook kunnen onderzoeken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten