Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2009, 14:48
TheeEi
TheeEi is offline
Over een paar jaar of maanden verdwijnt de strippenkaart, rond die tijd moet iedereen een ov-kaart hebben aangeschaft. maar heb je liever een OV-kaat of een strippenkaart?

Ikzelf een strippenkaart (omdat ik het meest met de bus reis....)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2009, 16:03
Nona
Nona is offline
Natuurlijk liever een strippenkaart. Ik houd niet van geintjes als: "oeps, je vergeet uit te checken, nu moet je bergen extra betalen", of: "oh, je hebt geen saldo? Tien kilometer verderop is wel een oplaadpunt, maar je zult daarheen moeten lopen", of: "ja je mag mee, maar dan moet je eerst twintig euro voorschieten, ook al wil je maar voor drie euro reizen". Daarnaast vind ik dat mijn identiteit niemand iets aangaat als ik een treinkaartje wil kopen, maar de NS wil blijkbaar wel weten wie ik ben. Waarom in godsnaam? Ik heb niets te verbergen, maar dat dwingende karakter hiervan is wel kut. Plus natuurlijk het vermoeden dat dit wederom aanleiding zal zijn om het OV flink duurder te maken. Gelijktijdig met de kilometerheffing, toevallig. Vraag mij niet waar al dat geld blijft.

Ik maak me er niet zo druk over als hier lijkt, maar mijn argumenten zijn duidelijk.
Oud 29-11-2009, 20:53
T_ID
T_ID is offline
Beide systemen hebben nadelen. Maar men had de OV chipkaart moeten schrappen, en terug moeten gaan naar de tekentafel om een werkend systeem te ontwerpen alvorens alles op de schop te gooien. Nu wordt je aan de lopende band opgelicht met falende uitcheck-automaten, en kan iedereen met een beetje technisch verstand jouw kaart klonen en op jouw kosten reizen.

Nu is het een mislukt prestigeproject van dit kabinet, dat de consument door de strot wordt geduwd. Alleen al het feit dat Rotterdamse studenten massaal nog zonder OV chipkaart zaten toen die verplicht werd gesteld betekend al dat het project mislukt is.
Oud 29-11-2009, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Natuurlijk liever een strippenkaart. Ik houd niet van geintjes als: "oeps, je vergeet uit te checken, nu moet je bergen extra betalen", of: "oh, je hebt geen saldo? Tien kilometer verderop is wel een oplaadpunt, maar je zult daarheen moeten lopen", of: "ja je mag mee, maar dan moet je eerst twintig euro voorschieten, ook al wil je maar voor drie euro reizen". Daarnaast vind ik dat mijn identiteit niemand iets aangaat als ik een treinkaartje wil kopen, maar de NS wil blijkbaar wel weten wie ik ben. Waarom in godsnaam? Ik heb niets te verbergen, maar dat dwingende karakter hiervan is wel kut. Plus natuurlijk het vermoeden dat dit wederom aanleiding zal zijn om het OV flink duurder te maken. Gelijktijdig met de kilometerheffing, toevallig. Vraag mij niet waar al dat geld blijft.

Ik maak me er niet zo druk over als hier lijkt, maar mijn argumenten zijn duidelijk.
Tsja, het OV is al veel duurder gemaakt door de invoering van de OV-chipkaart (prijs van een 1-zonerit met de GVU ging van €1,60 naar €2,60 oid) dus die vrees is helaas al waarheid geworden.
Nu kun je natuurlijk met een 'anonieme chipkaart' reizen, maar ook die moet je opladen en zie daar, je bent echt niet meer anoniem.
Daar komt nog eens bij dat het nu veel irritanter is om met het OV te reizen. 'Vroeger' was het gewoon heel simpel bij binnenkomst je OV-jaarkaart laten zien of je strippenkaart en klaar was je. Nu moet je inchecken en uitchecken. Dat zijn dus sowieso al meer handelingen en inderdaad, vergeet je uit te checken, ben je ineens heel veel meer kwijt dan je had gedacht (of nog erger, dat ding werkt niet of staat uit, ben je ook ineens een boete rijker).
Nee, voor mij geen OV chipkaart. Nog even los van het feit dat je met je 'studenten' OV-chipkaart ook niet overal gratis kunt reizen (GVB boekt gewoon geld af bijv.) en dat de klachtenprocedures en afhandeling echt dramatisch is....
Met citaat reageren
Oud 30-11-2009, 09:55
ganralph
ganralph is offline
ik ben steeds grotere voorstander aan het worden van de ov-chipkaart. de redenen:

- ik check altijd netjes in en uit, en in ongeveer 30% van de gevallen wordt er niets of alleen de basis van 75ct afgeschreven. heb voor de duidelijkheid geen abonnement en reis niet zwart, maar heb sinds de invoering van de chipkaart al heel vaak gratis gereisd

- één keer een foute afschrijving gehad. formulier netjes ingevuld en kreeg meer geld terug dan dat er verkeerd was afgeschreven (en meer dus dan ik had opgegeven)

- minimaal 1 keer per maand een tram of bus waarin alle chipautomaten stuk zijn, dus ook weer gratis reizen

de ov-chipkaart is een ongelofelijk knakensysteem, maar zolang het in mijn voordeel rammelt, maak ik me niet zo druk

maar goed, het blijft vreemd dat er in de meeste westerse wereldsteden een goed werkend chip-systeem bestaat, maar dan men hier weer zo nodig iets anders moest ontwikkelen.

Laatst gewijzigd op 30-11-2009 om 11:47.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2009, 11:41
PV
PV is offline
zolang het niet hoeft (en in Brabant hoeft het gelukkig nog niet) reis ik met strippenkaarten en losse treinkaartjes. ik heb intussen wel 2 ongeactiveerde persoonsgebonden ov chipkaarten.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2009, 13:30
Verwijderd
Als het zou werken vind ik het nog niet eens zo'n gek idee, maar steeds geld kwijt zijn omdat je wel wíl uitchecken maar dat door kapotte automaten niet kunnen.. ja, je kunt wel je geld terugkrijgen, maar gedoe steeds. Laat het eerst maar eens fatsoenlijk werken.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2009, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Tsja, het OV is al veel duurder gemaakt door de invoering van de OV-chipkaart (prijs van een 1-zonerit met de GVU ging van €1,60 naar €2,60 oid) dus die vrees is helaas al waarheid geworden.
Dat is alleen op een anonieme kaart geloof ik. Met mijn persoonlijke kaart betaalde ik vanaf Oost naar West €1,34 per enkele reis.

Dat neemt niet weg dat je uiteraard gelijk hebt en dat de prijsstijging exorbitant is.

De chipkaart is om een aantal redenen een heel goed idee:
1) Verdwijnen van de zeer ongelukkige verdeelsleutel en de bijbehorende telmaand. Met andere woorden; de vervoersbedrijven gaan geld ontvangen voor het daadwerkelijke aantal reizigers en de afstanden die ze ontvangen en dit wordt niet eens per jaar opnieuw berekend.
2) In theorie is het natuurlijk een geweldig iets dat we met één kaart alle OV-soorten kunnen bedienen, wat het ook voor de vervoersbedrijven en de concessieverleners(de overheid) makkelijker maakt
3) In theorie gaat het gebruiksgemak daarmee dus omhoog
4) Je hoeft niet iedere keer een los kaartje te kopen
5) Je hoeft niet te weten hoeveel zones je reist, nou is dat niet zo'n probleem voor mensen die in voornamelijk hun eigen stad reizen, maar voor mensen van buiten de regio wel
6) Er kan aan de hand van de statistische gegevens door de vervoerders beter ingespeeld worden op de vervoersvraag dan nu

Echter, er zitten een hele hoop haken en ogen aan de implementatie.
Aan punt 1 zitten absoluut geen haken en ogen. Dit zal kostenbesparend werken en leugenachtige handmatige tellingen doen verdwijnen.
Bij punt 2/3/4 begint het al te wringen. Alleen al het enorme gezeik bij het overstappen van de ene op de andere modaliteit levert voor de gebruikers een probleem op.

De OV-chipkaart heeft voor mij ook een enorm privacy-issue. Reisgegevens van klanten worden pas geanonimiseerd na jaren, maar als ik mijn eigen reisgegevens wil inzien kan ik niet zien bij welke halte ik ben in of uitgestapt. Dat is vervelend als je het een half jaar na dato ineens wil declareren bijvoorbeeld. Met een papieren kaartje lever je simpelweg het kaartje in, of de strippenkaart natuurlijk, daar staan zonenummers op. Het is me trouwens ook opgevallen dat zo'n beetje de helft van alle keren dat ik het ding gebruikt heb de reizen niet zijn opgenomen in het overzicht, zowel bij de RET, Connexxion als het GVB.

De technische implementatie van de anonieme kaarten is ook een issue, evenals de controle bij de uitgifte van de kaarten (daarbij verwijs ik naar de jongeman die eerst een half jaar als Osama Bin Laden en daarna als Koningin Beatrix heeft gereisd). Ik zou dus rustig een kaart kunnen aanvragen op naam van mijn buurman.

We zouden trouwens het hele in en uitcheckprobleem kunnen oplossen door ze in alle modaliteiten op dezelfde manier aan te bieden en wel bij de in/uitgang van alle metro's en treinen lezers plaatsen in plaats van op de perrons. daarmee voorkom je situaties zoals die bij Arriva op de MerwedeLingeLijn dat je eerst aan de voorkant van het station moet uitchecken en inchecken bij NS voordat je verder kan reizen en daarmee dus je overstap mist. Het zou het voor toeristen ook makkelijker maken omdat die niet bij ieder verschillend vervoersmiddel op een andere manier moeten in en uitchecken of moeten leren welke vervoerder hier nou precies rijdt.

Nog een bezwaar is inderdaad zoals Dittrich aangaf, dat de vervoersmaatschappijen tot op zekere hoogte eigen tarieven mogen gaan hanteren en dat die tarieven bizar hoog kunnen liggen in sommige gevallen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2009, 14:44
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
als ik mijn eigen reisgegevens wil inzien kan ik niet zien bij welke halte ik ben in of uitgestapt.
op een papieren uitdraai van je reisgegevens staat dat volgens mij wel, en voor je online overzicht schijn je dat aan te kunnen vragen. maar goed, zo'n aanvraag betekent dus dat je translink systems toestemming geeft om al je gegevens te de-anonimiseren.

Citaat:
Het is me trouwens ook opgevallen dat zo'n beetje de helft van alle keren dat ik het ding gebruikt heb de reizen niet zijn opgenomen in het overzicht, zowel bij de RET, Connexxion als het GVB.
het online overizcht is idd heel raar wat dat betreft. papieren uitdraaien zijn iets overzichtelijker

Citaat:
We zouden trouwens het hele in en uitcheckprobleem kunnen oplossen door ze in alle modaliteiten op dezelfde manier aan te bieden en wel bij de in/uitgang van alle metro's en treinen lezers plaatsen in plaats van op de perrons. daarmee voorkom je situaties zoals die bij Arriva op de MerwedeLingeLijn dat je eerst aan de voorkant van het station moet uitchecken en inchecken bij NS voordat je verder kan reizen en daarmee dus je overstap mist. Het zou het voor toeristen ook makkelijker maken omdat die niet bij ieder verschillend vervoersmiddel op een andere manier moeten in en uitchecken of moeten leren welke vervoerder hier nou precies rijdt.
het grote voordeel van poortjes zoals bij de Metro in Rotterdam en Amsterdam is natuurlijk dat je a) veel moeilijker zwart kunt rijden; b) niet kunt vergeten uit te checken en c) je krijgt geen rijvorming ín de trein.

wat betreft c) kijk eens hoeveel mensen er 's ochtends uit een intercity Utrecht-Amsterdam wringen. als die allemaal nog in de trein langs een automaatje moeten, doen kan dit best wel eens vertraging in de hand werken. een station kun je beter inrichten om doorstroom te bevorderen dan een trein.

problemen krijg je echter (en ik vermoed dat de MerwedeLingeLijn hetzelfde werkt) wanneer twee vervoerders hetzelfde perron gebruiken. Stations als Amsterdam Amstel hebben dat probleem ook. je kunt vanaf één station zowel met NS als met GVB reizen, dus staan er nu twee soorten apparaten. ik ben voorstander van poortjes onderaan de trap, vóór het perron, voor alle reizigers. laat de vervoerbedrijven maar uitzoeken wie wat krijgt als zij zo nodig verschillende tariefsystemen willen hanteren.

speaking of which: het blijft totaal belachelijk dat je met een los GVB-kaartje (2,40 of 2,60 of zo) niet over kunt stappen op bussen van andere vervoerders. er zijn zelfs haltes in Amsterdam waar geen GVB-bussen rijden en waar je dus veelal niet kunt komen zonder een tweede kaartje te kopen.
Oud 30-11-2009, 14:52
Verwijderd
Citaat:
op een papieren uitdraai van je reisgegevens staat dat volgens mij wel, en voor je online overzicht schijn je dat aan te kunnen vragen. maar goed, zo'n aanvraag betekent dus dat je translink systems toestemming geeft om al je gegevens te de-anonimiseren.
Dat betekent dus dat de gegevens door anderen wel in te zien zijn (TLS) maar niet door de gebruiker zelfs. Dat is de omgekeerde wereld natuurlijk.

Citaat:
het online overizcht is idd heel raar wat dat betreft. papieren uitdraaien zijn iets overzichtelijker
En niet meer van deze tijd.

Citaat:
het grote voordeel van poortjes zoals bij de Metro in Rotterdam en Amsterdam is natuurlijk dat je a) veel moeilijker zwart kunt rijden en b) niet kunt vergeten uit te checken.
Vergeten uit te checken is iets wat gebruikers gewoon moeten leren. Dat zie ik niet zozeer als een probleem maar als een manier hoe er geleerd moet worden om te reizen. Over vijf jaar heeft niemand het daar meer over.

Citaat:
problemen krijg je echter (en ik vermoed dat de MerwedeLingeLijn hetzelfde werkt) wanneer twee vervoerders hetzelfde perron gebruiken. Stations als Amsterdam Amstel hebben dat probleem ook. je kunt vanaf één station zowel met NS als met GVB reizen, dus staan er nu twee soorten apparaten. ik ben voorstander van poortjes onderaan de trap, vóór het perron, voor alle reizigers. laat de vervoerbedrijven maar uitzoeken wie wat krijgt als zij zo nodig verschillende tariefsystemen willen hanteren.
Bij jouw voorbeeld heb je dus een probleem omdat je dan bij het overstappen eerst naar de andere in en uitcheckapparaten moet. Als je vanaf bijvoorbeeld het Weesperplein komt en je trein staat er al zou je dat niet redden. Paaltjes op het perron zijn dan wel wenselijk maar het lijkt me handiger als ze in iedere trein en metro (net als in de bus en trams) bij de deuren ingebouwd zouden zijn.

Uiteraard kan je zwartrijden tegengaan door de poortjes daarnaast gewoon te handhaven en dat is technisch niet gecompliceerd.

Citaat:
speaking of which: het blijft totaal belachelijk dat je met een los GVB-kaartje (2,40 of 2,60 of zo) niet over kunt stappen op bussen van andere vervoerders. er zijn zelfs haltes in Amsterdam waar geen GVB-bussen rijden en waar je dus veelal niet kunt komen zonder een tweede kaartje te kopen.
Dat komt omdat het kaartje door de GVB zelf gemaakt wordt geloof ik. Als je een standaard nationale strippenkaart á 3 zones hebt van €2,40, dan zijn ze in de Connexxionbussen verplicht deze aan te nemen bij het overstappen totdat ze helemaal over zijn op de OV-chipkaart.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 08:37
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Dat betekent dus dat de gegevens door anderen wel in te zien zijn (TLS) maar niet door de gebruiker zelfs. Dat is de omgekeerde wereld natuurlijk.
ik bedoelde dus dat je - volgens mij - kunt aanvragen om de anonimisering van je online reisgegevens op te heffen. zo kun je dus wel zien waar je gereisd hebt. nadeel is idd dat je TLS dan toestemming geeft om je gegevens allemaal te de-anonimiseren.

Citaat:
Vergeten uit te checken is iets wat gebruikers gewoon moeten leren. Dat zie ik niet zozeer als een probleem maar als een manier hoe er geleerd moet worden om te reizen. Over vijf jaar heeft niemand het daar meer over.
eens, maar hoe denk je dan over mijn andere punt? scanners in de trein zorgen voor opstoppingen bij de deuren; zeker als een apparaatje kapot is (en in de trein zijn ze behoorlijk vandalismegevoelig). in een bus ren je snel naar een andere deur of naar de bestuurder, maar in de trein heb je die opties niet zo maar.

Citaat:
Bij jouw voorbeeld heb je dus een probleem omdat je dan bij het overstappen eerst naar de andere in en uitcheckapparaten moet. Als je vanaf bijvoorbeeld het Weesperplein komt en je trein staat er al zou je dat niet redden. Paaltjes op het perron zijn dan wel wenselijk maar het lijkt me handiger als ze in iedere trein en metro (net als in de bus en trams) bij de deuren ingebouwd zouden zijn.
er staan geloof ik ook paaltjes op het perron (op sommige stations althans) maar daar staan aparte gvb- en ns-paaltjes.

Citaat:
Uiteraard kan je zwartrijden tegengaan door de poortjes daarnaast gewoon te handhaven en dat is technisch niet gecompliceerd.
ware het niet dat Rover dan helemaal gaat schuimbekken als je twee keer moet "inchecken"

Citaat:
Dat komt omdat het kaartje door de GVB zelf gemaakt wordt geloof ik. Als je een standaard nationale strippenkaart á 3 zones hebt van €2,40, dan zijn ze in de Connexxionbussen verplicht deze aan te nemen bij het overstappen totdat ze helemaal over zijn op de OV-chipkaart.
klopt, maar ik vind het belachelijk dat de reiziger de dupe wordt van het feit dat GVB en Connexxion een tijd geleden hun contract verbroken hebben. een zone-abonnement van het GVB wordt ook niet geaccepteerd door de scanners van Connexxion (terwijl de chauffeurs je altijd gewoon door lieten).

reizen met het ov is nog nooit zo versplinterd geweest als nu met die kaart
Oud 01-12-2009, 10:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het gaat juist doorzetten als probleem. Te vaak merk je het pas tijdens uitstappen, en het is kennissen van me regelmatig overkomen dat de kutambtenaar van GVU die de bus bestuurde de deur dicht roste voordat ze terug konden om alsnog uit te checken, hoppa, berooft van nogmaals x euro.

Ja, x euro, want GVU verdomt het om hun borgtarief openbaar te maken. Niks op de website, en de klantenservice, lol, je hebt mazzel als ze binnen een half uur de telefoon opnemen.
Oud 01-12-2009, 11:16
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Het gaat juist doorzetten als probleem. Te vaak merk je het pas tijdens uitstappen, en het is kennissen van me regelmatig overkomen dat de kutambtenaar van GVU die de bus bestuurde de deur dicht roste voordat ze terug konden om alsnog uit te checken, hoppa, berooft van nogmaals x euro.

Ja, x euro, want GVU verdomt het om hun borgtarief openbaar te maken. Niks op de website, en de klantenservice, lol, je hebt mazzel als ze binnen een half uur de telefoon opnemen.
ehm, als je vergeet uit te checken weet je toch heel snel wat het borgbedrag was, of ben ik nou gek?
Oud 01-12-2009, 11:18
Verwijderd
Citaat:
Ja en als er een greintje IQ in de mensen zou zitten zouden ze er wel voor zorgen dat het de volgende keer niet meer gebeurt.

Je gaat ook niet net ongestrikte veters de deur uit.

Ja, x euro, want GVU verdomt het om hun borgtarief openbaar te maken. Niks op de website, en de klantenservice, lol, je hebt mazzel als ze binnen een half uur de telefoon opnemen.[/QUOTE]
Err nee?
http://www.gvu.nl/pages/kaartjes_en_...chipkaart.aspx
Citaat:
9. Met een strippenkaart kan ik een bepaalde tijd onbeperkt reizen binnen de zones waarvoor ik betaald heb. Is dat ook mogelijk met de OV-chipkaart?
Als u kiest voor reizen met saldo, betaalt u achteraf voor het aantal kilometers dat u hebt afgelegd. Dat is een eerlijker manier van afrekenen dan het oude zonesysteem. U kunt dus niet onbeperkt reizen. Het blijft wel mogelijk om over te stappen. Naast een regionaal kilometertarief betaalt u in het stads- en streekvervoer bij elke reis het instaptarief. In de provincie Utrecht is het kilometertarief € 0,12 en het basistarief € 0,75. Bij het inchecken wordt een instaptarief van € 4,00 gerekend, bij het uitchecken wordt hiermee de ritprijs verrekend.
Als u binnen 35 minuten nadat u bent uitgecheckt overstapt, hoeft u niet opnieuw het instaptarief te betalen.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 11:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja en als er een greintje IQ in de mensen zou zitten zouden ze er wel voor zorgen dat het de volgende keer niet meer gebeurt.
Dus voortaan een voet tussen de deur en tienmaal dat ding langs de scanner halen totdat je absoluut zeker weet dat het goed gaat, en fuck de twintig mensen achter je die er ook uit willen?

Dat is niet iets dat kan werken.

Die link die je gaf staat precies zoals ik al stelde geen borgtarief in. Alleen dat je € 0,12 per kilometer betaald. Wat ook flinke afzetterij is omdat veel bussen een route hebben die enorm omrijdt. Je betaald dan dus meer geld om langer onderweg te zijn.
Oud 01-12-2009, 11:29
Verwijderd
Citaat:
ik bedoelde dus dat je - volgens mij - kunt aanvragen om de anonimisering van je online reisgegevens op te heffen. zo kun je dus wel zien waar je gereisd hebt. nadeel is idd dat je TLS dan toestemming geeft om je gegevens allemaal te de-anonimiseren.
Ah jah, je moest je machtiging aan TLS veranderen. Een vreemde zaak natuurlijk omdat ze toch al bij die gegevens kunnen.

Citaat:
eens, maar hoe denk je dan over mijn andere punt? scanners in de trein zorgen voor opstoppingen bij de deuren; zeker als een apparaatje kapot is (en in de trein zijn ze behoorlijk vandalismegevoelig). in een bus ren je snel naar een andere deur of naar de bestuurder, maar in de trein heb je die opties niet zo maar.
Tjah, is wat voor te zeggen maar die opstoppingen heb je nu ook al omdat men weigert om zich te verspreiden over het perron maar allemaal bij die ene roltrap blijft staan.

Citaat:
er staan geloof ik ook paaltjes op het perron (op sommige stations althans) maar daar staan aparte gvb- en ns-paaltjes.
Inderdaad, op Amstel bijvoorbeeld. Als je in Zutphen overstapt van NS op Syntus dan check je op het perron uit en in de trein van Syntus in. Daarmee voorkomt Syntus dat ze dure paaltjes op de perrons van gaten als Lochem, Goor, Delden en Hengelo-Oost enzo moeten bouwen.

Citaat:
ware het niet dat Rover dan helemaal gaat schuimbekken als je twee keer moet "inchecken"
Rover schiet vaak genoeg zijn doel voorbij. Voorbeeld; De NS wil overdag vier treinen per uur van Groningen naar Zwolle laten rijden in plaats drie(één extra intercity). Voor station Hoogeveen verandert er niets, die blijft twee stoptreinen per uur houden. Nou woont hier toevallig een kamerlid van het CDA, Jan Mastwijk, in Hoogeveen. Hoogeveen is een troosteloos gat met 55.000 inwoners die zo'n beetje allemaal straatarm zijn en allemaal in Groningen wil blijven, maar het betekent dat deze meneer twee keer per uur een directe verbinding met Den Haag heeft in plaats van over te moeten stappen in Assen of Zwolle.

En die idioten van ROVER steunen dit initiatief natuurlijk van harte. Maar als het aan rover ligt dan zouden er op de verbining Scheemda-Rottumerplaat nog twintig treinen per uur rijden.

Citaat:
klopt, maar ik vind het belachelijk dat de reiziger de dupe wordt van het feit dat GVB en Connexxion een tijd geleden hun contract verbroken hebben. een zone-abonnement van het GVB wordt ook niet geaccepteerd door de scanners van Connexxion (terwijl de chauffeurs je altijd gewoon door lieten).
Ik zal deze vraag even op de OV-site gooien waar ik vaak kom, daar zitten hele knappe koppen met betrekking tot de OV-chipkaart.

Citaat:
reizen met het ov is nog nooit zo versplinterd geweest als nu met die kaart
Nee dat klopt.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Dus voortaan een voet tussen de deur en tienmaal dat ding langs de scanner halen totdat je absoluut zeker weet dat het goed gaat, en fuck de twintig mensen achter je die er ook uit willen?

Dat is niet iets dat kan werken.
Fout. Je moet hem sowieso niet langs de scanner halen maar er opleggen tot hij bleep zegt.

En als ik mensen in Amsterdam en Rotterdam zie reizen doen ze het geen van allen fout trouwens. Zelfs die domme boeren hier in Zwolle doen het goed.

Citaat:
Die link die je gaf staat precies zoals ik al stelde geen borgtarief in. Alleen dat je € 0,12 per kilometer betaald. Wat ook flinke afzetterij is omdat veel bussen een route hebben die enorm omrijdt. Je betaald dan dus meer geld om langer onderweg te zijn.
Ja dat staat er dus wel. Er wordt namelijk 4,- afgeschreven, altijd, en dat is dus de boete die je niet terugkrijgt. Zo moeilijk is dat toch niet? Bij de Nederlandse Spoorwegen ligt dit bedrag op €20,-

Daarnaast zou je je chipkaart even online kunnen bekijken om te kijken wat er is afgeschreven sinds de laatste keer dat je hebt gereisd?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 11:52
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
overdrijven is ook een kunst. het apparaat piept, het lampje verandert van kleur en je reisbedrag komt in beeld te staan. drie hints die aangeven dat het gelukt is.

als jij hem 10x langs dat ding haalt, snap ik dat er wel eens wat fout gaat ja
Oud 01-12-2009, 11:56
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Tjah, is wat voor te zeggen maar die opstoppingen heb je nu ook al omdat men weigert om zich te verspreiden over het perron maar allemaal bij die ene roltrap blijft staan.
ten eerste is een station over het algemeen wat ruimer dan een trein, dus verspreid het zich beter.
ten tweede krijgt een station geen vertraging als het druk is, een trein wel.
ten derde kun je op een station beter hulp of een alternatief zoeken voor een kapotte scanner dan in de trein. net zoals je nu niet in een andere bus uit kunt checken dan degene waar je ingecheckt hebt, zo heb je ook een probleem als je trein al weer doorrijdt zonder dat jij de mogelijkheid hebt gehad om uit te checken.

maar goed, in de trein kun je dan weer twintig minuten voor aankomst alvast uitchecken...
Oud 01-12-2009, 12:05
Verwijderd
Nee dat zijn inderdaad ook nadelen, maar met mijn oplossing zou je dan toch alsnog kunnen uitchecken bij de poortjes enzo. Nou lijkt het me sterk dat op het balkon van de trein alle 4 de kaartlezers kapot zouden zijn trouwens.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 12:09
Verwijderd
Citaat:

Vooral de praktische dingen idd, dat van het opladen en euro's verplicht op je pas moeten hebben staan.

En daarnaast dat je niet gewoon via internet thuis al geld op je chipkaart kan zetten, dat vind ik nog het meest rare. Waar iedereen tegenwoordig thuis kan internetbankieren is het raar dat je niet via de website met behulp van iDeal je chipkaart kunt opladen.
Je hebt wel automatisch opladen, maar dat is voor een student helemaal niet handig. Als er dan minder dan 5 euro op je pas staat, wordt er meteen 30 euro van je rekening weer afgehaald. Ja eh.. daar gaan weer 15 bier.

En daarnaast zie ik t gewoon gebeuren dat op drukke tijden de poortjes niet werken, iemand zn pas het niet doet/niet kan vinden enzovoorts. En daar worden die met een abonnement de dupe van, die konden voorheen doorlopen.

En voordat je echt bent uitgecheckt.. dat duurt nog even. Je staat zeker 2 seconden stil (en niet dat dat een eeuwigheid is) maar het is wel veel als iedereen in je rug staat te duwen omdat hij ook de bus uitwilt. En niet goed uitgecheckt is - 4 euro. Dure 2 seconden zijn dat.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 12:13
Verwijderd
Dat ben ik met je eens Lilith, behalve dan het eerste stuk dat er oplaadpunten komen op heel veel plekken en dat je nu gewoon een strippenkaart ook gewoon verplicht moet hebben als je wilt reizen natuurlijk.

Opladen zou gewoon via iDeal gehosseld moeten kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 12:20
Verwijderd
Jawel, maar je kijkt pas naar je saldo voordat je je reis gaat maken.
Dus ten eerste is t al moeilijk om thuis je saldo te bekijken (op de website staat iig dat dat wel eens een paar uur/dagen zou kunnen duren voordat t wordt afgeboekt) en vervolgens moet je alsnog naar een oplaadpunt fietsen, misschien, terwijl de bushalte wel eens achter je huis zou kunnen liggen.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 12:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Fout. Je moet hem sowieso niet langs de scanner halen maar er opleggen tot hij bleep zegt.
En zoals gezegd: wat als het ding het stelselmatig verdomd om bleep te zeggen?
Citaat:
Ja dat staat er dus wel. Er wordt namelijk 4,- afgeschreven, altijd, en dat is dus de boete die je niet terugkrijgt. Zo moeilijk is dat toch niet? Bij de Nederlandse Spoorwegen ligt dit bedrag op €20,-
Eigenlijk wel, want mensen zomaar extra geld aftroggelen is overal elders, waar je ook zaken doet, zelfs strafbaar.

Zeker als dat met de trein gebeurd gaat het rap. Vijf a zes maal in een jaar en ze hebben toch het loon van een aardige werkdag van je gestolen. En gezien hoe slecht de GVU of de NS hun spullen onderhoudt zit het er dik in dat die automaten het niet lang volhouden.

Nog even los van het enorme risico dat iemand je kaart kloont en op jouw naam gaat reizen. Technisch gezien een peuleschil. Het vraagt minder expertise dan je nodig hebt om een pinautomaat te skimmen.
Oud 01-12-2009, 12:39
Verwijderd
Citaat:
En zoals gezegd: wat als het ding het stelselmatig verdomd om bleep te zeggen?
Dat is me nog nooit gebeurd en ik denk dat ik vaker van het OV gebruik maak dan 99% van alle mensen op dit forum. Dat heb je zo met hobbies.

Citaat:
Eigenlijk wel, want mensen zomaar extra geld aftroggelen is overal elders, waar je ook zaken doet, zelfs strafbaar.

Zeker als dat met de trein gebeurd gaat het rap. Vijf a zes maal in een jaar en ze hebben toch het loon van een aardige werkdag van je gestolen. En gezien hoe slecht de GVU of de NS hun spullen onderhoudt zit het er dik in dat die automaten het niet lang volhouden.

Nog even los van het enorme risico dat iemand je kaart kloont en op jouw naam gaat reizen. Technisch gezien een peuleschil. Het vraagt minder expertise dan je nodig hebt om een pinautomaat te skimmen.
Hoho wacht eens even. Waarom verzin je gelijk iets anders? Ik geloof dat ik al eerder in deze topic heb aangegeven dat de persoonlijke chipkaart nog niet gekraakt is, maar alleen de anonieme. Alle anonieme kaarten zijn sowieso al klonen van elkaar dus dat is geen argument.

Verder wil ik graag een bron dat de NS haar spullen slecht onderhoudt of specifieke voorbeelden, want ik durf je te wedden dat ik je er helemaal op door kan zagen. Er is nog nooit zoveel uitgegeven aan nieuw materieel, reizigerscomfort en aanverwanten, niet relatief, niet absoluut en zelfs niet in vergelijking met de wederopbouw, als nu. Dat is natuurlijk uitgezonderd het spoor, maar dat ligt dan ook niet bij de NS maar bij de Rijksoverheid in de vorm van ProRail. En zelfs daar wordt hard aan de weg getimmerd.

Bij het GVU ligt dat inderdaad iets anders, maar ook hier spiegel jij je persoonlijke ervaringen aan het geheel. Er zijn veel klachten over het GVU, maar dan moet je ook zien wat voor puinhoop Connexxion georven heeft.

Die twintig euro is naar mijn niet zo bescheiden mening ook niet meer dan normaal. Stel dat het vijf euro zou zijn, dan check je gewoon nooit meer uit als je reist op saldo en ben van Den Helder in Maastricht (299 reizigerskilometers) voor €5,- Met deze boete 'verliezen' (want zo eenvoudig zit het natuurlijk niet, het zijn sunk costs) de NS slechts een tientje in plaats van €25,- Dat staat nog los van het feit dat je bij een defect apparaat (en het lijkt me sterk dat ze ineens allemaal stuk gaan) gewoon je geld terugkrijgt

Ik vind het trouwens vreemd dat ik je al eerder op het verschil tussen ProRail en de NS heb moeten wijzen en dat je in jouw studierichting toch wel het een en ander zou moeten opdoen over railinfrabeheer en vervoersmaatschappijen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-12-2009, 12:45
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Opladen zou gewoon via iDeal gehosseld moeten kunnen worden.
ik heb dit al eens nagevraagd, maar het probleem was toen dat je een automaat nodig hebt om het geld daadwerkelijk op je kaart te zetten. zo kun je wel online reisproducten en -tegoeden kopen, maar moet je deze alsnog af gaan halen bij een kaartautomaat. je kunt je chipknip bijvoorbeeld ook niet opladen zonder chipknip-automaat.

vraag me dan alleen af hoe dat automatisch opwaarderen werkt. moet je dit tegoed ook nog afhalen bij een automaat?

overigens zijn er inmiddels (althans in Amsterdam) genoeg plekken waar je je kaart kunt opladen, en je strippenkaart kon je ook niet thuis downloaden. daarnaast kun je met een persoonlijke kaart ook enkele euro's rood staan, dus heb je tijd zat om op te waarderen.
Oud 01-12-2009, 12:48
Verwijderd
Ja, dat vraag ik me ook af. En of dat saldo dan alleen bij NS werkt ofzo.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 12:54
Verwijderd
Hoe werkt automatisch opladen?
Antwoord
Met automatisch opladen, heeft u altijd voldoende saldo op uw OV-chipkaart. Zodra het saldo op uw kaart lager is dan € 5, wordt er automatisch een vast bedrag opgeladen via uw bankrekening. Zo heeft u altijd voldoende saldo om te reizen en hoeft u niet meer in de rij te staan voor een balie of automaat. Voor automatisch opladen hoeft u maar één keer een machtiging af te geven. Daarmee geeft u doorlopend toestemming voor het automatisch opladen van uw saldo. U kunt kiezen voor een bedrag van €10, € 20 of € 50. U kunt automatisch opladen op elk gewenst moment weer beëindigen door uw machtiging in te trekken.
Automatisch opladen is alleen mogelijk op een persoonlijke OV-chipkaart.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 12:54
Verwijderd
Antwoord
Automatisch opladen vindt plaats telkens wanneer het saldo op uw OV-chipkaart onder de € 5,- komt. Een controle op uw saldo vindt plaats na check-in en na check-out. Het is goed mogelijk dat na uw reis het saldo feitelijk nog steeds boven de € 5,- staat, maar dat gedurende uw reis toch automatisch opladen heeft plaatsgevonden. Het instaptarief (op dit moment € 4,-) , dat meetelt in de berekening, is vaak hoger dan de kosten van de werkelijk gemaakte reis. Een voorbeeld. U heeft € 8,88 op uw OV-chipkaart staan, u heeft een automatisch opladen contract afgesloten van € 10,- en gaat reizen met de metro. U biedt uw kaart aan bij een poortje (check-in), het saldo op uw kaart wordt verminderd met het instaptarief van € 4,- en komt op 4,88 (€ 8,88 - € 4,- = € 4,88). Doordat het saldo nu onder de € 5,- komt en voor deze kaart een automatisch opladen contract is afgesloten wordt er automatisch € 10,- bijgeschreven op de kaart, waardoor het saldo op € 14,88 uitkomt. U stapt vervolgens 4 haltes later uit en biedt uw kaart aan bij een poortje (check-out). De gemaakte reis blijkt € 0,92 te kosten waardoor het instaptarief minus de kosten voor de reis (€ 4,00 - € 0,92 = € 3,08) weer worden verrekend met het huidige saldo op uw kaart (€ 14,88 + € 3,08 = € 17,96).
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 12:55
Verwijderd
Grappige is dat dit dus werkt via iDeal, zoals te lezen is in de faq van
http://www.ov-chipkaart.nl/faq/

Maar zoals ik t begrijp hoef je t dan weer niet apart op te laden.
Het kan dus wel.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 12:57
Verwijderd
Okay, maar dan moet het dus mogelijk zijn om het via iDeal te doen. Kan niet anders.

Wat ik denk dat er gebeurt is dat het saldo snel op je OVkaart wordt gezet op het moment dat je incheckt, want die verbindingen zijn als het goed is realtime. Met chippen is dat niet mogelijk want dat is niet realtime en slechts éénwegverkeer.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 12:59
Verwijderd
Maar dat kan je dan toch ook doen met 1 enkele bijschrijving waar je ook gewoon machtiging voor hebt gegeven via iDeal.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 13:00
Verwijderd
Dat lijkt me wel. Wat je zou kunnen doen is automatisch opladen activeren en het gelijk weer deactiveren
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 13:05
Verwijderd
Ja poep. Ik blijf niet aan de gang. Sowieso moet je voor dat activeren en deactiveren toch weer bij dat verdomde ophaalpunt zijn.

Vervolgens dient u uw aanvraag nog op uw OV-chipkaart te laden bij een ophaalpunt.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 13:06
Verwijderd
Haha Dat bevestigt mijn vermoedens
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 13:08
ganralph
ganralph is offline
dat zal het dan inderdaad moeten zijn, maar beetje flauw dat je reisprodukten dan wel uit de automaat moet halen als je ze thuis betaald hebt.

hoe dan ook, dat automatisch opladen is geen ramp vind ik. als je niet regelmatig grote reizen maakt, zal er ook niet regelmatig geld worden afgeschreven. het is nu alleen nog zo dat ik zo vaak vreemde afschrijvingen heb, dat ik mooi niemand ga machtigen om aan mijn rekening te komen
Oud 01-12-2009, 13:11
Verwijderd
Mijn punt dus samen gevat; zolang je niks thuis kan regelen en je voor elk wissewasje naar een oplaadpunt danwel ophaalpunt toe moet, heeft het hele ding echt totaal geen nut.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 13:13
Verwijderd
Als je een tientje oplaadt, heb je er meer opstaan dan een strippenkaart dus ik zie het probleem niet.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 13:21
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Mijn punt dus samen gevat; zolang je niks thuis kan regelen en je voor elk wissewasje naar een oplaadpunt danwel ophaalpunt toe moet, heeft het hele ding echt totaal geen nut.
hoe reis je nu dan?

je moet een strippenkaart of treinkaartje nu toch ook op een speciale plek kopen? wat dat betreft verandert er met de ov-chipkaart niets. ja, het wordt niet makkelijker dan het nu is, maar ook niet moeilijker.

"totaal geen nut" vind ik een beetje een overdreven kwalificatie.
Oud 01-12-2009, 13:36
Verwijderd
Citaat:
hoe reis je nu dan?

je moet een strippenkaart of treinkaartje nu toch ook op een speciale plek kopen? wat dat betreft verandert er met de ov-chipkaart niets. ja, het wordt niet makkelijker dan het nu is, maar ook niet moeilijker.

"totaal geen nut" vind ik een beetje een overdreven kwalificatie.
StudentenOVjaarkaart.

Maar als t niet makkelijker wordt, wat is dan de toegevoegde waarde van de chipkaart? Je kunt niet je chipkaart opladen bij de bushalte. En om ergens dus te komen moet je eerst schulden maken. Dat vind ik wel een beetje vreemd. Want je moet dan eerst met de bus en je in t rood reizen om er weer krediet op te zetten. Thuis weet je van te voren ten minste hoeveel strippen je nog hebt. Op t station moet je weer in die rij gaan staan voor kaartje erin en eruit. En dus moet je eerder weg, want je kunt niet weer bij de NS instappen als je net bij de bus een schuld hebt gemaakt. Dus dan moet je eerst langs zo'n gele automaat, om je saldo van de bus te zuiveren. En dan weer langs een gewone kaartjesautomaat om je treinkaartje te halen.

Ik kan me voorstellen dat dat heel erg verwarrend werkt.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 13:49
Verwijderd
ja maar dat is een nonargument want een strippenkaart koop je ook niet bij de bushalte.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 13:52
Verwijderd
Nouja. Ik vind het maar raar om je voor een busreis eerst in het rood te steken ;x
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 14:00
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
StudentenOVjaarkaart.
dan hoef je je nog helemaal niet druk te maken over opwaarderen

Citaat:
Maar als t niet makkelijker wordt, wat is dan de toegevoegde waarde van de chipkaart?
het wordt wel makkelijker want je kunt straks in heel Nederland met één kaart reizen. jij hebt nu: een ov-kaart, een roze strippenkaart voor in het weekend en losse treinkaartjes voor in het weekend. dat zijn 3 producten, en dat wordt 1 chipkaart.

Citaat:
Je kunt niet je chipkaart opladen bij de bushalte. En om ergens dus te komen moet je eerst schulden maken. Dat vind ik wel een beetje vreemd. Want je moet dan eerst met de bus en je in t rood reizen om er weer krediet op te zetten.
strippenkaart koop je ook niet op de bushalte, dus precies hetzelfde verhaal. en hoezo schulden maken? je betaalt gewoon je reis. je maakt alleen schulden als je niet genoeg geld hebt. maar je kunt dan tenminste wél reizen, terwijl je niet kunt reizen als je niet genoeg strippen hebt. (makkelijker dus)

Citaat:
Thuis weet je van te voren ten minste hoeveel strippen je nog hebt.
als je uitcheckt weet je ook nog hoeveel tegoed je hebt (staat op het scherm). net zo goed als je nu weet hoeveel strippen je voor een reis nodig hebt, zo weet je over een jaar ook wat je dagelijkse ritjes kosten met de chipkaart. kwestie van gewenning en dan is het weer hetzelfde als de strippenkaart.

Citaat:
Op t station moet je weer in die rij gaan staan voor kaartje erin en eruit. En dus moet je eerder weg, want je kunt niet weer bij de NS instappen als je net bij de bus een schuld hebt gemaakt. Dus dan moet je eerst langs zo'n gele automaat, om je saldo van de bus te zuiveren.
als jij gaat reizen, zorg je dat je genoeg geld hebt op je kaart, en dan valt er niets te "zuiveren". als je nu je strippenkaart volstempelt, laat je dan ook je trein schieten omdat je eerst een nieuwe strippenkaart wil kopen?

Citaat:
En dan weer langs een gewone kaartjesautomaat om je treinkaartje te halen.
nee, want je stapt straks met je ov-chipkaart ook gewoon in de trein.

Citaat:
Ik kan me voorstellen dat dat heel erg verwarrend werkt.
nee, je creëert nu alleen problemen die er helemaal niet zijn.
Oud 01-12-2009, 14:00
Verwijderd
beter dan dat je niet meekan omdat je op zondag nergens een tent in de buurt hebt die strippenkaarten verkoopt.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 14:04
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Nouja. Ik vind het maar raar om je voor een busreis eerst in het rood te steken ;x
sorry, ik snap echt niet waar je het over hebt.

als je 10,- op je kaart hebt, dan wordt er 4,- afgeschreven en bij uitstappen wordt het verrekende bedrag weer bijgeschreven. je staat helemaal nergens in het rood tijdens dit proces.

je komt alleen in het rood als je niet genoeg geld op je kaart hebt, maar je kunt met een strippenkaart niet eens reizen als je te weinig strippen hebt.

je moet gewoon voldoende reistegoed hebben, net als bij een strippenkaart, als je de bus in stapt. de mogelijkheid om rood te staan met een persoonsgebonden chipkaart is een "extraatje" dat je bij de strippenkaart niet had.
Oud 01-12-2009, 14:14
Verwijderd
Citaat:
beter dan dat je niet meekan omdat je op zondag nergens een tent in de buurt hebt die strippenkaarten verkoopt.
Maar die kan je wel in de bus kopen!
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 14:24
Verwijderd
Citaat:
sorry, ik snap echt niet waar je het over hebt.

als je 10,- op je kaart hebt, dan wordt er 4,- afgeschreven en bij uitstappen wordt het verrekende bedrag weer bijgeschreven. je staat helemaal nergens in het rood tijdens dit proces.

je komt alleen in het rood als je niet genoeg geld op je kaart hebt, maar je kunt met een strippenkaart niet eens reizen als je te weinig strippen hebt.

je moet gewoon voldoende reistegoed hebben, net als bij een strippenkaart, als je de bus in stapt. de mogelijkheid om rood te staan met een persoonsgebonden chipkaart is een "extraatje" dat je bij de strippenkaart niet had.
Ah ja, laten we vooral roodstand aanmoedigen en als mogelijkheid geven. Lijkt me een prima optie. Heel verstandig.

Maar hoe kun je van te voren voldoende reis tegoed hebben als je thuis niet kunt opladen?

En je kunt als je uitcheckt je saldo zien? Uhuh. Als je uit de tram stapt in Amsterdam op een willekeurig tijdstip en iedereen eruit wil? Ja.. dan neem ik even uitgebreid de tijd om mijn saldo te bekijken.

En waarom zou ik me niet mogen druk maken over opwaarderen? Ik reis toch ook in t weekend?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 14:46
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ah ja, laten we vooral roodstand aanmoedigen en als mogelijkheid geven. Lijkt me een prima optie. Heel verstandig.
dit kan maximaal een paar euro. het betekent gewoon dat je nog naar huis kunt als je nog maar 10ct hebt. zodra je oplaadt wordt dit verrekend. heeft 0,0 met het "aanmoedigen van roodstaan" te maken

als jij om 00.30 je laatste tram wil halen en je hebt nog maar 1 strip, geen cash geld, en de winkels zijn dicht, dan kun je niets met die ene strip.

Citaat:
Maar hoe kun je van te voren voldoende reis tegoed hebben als je thuis niet kunt opladen?
hoe kun je van te voren een strippenkaart hebben als je thuis geen winkel hebt de allereerste keer dat je gaat reizen moet je naar buiten. dat was bij de strippenkaart niet anders

Citaat:
En je kunt als je uitcheckt je saldo zien? Uhuh. Als je uit de tram stapt in Amsterdam op een willekeurig tijdstip en iedereen eruit wil? Ja.. dan neem ik even uitgebreid de tijd om mijn saldo te bekijken.
je hoeft niet "uitgebreid de tijd te nemen" en het hoeft ook niet na iedere reis. loop af en toe net voor je halte naar de automaat (terwijl de tram nog rijdt) check uit, en kijk wat de machine aangeeft. ga jij na iedere reis je strippen tellen? als je 20,- oplaadt en per dag ongeveer 2,- gebruikt, dan kijk je om de zoveel dagen even hoe veel je nog hebt.

ik heb afgelopen zondag samen met de rest van Nederland Sinterklaasinkopen gedaan. De tram stond stampend vol, maar toch kon ik prima zien hoeveel geld ik nog had. ik heb er dan wel geen kop koffie bij kunnen nemen en de 3e van Beethoven op kunnen zetten, maar van mij hoeft dit niet zo uitgebreid. het aflezen is functioneel, geen uitje.

"roodstand aanmoedigen", "uitgebreid de tijd nemen", vind je zelf niet ook een heel klein beetje dat je de boel overdrijft?
Oud 01-12-2009, 14:58
Verwijderd
Citaat:
dit kan maximaal een paar euro. het betekent gewoon dat je nog naar huis kunt als je nog maar 10ct hebt. zodra je oplaadt wordt dit verrekend. heeft 0,0 met het "aanmoedigen van roodstaan" te maken

als jij om 00.30 je laatste tram wil halen en je hebt nog maar 1 strip, geen cash geld, en de winkels zijn dicht, dan kun je niets met die ene strip.

hoe kun je van te voren een strippenkaart hebben als je thuis geen winkel hebt de allereerste keer dat je gaat reizen moet je naar buiten. dat was bij de strippenkaart niet anders

je hoeft niet "uitgebreid de tijd te nemen" en het hoeft ook niet na iedere reis. loop af en toe net voor je halte naar de automaat (terwijl de tram nog rijdt) check uit, en kijk wat de machine aangeeft. ga jij na iedere reis je strippen tellen? als je 20,- oplaadt en per dag ongeveer 2,- gebruikt, dan kijk je om de zoveel dagen even hoe veel je nog hebt.

ik heb afgelopen zondag samen met de rest van Nederland Sinterklaasinkopen gedaan. De tram stond stampend vol, maar toch kon ik prima zien hoeveel geld ik nog had. ik heb er dan wel geen kop koffie bij kunnen nemen en de 3e van Beethoven op kunnen zetten, maar van mij hoeft dit niet zo uitgebreid. het aflezen is functioneel, geen uitje.

"roodstand aanmoedigen", "uitgebreid de tijd nemen", vind je zelf niet ook een heel klein beetje dat je de boel overdrijft?
Ja natuurlijk overdrijf ik de boel, maar ik vind het dan ook een vervelend systeem waarbij ik alleen maar het idee krijg dat ik alleen maar meer moet doen dan hiervoor.

En natuurlijk heb ik altijd een strippenkaart, en kijk ik voordat ik de bus in stap of ik nog genoeg strippen heb om mijn reis te kunnen maken. En anders haal ik cash en kan ik alsnog betalen.
Hell ik gebruik misschien 1 hele strippenkaart in een jaar, maar ik heb er wel eentje. Omdat je nou eenmaal eens met de bus moet.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 14:59
Verwijderd
En een strippenkaart kun je gelukkig nog altijd bij de supert kopen. Een plek waar ik nog geen OVchipkaart oplaadboxding heb gezien!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten