Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
ik ben steeds grotere voorstander aan het worden van de ov-chipkaart. de redenen:
- ik check altijd netjes in en uit, en in ongeveer 30% van de gevallen wordt er niets of alleen de basis van 75ct afgeschreven. heb voor de duidelijkheid geen abonnement en reis niet zwart, maar heb sinds de invoering van de chipkaart al heel vaak gratis gereisd ![]() - één keer een foute afschrijving gehad. formulier netjes ingevuld en kreeg meer geld terug dan dat er verkeerd was afgeschreven (en meer dus dan ik had opgegeven) ![]() - minimaal 1 keer per maand een tram of bus waarin alle chipautomaten stuk zijn, dus ook weer gratis reizen ![]() de ov-chipkaart is een ongelofelijk knakensysteem, maar zolang het in mijn voordeel rammelt, maak ik me niet zo druk ![]() maar goed, het blijft vreemd dat er in de meeste westerse wereldsteden een goed werkend chip-systeem bestaat, maar dan men hier weer zo nodig iets anders moest ontwikkelen.
Laatst gewijzigd op 30-11-2009 om 11:47. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat neemt niet weg dat je uiteraard gelijk hebt en dat de prijsstijging exorbitant is. De chipkaart is om een aantal redenen een heel goed idee: 1) Verdwijnen van de zeer ongelukkige verdeelsleutel en de bijbehorende telmaand. Met andere woorden; de vervoersbedrijven gaan geld ontvangen voor het daadwerkelijke aantal reizigers en de afstanden die ze ontvangen en dit wordt niet eens per jaar opnieuw berekend. 2) In theorie is het natuurlijk een geweldig iets dat we met één kaart alle OV-soorten kunnen bedienen, wat het ook voor de vervoersbedrijven en de concessieverleners(de overheid) makkelijker maakt 3) In theorie gaat het gebruiksgemak daarmee dus omhoog 4) Je hoeft niet iedere keer een los kaartje te kopen 5) Je hoeft niet te weten hoeveel zones je reist, nou is dat niet zo'n probleem voor mensen die in voornamelijk hun eigen stad reizen, maar voor mensen van buiten de regio wel 6) Er kan aan de hand van de statistische gegevens door de vervoerders beter ingespeeld worden op de vervoersvraag dan nu Echter, er zitten een hele hoop haken en ogen aan de implementatie. Aan punt 1 zitten absoluut geen haken en ogen. Dit zal kostenbesparend werken en leugenachtige handmatige tellingen doen verdwijnen. Bij punt 2/3/4 begint het al te wringen. Alleen al het enorme gezeik bij het overstappen van de ene op de andere modaliteit levert voor de gebruikers een probleem op. De OV-chipkaart heeft voor mij ook een enorm privacy-issue. Reisgegevens van klanten worden pas geanonimiseerd na jaren, maar als ik mijn eigen reisgegevens wil inzien kan ik niet zien bij welke halte ik ben in of uitgestapt. Dat is vervelend als je het een half jaar na dato ineens wil declareren bijvoorbeeld. Met een papieren kaartje lever je simpelweg het kaartje in, of de strippenkaart natuurlijk, daar staan zonenummers op. Het is me trouwens ook opgevallen dat zo'n beetje de helft van alle keren dat ik het ding gebruikt heb de reizen niet zijn opgenomen in het overzicht, zowel bij de RET, Connexxion als het GVB. De technische implementatie van de anonieme kaarten is ook een issue, evenals de controle bij de uitgifte van de kaarten (daarbij verwijs ik naar de jongeman die eerst een half jaar als Osama Bin Laden en daarna als Koningin Beatrix heeft gereisd). Ik zou dus rustig een kaart kunnen aanvragen op naam van mijn buurman. We zouden trouwens het hele in en uitcheckprobleem kunnen oplossen door ze in alle modaliteiten op dezelfde manier aan te bieden en wel bij de in/uitgang van alle metro's en treinen lezers plaatsen in plaats van op de perrons. daarmee voorkom je situaties zoals die bij Arriva op de MerwedeLingeLijn dat je eerst aan de voorkant van het station moet uitchecken en inchecken bij NS voordat je verder kan reizen en daarmee dus je overstap mist. Het zou het voor toeristen ook makkelijker maken omdat die niet bij ieder verschillend vervoersmiddel op een andere manier moeten in en uitchecken of moeten leren welke vervoerder hier nou precies rijdt. Nog een bezwaar is inderdaad zoals Dittrich aangaf, dat de vervoersmaatschappijen tot op zekere hoogte eigen tarieven mogen gaan hanteren en dat die tarieven bizar hoog kunnen liggen in sommige gevallen. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
wat betreft c) kijk eens hoeveel mensen er 's ochtends uit een intercity Utrecht-Amsterdam wringen. als die allemaal nog in de trein langs een automaatje moeten, doen kan dit best wel eens vertraging in de hand werken. een station kun je beter inrichten om doorstroom te bevorderen dan een trein. problemen krijg je echter (en ik vermoed dat de MerwedeLingeLijn hetzelfde werkt) wanneer twee vervoerders hetzelfde perron gebruiken. Stations als Amsterdam Amstel hebben dat probleem ook. je kunt vanaf één station zowel met NS als met GVB reizen, dus staan er nu twee soorten apparaten. ik ben voorstander van poortjes onderaan de trap, vóór het perron, voor alle reizigers. laat de vervoerbedrijven maar uitzoeken wie wat krijgt als zij zo nodig verschillende tariefsystemen willen hanteren. speaking of which: het blijft totaal belachelijk dat je met een los GVB-kaartje (2,40 of 2,60 of zo) niet over kunt stappen op bussen van andere vervoerders. er zijn zelfs haltes in Amsterdam waar geen GVB-bussen rijden en waar je dus veelal niet kunt komen zonder een tweede kaartje te kopen.
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Uiteraard kan je zwartrijden tegengaan door de poortjes daarnaast gewoon te handhaven en dat is technisch niet gecompliceerd. Citaat:
|
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
reizen met het ov is nog nooit zo versplinterd geweest als nu met die kaart
||
Citaat:
Ja, x euro, want GVU verdomt het om hun borgtarief openbaar te maken. Niks op de website, en de klantenservice, lol, je hebt mazzel als ze binnen een half uur de telefoon opnemen.
||
![]() |
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Je gaat ook niet net ongestrikte veters de deur uit. Ja, x euro, want GVU verdomt het om hun borgtarief openbaar te maken. Niks op de website, en de klantenservice, lol, je hebt mazzel als ze binnen een half uur de telefoon opnemen.[/QUOTE] Err nee? http://www.gvu.nl/pages/kaartjes_en_...chipkaart.aspx Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat is niet iets dat kan werken. Die link die je gaf staat precies zoals ik al stelde geen borgtarief in. Alleen dat je € 0,12 per kilometer betaald. Wat ook flinke afzetterij is omdat veel bussen een route hebben die enorm omrijdt. Je betaald dan dus meer geld om langer onderweg te zijn.
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En die idioten van ROVER steunen dit initiatief natuurlijk van harte. Maar als het aan rover ligt dan zouden er op de verbining Scheemda-Rottumerplaat nog twintig treinen per uur rijden. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
En als ik mensen in Amsterdam en Rotterdam zie reizen doen ze het geen van allen fout trouwens. Zelfs die domme boeren hier in Zwolle doen het goed. Citaat:
Daarnaast zou je je chipkaart even online kunnen bekijken om te kijken wat er is afgeschreven sinds de laatste keer dat je hebt gereisd? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
als jij hem 10x langs dat ding haalt, snap ik dat er wel eens wat fout gaat ja ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
ten tweede krijgt een station geen vertraging als het druk is, een trein wel. ten derde kun je op een station beter hulp of een alternatief zoeken voor een kapotte scanner dan in de trein. net zoals je nu niet in een andere bus uit kunt checken dan degene waar je ingecheckt hebt, zo heb je ook een probleem als je trein al weer doorrijdt zonder dat jij de mogelijkheid hebt gehad om uit te checken. maar goed, in de trein kun je dan weer twintig minuten voor aankomst alvast uitchecken...
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vooral de praktische dingen idd, dat van het opladen en euro's verplicht op je pas moeten hebben staan. En daarnaast dat je niet gewoon via internet thuis al geld op je chipkaart kan zetten, dat vind ik nog het meest rare. Waar iedereen tegenwoordig thuis kan internetbankieren is het raar dat je niet via de website met behulp van iDeal je chipkaart kunt opladen. Je hebt wel automatisch opladen, maar dat is voor een student helemaal niet handig. Als er dan minder dan 5 euro op je pas staat, wordt er meteen 30 euro van je rekening weer afgehaald. Ja eh.. daar gaan weer 15 bier. En daarnaast zie ik t gewoon gebeuren dat op drukke tijden de poortjes niet werken, iemand zn pas het niet doet/niet kan vinden enzovoorts. En daar worden die met een abonnement de dupe van, die konden voorheen doorlopen. En voordat je echt bent uitgecheckt.. dat duurt nog even. Je staat zeker 2 seconden stil (en niet dat dat een eeuwigheid is) maar het is wel veel als iedereen in je rug staat te duwen omdat hij ook de bus uitwilt. En niet goed uitgecheckt is - 4 euro. Dure 2 seconden zijn dat. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Jawel, maar je kijkt pas naar je saldo voordat je je reis gaat maken.
Dus ten eerste is t al moeilijk om thuis je saldo te bekijken (op de website staat iig dat dat wel eens een paar uur/dagen zou kunnen duren voordat t wordt afgeboekt) en vervolgens moet je alsnog naar een oplaadpunt fietsen, misschien, terwijl de bushalte wel eens achter je huis zou kunnen liggen. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Zeker als dat met de trein gebeurd gaat het rap. Vijf a zes maal in een jaar en ze hebben toch het loon van een aardige werkdag van je gestolen. En gezien hoe slecht de GVU of de NS hun spullen onderhoudt zit het er dik in dat die automaten het niet lang volhouden. Nog even los van het enorme risico dat iemand je kaart kloont en op jouw naam gaat reizen. Technisch gezien een peuleschil. Het vraagt minder expertise dan je nodig hebt om een pinautomaat te skimmen.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Verder wil ik graag een bron dat de NS haar spullen slecht onderhoudt of specifieke voorbeelden, want ik durf je te wedden dat ik je er helemaal op door kan zagen. Er is nog nooit zoveel uitgegeven aan nieuw materieel, reizigerscomfort en aanverwanten, niet relatief, niet absoluut en zelfs niet in vergelijking met de wederopbouw, als nu. Dat is natuurlijk uitgezonderd het spoor, maar dat ligt dan ook niet bij de NS maar bij de Rijksoverheid in de vorm van ProRail. En zelfs daar wordt hard aan de weg getimmerd. Bij het GVU ligt dat inderdaad iets anders, maar ook hier spiegel jij je persoonlijke ervaringen aan het geheel. Er zijn veel klachten over het GVU, maar dan moet je ook zien wat voor puinhoop Connexxion georven heeft. Die twintig euro is naar mijn niet zo bescheiden mening ook niet meer dan normaal. Stel dat het vijf euro zou zijn, dan check je gewoon nooit meer uit als je reist op saldo en ben van Den Helder in Maastricht (299 reizigerskilometers) voor €5,- Met deze boete 'verliezen' (want zo eenvoudig zit het natuurlijk niet, het zijn sunk costs) de NS slechts een tientje in plaats van €25,- Dat staat nog los van het feit dat je bij een defect apparaat (en het lijkt me sterk dat ze ineens allemaal stuk gaan) gewoon je geld terugkrijgt Ik vind het trouwens vreemd dat ik je al eerder op het verschil tussen ProRail en de NS heb moeten wijzen en dat je in jouw studierichting toch wel het een en ander zou moeten opdoen over railinfrabeheer en vervoersmaatschappijen. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
vraag me dan alleen af hoe dat automatisch opwaarderen werkt. moet je dit tegoed ook nog afhalen bij een automaat? overigens zijn er inmiddels (althans in Amsterdam) genoeg plekken waar je je kaart kunt opladen, en je strippenkaart kon je ook niet thuis downloaden. daarnaast kun je met een persoonlijke kaart ook enkele euro's rood staan, dus heb je tijd zat om op te waarderen.
|
Verwijderd
|
Hoe werkt automatisch opladen?
Antwoord Met automatisch opladen, heeft u altijd voldoende saldo op uw OV-chipkaart. Zodra het saldo op uw kaart lager is dan € 5, wordt er automatisch een vast bedrag opgeladen via uw bankrekening. Zo heeft u altijd voldoende saldo om te reizen en hoeft u niet meer in de rij te staan voor een balie of automaat. Voor automatisch opladen hoeft u maar één keer een machtiging af te geven. Daarmee geeft u doorlopend toestemming voor het automatisch opladen van uw saldo. U kunt kiezen voor een bedrag van €10, € 20 of € 50. U kunt automatisch opladen op elk gewenst moment weer beëindigen door uw machtiging in te trekken. Automatisch opladen is alleen mogelijk op een persoonlijke OV-chipkaart. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Antwoord
Automatisch opladen vindt plaats telkens wanneer het saldo op uw OV-chipkaart onder de € 5,- komt. Een controle op uw saldo vindt plaats na check-in en na check-out. Het is goed mogelijk dat na uw reis het saldo feitelijk nog steeds boven de € 5,- staat, maar dat gedurende uw reis toch automatisch opladen heeft plaatsgevonden. Het instaptarief (op dit moment € 4,-) , dat meetelt in de berekening, is vaak hoger dan de kosten van de werkelijk gemaakte reis. Een voorbeeld. U heeft € 8,88 op uw OV-chipkaart staan, u heeft een automatisch opladen contract afgesloten van € 10,- en gaat reizen met de metro. U biedt uw kaart aan bij een poortje (check-in), het saldo op uw kaart wordt verminderd met het instaptarief van € 4,- en komt op 4,88 (€ 8,88 - € 4,- = € 4,88). Doordat het saldo nu onder de € 5,- komt en voor deze kaart een automatisch opladen contract is afgesloten wordt er automatisch € 10,- bijgeschreven op de kaart, waardoor het saldo op € 14,88 uitkomt. U stapt vervolgens 4 haltes later uit en biedt uw kaart aan bij een poortje (check-out). De gemaakte reis blijkt € 0,92 te kosten waardoor het instaptarief minus de kosten voor de reis (€ 4,00 - € 0,92 = € 3,08) weer worden verrekend met het huidige saldo op uw kaart (€ 14,88 + € 3,08 = € 17,96). |
![]() |
|
Verwijderd
|
Grappige is dat dit dus werkt via iDeal, zoals te lezen is in de faq van
http://www.ov-chipkaart.nl/faq/ Maar zoals ik t begrijp hoef je t dan weer niet apart op te laden. Het kan dus wel. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Okay, maar dan moet het dus mogelijk zijn om het via iDeal te doen. Kan niet anders.
Wat ik denk dat er gebeurt is dat het saldo snel op je OVkaart wordt gezet op het moment dat je incheckt, want die verbindingen zijn als het goed is realtime. Met chippen is dat niet mogelijk want dat is niet realtime en slechts éénwegverkeer. |
![]() |
|
![]() |
dat zal het dan inderdaad moeten zijn, maar beetje flauw dat je reisprodukten dan wel uit de automaat moet halen als je ze thuis betaald hebt.
hoe dan ook, dat automatisch opladen is geen ramp vind ik. als je niet regelmatig grote reizen maakt, zal er ook niet regelmatig geld worden afgeschreven. het is nu alleen nog zo dat ik zo vaak vreemde afschrijvingen heb, dat ik mooi niemand ga machtigen om aan mijn rekening te komen ![]()
||
![]() |
Citaat:
je moet een strippenkaart of treinkaartje nu toch ook op een speciale plek kopen? wat dat betreft verandert er met de ov-chipkaart niets. ja, het wordt niet makkelijker dan het nu is, maar ook niet moeilijker. "totaal geen nut" vind ik een beetje een overdreven kwalificatie.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar als t niet makkelijker wordt, wat is dan de toegevoegde waarde van de chipkaart? Je kunt niet je chipkaart opladen bij de bushalte. En om ergens dus te komen moet je eerst schulden maken. Dat vind ik wel een beetje vreemd. Want je moet dan eerst met de bus en je in t rood reizen om er weer krediet op te zetten. Thuis weet je van te voren ten minste hoeveel strippen je nog hebt. Op t station moet je weer in die rij gaan staan voor kaartje erin en eruit. En dus moet je eerder weg, want je kunt niet weer bij de NS instappen als je net bij de bus een schuld hebt gemaakt. Dus dan moet je eerst langs zo'n gele automaat, om je saldo van de bus te zuiveren. En dan weer langs een gewone kaartjesautomaat om je treinkaartje te halen. Ik kan me voorstellen dat dat heel erg verwarrend werkt. |
![]() |
||||||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
als je 10,- op je kaart hebt, dan wordt er 4,- afgeschreven en bij uitstappen wordt het verrekende bedrag weer bijgeschreven. je staat helemaal nergens in het rood tijdens dit proces. je komt alleen in het rood als je niet genoeg geld op je kaart hebt, maar je kunt met een strippenkaart niet eens reizen als je te weinig strippen hebt. je moet gewoon voldoende reistegoed hebben, net als bij een strippenkaart, als je de bus in stapt. de mogelijkheid om rood te staan met een persoonsgebonden chipkaart is een "extraatje" dat je bij de strippenkaart niet had.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar hoe kun je van te voren voldoende reis tegoed hebben als je thuis niet kunt opladen? En je kunt als je uitcheckt je saldo zien? Uhuh. Als je uit de tram stapt in Amsterdam op een willekeurig tijdstip en iedereen eruit wil? Ja.. dan neem ik even uitgebreid de tijd om mijn saldo te bekijken. En waarom zou ik me niet mogen druk maken over opwaarderen? Ik reis toch ook in t weekend? |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
![]() als jij om 00.30 je laatste tram wil halen en je hebt nog maar 1 strip, geen cash geld, en de winkels zijn dicht, dan kun je niets met die ene strip. Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Citaat:
ik heb afgelopen zondag samen met de rest van Nederland Sinterklaasinkopen gedaan. De tram stond stampend vol, maar toch kon ik prima zien hoeveel geld ik nog had. ik heb er dan wel geen kop koffie bij kunnen nemen en de 3e van Beethoven op kunnen zetten, maar van mij hoeft dit niet zo uitgebreid. het aflezen is functioneel, geen uitje. "roodstand aanmoedigen", "uitgebreid de tijd nemen", vind je zelf niet ook een heel klein beetje dat je de boel overdrijft?
||
Verwijderd
|
Citaat:
En natuurlijk heb ik altijd een strippenkaart, en kijk ik voordat ik de bus in stap of ik nog genoeg strippen heb om mijn reis te kunnen maken. En anders haal ik cash en kan ik alsnog betalen. Hell ik gebruik misschien 1 hele strippenkaart in een jaar, maar ik heb er wel eentje. Omdat je nou eenmaal eens met de bus moet. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Betoog OV chipkaart BC13 | 6 | 03-12-2010 15:27 | |
Verkeer & Vervoer |
mogelijkheden ov-kaart Verwijderd | 5 | 16-10-2010 15:56 | |
Verkeer & Vervoer |
geen €3,00 dagkaartjes meer :( Verwijderd | 29 | 04-08-2010 09:43 | |
De Kantine |
De OV-chipkaart: ervaringen, tips, klachten? Verwijderd | 194 | 14-10-2009 21:27 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Enquete OV-chipkaart Verwijderd | 11 | 02-03-2008 10:57 | |
De Kantine |
Wat zit er in jouw portemonnee? Unexplained | 88 | 04-12-2002 16:20 |