Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2007, 23:46
evcskater
evcskater is offline
Hallo, ik had een vraag over de leerplicht.

Ik ben 18 en zit in de 6e van het VWO.
Ik spijbel regelmatig en daarom begin ik problemen te krijgen met school.
Mijn vraag is of bijvoorbeeld de leerplicht ambtenaar mij een boete kan geven.
Er staat nergens duidelijk geschreven hoe dit zit voor leerlingen ouder dan 18 die nog geen diploma hebben.
Dus ben ik verplicht alle lessen aanwezig te zijn en kan de school sancties nemen indien ik dat niet ben, of is het toegestaan lesuren afwezig te zijn?

Elmar
Advertentie
Oud 04-12-2007, 02:13
AzN
AzN is offline
Ik vond 't oud nieuwsbericht, misschien heb je er iets aan:

DEN HAAG
Er komt een leerwerkplicht voor jongeren tot 23 jaar. Laagopgeleide jongeren die niet werken of leren, krijgen in eerste instantie een boete van 340 euro. Weigeren ze medewerking, dan kan de boete oplopen tot 2250 euro.

Dat heeft het demissionaire kabinet vrijdag besloten op voorstel van CDA-minister Van der Hoeven (Onderwijs). De maatregel is geen plicht vanuit het rijk. Gemeenten krijgen de vrijheid de plicht op te leggen. Het kabinet wil hiermee voorkomen dat jongeren buiten de boot vallen.

Voor jongeren tot 18 jaar wordt vanaf het schooljaar 2007-2008 een zogenoemde kwalificatieplicht ingevoerd. Jongeren worden verplicht een diploma te halen op minimaal havo-, vwo- of mbo-2-niveau. Ook kunnen gemeenten voor werklozen tot 23 jaar een informatie- en meldingsplicht invoeren. Jongeren die niet werken, niet leren, geen uitkering ontvangen en niet staan ingeschreven bij het Centrum voor Werk en Inkomen (ongeveer 31 duizend jongeren) kunnen dan beter worden opgespoord.

Het kabinet trekt hier in 2007 vijftig miljoen euro voor uit en vanaf 2008 elk jaar 130 miljoen euro.
Oud 04-12-2007, 06:09
Verwijderd
En weet je ook wanneer dat ingaat ??
Aangezien me broertje een van die jongere is
Oud 04-12-2007, 08:02
Miracle
Miracle is offline
Als je 18 bent, dan mag je toch zelf ziek-briefjes schrijven?

Ik meldde me altijd ziek als ik geen zin meer had.
Oud 04-12-2007, 09:34
Nona
Nona is offline
Je school kan hoe dan ook maatregelen nemen, je staat daar ingeschreven en hebt je daarmee verplicht je aan hun regels te houden. Van de wettelijke mogelijkheden heb ik geen verstand.
Oud 04-12-2007, 09:51
Balance
Balance is offline
Ik schreef net als Miracle gewoon m'n eigen briefjes en dat werd ook geaccepteerd.
Oud 04-12-2007, 14:18
evcskater
evcskater is offline
oke ik mag ook wel mezelf ziekmelden maar is er geen regeling dat je genoeg uren op school moet zijn? Me moeder loopt de hele tijd te zeuren dat alss ik niet genoeg uren op school ben ik niet over kan ook al zijn men cijfers wel goed. weet iemand of dit klopt of hangt dit weer af van de school waarop je zit?

alvast bedankt
Oud 04-12-2007, 15:44
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:

Er staat nergens duidelijk geschreven hoe dit zit voor leerlingen ouder dan 18 die nog geen diploma hebben.
Dus ben ik verplicht alle lessen aanwezig te zijn en kan de school sancties nemen indien ik dat niet ben, of is het toegestaan lesuren afwezig te zijn?

Elmar
Nee. je bent niet meer leerplichtig gezien je leerplichtig bent tot de dag waarop je 18 wordt (die dag is voor jou dus al voorbij). De leerplichtambtenaar kan jou geen boete geven. Echter, je hebt je aan de schoolregels te houden en als je dat niet doet kan de school je wel verwijderen. Daarmee overtreed je voor de rest geen wet.
Oud 04-12-2007, 15:45
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
oke ik mag ook wel mezelf ziekmelden maar is er geen regeling dat je genoeg uren op school moet zijn? Me moeder loopt de hele tijd te zeuren dat alss ik niet genoeg uren op school ben ik niet over kan ook al zijn men cijfers wel goed. weet iemand of dit klopt of hangt dit weer af van de school waarop je zit?

alvast bedankt
heeft te maken met de bepalingen van jouw school.
Oud 04-12-2007, 15:46
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
En weet je ook wanneer dat ingaat ??
Aangezien me broertje een van die jongere is
dit is al ingegaan
en of de wet voor je broetje geldt hangt er nog vanaf.
Wat is zijn geboortedatum en welk niveau doet hij?
Oud 04-12-2007, 16:00
Gunkan
Gunkan is offline
De hoeveelheid uren die je op school door moet brengen ligt inderdaad aan de regels van je school.

Ik mag op het HBO per vak maximaal een keer afwezig zijn, per blok. Ben ik er vaker niet, dan zak ik voor dat vak. Dat heeft niets met de wet te maken en alles met wat de school acceptabel en belangrijk vindt.
Oud 04-12-2007, 16:27
Nilssiej
Nilssiej is offline
Citaat:

Elmar
Wat dacht je ervan gewoon, eeh, naar school te gaan?
Oud 04-12-2007, 16:46
Verwijderd
Ik denk niet dat de leerplichtambtenaar je iets kan maken, wel kan de school je natuurlijk eruit kicken.
Oud 04-12-2007, 21:50
evcskater
evcskater is offline
oke thx
Oud 05-12-2007, 10:41
Verwijderd
Citaat:
Wat dacht je ervan gewoon, eeh, naar school te gaan?
Waarom zou je naar school gaan als je het prima thuis kan doen en dan ook nog eens uit kan slapen?
Oud 05-12-2007, 12:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waarom zou je naar school gaan als je het prima thuis kan doen en dan ook nog eens uit kan slapen?
Vanwege de kans je te vergissen in het oordeel dat het allemaal thuis kan, en als gevolg daarvan te falen in je opleiding.
Oud 05-12-2007, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Vanwege de kans je te vergissen in het oordeel dat het allemaal thuis kan, en als gevolg daarvan te falen in je opleiding.
Dat merk je toch snel genoeg aan je cijfers, zeker op de middelbare. Als hij zegt dat hij nog gewoon goede cijfers haalt heeft hij dus kennelijk zich niet vergist in zijn oordeel, dus zie ik het probleem niet.
Oud 05-12-2007, 16:22
Nilssiej
Nilssiej is offline
Citaat:
Dat merk je toch snel genoeg aan je cijfers, zeker op de middelbare. Als hij zegt dat hij nog gewoon goede cijfers haalt heeft hij dus kennelijk zich niet vergist in zijn oordeel, dus zie ik het probleem niet.
Het is ook de instelling die niet deugt. Want jah, als je bijvoorbeeld een 6.5 gemiddeld staat is dat voor sommigen overbodig er een 7 van maken. Bovendien is het een examenjaar, dus een belangrijk jaar. Je bent niet voor niets leerplichting tot je 18e, als je 18 bent ben je niet meer leerplichting, maar dan wordt van je verwacht dat je verantwoordelijk genoeg bent om gewoon naar school te gaan, lijkt me
Oud 05-12-2007, 17:10
luchtballon
luchtballon is offline
@nilssiej
Dan is hij vast ook verantwoordelijk genoeg om zelf te bepalen of hij lessen zinvol vind of niet eh?
Beetje jammer als je school er in de 6e nog moeilijk over doet trouwens als het er wel naar uit ziet dat je het gaat halen. Kon ze bji mij werkelijk vrij weinig schelen of ik er was
Oud 07-12-2007, 11:12
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Ik denk niet dat de leerplichtambtenaar je iets kan maken, wel kan de school je natuurlijk eruit kicken.
Op mijn oude school kwamen vaak van andere scholen gekickte leerlingen. Als je nu op zo'n school zit die alle leerlingen aanneemt en hiervan wordt gekickt, heb je een probleem.
Oud 08-12-2007, 11:53
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Het is ook de instelling die niet deugt. Want jah, als je bijvoorbeeld een 6.5 gemiddeld staat is dat voor sommigen overbodig er een 7 van maken. Bovendien is het een examenjaar, dus een belangrijk jaar. Je bent niet voor niets leerplichting tot je 18e, als je 18 bent ben je niet meer leerplichting, maar dan wordt van je verwacht dat je verantwoordelijk genoeg bent om gewoon naar school te gaan, lijkt me
Eigenlijk heb je best wel gelijk. Maar ik snap het punt van de topicstarter ook. Ik was serieus met mijn school... ik wou heel graag geneeskunde studeren en daarvoor geldt een numerus fixus zoals je weet (dus ik kon maar beter hoge cijfers halen) En daar werkte ik ook voor, ik heb nooit, van jaar 1 t/m 6 een onvoldoende op mn rapport gehad. Vanaf 5-vwo haalde ik zelfde geen enkele onvoldoende meer. Maar dat nam niet weg dat ik in 6-vwo de school spuugzat was en heel veel spijbelde En de conrector maar mekkeren. Maar ik was gwn toe aan iets anders. Zo kan het ook Ik vind het niet vreemd dat mensen in hun eindexamenjaar spijbelen.
Oud 15-12-2007, 11:38
Isnogood
Isnogood is offline
Citaat:

Elmar
Je school kan je verwijderen.. Voor de rest is het achterlijk wat je doet.
Oud 15-12-2007, 17:22
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
iedereen heeft het morele recht tot spijbelen .
Oud 21-12-2007, 23:25
SimonP
SimonP is offline
Citaat:
Kan ik daar een boete voor krijgen?
Elmar
het antwoord is 'ja' : in Nederland is er een wet die zegt dat jij verplicht bent om tot je 18'e naar school te gaan zodat je geen mensen krijgt die écht niets weten zoals mensen in Afrika die gewoon niet KUNNEN studeren.
ben blij.
Oud 22-12-2007, 11:18
Verwijderd
Hij is 18.
Advertentie
Oud 22-12-2007, 11:57
SimonP
SimonP is offline
Citaat:
Hij is 18.
ja hoor, maar dat terzijde natuurlijk, want ik beantwoord zijn vraag gewoon
Oud 22-12-2007, 12:54
Verwijderd
Citaat:
ja hoor, maar dat terzijde natuurlijk, want ik beantwoord zijn vraag gewoon
Maar als hij al een tijdje 18 is is die wet niet van toepassing.
Oud 22-12-2007, 16:58
SimonP
SimonP is offline
Citaat:
Maar als hij al een tijdje 18 is is die wet niet van toepassing.
maar dat heeft er toch helemaal niets mee te maken?; hij stelt gewoon de vraag of het illegaal is, ja of nee.
Oud 22-12-2007, 17:29
Verwijderd
Nee, hij vraagt of het in zijn geval illegaal is. En dan is het dus onzin om te antwoorden dat dat zo is als je je antwoord baseert op een wet die niet van toepassing is in dit concrete geval.
Oud 22-12-2007, 19:10
Verwijderd
Citaat:
maar dat heeft er toch helemaal niets mee te maken?; hij stelt gewoon de vraag of het illegaal is, ja of nee.
Mensen van <18 kunnen er een boete voor krijgen, mensen van >18 niet (maar die kunnen wel van school worden getrapt, voor zover ik weet, omdat scholen gewoon van je eisen dat je aan de lessen deelneemt, doe je dat telkens niet, dan kunnen ze je van school sturen).
Oud 22-12-2007, 19:18
SimonP
SimonP is offline
Citaat:
Mensen van <18 kunnen er een boete voor krijgen, mensen van >18 niet (maar die kunnen wel van school worden getrapt, voor zover ik weet, omdat scholen gewoon van je eisen dat je aan de lessen deelneemt, doe je dat telkens niet, dan kunnen ze je van school sturen).
ja klopt, dat risico loop je zeker. en dan word je tegelijk symbolisch gezien ook van je toekomst afgetrapt.
Oud 16-04-2008, 01:20
evcskater
evcskater is offline
Citaat:
Je school kan je verwijderen.. Voor de rest is het achterlijk wat je doet.
Jij noemt wat ik doe achterlijk, maar wie ben jij om daarover te oordelen. Jij weet niks van mijn situatie. Wie weet ben ik chronisch ziek en heb ik daarom veel slaap nodig.
Hoewel ik erg dankbaar ben voor de leerplicht en de mogelijkheid om naar school te kunnen gaan. Betekent dat niet dat ik al mijn lessen nodig heb.
De mensen die zeiden dat ik beter van school af kon gaan om gewoon thuis te studeren is ook niet echt reeel. School is niet alleen belangrijk voor educatieve ontwikkeling maar ook voor sociale ontwikkeling.

Deze reactie is zo laat omdat ik nadat ik mijn antwoord gevonden had niet meer naar deze topic heb gekeken.
Oud 16-04-2008, 05:49
Verwijderd
Citaat:
Wie weet ben ik chronisch ziek en heb ik daarom veel slaap nodig.
In zo'n situatie valt het over het algemeen niet onder spijbelen, daarvoor zijn bepaalde regelingen.
Oud 16-04-2008, 17:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Jij noemt wat ik doe achterlijk, maar wie ben jij om daarover te oordelen.
Gewoon iemand met gezond verstand?
Oud 18-04-2008, 15:11
Verwijderd
Citaat:
Jij noemt wat ik doe achterlijk, maar wie ben jij om daarover te oordelen. Jij weet niks van mijn situatie. Wie weet ben ik chronisch ziek en heb ik daarom veel slaap nodig.
Hoewel ik erg dankbaar ben voor de leerplicht en de mogelijkheid om naar school te kunnen gaan. Betekent dat niet dat ik al mijn lessen nodig heb.
De mensen die zeiden dat ik beter van school af kon gaan om gewoon thuis te studeren is ook niet echt reeel. School is niet alleen belangrijk voor educatieve ontwikkeling maar ook voor sociale ontwikkeling.

Deze reactie is zo laat omdat ik nadat ik mijn antwoord gevonden had niet meer naar deze topic heb gekeken.
Als je vanwege ziekte niet naar school kan, dan is dat geen spijbelen (zoals Leonoor ook al zegt). Laat je mentor/conrector weten wat er aan de hand is, dan kunnen ze daar rekening mee houden en begrijpen ze dus ook waarom je er zo vaak niet bent. (Daarvoor moet je wel bv. een brief van je arts hebben, geloof ik.)
Oud 20-04-2008, 12:24
tineke_88
tineke_88 is offline
Je kan wel 18 zijn en dus bij de wet volwassen zijn, maar dat houdt nog niet in dat je je niet aan de regels van de school hoeft te houden.
Jij mag daar naar school, omdat de school van je verwacht dat jij je netjes aan de regels zult houden.
Als je volwassen bij de wet bent, betekent dat nog niet dat je alle regels mag overtreden.
Die regels hebben een functie.
Dat zou net zoiets zijn als dat ik ga roken in een openbaar gebouw met het argument dat ik volwassen ben en dus kan doen wat ik wil. Aan regels heb je je gewoon te houden, hoe oud je ook bent.
Maar goed, dat zal misschien wel vaker gezegd zijn. En over de strafmaat heb ik eigenlijk niets te zeggen, omdat ik daar geen idee van heb.
Oud 27-09-2010, 09:59
Sebastiaan16
Sebastiaan16 is offline
Hoi Elmar enzo,

Ik stuur jullie een berichtje omdat ik iedereen wil waarschuwen voor de gevolgen van spijbelen . Ik heb zelf namelijk veel gespijbeld omdat ik dacht dat da stoer was en al mijn 'vriende' da ook deden. Ik wilde da stiekem meestal nie, maar wilde ook geen mietje gevonden worde...Nu heb ik spijt want heb me school nie gehaald. Kijk dus uit met spijbelen want je bent uiteindlijk zelf de zak!

Laterzzzz
Oud 27-09-2010, 17:29
Volk
Volk is offline
De school kan besluiten dat je niet mee mag doen aan het examen.
Oud 27-09-2010, 17:38
duivelaartje
duivelaartje is offline
Dit topic is al 2,5 jaar oud. Het is niet de bedoeling zulke oude topics te uppen. De TS (topicstarter) heeft er niet zoveel meer aan.

Slotje dus!
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten