Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2010, 16:18
Verwijderd
Ik heb hier een stel oude kapotte moederborden die ik een tijdlang heb bewaard omdat ik ze wel mooi vond. Maar eigenlijk heb ik er helemaal niks aan en nemen ze alleen maar ruimte in, dus heb ik nu besloten om ze maar gewoon weg te gooien. Alleen - waar doe je dat? Kan ik de batterijen eruit halen en ze in de gewone prullenbak dumpen of zitten er giftige stoffen in de condensators waardoor ze in ander afval moeten?

[edit] Ik heb natuurlijk al wat gegoogled maar ik kan er niets over vinden. Wel dingen over klein chemisch afval en elektronisch afval maar ik weet niet precies waar dit onder valt. En om nou de halve stad af te reizen met die dingen, op zoek naar een geschikt inleverpunt..

Laatst gewijzigd op 13-08-2010 om 18:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-08-2010, 17:43
WolterB
WolterB is offline
Ik gooi ze altijd gewoon weg eigenlijk
Oud 14-08-2010, 03:01
MiBe
MiBe is offline
Ik ook eerlijk gezegd, althans, ik zet het gewoon bij het grofvuil.
Oud 14-08-2010, 11:40
dr.rootz
dr.rootz is offline
Hoi Paranoide,

Ben je een liefhebber van elektronica? Ik vind het opmerkelijk dat een meisje moederborden bewaard.

Anyway, dit valt inderdaad onder elektronisch afval. Op www.afvalgids.nl kun je zoeken naar een afval verzamelaar bij jou in de buurt. De meeste mensen gooien dit weg bij het normale vuil, maar jij kunt die uitzondering zijn die het wel goed doet.

dr.rootz
Met citaat reageren
Oud 14-08-2010, 12:33
Verwijderd
Het is chemisch (of elektronisch) afval, je kan het niet zomaar bij het normale afval gooien.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2010, 13:42
jacobdb
jacobdb is offline
het valt idd gewoon onder chemisch afval. (maar waarom hergebruik je zoiets niet gewoon )
Oud 14-08-2010, 14:57
dr.rootz
dr.rootz is offline
Ze zijn kapot jacobdb, dan valt er weinig te herbruiken...
Met citaat reageren
Oud 14-08-2010, 19:33
ILUsion
ILUsion is offline
Die dingen zitten inderdaad vol met stofjes die beter niet bij het gewone huisvuil komen, op een containerpark staan vaak wel inzamelpunten voor oude elektronica (meestal volledige toestellen, maar daarbij hoort het dus); of dat is in ieder geval hoe het in België geregeld is.

Wat je wel nog met die moederborden kan doen, is enkele componenten afhalen en die hergebruiken als je zelf schakelingen maakt (ben ik momenteel mee bezig bij wat oude moederborden en pc-kaarten). Meestal zitten er goede elco's op, een heleboel spoeltjes, hier en daar een kristal en heel wat connectoren die van pas zouden kunnen komen (IDE en andere headers). En van een chip (bv. de chipset) kan je een originele sleutelhanger maken als je hem lossoldeert of lossnijdt van het bord en dan een gaatje boort zodat er een ring doorkan. Bij mij hangt er bv. een Pentium 4 aan mijn sleutels (een oude CPU is veel makkelijker te verwijderen dan elke andere chip).

Ohja, vermits je die dingen mooi vindt; er bestaan bedrijven (o.a. deze) die van oude moederborden leuke producten maken (kaften, latten, clipboards, ...), ik geloof dat er bij sommige Oxfam-winkels dergelijke producten te koop zijn/waren. Als je de nodige tools hebt thuis, kan je ook van die dingen proberen maken, natuurlijk.
Reageren

Regels voor berichten