Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2010, 19:58
Sander =D
Sander =D is offline
Mischien een beetje een rare vraag.
Maar kan bijv. een doofblind geboren persoon ongelukkig zijn, omdat hij niet kan horen en zien? Hij heeft immers nooit meegemaakt hoe het is, dus kan hij het ook niet missen lijkt me?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2010, 20:00
ExpoRules
ExpoRules is offline
dat is net alsof je een dier in zo een kleine kooi zet dat ie zich amper kan draaien vanaf zijn geboorten, weet hij beter? nee dat niet, maar hij is vast niet gelukkig dus dan ''mist'' hij het wel om meer ruimte te hebben. dus in jou voorbeeld om te horen en te zien.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 20:04
Sander =D
Sander =D is offline
Citaat:
dat is net alsof je een dier in zo een kleine kooi zet dat ie zich amper kan draaien vanaf zijn geboorten, weet hij beter? nee dat niet, maar hij is vast niet gelukkig dus dan ''mist'' hij het wel om meer ruimte te hebben. dus in jou voorbeeld om te horen en te zien.
Die vergelijking vind ik neit helemaal eerlijk.
Een doof/blinde heeft gewoon beweging vrijheid.
Hij kan alleen niet zien en niet horen. Voor de comminucatie is het lastig, maar hij weet helemaal niet hoe het is om te zien of te horen, dus dan kun je het ook niet missen lijkt mij?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 20:26
Batave
Batave is offline
Citaat:
Die vergelijking vind ik neit helemaal eerlijk.
Een doof/blinde heeft gewoon beweging vrijheid.
Hij kan alleen niet zien en niet horen. Voor de comminucatie is het lastig, maar hij weet helemaal niet hoe het is om te zien of te horen, dus dan kun je het ook niet missen lijkt mij?
Ik heb wel eens gehoord dat mensen die genezen van blindheid gek worden; omdat ze licht niet goed kunnen ontcijferen en niks van de wereld meer snappen.
Oud 01-12-2010, 10:37
Nienna*
Nienna* is offline
Nou dat vind ik niet waar hoor. Als je nooit je vader hebt gekend, kun je wel degelijk een vader missen, omdat je om je heen ziet hoe het is om een vader te hebben. Misschien dat hetzelfde geldt voor dove en/of blinde mensen. Zij merken hoe andere mensen kunnen genieten van een concert of van de aanblik van een mooi uitzicht. En ze weten dan dat zij dat nooit zullen zien. Ik denk dat je dat wel degelijk zou kunnen missen. Maar de meesten zullen er misschien niet op die manier over nadenken, omdat ze nooit hebben geweten hoe het is.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2010, 11:11
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ben het eens met Nienna. Iets dat je nooit gekend hebt, kun je misschien niet echt missen, maar als je doof bent, dan ben je je ervan bewust dat andere mensen een zintuig hebben dat jij mist, dus in die zin ken je het dan wel, omdat je weet dat het bestaat.
Oud 01-12-2010, 12:42
miekmuis
miekmuis is offline
Ik denk ook dat je best dingen kunt missen die je nooit hebt gehad. Als ik bijvoorbeeld nooit een kindje zou krijgen zou ik dat zeker wel missen.
Oud 01-12-2010, 13:47
Volk
Volk is offline
Citaat:
Mischien een beetje een rare vraag.
Maar kan bijv. een doofblind geboren persoon ongelukkig zijn, omdat hij niet kan horen en zien? Hij heeft immers nooit meegemaakt hoe het is, dus kan hij het ook niet missen lijkt me?
Ik heb zelf een tijdje met doofblinden gewerkt en missen is misschien niet het juiste woord maar ze zouden wel graag willen zien omdat ze weten dat het overgrote deel van de bevolking dat wel kan. Ze vragen zich af hoe het is en helaas voor hun is zowel gehoor als beeld niet te beschrijven.

Ik denk niet dat je iets mee hoeft te maken om het te missen, weten dat het er is beseffen dat je het niet hebt is genoeg.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2010, 16:13
Verwijderd
Ja ik ben nog steeds niet verliefd geweest op iemand, maar ik zou dolgraag willen ervaren hoe het is om alles voor iemand te willen doen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2010, 11:47
Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Natuurlijk kan het wel. Missen is iets willen wat je niet hebt. Dus als je iets niet hebt wat je wel wilt, dan mis je het.
Oud 02-12-2010, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Natuurlijk kan het wel. Missen is iets willen wat je niet hebt. Dus als je iets niet hebt wat je wel wilt, dan mis je het.
Perfect uitgelegd inderdaad, je mist de functionaliteit van het zien in je leven dus mis je het in je leven.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2010, 00:38
Takkie89
Takkie89 is offline
Citaat:
Perfect uitgelegd inderdaad, je mist de functionaliteit van het zien in je leven dus mis je het in je leven.
Maar mis je de functionaliteit van het zien als je geboren bent met blindheid. Dan is die functie overgenomen door andere zintuigen, dus mist het in feite niet.

Ben het overigens wel met Egoconstructie. Bovenstaande is meer gedachtenkronkel dernaast.
Oud 05-12-2010, 07:17
Verwijderd
Dat hangt af van de vraag of hij / zij weet dat anderen wel kunnen horen en zien.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 16:30
Verwijderd
Citaat:
Maar mis je de functionaliteit van het zien als je geboren bent met blindheid. Dan is die functie overgenomen door andere zintuigen, dus mist het in feite niet.

Ben het overigens wel met Egoconstructie. Bovenstaande is meer gedachtenkronkel dernaast.
Dat wordt natuurlijk niet voor 100% overgenomen.
JE kan bijvoorbeeld als blind heel moeilijk matchende kleding uitzoeken.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 11:52
gerard321
gerard321 is offline
Citaat:
je mist pas iets als je weet hoe het is geweest
en als je iets niet hebt, en nog nooit heb meegemaakt
weet je ook niet hoe het is, dus kun je het niet missen
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 16:27
Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Citaat:
je mist pas iets als je weet hoe het is geweest
en als je iets niet hebt, en nog nooit heb meegemaakt
weet je ook niet hoe het is, dus kun je het niet missen
Jawel, je kunt het je wel voorstellen. Er zijn veel mensen die iets missen in hun leven, toch betekent dat niet dat ze het wel ooit hebben gehad.
Je kunt zoals ikzelf100 eerder zei je afvragen hoe het is om verliefd te zijn/een vriendin te hebben. Dat zie je om je heen, je kunt het je voorstellen, en je kunt dat dus missen in je leven, zonder dat je ooit een vriendin hebt gehad.
Oud 09-12-2010, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Ik denk niet dat je het echt specifiek kan missen. Ik denk wel dat er een bepaald gevoel kan zijn.

Maar denk er maar eens op de volgende manier over na: Ben je ooit héél rijk geweest? Nee?
Mis je het dan ook? Nee, dat denk ik niet. Maar dat staat niet in de weg dat je het wel zou willen. Er is een verschil tussen iets wel willen, en echt iets missen.

Edit: Dit maakt het misschien duidelijker hoe ik erover denk:

(Uit de van Dale).

Iets wat je mist, moet je ooit hebben gehad. Anders kun je het niet missen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2010, 16:35
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik snap wel dat iedereen zegt van: je kan het wel missen. Maar dat is niet de soort missen waar ik op doelde. Je hebt inderdaad missen als in: Ik mis een persoon. Maar je kunt niet echt iets missen (op die manier) wat je nooit gehad hebt. Je weet niet hoe het voelt, dus kun je het gevoel niet missen.

Je kunt wel een soort onbestemd gevoel daarvan hebben, zoals iemand die zijn vader nooit heeft gekend. En ik, persoonlijk, vind dat gewoon een soort mix van iets graag willen hebben en missen.
Maar dan is het zuiver een definitiekwestie. Ik ben het met je eens dat er een verschil is tussen iets missen waarbij je eerst iets verloren hebt en iets willen wat je nooit gehad hebt, maar voor mij vallen beide soorten onder de definitie 'missen'. Jij noemt dat een onbestemd gevoel, maar ik vind dat een vagere omschrijving dan missen, ik zou dat een vorm van missen noemen.

De ts vraagt echter: "Maar kan bijv. een doofblind geboren persoon ongelukkig zijn, omdat hij niet kan horen en zien? Hij heeft immers nooit meegemaakt hoe het is, dus kan hij het ook niet missen lijkt me?"
Die eerste vraag, het lijkt me dat iedereen het erover eens is dat een doofblind persoon ongelukkig kan zijn omdat hij niet kan horen en zien, net zoals alle mensen ongelukkig kunnen zijn als ze iets niet kunnen wat iemand anders wel kan. Op de tweede vraag is het dan in elk geval zo dat mensen een ongenaam/ onbestemd gevoel kunnen ervaren als ze zich bewust zijn dat zij iets niet kunnen wat de meeste andere wel kunnen. En dat zou je missen kunnen noemen, maar in de hoofdbetekenis gaat het er daar meestal om dat je eerst iets verloren hebt.
Oud 09-12-2010, 20:05
TedEdFred
TedEdFred is offline
als je kijkt naar de letterlijke betekenis van missen, niet. maar je kunt volgens mij wel verlangen naar iets of iemand, zonder dat je het zelf hebt meegemaakt of een bepaalde persoon hebt gekend. als iemand bijvoorbeeld een bepaalde gebeurtenis beschrijft, dan kun je je misschien zo voorstellen hoe dat is en voelt dat je het ook wilt meemaken. Of bij personen, als je zoals al eerder is genoemd een ouder nooit hebt gekend en iemand vertelt over hoe diegene was, kun je die wel 'missen'
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 15:48
Selimmm
Selimmm is offline
Nee. Gezondheid is je grootste cadeau. Moet je kijken hoeveel ziektes er zijn, hoeveel onverklaarbare maar ook ongeneesbare ziektes. Je moet echt wel gelukkig zijn als je 100% gezond bent.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten