Advertentie | |
|
![]() |
|
Op het internet zijn verschillende artikelen met tips te vinden.
Daarnaast zou je ook zoeken naar powerpoint sjablonen.
|
Indien je hulp nodig hebt. Ik als hij af is kan ik het nog voor je aanpassen. Stuur daar voor privebericht.
|
Ik zou juist zeggen: hou je in met al die animaties, toeters en bellen. Een ander sjabloon is misschien wel aan te raden, want als je tien presentaties ziet, zijn daarvan 9 met een standaardtemplate en dat ben je snel beu. Een effectje zo nu en dan moet kunnen. Maar vaak genoeg heb ik presentaties gezien waar elk elementje binnen komt vliegen, doe dat alsjeblieft niet! Dan zit je continu bezig met je computer en kan je je niet concentreren op de hoofdzaak (namelijk iets vertellen over je onderwerp) en als je enkele slides moet terugslaan om op vragen te antwoorden, zit je dan ook met het geklungel dat je niet snel door je slides kan navigeren.
Verder: zorg ervoor dat je presentatie goed leesbaar is. Niet te veel tekst per slide, tenzij je het echt nodig hebt, dus geen volzinnen. Alles wat op je slide staat moet je eigenlijk in meer detail vertellen. Gebruik je presentatie als ondersteuning van je inhoud en niet omgekeerd. Wat kleuren betreft; als die presentatie afgedrukt moet worden, zorg er dan ook voor dat je achtergrond licht is en goed afdrukbaar. Kies geen kleuren die weinig contrast kunnen vertonen: op een projectie zullen alle kleuren wat fletser overkomen en kan het dus zijn dat je tekst minder goed leesbaar is. Als je kleuren gebruikt in grafiekjes of in schema's, probeer die kleuren logisch te kiezen en consistent toe te passen (bv. als je voor/nadelen tegen elkaar afweegt, gebruik dan bv. groen en rood; als je bv. verschillende aspecten van de continenten uitzet op grafiek en je kiest blauw voor Europa, blijf die kleur dan gebruiken voor Europa). En tenzij je cijfers echt belangrijk zijn, zet je in een presentatie beter grafieken dan tabellen met nummers. Die tabellen zal men toch niet lezen en het is saai om dat te overlopen. Het is dan beter om bij de bespreking van je grafiek de hoofdpunten te noemen (bv. "in Azië is de kans op tsunami's meer dan 5 maal groter dan hier" in plaats van "Azië heeft x% kans op tsunami's, in Europa is dat y% en in Amerika is het z%" tenzij je die exacte getallen ergens nodig hebt). Kijk desnoods eens naar wat professionele sprekers doen: kijk bv. naar wat talks op TED of bekijk de keynotes van Steve Jobs. Je zal merken dat de meeste prominente personen niet van die overdrukke slides gebruiken maar het slechts als ondersteuning gebruiken; niet dat ze allemaal goede presentaties geven, en ze weten zich zelfs te redden zonder echte slides maar bv. door een demo te geven in een ander programma. Bij Steve Jobs valt het al direct op: zijn slides zijn zo goed als leeg en met een simpele achtergrond. Waarschijnlijk zal je jouw slides niet zo leeg krijgen omdat je iets meer zal proberen te doen dan enkel een marketingpraatje af te steken. En hij durft ook effectjes te gebruiken, maar er is dan wel over nagedacht geweest. Weliswaar hebben de sprekers daar het voordeel dat ze niet zelf hun presentatie moeten bedienen. Als je je aan filmpjes waagt, probeer dan ofwel op je eigen laptop te werken of test de presentatie op voorhand uit. PowerPoint kan op andere computers soms lastig doen met filmpjes (codecs, je moet afzonderlijk het filmbestand meenemen, ...). Als het een filmpje met geluid is, zorg er dan ook voor dat dat goed hoorbaar is (dus liefst aansluiten op externe luidsprekers, in een grote klas is een laptop vaak te stil). Als je niet kan zorgen voor goed geluid (door slechte kwaliteit van het filmpje of doordat je het niet luid genoeg kan afspelen), probeer het dan zonder geluid als dat kan (als je audio dus weinig belang heeft). Niets zo irritant als een presentatie met een nauwelijks hoorbaar filmpje erin. Verder op de inhoud: vertel dingen die je zelf interessant gevonden hebt tijdens het opzoeken en als je je onderwerp niet interessant vond (dat is ons allemaal wel eens voorgevallen als je gewoon een onderwerp gekregen hebt), probeer dan te bedenken wat je publiek misschien wel interessant zou kunnen vinden en vertel daarover. Probeer de link te leggen naar dingen die in het dagelijks leven (van jezelf of van je publiek) voorkomen. Als je je een beetje aan die regeltjes houdt, zal je sowieso opvallen tussen de rest. De meeste mensen denken immers dat ze zo veel mogelijk mooie effectjes moeten gebruiken. Maar: "less is more" in de meeste gevallen, tenzij je leerkrachten natuurlijk allemaal zo zot zijn op die effectjes en toeters en bellen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Windows Media Centre Aqualia | 4 | 17-03-2013 21:00 | |
Software & Hardware |
webbeheer-programma HowLovely | 30 | 11-03-2004 21:00 | |
Algemene schoolzaken |