Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2002, 13:27
D@mien
D@mien is offline
Ik wil op mn nieuwe HD graag WinXP, Win'98 en Mandrake 8.1 gooien, maar ik weet niet hoegroot ik die partities moet maken....ik wil op elke partitie puur de OS hebben, samen met Office oid, en de nodige tekenprogramma's e.d. en op een aparte partitie de overige data enzo. Wat is verstandig? Ikzelf zat te denken aan 2Gb per partitie.. Is dit genoeg/teveel??
Oud 02-05-2002, 13:28
Orion
Orion is offline
Das voor windows XP iig veel te weinig

Mijn windows XP installatie neemt inmiddels al 10 GB in beslag (met een behoorlijke rits programma's geinstalleerd, maar toch )
Oud 02-05-2002, 13:33
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Orion schreef:
Das voor windows XP iig veel te weinig

Mijn windows XP installatie neemt inmiddels al 10 GB in beslag (met een behoorlijke rits programma's geinstalleerd, maar toch )
Ik denk niet dat dat voor mij opgaat... ik heb nl XP pro staan op een 6Gb schijf...met nog een zooi GB aan eigen troep....

Ik zal trouwes ff neerzetten wat ik met welke OS wil doen.

Met XP wil ik gewoon internetten en in Office kunnen zooien en tekenproggies enzo....

'98 wil ik puur voor de Games (XP pakt nl 3/4 van mn spellen niet of nauwelijks) De games zet ik dan op de Data partitie...want dat neemt al snel een zo'n 2Gb in....

Mandrake is puur experimenteel....gewoon es kijken wat er met Linux allemaal kan...

Laatst gewijzigd op 02-05-2002 om 13:37.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 15:32
Verwijderd
Euh, mijn XP-partitie (C telt 'slechts' 4GB, met nog 1,2GB vrij. Ik snap niet zo waar jullie die ruimte laten? -- Grote applicaties installeer je toch op een ándere partitie, zodat je van je bootpartitie lekker snel een kleine image kunt trekken?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 15:53
Orion
Orion is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Euh, mijn XP-partitie (C telt 'slechts' 4GB, met nog 1,2GB vrij. Ik snap niet zo waar jullie die ruimte laten? -- Grote applicaties installeer je toch op een ándere partitie, zodat je van je bootpartitie lekker snel een kleine image kunt trekken?
Ik maak images vóordat ik al m'n programma's installeer...

Wanneer je programma's op een andere partitie dan je hoofdpartitie hebt, en een backup van je hoofdpartitie terugzet, werken deze toch niet meer.
Oud 02-05-2002, 19:40
D@mien
D@mien is offline
mijn installatie van XP is 2.1Gb...zal ik daar dan maar 3 van maken?
En 2Gb voor '98 en 1Gb voor Mandrake? Of neemt '98/mandrake meer in?
Oud 02-05-2002, 19:43
Strange Dude
Strange Dude is offline
Ik heb nu 2.6 GB in gebruik op m'n WinXP-HD. De Windows-directory zelf neemt 1.2 gig in beslag (daar moet nog wat bij, aangezien enkele belangrijke bestanden voor Windows (Iexplore enzo) in andere directories staan - 'k zou zo'n 1,6 gig aanhouden). Office (XP) neemt hier maar 150 MB in beslag (waar zijn die 3 cd's voor eigenlijk), da's een redelijk complete install (Word, excel, powerpoint, access, geen cliparts, geen frontpage). Ik zou office btw op een andere partitie zetten als je OS en progs gescheiden wilt houden want Office is natuurlijk gewoon een verzameling programma's.

Met je nodige vrije ruimte enzo wordt dat dus 2 gig voor de WinXP partitie, mits je de swapruimte op een andere partitie zet (hmm... is het mogenlijk voor Win en Linux om dezelfde partitie als swapspace te gebruiken? Dat scheelt nogal wat ruimte).

Win98 zal iets minder zijn, 1,5 GB ofzo (verspilling van schijfruimte btw - met compabiliteitsmodus pak je alle spellen behalve DOS-spellen zo ongeveer, en als je die speelt kun je beter DOS zelf installeren).

Linux is lastiger, aangezien ik te lui was om de programma's en het originele OS gescheiden te houden . Er is 5.4 GB in gebruik op m'n Linux-partitie, maar da's inclusief programma's en 2 GB aan uitgepakte source-codes die net zo goed weg kunnen (ik heb ze ergens anders allemaal ingepakt - je kunt wel zien dat ik nog geen gebrek aan ruimte heb ). Ik denk dat je aan 1 GB wel genoeg hebt voor Linux, maar dan moet je tijdens de installatie wel minimaal doen en alle programma's die erbij zitten (behalve X11 en KDE/Gnome etc) later op een ander HD erbij installeren. En weer de swap op een aparte partitie doen .
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 19:47
ShadowLady
ShadowLady is offline
bleh als je uit wilt proberen wat linux kan, kan je beter niet met mandrake beginnen, want imho is dat nog 10x zo brak als windows, maarja dat moet je zelf weten, maar met mijn persoonlijke ervaring neemt mandrake 2000 iets meer dan 1 gig in beslag dus ''98 zal wel iets minder zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 19:49
D@mien
D@mien is offline
Ik heb 2 Hardeschijven..1 van 6Gb en 1 van 20...
als ik nou die van 6b in 2en rag voor Xp en '98, en Linux op de 20 gooi samen met de persoonlijke bestanden....gewoon op safe spelen...goed idee?
Oud 02-05-2002, 19:50
Manuzhai
Manuzhai is offline
Ik heb zelf 2,5 GB op mijn XP partitie, maar mijn programma's komen op een andere partitie.
Oud 02-05-2002, 20:24
ShadowLady
ShadowLady is offline
Citaat:
D@mien schreef:
Ik heb 2 Hardeschijven..1 van 6Gb en 1 van 20...
als ik nou die van 6b in 2en rag voor Xp en '98, en Linux op de 20 gooi samen met de persoonlijke bestanden....gewoon op safe spelen...goed idee?
Mjah zorg wel dat die partitie waar je de bestanden op gooit een windows (FATxx) partitie is.. want linux kan wel windows partities lezen maar windows geen linux partities.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 20:41
Verwijderd
Citaat:
ShadowLady schreef:
bleh als je uit wilt proberen wat linux kan, kan je beter niet met mandrake beginnen, want imho is dat nog 10x zo brak als windows, maarja dat moet je zelf weten, maar met mijn persoonlijke ervaring neemt mandrake 2000 iets meer dan 1 gig in beslag dus ''98 zal wel iets minder zijn.
Een meisje van 15 dat meepraat over Linux?

Mandrake is idd $%^$, ik gebruik zelf Debian
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 21:40
D@mien
D@mien is offline
Ik ga et Xp-> 4Gb en '98 -> 2Gb doen...Linux hou ik nog ff apart voor als ik nog es een oude computer heb...kannik wat vrijer kloten...anders kan dat later altijd nog...

Moet ik partitioneren met Partition Magic, of kan et ook makkelijker?
Oud 03-05-2002, 12:24
Verwijderd
Citaat:
D@mien schreef:
Ik ga et Xp-> 4Gb en '98 -> 2Gb doen...Linux hou ik nog ff apart voor als ik nog es een oude computer heb...kannik wat vrijer kloten...anders kan dat later altijd nog...

Moet ik partitioneren met Partition Magic, of kan et ook makkelijker?
Gewoon verkenner...
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 12:28
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
******** schreef:
Een meisje van 15 dat meepraat over Linux?

Mandrake is idd $%^$, ik gebruik zelf Debian
Het is niet een meisje van 15. Het is ShadowLady.
Oud 03-05-2002, 16:27
Verwijderd
Ik had win 98 eerst op 2,1 gig staan samen met office en heel wat mp3 mar das dus zo vol!

Heb hem nu op 3 staan
en 7 voor internet en zooi
en eentje van 20 voor de spellen
en 2 voor muziek e.d

heb dus 3 HD's

eentje van 10 (verdeeld in 7 en 3)
eentje van 20 (alles voor spelletjes)
eentje van 2 (helemaal voor muziek e.d)

goed hé !
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 16:44
Jozzy
Jozzy is offline
Ik heb mijn 80GB-schijf als volgt ingedeeld:

C - 2 GB - Win ME (is voldoende)
D - 4 GB - Win XP (weet niet, nog niet geïnstalleerd, compu is net nieuw namelijk )
E - 28 GB - Data (pure downloads, mp3-files e.d.)
F - 40 GB - Programma's (geïnstalleerde versies, handig op een aparte partities omdat bij een format van C of D de voorkeuren behouden blijven als je opnieuw installeert...)
Linux - 6 GB (opgedeeld in /swap, / en /boot) - Is voorlopig voldoende, heb nog heel weinig geïnstalleerd...

Dit bevalt me wel eerlijk gezegd, dus ik zou kijken: spiek eventjes
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 16:53
Verwijderd
Ik heb ergens gelezen dat Windows XP minimaal 1.5 Gigabyte inneemt, maar dit kan makkelijk 3 worden...
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 17:50
Stijn
Stijn is offline
Citaat:
ShadowLady schreef:

Mjah zorg wel dat die partitie waar je de bestanden op gooit een windows (FATxx) partitie is.. want linux kan wel windows partities lezen maar windows geen linux partities.
Denk je dat???? Kijk meer eens goed rond dan
Oud 03-05-2002, 18:46
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
perseus schreef:

Gewoon verkenner...
Hoe dan?
enneeeh...als ik de C:\ wil partitioneren, moet XP die dan formatteren, of is dat niet nodig?

En dan hebbik nog iets:

Mijn CDROM en CDRW zijn stations E: en F:
Als ik de C:\ ga partitioneren, dan is mn Brander (E F: geworden.
Aangezien al mn programma's geinstalled zijn via die E:, zoeken ze steeds op dat station naar de Cd, die dan ineens F: is geworden..hoe kan ik windows duidelijk maken dat mn CDRW van E: naar F: is verhuisd, zodat bijvoorbeeld Office meteen de Cd kan vinden, zonder dat ik steeds et pad moet toewijzen?

Laatst gewijzigd op 03-05-2002 om 19:02.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 19:16
Verwijderd
Citaat:
D@mien schreef:

Hoe dan?
enneeeh...als ik de C:\ wil partitioneren, moet XP die dan formatteren, of is dat niet nodig?

Weet niet meer hoe het moet, maar het was heel simpel (is 2 jaar geleden dat ik de schijf van oude pentium 1 heb opgesplitst).
*Gaat kijken hoe het moet*
Ik kan het in ME niet vinden... Heb het destijds in win 95 gedaan...
Maar die draait op de comp van mijn zusje, en die is zooooo traaaaag. Ik kijk morgen wel.

Nee, formatteren is niet nodig.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 19:37
Orion84
Orion84 is offline
Citaat:
D@mien schreef:

Hoe dan?

En dan hebbik nog iets:

Mijn CDROM en CDRW zijn stations E: en F:
Als ik de C:\ ga partitioneren, dan is mn Brander (E F: geworden.
Aangezien al mn programma's geinstalled zijn via die E:, zoeken ze steeds op dat station naar de Cd, die dan ineens F: is geworden..hoe kan ik windows duidelijk maken dat mn CDRW van E: naar F: is verhuisd, zodat bijvoorbeeld Office meteen de Cd kan vinden, zonder dat ik steeds et pad moet toewijzen?
ik zou eerst alles leegmaken (na een backup evt.) met fdisk, dan eveneens met fdisk partitioneren en dan pas alles installeren.
Oud 03-05-2002, 22:40
Verwijderd
Citaat:
Orion schreef:
Wanneer je programma's op een andere partitie dan je hoofdpartitie hebt, en een backup van je hoofdpartitie terugzet, werken deze toch niet meer.
Wat zou dan niet meer werken volgens jou? -- Ervanuitgaande dat je partitie's niet tussendoor veranderen.

Stel; ik zet een systeem op, en installeer Windows XP met Office XP. Ik laat OfficeXP installeren op D:\Permanent\OfficeXP\, okay? Windows XP staat geinstalleerd op C:\. Alle keys verwijzen netjes naar D:\Permanent\OfficeXP\. Ik maak dán een image. Wanneer ik er een poos mee werk; en er gaat iets mis; zet ik die image terug. Windows XP wéét niet beter, net als Office XP.

Werkt met álle programma's, zolang je je partitieletters maar gelijk houdt. En dan nóg heb je daar programma's voor, om driveletters in Windows aan te passen.

Probeer het zelf maar eens. Kon je wel eens een hoop installatiewerk schelen
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 22:42
Verwijderd
Trouwens, D@mien, doe jezelf een lol, en gebruik gewoon Partition Magic.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 23:39
MadEgg
MadEgg is offline
PartitionMagic zuigt...
Fdisk ruled

En eerst alles leeggooien, dan partitioneren, en daarna alle besturingssystemen er opnieuw opzetten... Duurt het langst maar dan werkt wel alles in 1x goed, en bovendien gaan je windows installaties dan weer een paar weken een stuk sneller
Oud 04-05-2002, 17:24
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Trouwens, D@mien, doe jezelf een lol, en gebruik gewoon Partition Magic.
Bij PM hoef ik niet te formatten neem ik aan??
Oud 04-05-2002, 18:16
Verwijderd
Citaat:
MadEgg schreef:
PartitionMagic zuigt...
Fdisk ruled
Toch fijn dat je met FDISK je data op schijf kunt houden, nietwaar?

Doe niet zo wannabe, makker.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2002, 18:17
Verwijderd
Citaat:
D@mien schreef:

Bij PM hoef ik niet te formatten neem ik aan??
Nee.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten