Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2003, 02:07
Verwijderd
Ik heb een probleem.
Situatie:

Mijn hd heeft de volgende partities:
(Ja, ik besef dat het beter opgedeeld had kunnen worden, maar elke partitie heeft genoeg nut om liefst niet van plek of functie te veranderen. :) )
Code:
Name        Flags      Part Type  FS Type          [Label]        Size (MB)
 ------------------------------------------------------------------------------
    hda1        Boot        Primary   Win95 FAT32                        995.26
    hda2                    Primary   Win95 FAT32 (LBA)                 3002.23
    hda3                    Primary   NTFS             [^A]             12000.69
    hda5                    Logical   NTFS             [^A]             15266.12
    hda6                    Logical   Win95 FAT32                       2097.45
    hda7                    Logical   Linux ext3                        6539.10
    hda8                    Logical   NTFS                              5000.98
    hda9                    Logical   Win95 FAT32                       2146.80
    hda10                   Logical   Win95 FAT32                      12346.15
    hda11                   Logical   Linux swap                         641.58
Als ik met een bootfloppy van 95 of 98 opstart, krijg ik hda1 als C:, hda6 als D:, hda9 als E: en hda10 als F:. Op zich logisch.
Echter, als ik onder Windows 98SE (op hda1) in de Explorer kijk, geeft hij diezelfde lijst aan, met als toevoeging een I: (G: en H: zijn cd-spelers, dus er zijn geen ontbrekende stations) die naar hda2 verwijst.

Maar waarom krijg ik onder 'bootfloppy-Windows' hda2 niet te zien? Het betreft een FAT32-partitie, die m.i. niet te groot is voor 9x. (Dat er (LBA) bijstaat doet niet terzake, aangezien voordat dat erbij kwam te staan (na een rondje Partition Magic), het probleem zich exact hetzelfde voordeed.)

Kan iemand me uitleggen of er bepaalde limieten zijn die hier van toepassing zijn, of dat er iets anders schuilgaat achter een mogelijke redenering van Windows? Bijvoorbeeld hoe de volgorde van partities in de logica van Windows past?
Ik heb die partitie namelijk nodig. :\

Bvd.

Laatst gewijzigd op 24-07-2003 om 02:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2003, 07:33
WolterB
WolterB is offline
te grot kan sowieso al niet, aangezien win9x ook schijven met 40GB ondersteuent (en omdat jij ook al FAT32 partities hebt van ca 12GB)

wat ik wel weet is dat een schijf met meer dan 3 partities soms conflicten geeft.

ooit had ik mijn 40GB schijf in 5 delen opgedeeld (FAT, FAT, NTFS, NTFS, NTFS) (vraag e eniet waaorm) en toen ik deze samen wilde voegen via het installatiescherm van XP weigerde die dat te doen en kon ik enlkel de NTFS-schijven en de FAT-schijven samenvoegen, maar één schijf maken weigerde de pc om te doen.

misschien dat je bij de win9x installatie tegen een soortgelijk probleem aanloopt, maar omdat je daar met een oudere versie te maken hebt en een schijf niet herkend wordt.

en waarom heb je die schijf per sé nodig als de pc m in wondows wel herkent?
Oud 24-07-2003, 08:23
iamcj
iamcj is offline
Ik denk dat DOS maar 1 primaire partitie kan hebben.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 15:18
Verwijderd
Citaat:
WolterB schreef op 24-07-2003 @ 08:33:
wat ik wel weet is dat een schijf met meer dan 3 partities soms conflicten geeft.
Hm. Dat zou kunnen, maar het zou niet fijn zijn. :\

Citaat:

en waarom heb je die schijf per sé nodig als de pc m in wondows wel herkent?
Ik wil op die partitie Windows XP installeren, maar ik heb alleen zo'n verneukte recovery-cd, die draait op Windows 98.

@ iamcj: Nee, normaal gesproken herkent Windows tot vier primaire partities (waarvan de laatste (hda4) de extended is, en dus alle logicals inhoudt. Dus dat zou niet het probleem moeten zijn. Hoop ik. :\
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 15:35
-- Niodem --
-- Niodem -- is offline
Citaat:
iamcj schreef op 24-07-2003 @ 09:23:
Zoiets d8 ik ook, Je moet onder DOS geloof ik eerst een Primaire partitie maken, en daarin dan weer andere. Heette die niet Logische Partities of zow?
Oud 24-07-2003, 17:26
Verwijderd
Citaat:
iamcj schreef op 24-07-2003 @ 09:23:
Verdorie.
Je hebt gelijk. Nu ik de andere partities op hidden heb gezet, werkt alles weer. Dank.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten