Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2011, 12:57
luoluo
luoluo is offline
Ik hoor al een poos van meerdere mensen uit mijn naast omgeving, dat ze denkek dat ik autisme heb. Ook mijn ouders en mijn vriendin hebben dit al gezegd. Maar wat moet ik doen?, ik heb al meerdere malen testen gedaan op internet en daaruit bleek dat ik 'autisme' zou hebben.

Hoe kan ik van mijzelf herkennen dat ik asperger heb, ik heb wel kenmerken die anders zijn dan bij andere mensen. Ik ben bijvoorbeeld niet een sociaal persoon. Heb geen ordelijke structuur. Veranderingen vind ik niet fijn en tja volgens de mensen uit mijn klasheb ik vaste handelingen..

heb ik asperger en wat dan moet ik mij laten testen?

grtz
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2011, 13:12
winnie the pooh
winnie the pooh is offline
het is misschien handiger als je aan de mensen ut je omgeving vraagt waarom ze dat denken?
En op internet zoeken naar kenmerken,
Heb je geen kinderen in de klas die het hebben waar je mee kunt praten?
Je hebt sowieso geen autisme, hebt er mss een vorm van, maar autisme niet.
Geloof me, van de lijstjes kenmerken die je op internet vind heeft iedereen er wel een paar, pas als je ze op 2 of 3 na allemaal hebt dan kun je eens nagaan of je misschien autisme hebt.
Verder raad ik je aan jezelf alleen te laten testen als je in het dagelijks leven ook ergens last van ondervind, en daar dus hulp voor nodig hebt, is dat niet het geval dan raad ik het je af. je hebt dan je hele leven dat stempeltje op je voorhoofd en kunt er als je verder geen irritaties of problemen hebt die mogelijk door autisme verooorzaakt worden alleen maar moeilijkheden mee krijgen(denk aan zoeken van school/werk etc)

Sites die kunnen helpen zijn:

*Reclame-ban ontduikt*

Verder is het mss handig als je hier vertelt waarom je dat zelf denkt, welke kenmerken jij volgens jouzelf allemaal hebt, en waarom je denkt dat je asperger hebt en niet een andere vorm....
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 14:41
Volk
Volk is offline
Citaat:
Ik hoor al een poos van meerdere mensen uit mijn naast omgeving, dat ze denkek dat ik autisme heb. Ook mijn ouders en mijn vriendin hebben dit al gezegd. Maar wat moet ik doen?, ik heb al meerdere malen testen gedaan op internet en daaruit bleek dat ik 'autisme' zou hebben.

Hoe kan ik van mijzelf herkennen dat ik asperger heb, ik heb wel kenmerken die anders zijn dan bij andere mensen. Ik ben bijvoorbeeld niet een sociaal persoon. Heb geen ordelijke structuur. Veranderingen vind ik niet fijn en tja volgens de mensen uit mijn klasheb ik vaste handelingen..

heb ik asperger en wat dan moet ik mij laten testen?

grtz
Ik weet niet of je asperger hebt. Wat jij beschrijft, de vaste handelingen, geen ordelijke structuur, niet van veranderingen houden en niet sociaal zijn zijn dingen die heel vaak ook bij "normale" mensen voorkomen. Ik zie niet waarom dat zou moeten/kunnen betekenen dat jij asperger hebt of iets anders in het autistisch spectrum. Ik zou me als ik jou was alleen laten testen als je er echt last van ondervindt in het dagelijks leven.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 15:55
luoluo
luoluo is offline
bedankt voor de reacties,
van 1 van de sites die waffie heeft gegeven , staan hieronder de kenmerken. Ik zal onder de kenmerken zetten hoe dit met mij zit.

- Mensen met autisme maken moeilijk contact
erg veel last van heb weinig vrienden en in een voor mij nieuwe omgeving sta ik meestal direct alleen
- kunnen zich slecht inleven in een ander
een slecht inlevingsvermogen, Dit weet ik zelf niet goed, volgens mijn mentor, waar ik afgelopen woensdag nog een gesprek mee had heb ik wel een slecht inlevingsvermogen.
- kunnen zich moeilijk verplaatsen in de gevoelens en gedachtes van anderen
komt op het zelfde neer als hierboven
- maken niet of nauwelijks oogcontact
de mensen nemen meestal niet eens de moeite om mij aan te kijken dus ja.
- er ontbreekt wederkerigheid in het contact (praten meer tegen iemand dan echt met iemand)
hier, dit kan ik wel zeggen omdat dit ontzettend vaak tegen mij gezegd wordt, heb i kwel last van.
- zijn vaak erg star en rigide
Ik ben niet iemand die veel verboden dingen uithaald .
- vertonen stereotiep gedrag (wiebelen, wiegen, fladderen)
hier heb ik zover ik weet geen last van.
- willen vaak hun zin doordrijven
dit is bij mij weer wel het geval. Iets waar ik voor sta moet worden uitgevoerd
- niet 'normaal' spreken;
ik gebruik wel eens woorden waarvan ik de defenitie niet weet maar voor de rest heb ik hier geen last van.
- kunnen slecht tegen veranderingen
zoals eerder al vermeld ja hier heb ik last van
- kunnen zich koppig of driftig uiten (meestal ingegeven door angst)
jammer genoeg is dit ook bij mij het geval. Gebeurt in 1 keer. Iets kan mij in 1 seconde weer helemaal vrolijk maken of weer helemaal ongelukkig
- kunnen dwangmatige gedragspatronen ontwikkelen.
had ik vroeger last van nu niet meer
- overgevoelig voor bepaalde geluiden, beelden of temperaturen
alleen voor temperaturen, ook voor geuren maar dat zal er wel niet mee te maken hebben
- houden niet van lichamelijk contact
ik vermijd inderdaad lichamenlijk contact
- houden zich fanatiek vast aan bepaalde routines
dit doe ik maar dat zullen de meest mensen ook wel doen
- onhandige stijve motoriek
er wordt gezegt dat ik houterig loop maar verder ben ik wel erg lenig
- lijken soms afwezig
soms doet een vriend wat flauw als ik naar iets staar waar ik dan over na ga denken maar voor de rest niet.
- nemen taal letterlijk
voor sarcasme heb ik weinig gevoel.
- sterk gehecht aan een bepaald voorwerp
nou eigenlijk wel. ik heb een soort steentje die ik altijd bij me draag
- eenzijdige belangstelling
muziek

nou dat was hem dan. Ik heb even nagevraagt wat de mensen er dan vn vonden, zij zeiden dat ik veel snelle stemmingswisselingen vertoon en veel patronen heb.

nogmaals bedankt voor het snelle antwoorden.
grtz
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 17:08
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
De enige die dat écht kan vaststellen, is een bevoegd persoon, en dus niet internet of klasgenootjes. Ik weet niet precies waar je dan heen moet, maar ik denk dat je het beste naar de huisarts kan, die kan je dan doorverwijzen.

Laatst gewijzigd op 03-04-2011 om 10:51.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 22:32
nachtmens
nachtmens is offline
Wat bedoel je precies met vertonen van bepaalde patronen?
Oud 03-04-2011, 09:46
winnie the pooh
@Ninadebeste
ws bedoelt hij een vaste volgorde aanhouden van dingen doen,
ik heb ook autisme en ik heb bijvoorbeeld een soort van tic, dat ik in het weekend altijd om kwart voor 8 ga douchen, springt er een paar minuten voor me iemand anders in de douche dan flip ik helemaal en weet ik niet meer wat ik moet doen.
's ochtends voor school heb ik bijvoorbeeld een vaste volgorde van tas inpakken,haren doen etc.
en als dat om wat voor reden dan ook niet gaat zoals altijd weet ik niet meer waar ik het zoeken moet.
ik denk dat de TS dat bedoelt
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 06:23
ThugGangsta
ThugGangsta is offline
ik ben ook authist, maar ik zou als ik jou was gewoon Ff naar de ggd ofzo gaan, om het zeker te weten,
en wat waffie zegt over stempeltje is niet waar, alleen kunnen anderen er nu rekening mee houden, en kun je er zelf dingen aan veranderen
Ik bedoel, iedereen heeft wat, de een is authist, de ander astma ofzo, niemand is perfect
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 12:30
Volk
Volk is offline
Citaat:
ik ben ook authist, maar ik zou als ik jou was gewoon Ff naar de ggd ofzo gaan, om het zeker te weten,
en wat waffie zegt over stempeltje is niet waar, alleen kunnen anderen er nu rekening mee houden, en kun je er zelf dingen aan veranderen
Ik bedoel, iedereen heeft wat, de een is authist, de ander astma ofzo, niemand is perfect
Wat waffie zegt over dat stempeltje is wel waar. Stel je hebt een diagnose voor iets waar je geen last van hebt, dan zal iedereen jou zien als dat stempeltje en vergeten dat je ook nog gewoon een mens bent. Alles wordt dan op je stempel afgeschoven, en dat kan behoorlijk vervelend zijn als je nergens last van hebt.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 13:58
Roosje
Roosje is offline
^ maar als je wel last hebt van je stoornis - en de ts lijkt ergens last van te hebben - is het best fijn om te kunnen zeggen "Hee, ik heb autisme, ik kan niet zo goed tegen x, y en z, dus willen jullie erop letten om dat niet te doen?"
Oud 06-04-2011, 14:44
Volk
Volk is offline
Ik ben het ook met je eens. Als Ts er last van heeft moet ie zich laten testen. Maar anders zou ik het niet doen.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 16:14
winnie the pooh
Wat Volk zegt.
Je kunt heel veel profijt van je diagnose hebben in de zin van pgb en andere hulp die je krijgt.
maar je kunt er ook heel veel last van hebben doordat mensen zoiets hebben van ''die is psychisch niet helemaal lekker'' wat natuurlijk niet waar is.
ik woon zelf in brabant, waar blijkbaar het percentage mensen met autisme erg hoog ligt, maar zelfs hier merk ik dat mensen anders tegen je kijken als je een diagnose hebt, of je er nu last van hebt of niet.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 18:04
luoluo
luoluo is offline
ik ga er binnenkort wel mee naar de ggd. bedankt allemaal voor jullie hulp. 'stempels' heb ik al genoeg: Ik zie er namenlijk wat anders uit dan de andere heb andere hobbys en gedraag me anders, Daarom zien veel mensen me als tja een ander persoon.

grtz
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 19:43
ThugGangsta
ThugGangsta is offline
succes ermee, heb het ook, maar het is te handlen
Met citaat reageren
Oud 07-04-2011, 06:09
winnie the pooh
idd succes,
en wat ThugGangsta ook zegt, er is goed mee om te gaan, alleen ff uitvinden in welke hoek je het moet zoeken
Met citaat reageren
Oud 07-04-2011, 18:09
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ik zie er namenlijk wat anders uit dan de andere heb andere hobbys en gedraag me anders, Daarom zien veel mensen me als tja een ander persoon.

grtz
Het feit dat je er anders uit ziet dan anderen betekent niet dat je dan in het autistische spectrum zit, aangezien je aan iemands uiterlijk niet kunt zien of iemand wel of niet in het autistische spectrum zit. Ook het feit dat je andere hobby's hebt en je anders gedraagt dan anderen betekent niet dat je dan in het autistische spectrum zit. Wat ik me afvraag is wat andere mensen uit jouw omgeving over stoornissen in het autistische spectrum menen te weten, en waarop hun veronderstelling dat jij in het autistische spectrum zou kunnen zitten precies is gebaseerd. Ik zeg nadrukkelijk "zou kunnen", aangezien alleen een deskundige op het gebied van stoornissen in het autistische spectrum dat bij jou vast kan stellen.
@waffie: Ik kom zelf ook uit Noord-Brabant (Beek en Donk om precies te zijn) en weet sinds 18 maart 2003 dat ik zelf het syndroom van Asperger heb, aangezien dat toen door een psychiater bij het RIAGG in Helmond bij mij is vastgesteld.
Oud 08-04-2011, 08:35
Verwijderd
Citaat:
Wat waffie zegt over dat stempeltje is wel waar. Stel je hebt een diagnose voor iets waar je geen last van hebt, dan zal iedereen jou zien als dat stempeltje en vergeten dat je ook nog gewoon een mens bent. Alles wordt dan op je stempel afgeschoven, en dat kan behoorlijk vervelend zijn als je nergens last van hebt.
Dat kun je natuurlijk voorkomen door niet je diagnose tegen iedereen te vertellen. Zeker als je er geen last van hebt en ze er dus toch geen rekening mee hoeven te houden.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 12:28
Rivka
Rivka is offline
Je moet je helemaal niets laten aanpraten door je omgeving, echt niet. Je maakt het alleen maar ingewikkelder zo. En wat zeggen die tests op internet nou helemaal over jóú? Bijna iedereen heeft wel een stukje autisme in zich, dus druk jezelf geen stempel op als het niet hoeft .
Oud 08-04-2011, 12:41
Volk
Volk is offline
Citaat:
Dat kun je natuurlijk voorkomen door niet je diagnose tegen iedereen te vertellen. Zeker als je er geen last van hebt en ze er dus toch geen rekening mee hoeven te houden.
Dat klopt, maar soms wordt het voor je doorverteld en heb je er zelf geen invloed meer op. Als het eenmaal bekend is is het niet meer uit geheugens te wissen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 14:47
winnie the pooh
@Volk, dat inderdaad, en als je ergens toelating wil doen of gaat solliciteren heb je er ook wegdegelijk problemen mee als je dat dan verzwijgt.
Het is iets wat in je dossier staat en dat komt er nooit meer uit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten