Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik associeer het in eerste instantie met ongebonden, niet-geďnstitutionaliseerde religie, dus mensen die wel geloven, maar niet religieus zijn, zulk soort mensen zou ik spiritueel noemen. En als je daar dan wat vooroordelen op los laat, kom je op astrologie, Happinez, bijna-dood-ervaringen, reďncarnatie, handlezen, geesten zien.
In tweede instantie associeer ik het ook met dat deel van de geďnstitutionaliseerde religie dat zich bezighoudt met het mystieke, zoals de Soefi-ordes en de gnostiek.
||
Citaat:
![]() Maar dat is wel een hele negatieve visie, spiritualiteit kan nu juist zo veel goeds voortbrengen, een vredig en gelukkig gevoel voor jezelf, dat is toch mooi? Ja, daar associeer ik spiritualiteit ook wel mee, met verlichting.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat is heel mooi voor die simpele man, maar dat betekent dan eerder dat zijn gebrek aan intelligentie voor geluk heeft gezorgd. Een weldenkend mens zal zich immers niet beroepen op een metafysisch begrip als spirtualiteit. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het getuigt anders ook van enig gebrek aan intelligentie om een multi-interpretabel begrip als spiritualiteit gelijk te stellen aan jezelf voorliegen of een gebrek aan intelligentie. Dat is eerder iets als moedwillig een beperkt beeld in stand houden, mogelijk ter verdediging van je ego.
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Nou, ruimdenkend zijn associeer ik inderdaad wel met dingen op een andere, nieuwe manier doen, ja. Misschien is 'de meeste mensen' niet goed geformuleerd, want het gaat ook om de wereld zelf op een andere manier te ervaren dan je zelf gewoonlijk doet, misschien. Spiritualiteit is het kritisch kijken naar wat iedereen maar voor waar aanneemt, een stap terug doen en beseffen hoe nietig je bent, jezelf openstellen voor andere meningen en geloven, ja, dat heeft wel wat met ruimdenkend te maken.
|
Verwijderd
|
Ik zie nog steeds niet in waarom je daar spiritualiteit voor nodig zou hebben. Jezelf openstellen voor andere meningen en geloven kan je ruimdenkend noemen maar ik zie nog steeds geen link met spiritualiteit.
'Ruimdenkend' vind ik trouwens een veels te vage term. Ruimdenkend betekent voor mij namelijk ook dat je bepaalde dingen als onzin af kan doen, in plaats van alles maar lekker aan te nemen. |
![]() |
||
Citaat:
@Schrödinger: Ja, dat is waar. Maar ik vraag me steeds af: zou dat niet samen kunnen gaan? Stel, je hebt een spirituele ervaring gehad, je bent bijvoorbeeld uit je lichaam getreden. Dan kun je dat daarna rationeel gaan verklaren en zeggen: het lag aan mijn evenwichtsorgaan, het was een illusie. Maar kun je dan niet evengoed waarde hechten aan de spiritualiteit ervan? Mij lijkt van wel, ook als je het rationeel verklaard hebt, kan het spirituele je bijvoorbeeld laten zien hoe kwetsbaar het leven is en je laten voelen dat je eigenlijk verbonden bent met heel de wereld, zulk soort dingen, het lijkt me dat dat prima samen kan gaan. En daarnaast... Het gevoel dat een spirituele ervaring geeft, is een gevoel dat je wel rationeel zou kúnnen verklaren, maar het is niet altijd zinvol om het rationeel te verklaren. Dat geldt eigenlijk voor alle gevoelens, je kunt wel volledig gaan uitpluizen waarom je je op dit moment gelukkig voelt, maar je kunt ook van dat geluk genieten.
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
@Schrödinger: Ja, precies, ik denk dat we dan toch voor die tactiek kiezen die ons ook het prettigst laat voelen, waar we de meeste vreugde uit halen. Ik vind het niet heel boeiend om te weten waarom precies ik me zo voel, maar ik vind het wel interessant om te kijken hoe ik de wereld op een mooie manier kan ervaren, dat ik steeds het mooie/aparte van de wereld zie.
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Wiki zegt ook: Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik begrijp wel dat bepaalde dingen die je meemaakt je als zoiets moois (of juist niet?) kan ervaren dat het bijna 'bovennatuurlijk' voelt maar dan nog vind ik spiritualiteit zo'n vreemde beschrijving van iets wat vaak makkelijk te verklaren is. Waarom zo moeilijk doen om er dan weer een bepaalde stempel op te plakken? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Vind ik. Maar het is een kwestie van definities, dus tja. |
![]() |
||
Citaat:
M.a.w. voor mij gaat spiritualiteit over ervaring en niet zozeer over de interpretatie ervan.
Laatst gewijzigd op 05-04-2011 om 18:39. |
![]() |
|
Ja, wat Freyja beschrijft, dat bedoel ik eigenlijk ook. Het is misschien een vorm van extase, maar niet hetzelfde. Je kunt ook een spirituele ervaring hebben als er iets gebeurt wat voor je gevoel geen toeval kan zijn, als je het gevoel hebt dat God rechtstreeks in je leven heeft ingegrepen, maar dan hoef je je niet per se extatisch te voelen.
|||
Verwijderd
|
Ik heb nog nooit iets meegemaakt dat 'voor mijn gevoel' geen toeval kon zijn en god heeft nooit invloed gehad, laat staan ingegrepen in mijn leven
![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar zoals wat Freyja zei, als je in een kerk bent en je bent aan het zingen en je voelt je één met alles, herken je dat gevoel dan wel? Hoewel dat ook geen ideaal voorbeeld is, want daarbij moet je, denk ik, wel deel uitmaken van die gemeenschap. Maar ik denk dat voetbalfans eenzelfde ervaring kunnen hebben in een voetbalstadion als hun club scoort, en dan is het sowieso niet echt geliëerd aan God of iets.
|
Verwijderd
|
Een euforisch gevoel krijgen omdat je deel bent van een grote kudde mensen die hetzelfde als jij geweldig vinden is prima te verklaren zonder dat je spiritualiteit erbij hoeft te halen. Of dat nou in de kerk of in een voetbalstadion is. Ik ga nog liever de lady sting in dan een kerk trouwens, maar ik ben net zo goed lid van gemeenschappen, ja.
Nogmaals; Waarom die drang om er meer van te maken dan dat het is? Misschien heb jij zelf nooit een spirituele evaring gehad ![]() |
![]() |
|
Nee, misschien niet, misschien is dat voorbehouden aan boeddhistische monniken of mensen in kerken
![]() Maar ik weet niet of ik er meer van maak dan het is, eigenlijk denk ik van niet. Spiritualiteit is voor mij enkel de beschrijving van een waarde, van een bepaald gevoel van transcendentie. Dat kan met God te maken hebben, maar dat hoeft niet, het is enkel een gevoel. Zelfs als God niet zou bestaan, kunnen mensen toch nog wel transcendentie ervaren?
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie. Isa | 28 | 13-06-2003 20:47 | |
Lifestyle |
Lifestyle vs Intelligentie rodina | 119 | 08-02-2003 15:44 |