|
|
Bekijk resultaten poll: wat zou jij doen als je iemand zelfmoord ziet plegen maar nog niet dood is? | |||
je roept: hee wat ben jij nou aan het doen! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
6 | 10.53% |
Je boeit het niet zo erg |
4 | 7.02% |
je schreeuwt hard zo om er voor te zorgen dat de persoon stopt met zelfmoord plegen |
12 | 21.05% |
je probeert hem over te halen door met hem/haar te praten |
34 | 59.65% |
je haalt andere mensen erbij die het niet gezien hebben |
8 | 14.04% |
je wacht af en blijft kijken |
5 | 8.77% |
je helpt die gene met zelfmoordplegen (alleen als die persoon anderen in gevaar brengt |
2 | 3.51% |
je rent hard weg of bent in een soort shock omdat je niet weet wat je moet doen |
7 | 12.28% |
geen antwoord |
4 | 7.02% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 57. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Rustig praten lukt me op zo'n moment denk ik niet. In zijn nekvel grijpen en naar een veilige plek sleuren lijkt me een directere oplossing, en ik hoop ook dat ik daartoe in staat ben als ik de situatie ooit nog eens meemaak. Ik ga in ieder geval niet toekijken hoe iemand zich van het leven berooft, als ik er wat aan kan doen.
||
Citaat:
Plus dat degene die stierf niet degene was die zelfmoord pleegde, maar een omstander die de zelfmoordenaar-in-spe van het spoor af haalde en daarna zelf te laat weg was. En dat diegene nadat de trein er overheen reed en bovenop hem tot stilstand kwam, nog leefde ook. Je bent er eerst stoïcijns over, maar in de minuten erna komt er iets heel onwezenlijks overheen zetten. Later pas ga je beseffen wat je daadwerkelijk hebt gehoord en gezien. Ik ben geen type dat ergens nachtmerries van krijgt, maar desondanks voel je je er best kut over achteraf. Misschien is het anders als het nog niet is gebeurd maar dreigt te gebeuren, maar anders zou ik gewoon zeggen dat het het niet waard is. Jij hebt er last van, en wat koopt diegene er voor? Meestal weinig. Ik zou dus zeggen probeer het niet, bespaar je zelf de moeite en de impact ervan. Als iemand depressief en asociaal genoeg is om voor een trein of van een gebouw af te springen, gaan ze echt niet opeens normaal doen van een paar aanmoedigende woorden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ik diegene niet weg haalde, duwde of trok. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik denk dat het er heel erg van af zou hangen. Een onbekende treinspringer zou ik misschien niet eens eerst als zodanig herkennen maar meer in paniek afvragen wat/wie/hoe/waarom diegene x doet en op het laatste moment ontzettend schrikken en verstijven of weet ik veel wat. Maar als het iemand is die ik wel (goed) ken en die zich bijvoorbeeld probeert te vergiftigen/ik vermoed dat diegene veel te veel van x heeft ingenomen, dan zou ik, hoop ik, wél kunnen handelen/een ambulance kunnen bellen oid. Maar ik denk dat het beste wat je kunt doen, is zorgen dat je af en toe iets vriendelijks tegen mensen zegt. Even aandacht voor elkaar hebt. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb geen idee wat ik in zo'n situatie zou doen. Het lijkt me erg lastig en ik denk dat ik op dat moment even niet weet wat ik moet doen.
Het ligt er ook aan hoe ver ik ervan af ben natuurlijk. Als ik het van ver af zie, ik sta op de grond, en degene op een flat, dan zal het waarschijnlijk niet veel invloed op die persoon hebben als ik rustig praat tegen die persoon. Als ik dichtbij zou zijn dan zou ik misschien wel ingrijpen maar ik heb geen idee of ik dat ook echt zou doen. |
![]() |
|
![]() |
Ik heb helaas in mijn slechte dissociatie periode vaak zulke taferelen uitgevoerd... Het gekke is, dat het gevaar je niet bang maakt op zo'n moment. Als iemand me aansprak en me uit mijn dissociatie haalde, dan schrok ik pas... Wist niet waar ik was, wist niet wie de mensen om me heen waren. De politie zei zelfs nog, dat ik vroeg wat een trein was
![]() Ik heb uiteindelijk gebedeld bij mijn psycholoog en psychiater om me dan maar een paar weken binnen te houden. Nu ben ik hier gelukkig mee gekapt. Ik kan mezelf wel haten... |
![]() |
|
Ik zou de politie bellen. En misschien zou ik naar de persoon toe gaan om te vragen wat er is en even te kletsen. Ik weet op dat soort momenten pas achteraf wat ik had moeten zeggen. Maar over het algemeen ben ik een goed luisterend oor. Dus ik zou denk ik de persoon laten vertellen waar die mee zit, ik ga ervan uit dat als je gaat springen het niet uitmaakt of je dat op dat moment doet of 20 minuten later. En hopen dat ik die persoon lang genoeg aan de praat kan houden tot de politie er is die het kan afhandelen.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In geval van schreeuw om aandacht of tijdelijk dieptepuntje zou ik diegene het wel uit z'n hoofd proberen te praten, want het is wel een erg definitieve oplossing, niet dat ik ervan uit ga dat dode mensen spijt kunnen hebben, maar toch...
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik zou niks doen. Hooguit vragen naar waarom. Weet niet of ik zou kijken, heb eens een lijk gezien, was best bizar. Verder gewoon niet mee bemoeien, moet ie zelf weten. Nja, als het een asociale poging is, dan zeg ik daar nog wel wat. |
![]() |
|
![]() |
Nou... Een vriend wilde zelfmoord plegen, hij had zn pols door gesneden. (gelukkig niet diep en ook niet horizontaal). Toen ik binnen kwam schrok ik fckn erg. Maar gewoon riem heel strak om de arm doen en de arm hoog houden en de ambulance bellen.
Ik ben toen wel ook een poos boos geweest op hem maar ook wel bang dat hij alsnog dood zou gaan. Ik wist dan hij suïcidaal was maar dat hij het echt deet dat hacj er echt in. |
![]() |
|
Ik mis de politie bellen in de mogelijkheden.
Maar ik zou graag willen helpen enzo, maar ik betwijfel of ik dat ook echt ga doen als het me overkomt, laat ik maar zeggen.
|
Ik zou de politie bellen en in elk geval niet praten of zo
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het kan wel zijn dat de persoon gewoon even een positief gesprek wil. Als hij/zij gedumpt is, zijn/haar vader zegt dat hij/zij het vestand heeft van een varken en ze wordt buitengesloten door haar vrienden. Op zo'n moment kan het zijn dat het bij sommige even te veel is. Een goed gesprek kan het veranderen. Maar ja dat hoeft niet altijd te helpen natuurlijk.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik zou denk ik wel in een behoorlijk shock zijn, als ik het met eigen ogen zie. Heb het zelf 2x meegemaakt met personen waar ik wel eens mee omging, alleen gebeurde dit niet voor mijn eigen ogen. Ik vind het moeilijk om te zeggen wat ik dan zou doen. Je kan nu wel zeggen: 'Ik ga dit en dat doen', maar dit kun je toch nu niet weten? Ik ben van mening dat je echt niet gaat denken op dat moment wat je wilt doen, het gebeurt gewoon. Erg lastig dit. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Toen ik in groep 6 zat pleegde de vader van een klasgenootje zelfmoord, omdat zijn vader(de opa van dat klasgenootje dus) dood was en de vader van dat klasgenootje kon het verlies niet verwerken en geloofde dat ie na zijn dood terug zou komen bij zn vader.
Er was toen ook niemand die het had verwacht enzo. Maar toch vind ik het soms ook wel opvallend, bij elk misdrijf of (zelf)moord of whatever zegt iedereen die de dader kende dat ze t nooit achter m hadden gezocht ![]() |
![]() |
|
Ik heb ooit een keer iemand uit het raam gegrist, maar dat was in een situatie waarin we allemaal wisten dat bepaalde personen suïcidaal waren. Ik denk oprecht dat ik zo'n situatie niet eens zou herkennen. Het is gewoonweg niet meer het eerste waar ik aan denk als iemand op het spoor staat (oid). Daarbij is het die keer met het raam zo'n beetje uitgelopen op een worsteling, omdat zij niet van plan was zich te laten tegenhouden. Dat doe ik echt nooit meer, lichamelijk met iemand in gevecht gaan op zo'n moment en daardoor mezelf in gevaar brengen.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Zou je gemist worden? Nostradamus | 57 | 17-02-2004 22:26 | |
Zelfmoord Negrotiator | 162 | 04-01-2004 14:59 | |
zelfmoord egoïstisch??? Verwijderd | 96 | 14-04-2003 16:50 | |
Psychologie |