Advertentie | |
|
![]() |
|
Ligt er aan om welke redenen je zelfmoord pleegt. Maar over het algemeen vind ik zelfmoord zwaar egoistisch net alleen voor de mensen die je vinden maar ook voor de mensen die je achterlaat.
|
Ik vind zelfmoord niet egoistisch.
Bekijk het eens vanuit de persoon die zelfmoord pleegt, deze persoon ziet de zin van het leven niet meer in... en heeft als oplossing: zelfmoord. Omdat dat zogenaamd "egoistisch" zou zijn moet deze persoon maar blijven leven voor anderen?! Doodsongelukkig verder leven omdat zelfmoord egoistisch zou zijn ?!
|
![]() |
ja zelfmoord is inderdaad egoistisch, je besluit een einde aan je leven te maken, omdat je het niet meer ziet zitten, je laat idd mensen achter en voor hen is het het ergste,
maar sinds wanneer is het zo erg om egoistisch te zijn? als je het niet meer ziet zitten, dan pleeg je gewoon zelfmoord, misschien egoistisch, maar jammer dan, egoistisch zijn is nog niet meteen gelijk aan slecht of niet goed en ook dat zijn relatieve begrippen, dus ik snap niet wat er nu te zeuren valt verder over dat gevonden worden: wat is dat nou voor een raar argument? mensen die gewoon dood gaan door bv ouderdom worden toch ook gevonden, daar gaan we toch ook niet over zeuren dat dat egoistisch is...
|
Zelfmoord plegen vind ik totaal NIET egoistisch
Je leeft voor jezelf, zoals jij dat wil, en niet voor anderen. Als jij dan niet meer wil leven, en je pleegt zelfmoord, dan vind ik dat niet egoistisch als dat is wat jij wil in je leven, moet je dat doen. Ik vind het bar slecht om te zeggen dat het egoistisch is omdat anderen er mee blijven zitten. Anderen leren er dan achteraf mee omgaan, worden er misschien zelf nog wel sterker door, of zwakker dat kan natuurlijk ook. Maar het gaat om de wil van de persoon die zelfmoord pleegt, en niet om de wil van anderen. Als dood gaan echt is wat je wil, dan moet je zelfmoord plegen. Hoewel ik zelfmoord plegen wel zwak en onnatuurlijk vind..
|
![]() |
Zelfmoord is niet echt egoïstisch denk ik. Dat is volgens mij niet het goeie woord, maar ik ben het er niet mee eens.
Mensen die het moeilijk hebben, en het leven niet meer zien zitten kunnen ook ergens anders heen gaan en een nieuw leven opbouwen. Maar ze maken zichzelf van kant, laten familie en misschien vrienden achter met hel veel verdriet. En ze doen stoppen met hun leven terwijl er genoeg mensen zijn die dood gaan en die dat niet eens willen. Maar ja, je houdt die mensen in de meeste gevallen toch niet tegen ![]()
|
Verwijderd
|
Zelfmoord vind ik niet egoistisch omdat:
Het is JOUW leven, dus JIJ mag bepalen wanneer het ophoud, de mensen die je er koste wat het kost vanaf willen houden omdat ze niet zonder je kunnen die zijn EGOISTISCH ieder leeft zijn eigen leven en als iemand zich teveel aan jou hecht is dat zijn probleem. |
![]() |
|
Egoïstisch als basis-principe is goed... maar omdat je sociaal wezen bent is gecalculeerd egoïsme beter (egoïstisch zijn maar dat niet laten blijken als investering (je geeft €0,50, en je krijgt een 'dienst' of whatever ooit terug).
maar ik zet het zo een beetje neer, tis zelfmoord vs. moord. Sommige mensen projecteren hun problemen ahw op zichzelf, anderen op de omgeving. Bij kookpunt heeft elk dus eigen uitwerking, en daar vind ik moord egoïstischer (wat dus niet slecht is). Owja, en kookpunt ligt 'hoger' bij moord omdat dan behalve je gevoelens ook wetten je ervan weerhouden.
|
Egoisme is toch niet per se een slechte eigenschap? Soms moet je voor jezelf kiezen. Je kan toch niet ten alle tijde de belangen van anderen voor laten gaan? Dan ben je toch ook verkeerd bezig?
|
Tja, ik vindt het ook best egoistisch dat sommige mensen liever hebben dat anderen als een parasiet of plant verder blijven leven omdat het leven zogenaamd heilig is! Aaargh!!!
Maarja, er is een verschil tussen voor de trein springen en een Drionpilletje. Denk eens aan al die geschokte machinisten, en treinen die te laat komen omdat ze het spoor moeten vrij maken van lichaasmsdelen enzo, da's idd ego, maar je sterft natuurlijk niet bij zelfmoord voor een ander (normaal gesproken). REIE |
![]() |
||
![]() |
Ik vind zelfmoord eigenlijk niet echt egoïstisch. Het is natuurlijk heel klote voor de mensen die je achterlaat maar je pleegt natuurlijk niet zomaar zelfmoord. Bovendien denk ik dat als de mensen die je achterlaat van je houden misschien ook wel kunnen inzien dat het waarschijnlijk beter is zo. Het is ook niet echt fijn om met iemand te moeten leven die heel erg depressief is, vooral niet voor mensen met wie je heel close omgaat, familie enzo. Want die zien iemand constant lijden en verdriet hebben. Ik hoop alleen dat mensen die zoiets doen vrede met zichzelf kunnen hebben op het moment dat ze het doen, dat ze zo de rust zullen krijgen die ze zoeken.
Citaat:
Liefs
|
Elk mens is een egoist dus als iemand het leven als een last ziet en het niet meer aankan, dan is zelfmoord de beste keus...
Ik ga nooit denken: shit wat een egoist, ik zou eerder medelijden hebben omdat die persoon het leven als een last zag en het dus zwaar kut had.
||
Citaat:
mensen die dit doen, zijn zwak doordat ze zo depressief hebben kunnen worden..en ook aan de wilskracht die hen ontbreekt om te leven..vind ik dan weer een teken van zwakheid.. Ik vind het gewoonweg te makkelijk om te zeggen: ik zie geen uitweg meer, laat ik me maar van kant maken, dat gaat er bij mij niet in. Dat vind ik onnatuurlijk ben zwak.
||
![]() |
Citaat:
daarbij komt dat het nog wel egoistisch en 'goed' tegelijk kan zijn...
||
![]() |
Citaat:
waarom onnatuurlijk? daar geef je niet echt gegronde redenen voor...
|
![]() |
In de loop van de geschiedenis zijn er verschillende visies op zelfmoord geweest.
Zelf zou ik zeggen: zelfmoord is inderdaad egoïstisch. Niet zozeer ten opzichte van anderen als wel ten opzichte van jezelf. Je ontneemt jezelf namelijk de kans op berouw (en je sluit je af voor de (goddelijke) genade). Maar ik geef toe - dit is een sterk religieus gefundeerde mening. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar goed.. waarom ik zelfmoord onnatuurlijk vind? je gaat dood omdat je oud bent..en niet meer kunt..of omdat je verongelukt of een ziekte hebt.. maar jezelf van kant maken, dat is de grootste zwakte die een mens kan hebben
||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
... Zelfmoord plegen is niet zozeer een teken van 'zwakte', dat is makkelijk gezegd uiteraard, tot je zélf in de situatie zit en zelfmoord de enige uitweg blijkt te zijn. Zwak is een te ruim begrip daarvoor, want élk mens is zwak. Mensen die zelfmoord plegen voelen zich niet begrepen en zoeken een andere uitweg waar ze denken dat het zoveel beter is.
||
Citaat:
En Uhmpra, ik bedoelde dus dat die mensen die het egoistisch vinden om zelfmoord te plegen in wezen alleen aan hunzelf denken. Zij vinden het niet prettig om achter gelaten te worden, zij vinden het niet prettig om jou te moeten missen.
|||
Citaat:
Citaat:
Maar als je het niet prettig vindt iemand te missen, ben je toch niet egoistisch? Als je liefde toont voor een persoon en iemand graag ziet, ben je dan een egoist? Het gaat louter om gevoel, een bepaald gemis, een verlangen voor een persoon die je kwijt bent, en een verlangen dat je niet meer kan aanvullen, dus een gemis. (Ik geraak er zelf door in de war) ![]()
Laatst gewijzigd op 28-05-2002 om 15:14. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ehm ,sorry, maar volgens mij is je leven en lichaam nog altijd van jezelf en van niemand anders. Was er niet zoiets als een Wet op Zelfbeschikking? Zelf weten wat je doet. Het zou asociaal zijn iemand te dwingen door te leven tegen zijn wil in.
Ook zoiets achterlijks: in sommige landen staat op een zelfmoordpoging de doodstraf ![]() |
![]() |
|
![]() |
Oke mensen: Laat 1 ding ff duidelijk zijn:: ZELFMOORD IS NIET EGOISTISCH
Als je zelfmoord pleegt ben je ernstig ziek. Zo ziek dat je denkt dat alle mensen (zelf je man/vrouw of kinderen) veel liever zonder jou willen leven. Je doet ze er in jouw ogen een groot plezier mee. Ik kan het echt wel weten want een dierbaar famillielid van mij heeft ook zelfmoord gepleegd
|
Het is zeker egoistisch...je laat anderen met al het verdriet zitten en jouw rotzooi opruimen en omdat jij het niet meer ziet zitten, maak je jezelf maar van kant? Heel erg dom en aangezien ik in reincarnatie geloof denk ik dat je het dan in je volgende leven nog moeilijker krijgt. En waarom zou je eigenlijk...het is gewoon zonde van jezelf en misschien van het moois wat je nog had kunnen krijgen in je leven.
|
Verwijderd
|
sorry mensen maar ik vin zelfmoord wel egoistisch!! je schrikt je toch de ******* als je zo'n dooie vind. en je houdt er ook nog dikke trauma's aan over. en daar wordt je ook niet zo vrolijk van denk ik..maar als je echt dieeeppp in de put zit dan kan je daar toch met mensen over praten...vrienden heten die
![]() |
![]() |
|
Dat hangt af van het geval en de reden waarom degene in kwestie zelfmoord pleegt. Maar over het algemeen beschouw ik het ook wel als een vorm van egoïsme, omdat je bijna altijd mensen met een heel naar gevoel achterlaat, soms zelfs met een schuldgevoel, en zoiets zou ik niet op mijn geweten willen hebben. Maar in sommige gevallen zit er weinig anders op, ik zie de zelfmoord van Herman Brood dan ook niet echt als een egoïstische actie omdat hij al tien keer zoveel drugs gebruikte dan een doorsnee junkie. Dan kom je er hoe dan ook niet meer vanaf en je leven is voor altijd verneukt. Natuurlijk is het vreselijk voor zijn familie ==> dochters e.d. maar als je zoveel drugs gebruikt is er toch geen normaal gesprek met diegene te voeren en is diegene al '''dood'' op een of andere manier.
|
antwoord op titel:
in zekere zin is zelfmoord egoistisch omdat JIJ aan het leven ontsnapt je laat je familie achter je ev. vrienden en kennisen iedereen is verslagen maar jij bent er vanaf? hmm zekere zin toch egoistisch if ya ask me xxx ps. ik lul niet uit me nek ofzow, gewoon een mening en trouwens, ik heb het zelf geprobeerd, maar dacht er gelukkig bij na : wat schiet ik er mee op? wat haal ik hiermee? jarenlang verdriet bij iedereen die van me hield/houd en zelf ben ik dood..... :
|
Ik vind het eerder egoïstisch om te zeggen dat zelfmoord egoïstisch is. Ik bedoel zelfmoord pleeg je niet voor je lol ofzo, voor je dat doet moet je het leven wel erg ondraaglijk vinden.
Is het vinden van dode mensen voor die personen erger dan het leven voor degene die zelfmoord pleegt? Ik denk van niet, de mensen die iemand vinden vinden dat niet erg genoeg om zelfmoord voor te plegen, degene die dood is vind het leven blijkbaar wel zo erg. (idem voor de mensen die je achterlaat btw) Ik vind het egoïstisch om iemand zijn of haar zelfmoord te ontzeggen omdat je dan zelf verdriet hebt, ik denk namelijk niet dat dat verdriet in verhouding kan staan met dat van de persoon die zelfmoord pleegt. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
In het kader van de filosofie kom ik hier met een theorie die moreel verantworod is en waar hopelijk de meeste mensen het mee kunnen vinden. Allereerst wil ik wel ff kwijt dat ik eigenlijk vind dat je nóóit zelfmoord moet plegen; ten eerst omdat het niets oplost, het wordt er allemaal echt niet beter op, en ten tweede omdat er altijd nog mooie dingen uit het leven te halen vallen. Als je toch van plan bent om zelfmoord te plegen en je dus eigenlijk al je familie en vrienden enzo in de stek wil laten, kun je net zo goed gewoon helemaal opnieuw beginnen met je leven. Burger in in Mexico en wordt daar levensgenieter of ga ergens in India of Zuid-amerika vrijwilligerswerk doen. Maar het is wel belangrijk om te weten dat de problemen alleen maar zijn op te lossen in het leven zelf, aangezien de problemen ook slechts een element zijn van het leven zelf; iets wat je overigens altijd wel enigzins zelf in de hand hebt.
Maar goed. In mijn ogen is zelfmoord egoïstisch. Maar niet op een verkeerde manier; het is meer egocentrisch. Egoïstisch is als je jezelf beter wil maken ten koste van een ander... Maar op het moment dat iemand zelfmoord wil plegen is er meer sprake van dat je kiest voor jezelf. Je wil juist niet meer die sociale druk en het gezeik, de stress. En ondanks dat anderen daar verdriet over zouden kunnen hebben - het is trouwens een erg interessante discussie of doodgaan erg is en waarom we erover zouden rouwen? - is het goed dat er eindelijk voor zichzelf gekozen wordt. Het is alleen jammer dat er pas op dat moment wordt beseft dat als je altijd voor je zelf kiest en er zelf de verantwoordelijkheden voor neemt, je nooit in een situatie van zelfmoordneigingen komt. Stress en depressie komen namelijk voort uit onzekerheid en van het feit dat mensen hunzelf niet kunnen of durven te zijn. Van het feit dat ze zichzilf wegcijferen, omdat ze bijvoorbeeld aardig gevonden willen worden, omdat ze denken dat het zo hoort en/of het zo voor hun zien. Feit is toch dat het volmaakte geluk, Het Goddelijke, Het Goede, Authenticiteit, Verlichting, hoe je het ook wilt noemen, voor IEDEREEN is weggelegd. Dus ook al zit je nog zo diep in de put, je moet altijd onthouden dat je in een sitatie kan komen waarin je nooit meer ongelukkig bent. En de enige die kan bepalen wat er met je leven gebeurd en hoe je je voelt, ben JIJZELF! Zelfmoord plegen is dus in die zin egoïstisch dat je jezelf beroofd van het meest waardevolle dat je maar kunt bereiken. als er mensen het hier niet mee eens zijn ofzo, of juist wel, zet maar een leuk berichtje neer. En als er mensen zijn die zelfmoordneigingen hebben gehad, of pogingen hebben ondernomen, of mensen die er op dit moment mee worstelen, mail alsjeblieft naar mij; nescistis@hotmail.com das ook mijn msn. Wees niet bang om er mee te komen, het is niets om je voor te schamen; ik heb het zelf ook allemaal meegemaakt... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Zelfmoord egoistisch???
Op het eerste gezicht natuurlijk wel. Maar mensen die zelfmoord willen plegen zijn al zo diep gezakt dat ze niet meer in de gaten hebben dat ze zo mensen pijn zullen doen. Ze willen zo graag van hun geestelijke of emotionele pijn af. Tenminste zo zie ik het. |
![]() |
|
Egoistisch kun je het niet noemen vind ik ,die persoon heeft op dat moment zoveel aan zijn hoofd,en twijfelt waarschijnlijk om een of andere redenen aan zichzelf,of een ander probleem,maar ik vind wel dat je er eerst mee iemand over moet praten ,mishcien dat die je dan kan helpen.maar echt egoistisch kun je het niet noemuh vind ik
||
![]() |
misschien een beetje laat dat ik nu nog op dit forum reageer maar ben er een weekje tussenuit geweest en wil het volgende nog wel ff zeggen:
Citaat:
|
tis toch jou lichaam , dan mag je der mee doen wat je wilt vind ik. als jij je niet goed voeld staan in het leven en je wil der uitstappen, dan is dat mischien ego in diegene zijn ogen die jou eventueel vind maar is het ook niet ego van diegene dat jij in leven moet blijven terwijl jij je zwaar klote voel
|
tis toch jou lichaam , dan mag je der mee doen wat je wilt vind ik. als jij je niet goed voeld staan in het leven en je wil der uitstappen, dan is dat mischien ego in diegene zijn ogen die jou eventueel vind maar is het ook niet ego van diegene dat jij in leven moet blijven terwijl jij je zwaar klote voel
een van de belachelijkste reacties die ik me maar kon voorstellen... Jouw lichaam is neit zomaar jouw lichaam! Je hebt dat lichaam gekregen door de liefde van twee mensen die zodanig groot is dat ze hebben besloten die door te geven aan een nieuw levend wezen. Dit is ongeveer het zelfde met abortus, het gaat niet over je lichaam, maar toch doe je het mensje dood, nu ja dit buiten beschouwing. zelfmoord is wel egoïstisch, en de definitie van egoïsme (jezelf beter maken tenkoste van anderen) is hier WEL perfect van toepassing. Als jij onder een trein springt, zitten je ouders niet alleen met het emotionele verdriet, maar moeten ze ook alle vertragingen, wasbeurten, etc. betalen! Als iemand zelfmoord pleegt, dan verlaat hij zijn wereld, dan laat hij heel wat mensen achter die dan maar met het verdriet zitten, maar dat telt allemaal niet mee als 'ten koste van anderen???' sterrenkijkster
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
zelfmoord --> zelfmoord anterx | 58 | 15-03-2007 15:36 | |
Psychologie |
zelfmoord egoistisch? Verwijderd | 53 | 01-02-2002 12:04 |